Tråden om Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Fick precis leverans av min switch. Brukar aldrig köra skärmskydd på telefon etc. så är helt novis på detta så har lite frågor.

-Spelar det någon roll vad för modell man köper? Ser att amazon kryllar av olika modeller.
-Kan man ta bort skärmskyddet om det blir snett/damm etc. och detsamma om jag skulle vilja ta bort det om ett år utan att skada skärmen.
-Skärmskydd interferar inte med dockning av konsol?

Skrivet av srgb:

Testa denna som länkats i tråden
Lång leveranstid

Vet inte om man kan ta bort det efter applicering, Switch 2 har en tunn film som ligger ovanpå displayen som kanske dras med om skyddet suttit länge.

Jag körde amfilm på min Switch OLED när jag hade en och det var bra, så jag kör på amfilms 2-pack med monteringsram (som @srgb länkade ovan) till Switch 2 nu. Enkel och perfekt montering, inget damm eller så heller. Skyddet är så tunt att det ökar tjockleken någon tiondels millimeter totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krihal:

Alright! Mina skickades ikväll från Fnac. Kanske kommer på torsdag/fredag då

Nyfiken: Hur många Euro fick du betala på Fnac för din Switch, och vad gick frakten på?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk

Och 8BitDo Pro 2 och Ultimate fungerar inte med Switch 2. Kräver uppdatering av firmware. Har ingen Windows- eller MacOS-dator så ska prova imorgon på släktings dator.

Hittills så har allting med Switch 2 dag ett varit en total besvikelse.

Permalänk

Jag vet inte riktigt varför men jag fick betala 520 för switchen och 26euro i frakt.
Står att den ska kosta 500 så ingen aning om varför priset blev 520.

Skrivet av martinot:

Nyfiken: Hur många Euro fick du betala på Fnac för din Switch, och vad gick frakten på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Escaping Jupiter:

Jag vet inte riktigt varför men jag fick betala 520 för switchen och 26euro i frakt.

Frankrike har 20% moms, Sverige 25%. Så förmodligen därför.

Permalänk
Medlem

Gissar på att det är olika moms i Sverige och Frankrike.

Edit, ja som @entash skriver.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kemikalieskatten i Sverige. De tar automatiskt ut den vid köp hitåt. Momsen betalar du där då du köper i en fransk butik och är EU. Köper du något från annat EU land på resa och tar med hit så betalar du inte skillnaden på svensk moms. Redan betalat där. Tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Såg precis att min beställning från amazon.de är försenad till 17 juni - står som skickad och fick airmee besked om leverans i söndags sen har den fastnat som delayed. Hur ser du ut för andra som beställt därifrån?

Fick min i lördags från tyska Amazon. Gick snabbt faktiskt.

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

Såg precis att min beställning från amazon.de är försenad till 17 juni - står som skickad och fick airmee besked om leverans i söndags sen har den fastnat som delayed. Hur ser du ut för andra som beställt därifrån?

Samma för mig från Amazon.fr. Paketet har inte scannats sedan söndag. Senast detta hände så försvann mitt paket och räknar nu kallt med samma problem igen. "Felsorterad" ges som förklaring. Får begära omleverans nästa vecka när det har gått tillräckligt länge för att fastslå att paketet aldrig kommer att levereras.

Permalänk
Medlem

Samma för mig. Stod att jag skulle få den 17:57 idag. 10 minuter före det får jag SMS om att leveransen är försenad pga felsortering på terminalen enligt Airmee. Imorgon skulle jag få nytt datum för leverans. Väldigt märkligt.

Skrivet av Ragin Pig:

Permalänk
Medlem

Bra video som går igenom en massa + och vissa - med SW2.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Kört en del handhållet ikväll och det är en rejäl höjning i upplevelsen från mitt 2017 Switch. Dock upplever jag den fortfarande inte som särskilt ergonomisk så ser fram emot att mitt Neogrip kommer. Såg att de var helt slutsålda nu dessutom. Någon som fått hem sitt och prövat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PapaEmpi:

Kan man byta till 5GHz bandet på konsolen (inställningar) ?

Min hoppade rätt av sig själv senare!

Permalänk
Medlem

Mina första intryck efter haft Switch 2 några dagar nu.
* Ergonomin i handheld är fortfarande katastrofal. Det är SÅ obekvämt att spela med originaluppsättningen så det är löjligt. Kan inte förstå varför man fortsatte med samma stil, även om den är något bättre. Blir en Split Pad två innan jag ens försöker mig på handheld mer.
* handkontrollerna är något bättre men inte särskilt bra. Stannar där.
* Skärmen är helt ok. Inga problem där och saknar inte oled särskilt mycket.
* förstår man lagt på en fläkt på dockan för konsolen blir varm där!
* Lite buggar här och där, lite problem med ljudnivåer som är olika i olika spel. Hade gärna ändrat till 24h tidsformat. Kommer bli bättre
* Inga problem för mig att logga in, uppdatera, ladda ner etc. Allt flyter på snabbt, kanske haft tur med vilka stunder jag suttit.
* Mariokart World. Kul med freeroam men annars är det endast mer mariokart 8. Märker ingen skillnad grafiskt men lite mer av allt helt enkelt. Barnen gillar det.
* Zelda Upgradesen av det lilla jag spelat är bra. Flyter på som en dröm och största anledningen att jag köpte 2an nu då jag inte klarat något av dom.
* Pro 2 kontrollen har jag nu fått hem ikväll och den är nice, men kanske inget man behöver om man har 1an.
* Väskan original jag köpte känns billig.

Säkert glömt fler saker som är positiva och några fler saker jag stör mig på..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Mina första intryck efter haft Switch 2 några dagar nu.
* Ergonomin i handheld är fortfarande katastrofal. Det är SÅ obekvämt att spela med originaluppsättningen så det är löjligt. Kan inte förstå varför man fortsatte med samma stil, även om den är något bättre. Blir en Split Pad två innan jag ens försöker mig på handheld mer.
* handkontrollerna är något bättre men inte särskilt bra. Stannar där.
* Skärmen är helt ok. Inga problem där och saknar inte oled särskilt mycket.
* förstår man lagt på en fläkt på dockan för konsolen blir varm där!
* Lite buggar här och där, lite problem med ljudnivåer som är olika i olika spel. Hade gärna ändrat till 24h tidsformat. Kommer bli bättre
* Inga problem för mig att logga in, uppdatera, ladda ner etc. Allt flyter på snabbt, kanske haft tur med vilka stunder jag suttit.
* Mariokart World. Kul med freeroam men annars är det endast mer mariokart 8. Märker ingen skillnad grafiskt men lite mer av allt helt enkelt. Barnen gillar det.
* Zelda Upgradesen av det lilla jag spelat är bra. Flyter på som en dröm och största anledningen att jag köpte 2an nu då jag inte klarat något av dom.
* Pro 2 kontrollen har jag nu fått hem ikväll och den är nice, men kanske inget man behöver om man har 1an.

Säkert glömt fler saker som är positiva och några fler saker jag stör mig på..

Handhelds ergonomi måste vara på grund av att man ska kunna ta av kontrollerna och spela dem sidleds. Således kan de ju inte köra typ steam deck grepp eller liknande. Men vet inte om det hade kunnat lösts på något sätt. Man får investera i ett grepp helt enkelt som du säger.

Hade 12-timmar format först men bytte språk från US > UK och nu är det 24 timmars.

Permalänk
Konsolgrävare

3.5 miljoner sålda exemplar på bara 4 dagar 🤯

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Hade också önskat 24 timmars format, kanske beror på vilken region man valde? Tog US/English och sedan Stockholm, så det borde väl vara 24H tycker jag.

Nu var de längesen jag körde Mario Kart 8 men tycker det nya är fantastiskt kul, banorna känns välgjorda och intressanta. Inte testat free roam alls, endast kört GP.

Ja, den blev något av en besvikelse. Hade en original Deluxe Case med Zelda print på Switch 1 och den var stenhård, gick inte att trycka till. Den nya kan man trycka till.

https://store.nintendo.co.uk/en/nintendo-switch-deluxe-travel...

Mitt test med att köra Switch/Xbox via min Soundbar gick sådär. Det funkar men jag får bara ut 1080@60 via den, jäkla budget soundbar. Har planerat en SONY bar 8 eller 9 senare, så får leva med att Xboxsen körs i lägre upplösning något år. Switchen kommer bli min main och tror det är viktigare för den att ha VRR/upplösning.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

<Uppladdad bildlänk>

Gratz till dom! Är väl den snabbast säljande konsolen nu (vid release)?

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Handhelds ergonomi måste vara på grund av att man ska kunna ta av kontrollerna och spela dem sidleds. Således kan de ju inte köra typ steam deck grepp eller liknande. Men vet inte om det hade kunnat lösts på något sätt. Man får investera i ett grepp helt enkelt som du säger.

Hade 12-timmar format först men bytte språk från US > UK och nu är det 24 timmars.

