Krönika: Steam OS gjorde min ROG Ally bra

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Steam OS gjorde min ROG Ally bra

Äntligen är Steam OS lanserat för fler handhållna speldatorer (typ) och Calle slår fast att Windows är ett ordentligt sänke.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas innerligt att dom lyckas, inte för att jag själv skulle använda det utan mer för att det redan nu motiverat Microsoft att göra Windows bättre för spelande!

Men är enligt mig fortfarande en väldans lång bit kvar för ett ens få mig att prova då jag undviker gärna steam så länge det går då jag inte orkar med all onödig bloat som för mig bara gör klienten jobbig.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Om alla strömsparfunktioner redan är påslagna i handhållna Windows-enheter och SteamOS fortfarande ger långt bättre batteritid så bevisar det att Microsoft inte alls är så hållbarhetsmedvetna som de hävdat. Exempelvis visas inte sekunder vid klockan i Windows 11, det får du slå på manuellt, och när du gör detta varnas du att funktionen kommer dra mer batteri. För att visa sekunderna vid klockan...

Hoppas verkligen SteamOS slår genom som ett förinstallerat OS på gaming-PC i framtiden. Microsoft behöver en rejäl knäpp på näsan.

Permalänk
Medlem

Intressant artikel, jag står just nu och velar mellan Rog Ally Z1 Extreme, Lenovo Go S Z2 GO och SteamDeck OLED. Rog Ally säljer för 5990 vilket är ett skitbra pris för den enheten, ingen ger i närheten av samma hårdvara för de pengarna.

Men jag vill absolut inte köra Windows 11 utan istället SteamOS, problemet är att jag läst om problem folk haft med sina Rog Ally och SteamOS. Såvitt jag förstått är SteamOS fortfarande i ett tidigt stadie för just denna enheten, men frågan är om den saknar något som jag verkligen behöver. Upplevde du vid testningen andra problem än just RGB och strömbudget? Vissa har rapporterat att kontrollerna slutat fungera bland annat.

Permalänk
Medlem

Gillar vanligtvis att läsa krönikorna (även om jag inte alltid håller med)

Men nått alla har gemensamt är att de är för korta.
Gräv lite djupare. Dubbla antalet ord, eller ännu mer, skulle kännas rimligare

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Jätteroligt att SteamOS börjar lira bra med allt fler hårdvaror! Sen, när jag köpte min Ally, så var jag medveten om att det var just en windows-burk i en väldigt portabel förpackning. Riktigt nice (tyckte jag) att man kunde ansluta till en dockningsstation/keyb/mus/skärm och vips hade man en fullfjädrad desktop för att enkelt kunna "jobba" med sin Ally. Sen plockar man ur den, och spelar allt man nu ville spela helt och fullt portabelt. Men jag förstår ju också att det inte är för alla. Handheld-gaming-dator marknaden är en lite udda niche, då målgruppen många gånger tycks vara mer intresserad av en spelkonsoll/inlåst upplevelse än en ultraportabel spel-pc. Men ändå köper man just en handheld-pc, och blir sedan vansinnigt besviken över att det är krångligt, gör mig kanske lite förvirrad. Dåliga reviews på nätet som ger intrycket av att det är något det inte är?
Denna krönika gör det kanske ännu lite tydligare. Men oavsett tycker jag det är superroligt att detta format är såpass populärt som det ändå är

Permalänk

Hur svårt är det att installera Steam OS på en äldre ROG Ally eller en Ally X? Drawbacks?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starglow83:

Hur svårt är det att installera Steam OS på en äldre ROG Ally eller en Ally X? Drawbacks?

Om du är läskunnig, hyffsat lätt. Nackdelen(?) är att du får ett ökat Windows-hat.

Permalänk
Medlem

@CrispVanDahl Men du kan ju installera Bazzite redan nu på din desktopdator, det bygger ju vidare delvis på SteamOS tänket, men kör Fedora som OS istället för ArchLinux. Har avsevärt fler OS-uppdateringar än SteamOS dito också.

Permalänk
Skrivet av Megamannens:

Om du är läskunnig, hyffsat lätt. Nackdelen(?) är att du får ett ökat Windows-hat.

I see finns alltså bra guider sitter och funderar på att köpa begagnat nån form av handhållen pc. Tack för infon.

Permalänk
Skribent
Skrivet av Starglow83:

Inte särskilt komplext!

Inte bökigare än att flasha från USB egentligen, denna guide verkar rimlig att följa

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Upplevelsen kommer ju från skrivbordet från början så det är väl bara att installera valfri distribution som Valve inte har anpassat specifikt till handhållna enheter. Bazzite levererar exakt det du är ute efter. Först i ledet är du inte riktigt men det spelar mindre roll.

Permalänk
Hedersmedlem

@CrispVanDahl

Tack för en fin krönika!
Intressant att höra hur OSbytet påverkar konsolen alltså.

Jag hade en tanke här.
" När samma upplevelse flyttar in på skrivbordet kommer jag stå i första ledet för att uppgradera mig."

Jag tänker att det kan vara läge att testa det här redan idag.

Som jag ser det så är det väl främst "kioskläget" som är skillnaden mot att bara köra steam på en annan linuxdist. Och det läget är väl mest till för handhållna konsol-datorer ändå?

Testa att dra in exempelvis Debian eller kanske mint och installera steam på desktopen. Gör en artikel (eller flera) av det.
Skriv om vad som saknas jämte steamOS-upplevelsen på handheld.
Kommer de delarna finnas med i steamOS för desktop med brett hårdvarustöd?

Jag tror det finns ganska många som undrar över de här delarna i dagsläget nämligen.

Edit:
Jag tror däremot att man har lite andra krav på desktopen som valve kanske inte kan förse en med. All tredjepartsmjukvara för hörlurar, möss och sådant...
Och fläktstyrning (med enkelt grafiskt UI)!
Kan nog valve lösa, men här saknas grejer just nu.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

@CrispVanDahl

Tack för en fin krönika!
Intressant att höra hur OSbytet påverkar konsolen alltså.

Jag hade en tanke här.
" När samma upplevelse flyttar in på skrivbordet kommer jag stå i första ledet för att uppgradera mig."

Jag tänker att det kan vara läge att testa det här redan idag.

Som jag ser det så är det väl främst "kioskläget" som är skillnaden mot att bara köra steam på en annan linuxdist. Och det läget är väl mest till för handhållna konsol-datorer ändå?

Testa att dra in exempelvis Debian eller kanske mint och installera steam på desktopen. Gör en artikel (eller flera) av det.
Skriv om vad som saknas jämte steamOS-upplevelsen på handheld.
Kommer de delarna finnas med i steamOS för desktop med brett hårdvarustöd?

Jag tror det finns ganska många som undrar över de här delarna i dagsläget nämligen.

Edit:
Jag tror däremot att man har lite andra krav på desktopen som valve kanske inte kan förse en med. All tredjepartsmjukvara för hörlurar, möss och sådant...
Och fläktstyrning (med enkelt grafiskt UI)!
Kan nog valve lösa, men här saknas grejer just nu.

Precis det jag tänker, förstår tankesättet, "vänta på det officiella", men jag tror att man fundamentalt missförstår vad Valve försöker göra med SteamOS.
Blir ju precis det man vill slippa om man försöker pressa in SteamOS på skrivbordet.
Skulle rekommendera Bazzite om man vill ha möjlighet till samma upplevelse som SteamOS, men ha valet att desktop ska vara primära funktionen.

Angående mjukvara för kringutrustning så skulle jag säga att situationen oftast enligt mina preferenser är 1000x bättre på Linux än windows, ta t.ex möss i windows får man installera tillverkarens egna mjukvara för att konfigurera knapparna, i Linux kör du piper så stöds mer eller mindre allt utan krångel och GUIt ser lika ut oavsett tillverkare.
Nu installerade jag det med flatpak för att testa snabbt på jobblaptopen och då ville den ha ratbagd installerat också, men om SteamOS har det så är det ju inte svårare än en "flatpak install piper". (ingen möjlighet att kolla för stunden)

Visa signatur

Workstation: Debian 13 | Xeon E5 2697V3 | 32GB DDR4 | Radeon R9 580 | Chassi från Powermac G4
Laptop: Stinkpad T14 G3
Xbox: Bazzite | Ryzen 5900HX | Radeon 6650m | 16GB DDR4 | Minisforum HX90G

Permalänk
Medlem
Skrivet av heyon:

Intressant artikel, jag står just nu och velar mellan Rog Ally Z1 Extreme, Lenovo Go S Z2 GO och SteamDeck OLED. Rog Ally säljer för 5990 vilket är ett skitbra pris för den enheten, ingen ger i närheten av samma hårdvara för de pengarna.

Men jag vill absolut inte köra Windows 11 utan istället SteamOS, problemet är att jag läst om problem folk haft med sina Rog Ally och SteamOS. Såvitt jag förstått är SteamOS fortfarande i ett tidigt stadie för just denna enheten, men frågan är om den saknar något som jag verkligen behöver. Upplevde du vid testningen andra problem än just RGB och strömbudget? Vissa har rapporterat att kontrollerna slutat fungera bland annat.

Har själv en Steam Deck, Rog Ally Z1 Extreme verkar riktigt fin förutom att det verkar väldigt vanligt att man får problem med att minneskort/minnesläsaren går sönder. Förutom det problemet så verkar den riktigt trevlig nu när den har officiella SteamOS.
Synd Rog Ally X är så dyr då man verkar fixat mycket av första generationens problem och förfinat den rent allmänt. Kanske en begagnad X om man hittar till bra pris...

Permalänk
Medlem
Skrivet av heyon:

Kör Bazzite då sålänge, fungerar som SteamOS fast är byggt på Fedora. Jag har kört det ett tag på min Rog Ally Z1 Extreme och det är fantastiskt!!

Du kan ställa in allt ifrån fläktkurvor till TDP och vilken typ av kontroller din Ally ska Emulera i spel, bara från en snabb sidomeny som du öppnar med högra knappen på baksidan av Allyn. Samt att du kan spela alla SteamOS verifierade spel, OCH det är snabbare och mer batterisnålt än Windows 11.

Visa signatur

Signatur