Tråden om Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

172 kr. Men de kommer nog snåla med rea i eShop närmsta månaderna för att få folk att köpa Switch 2 versionen istället. Även med den rean skulle det bli 172 + 109 (tror jag) = 281 kr. Rätt stor skillnad mot endast 109 kr

Ja i sommar kanske är tufft men rimligtvis borde den sjunka snabbt. Men nintendo är ju nintendo men svårt om Steam tar 120kr och dom tar 300kr även om det är ”Switch 2” version så är den inte bättre än en 4 år gammal ps4-version.

Men bra det går att uppgradera gratis iaf. Förhoppningsvis ett tecken på att dom kommer hålla nere priset digitalt med. För en hundring blir det ett köp till ungarna som dom kan ha ”on the go”.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Men bra det går att uppgradera gratis iaf. Förhoppningsvis ett tecken på att dom kommer hålla nere priset digitalt med. För en hundring blir det ett köp till ungarna som dom kan ha ”on the go”.

Nja tror det kostar runt 109 kr att uppgradera som sagt Det är därför jag ska låna fysiska varianten så blir det endast det priset för man behöver inte kassetten efter att ha uppgraderat. Köper man digitalt direkt blir det ju spelkostnad för SW1 versionen + uppgraderingskostnad, alternativt att man väntar på att Switch 2 versionen blir nedsatt men det tar nog minst ett år eller två till den är rimligt prissatt i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Entash:

Fint! Tror du man kan göra processen på flera konton eller en gång per kassett? Ska låna min polares men lite synd om han inte kan göra uppgraderingen när han skaffar en SW2.

Jadu, ingen aning faktiskt. Men borde ju inte vara något problem eftersom det är kopplat till kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

https://youtu.be/qGtjtNue9CI?feature=shared

Switch 1 Pro controller ska fungera på switch 2 men den nya Pro controllen till Switch 2 har ju 2st nya knappar på undersidan.
Är det dessa knappar något som blir ett krav i switch2 spelen eller kan man snåla och spela med gamla från Switch 1?...

Härligt att höra att den alls fungerar! Beställde en Pro Controller 2 så kommer att ha tillgång till fyra spelare med den gamla 1an och de två (2) joy consen 😍 Kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Nja tror det kostar runt 109 kr att uppgradera som sagt Det är därför jag ska låna fysiska varianten så blir det endast det priset för man behöver inte kassetten efter att ha uppgraderat. Köper man digitalt direkt blir det ju spelkostnad för SW1 versionen + uppgraderingskostnad, alternativt att man väntar på att Switch 2 versionen blir nedsatt men det tar nog minst ett år eller två till den är rimligt prissatt i jämförelse.

Du behöver kassetten efter att ha uppgraderat tyvärr. Jag har uppgraderat, men kan ej spela utan kassett .

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Du behöver kassetten efter att ha uppgraderat tyvärr. Jag har uppgraderat, men kan ej spela utan kassett .

Vi pratar om Hogwarts Legacy, antar att du tänker på Zelda nu kanske?

Skrivet av kalaspuffarn:

Jadu, ingen aning faktiskt. Men borde ju inte vara något problem eftersom det är kopplat till kontot.

Alright! Var det 109 kr? Inte sett något om svenska kostnaden.

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Nej man behöver det inte. Spelade nyss. Då försöker du förmodligen spela Switch 1 versionen då det finns 2 ikoner.

Permalänk
Skrivet av Entash:

Alright! Var det 109 kr? Inte sett något om svenska kostnaden.

Yesbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxiMasse:

Någon här som beställt från Tyskland i närtid? Jag beställde igår eftermiddag och är RÄTT sugen på att få hem den.

Orderstatus nu är "Abgeschlossen" och klick på Sendung Verfolgen ger bara ett felmeddelande.

Vad är er bästa gissning, kommer den nästa vecka?

Om den åker från tyskland så åker den först på tisdag, då det är helgdag där på måndag. Åker den från polen så åker den på måndag. 1-2 arbetsdagar transport hem till dig/ombud.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalaspuffarn:

Nej man behöver det inte. Spelade nyss. Då försöker du förmodligen spela Switch 1 versionen då det finns 2 ikoner.

Står switch 2 edition. Klickar jag start står det också "insert the game card" :/

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

https://www.youtube.com/watch?v=nUQnJaEh-bA

Ajdå, ganska rejäl skillnad i hastighet mellan digitala och fysiska spel. Ungefär 50% långsammare i Mario Kart World. Cyberpunk är tydligen också stor skillnad, dock inte sett video än men någon sa nära 100% ökning. Var väl lite skillnad på Switch 1 också men tror inte det handlade om så stor skillnad i %.

Bl.a. därför jag kör digitalt sedan år tillbaka. Kul att SD kortet var nära den interna hastigheten.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Skrivet av Entash:

Är du helt hundra på det? Min polare uppgraderade BoW och är fortfarande tvungen att ha i SW1 kassetten för att spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Står switch 2 edition. Klickar jag start står det också "insert the game card" :/

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av machiavelli1337:

Är du helt hundra på det? Min polare uppgraderade BoW och är fortfarande tvungen att ha i SW1 kassetten för att spela.

Vi pratar om Hogwarts Legacy inte Zelda! De gör sina uppgraderingar på väldigt olika sätt.

Permalänk
Medlem

För att underlätta situationen ovan. Hogwarts Legacy fick inte en Switch 2 Edition uppgradering, utan de släppte om spelet helt och hållet till Switch 2. Men de som har digital eller fysisk kopia till Switch får köpa Switch 2 versionen billigare.

De är de enda som gjort så än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Vi pratar om Hogwarts Legacy inte Zelda! De gör sina uppgraderingar på väldigt olika sätt.

Aah, jag som inte kan läsa då, mitt fel!

Visa signatur

Permalänk

Hej!
Kan man välja svenska som språk???

Med vänlig hälsning, Soi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sakuragii:

Hej!

Med vänlig hälsning, Soi

Nu har jag inte konsolen men utifrån videon verkar det inte så.

Permalänk
Skrivet av Entash:

https://www.youtube.com/watch?v=X4bJm34PElo&ab_channel=Trophy...

Nu har jag inte konsolen men utifrån videon verkar det inte så.

Mmmm kunde ej hitta svenska där.
Då var jag inte helt lost 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sakuragii:

Hej!

Med vänlig hälsning, Soi

Inte vad jag kunde se i själva systemet. Kartongen från Tyskland hade massa språk på sig inklusive svenska.

Permalänk
Medlem

För de som ska köra 8BitDo dosor på Switch 2 krävs det att man kör en firmware update, följande fick uppdatering igår:

Now supported on Switch 2:
-Ultimate 2 Bluetooth Controller
-Ultimate Bluetooth Controller
-Ultimate 2C Bluetooth Controller
-Ultimate C Bluetooth Controller
-Pro 2 Bluetooth Gamepad
-SN30 Pro Bluetooth Gamepad
-USB Wireless Adapter 2
-USB Wireless Adapter

https://support.8bitdo.com/firmware-updater.html

Permalänk
Medlem

Någon med Switch 1 Pro Controller som har drift och hur lång tid tog det innan det började?

Permalänk

En fråga, tror ni man kan använda Samsung s25 laddare till Switch 2? Kunde ladda Switch 1 utan problem.

Permalänk
Skrivet av Entash:

För de som ska köra 8BitDo dosor på Switch 2 krävs det att man kör en firmware update, följande fick uppdatering igår:

Now supported on Switch 2:
-Ultimate 2 Bluetooth Controller
-Ultimate Bluetooth Controller
-Ultimate 2C Bluetooth Controller
-Ultimate C Bluetooth Controller
-Pro 2 Bluetooth Gamepad
-SN30 Pro Bluetooth Gamepad
-USB Wireless Adapter 2
-USB Wireless Adapter

https://support.8bitdo.com/firmware-updater.html

Det där har jag funderat på. Jag har följande: https://www.maxgaming.se/sv/gamepads/8bitdo-ultimate-2c-wirel... ("Ultimate 2C 2.4G Trådlös"). Den ska stödja både Bluetooth och vanliga 2.4G (någon brytare finns på dosan vad jag sett).

Bör den då bli kompatibel efter firmware-uppdatering? Jag antar jag får våga prova att uppdatera så vet jag sedan om dosan brickas eller inte!

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Det där har jag funderat på. Jag har följande: https://www.maxgaming.se/sv/gamepads/8bitdo-ultimate-2c-wirel... ("Ultimate 2C 2.4G Trådlös"). Den ska stödja både Bluetooth och vanliga 2.4G (någon brytare finns på dosan vad jag sett).

Bör den då bli kompatibel efter firmware-uppdatering? Jag antar jag får våga prova att uppdatera så vet jag sedan om dosan brickas eller inte!

Mvh,
WKF.

Osäker faktiskt. Den du skickade är den som är Android/PC varianten med Xbox kontrolschema, har den funkat på Switch 1 ens? På 8BitDo support sida har bluetooth variantens update log fått "Support for Switch 2" men står inget sånt på den du skickade.

https://support.8bitdo.com/

Edit: Någon på MaxGaming skrev att han behövde en annan adapter för Switch, gissar på 8bitdo adapter 2 som stödjer 8bitdo kontroller. Men då är det mer värt att köpa en ny Switch 8bitdo kontroll imo för nästan lika dyrt.

Permalänk
Medlem

Ändå lite kul att se hur second hand marknaden på vanliga switchen påverkats. Helt galet många som kommit upp de senaste dagarna på blocket och priserna bara sjunker. Av naturliga skäl ska väl sägas. Galet många switch i omlopp får man anta och flera har väl kanske mer än 1 Kanske blir att köpa sig en switch lite om den letar sig ner för en femhundring

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns ett skal till Switch 2 som passar även i dockan?

Visa signatur

Apple Mac Mini - M4 | 16GB | 256GB
ASUS 27" ROG Strix XG27AQDMG OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilu:

Någon som vet om det finns ett skal till Switch 2 som passar även i dockan?

Savage Raven Neogrip gör det. Jag har beställt men hört lite blandat om kvalitén. Annars tror jag typ dbrand (med adaptern man måste sätta på) och Genkis men de är riktigt dyra med frakt från USA, typ runt 700 för genki och 1000 för dbrand.

https://www.amazon.se/Savage-Raven-NeoGrip-Nintendo-Switch/dp...

Recension: (5:42 sätter han den i dock)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Savage Raven Neogrip gör det. Jag har beställt men hört lite blandat om kvalitén. Annars tror jag typ dbrand och Genkis men de är riktigt dyra med frakt från USA, typ runt 700 för genki och 1000 för dbrand.

https://www.amazon.se/Savage-Raven-NeoGrip-Nintendo-Switch/dp...

Recension: (5:42 sätter han den i dock)

https://www.youtube.com/watch?v=aRS6Mb1NV8E&ab_channel=CTA-te...

Kanon, tack! Ja, synd att det blir så dyrt med dbrand. Den såg nice ut annars.

Visa signatur

Apple Mac Mini - M4 | 16GB | 256GB
ASUS 27" ROG Strix XG27AQDMG OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Har nån sett om någon har testat KMD-kontroll till Switch 2?
https://www.webhallen.com/se/product/328712-KMD-Wireless-Pro-...

8Bitdo släppte ju en firmwareupdate i dagarna, så det känns tyvärr orimligt att kontroller kommer få stöd utan update. Har inte hittat någon tool till KMD tyvärr.