In ear hörlurar där man hör sig själv?

Permalänk

In ear hörlurar där man hör sig själv?

Hej!
Jag har ett par pixel buds (osäker på generation) och är relativt nöjd med dom. Det jag INTE är nöjd med är att när jag har dom i öronen så tycker jag att dom dämpar ljud utifrån alldeles för mycket när man pratar i telefon eller spelar in sin egna röst.
Jag undviker därför att använda hörlurarna vid telefonsamtal. Jag tycker även detta kan vara jobbigt när man är på väldigt högljudda platser (fester etc...) när det är så högt ljud att man inte hör sig själv prata.

Är det så här med alla in ear eller finns det hörlurar som släpper igenom allt ljud eller t om förstärker så man hör sin egna röst i telefonsamtal? Jag tror det kallas för medhörning.

Permalänk
Rekordmedlem

Har Technichs EAH-AZ 100 och de dämpar/förvränger externa ljud ganska lite när man ställer dem i "ambient sound" läge, det går även att justera nivån på medhörning eller dämpning i appen.

Naturligtvis blir det lite annorlunda ljud än att inte ha dem i örat för de dämpar högre frekvenser lite "mekanisk" men man hör i vart fall omgivningen bra när man har valt full medhörning.
De har även ett läge som förstärker tal utifrån och de låter dessutom riktigt bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lite problematiskt på tex en fest. Hur ska hörlurarna kunna filtrera ut just din röst bland flera andras?

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan ha mikrofoner både inuti huvudet och på utsidan och jobba med de signalerna för att "förtydliga" ljuden från inuti huvudet, det är inte direkt för att man ska höra sig själv bättre men det ger bättre uppfattbarhet för motparten om man ska föra samtal i bullrig omgivning.

Att höra sig själv bättre när man pratar i bullrig miljö är väl inget man har nån större nytta av för man vet förhoppningsvis ändå vad man säger ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för svaren!

Jag använder inte hörlurar på fester/bullriga miljöer. Ville mestadels belysa att jag tycker det allmänt är jobbigt att prata när man inte hör sig själv tydligt, kanske för att man inte vet hur högt man pratar, tonläge, pitch etc ...?

Bra tips där mrqaffe, väldigt dyra lutar dock 😁🙈

Permalänk

Titta på hörlurar som använder Qualcomm cVc
De stänger ute ljud som förstör tal när du använder lurarna vid samtal
Nyare hörlurar har den sortens Codec eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Lite problematiskt på tex en fest. Hur ska hörlurarna kunna filtrera ut just din röst bland flera andras?

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI