Hur ska man få kontakt med FACEBOOK kundtjänst?

Permalänk
Medlem

Hur ska man få kontakt med FACEBOOK kundtjänst?

Jaha, skulle logga in som vanligt på mitt konto, protesterar med "gammat lösenord"

Först måste jag verifiera mig med kod och epost adress

Därefter ska jag få ett sms på telefonen bekräfta en ny kod, denna kod kommer inte

Så hur ska man få kontakt med FACEBOOK kundtjänst?

Trodde Apple var sämst med sina 6 olika verifieringar, men där fungerar det, man kan prata med en riktig människa på Apples kundtjänst

Hur gör man det med FACEBOOK kundtjänst?

Permalänk
Medlem

Från ChatGPT:

"🛠️ 2. Rapportera ett problem

Om du stöter på ett specifikt problem kan du rapportera det direkt till Facebook:

Så här gör du:

1. Gå till "Hjälp och support" i menyn.

2. Välj "Rapportera ett problem".

3. Följ instruktionerna för att beskriva och skicka in ditt ärende.

Du kan även följa upp dina rapporter via Supportinkorgen."

Facebook har ingen support via mail/chat/telefon för privatpersoner.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Från ChatGPT:

"🛠️ 2. Rapportera ett problem

Om du stöter på ett specifikt problem kan du rapportera det direkt till Facebook:

Så här gör du:

1. Gå till "Hjälp och support" i menyn.

2. Välj "Rapportera ett problem".

3. Följ instruktionerna för att beskriva och skicka in ditt ärende.

Du kan även följa upp dina rapporter via Supportinkorgen."

Facebook har ingen support via mail/chat/telefon för privatpersoner.

Fast det där kan man väl bara göra om man är inloggad?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om att de där SMS:en kan ta sjukt lång tid på sig att komma. Ibland flera timmar.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem

På nått jävla sätt kom jag tillbaks in i alla fall, men FACEBOOK har nog det jobbigaste återaktivering

Hur kan mitt lösenord vara för gammalt 4 månader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Hur kan mitt lösenord vara för gammalt 4 månader?

Enligt normen ska man helst byta ut sina lösenord var 90'e dag, vilket är ungefär 3 månader.

Det finns många källor som säger detta. Här har du en av dom: https://www.pcmag.com/how-to/when-should-you-change-your-pass...

Förtydligande (se folkets citat för vad jag skrev först)
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Man ska helst byta ut sina lösenord var 90'e dag, vilket är ungefär 3 månader.

Det finns många källor som säger detta. Här har du en av dom: https://www.pcmag.com/how-to/when-should-you-change-your-pass...

Det finns minst lika många källor som säger att man ska sluta med sånt.

https://news.rub.de/english/2025-01-31-it-security-why-change...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Varför ska du byta lösen? Det skyddar ju inte mot någonting mer än om du möjligtvis återanvänder det på flera ställen (men då är det ju ett annat problem i sig).

NIST går faktiskt också emot det du säger https://pages.nist.gov/800-63-4/sp800-63b.html#passwordver
Verifiers and CSPs SHALL NOT require users to change passwords periodically. However, verifiers SHALL force a change if there is evidence of compromise of the authenticato

Antagligen för att byte av lösenord i regel innebär att du utvecklar metoder för att lätt kunna komma ihåg lösenordet, något som med stor sannolikhet innebär att lösenordet i sig blir svagare.

Lite komiskt att din egna källa hävdar följande;

Citat:

How often does your company's IT department require you to change the password on the computer or other device you use for work? If it’s every 60 to 90 days, they may request you to change it too soon. Old cybersecurity advice recommended frequent password changes, but not anymore
[...]
The best reason to change a password is if you think it's been stolen. Otherwise, changing your passwords too often may lead you to use simple passwords that are easier to memorize, or you may be tempted to save the passwords in your browser. Unless the unthinkable happens and a password management company suffers a significant breach affecting its customer records, your passwords are unlikely to be at risk when stored in a password manager's vault.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Detta är idiotiska regler. Folk kommer bara byta fram och tillbaka mellan två olika lösenord, och de gör de olika genom att bara ändra en bokstav eller siffra. Finns ingen vits med detta alls. Bättre att bara rekommendera lösenordshanterare och att man alltid ska slumpa fram ett.

NIST har bra guidelines för detta, förutom nummer 1 håller jag med om allt. Nr 1 blir meningslöst med lösenordshanterare.

https://auditboard.com/blog/nist-password-guidelines/

Permalänk
Medlem

@ZG4T @Pamudas @dlq84

För att hålla mitt svar kort; jag låter Bitwarden skapa lösenorden till mina konton, och byter dom typ aldrig. Jag bara gav trådskaparen informationen om varför Fecesbook hävdar att 4 månader gamla lösenord anses som just det: gamla. Det var absolut det enda jag gjorde.

Det är inte jag som har kommit på dessa regler.

Uppdatering
Det har framkommit att jag försvarar Meta (står på deras sida) i och med detta eller mitt förra inlägg. Det gör jag absolut inte! Om fler tycker detsamma, kommer jag vara betydligt mer aktsam med vad jag skriver och säger ute på nätet. Tänka först, agera sen.

Jag HATAR Meta och andra Big Tech-företag!

Förtydligande
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

@ZG4T @Pamudas @dlq84

För att hålla mitt svar kort; jag låter Bitwarden skapa lösenorden till mina konton, och byter dom typ aldrig. Jag bara gav trådskaparen informationen om varför Fecesbook hävdar att 4 månader gamla lösenord anses som just det: gamla. Det var absolut det enda jag gjorde.

Du hävdar ju att man ska byta lösen var 90e dag, och det är precis det som motsägs av bl.a. din egna källa

Har aldrig fått upp någon varning om att mitt lösenord skulle vara för gammalt på Facebook. Tror faktiskt jag aldrig bytt lösen där.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Du hävdar ju att man ska byta lösen var 90e dag, och det är precis det som motsägs av bl.a. din egna källa

Har aldrig fått upp någon varning om att mitt lösenord skulle vara för gammalt på Facebook. Tror faktiskt jag aldrig bytt lösen där.

Bara angav vad normen säger. Enligt normen ska man byta sina lösenord var 90'e dag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Samma här. Aldrig fått upp någon sån varning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Airikr:

Bara angav vad normen säger. Enligt normen ska man byta sina lösenord var 90'e dag.

Förr i tiden var det här väl normen kanske. Eller något i den stilen. Det ansågs vara bra att kräva.

På mitt jobb harr vi det kravet fortfarande med microsoftkonto.
Men microsoft rekommenderar också att inte längre använda det sedan säkert ett årtionde - om inte mer.
https://learn.microsoft.com/en-us/microsoft-365/admin/misc/pa...

Är det normlen på jobb generellt? Beror kanske lite på. Jag vet inte hur utbrett det är, men känner iaf igen det väl.

Men det är väl inte riktigt normen för privatkonton? Jag tror faktiskt aldrig jag sett det kravet för de privata konton jag haft. Jag skulle nog snarare kalla det väldigt apart på den fronten

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

De har ingen support för dessa problem, bara att försöka fixa det själv - Om du har rätt kod, epost och telefonnummer så ska du kunna lösa det utan någon support. De kommer oavsett inte kunna hjälpa dig då de måste värna om säkerheten och se att du inte försöker hacka dig in på kontot osv

Om sms:et inte kommer handlar det väl om att du bytt telefonnummer eller att telefonen du har strular med att ta emot inkommande sms just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

@ZG4T @Pamudas @dlq84

Uppdatering
Det har framkommit att jag försvarar Meta (står på deras sida) i och med detta eller mitt förra inlägg. Det gör jag absolut inte! Om fler tycker detsamma, kommer jag vara betydligt mer aktsam med vad jag skriver och säger ute på nätet. Tänka först, agera sen.

Jag HATAR Meta och andra Big Tech-företag!

Tack för klargörandet! Jag förstod det som att du menade att det är en bra idé att byta lösenord var 90:e dag. Jag använder förövrigt också Bitwarden

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZG4T:

Tack för klargörandet! Jag förstod det som att du menade att det är en bra idé att byta lösenord var 90:e dag.

Märkte att flera missförstod mig, även utanför SweClockers Forum.

Skrivet av ZG4T:

Jag använder förövrigt också Bitwarden

Bra grejer det

Visa signatur