Ah tack! Ja misstänkte det va något enkelt med tidformatet.
Personligen hade jag hellre sett dom tagit bort den funktionen. Visst är det bra att man inte måste köpa nya kontroller för att köra tex mariokart. Men det är också extremt obekvämt o spela med en liten kontroll. Och för att vara en 50/50 handheld så borde ergonomin vara ett av deras högsta prio enligt mig men det finns ju tillbehör som löser det som tur är framöver.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Mirialia:

Gratz till dom! Är väl den snabbast säljande konsolen nu (vid release)?

Yep, stämmer! Galet!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Hade också önskat 24 timmars format, kanske beror på vilken region man valde? Tog US/English och sedan Stockholm, så det borde väl vara 24H tycker jag.

Nu var de längesen jag körde Mario Kart 8 men tycker det nya är fantastiskt kul, banorna känns välgjorda och intressanta. Inte testat free roam alls, endast kört GP.

Ja, den blev något av en besvikelse. Hade en original Deluxe Case med Zelda print på Switch 1 och den var stenhård, gick inte att trycka till. Den nya kan man trycka till.

https://store.nintendo.co.uk/en/nintendo-switch-deluxe-travel...
https://assets.nintendo.eu/image/upload/f_auto,c_limit,w_1920,q_auto:low/MNS/NOE/000000000003374966/1.1_ProductTile_Switch_NintendoSwitchDeluxeTravelCaseBlackZelda_enNOE

Mitt test med att köra Switch/Xbox via min Soundbar gick sådär. Det funkar men jag får bara ut 1080@60 via den, jäkla budget soundbar. Har planerat en SONY bar 8 eller 9 senare, så får leva med att Xboxsen körs i lägre upplösning något år. Switchen kommer bli min main och tror det är viktigare för den att ha VRR/upplösning.

Switch 2 stödjer inte VRR i dockat läge. Så VRR är endast på i handheld läge. Nintendo i ett nötskal. En liten parantes i det hela dock, och har inte något direkt med din setup att göra. Bara en heads-up om att det inte beror på din soundbar om du ser problem relaterat till VRR framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sbm76:

Switch 2 stödjer inte VRR i dockat läge. Så VRR är endast på i handheld läge. Nintendo i ett nötskal. En liten parantes i det hela dock, och har inte något direkt med din setup att göra. Bara en heads-up om att det inte beror på din soundbar om du ser problem relaterat till VRR framöver.

Just det, tack för påminnelsen, det har jag faktiskt läst tidigare.
Nåja, åtminstone högre upplösning än 1080 kan man få samt HDR.

För det enstaka spelet som jag vill spela i great glory visuals på Series X får jag nog fippla med HDMI-kablarna.

Ni som har Nintendos egna SNES kontroller hur är de jämfört med 8Bitdos tidigare modeller av SN30 Pro? Är D-paden något bättre? Tycker nästan att 8bitdos D-pad är lite svår att trycka rätt plus att joysticken ibland är i vägen.

Visa signatur

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Vill tipsa om Nintendos game voucher, för 1089kr får man 2 vouchers för spel (switch 1 version). Jag köpte BOTW och TOTK för då 550kr styck (annars 749kr digitalt) och efter som jag har nintendo online expansion ingår switch 2 uppgraderingen. Går såklart att hitta billigare i fysisk form.

Visa signatur

PC: 57003xd, 4070
Ljud: Dragonfly/Feliks audio tub, schiit bifrost, Empyrean II.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannyduck98:

Lyckades du uppgradera din japanska version? Sitter nämligen i en liknande sits och får inte SW2 förräns nästa månad

Har inte hunnit testa BoTW än, men har svårt att tro att det skulle vara något problem. Spelet i sig dyker upp "som vanligt" i min Switch 2.

Velar lite kring om jag ska betala för "Expansion Pack membership" enbart för detta spelet eller köpa uppgraderingen direkt.

Permalänk
Medlem

Folk vill ha större och större handhållna skärmar men jag tycker den blivit lite för stor för att kunna gå att hålla bekvämt. Föregångaren var gränsfall vad som var bekvämt men 2:an tycker jag är lite för stor.
Switch Lite däremot tycker jag är perfekt så får väl hoppas det kommer en 2 Lite med.
Grafiska uppdateringen gillar jag förövrigt. Inga synliga artifakter på grafiskt innehåll långt bort i 3d-miljöer tack vare den högre upplösningen gissar jag.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Folk vill ha större och större handhållna skärmar men jag tycker den blivit lite för stor för att kunna gå att hålla bekvämt. Föregångaren var gränsfall vad som var bekvämt men 2:an tycker jag är lite för stor.
Switch Lite däremot tycker jag är perfekt så får väl hoppas det kommer en 2 Lite med.
Grafiska uppdateringen gillar jag förövrigt. Inga synliga artifakter på grafiskt innehåll långt bort i 3d-miljöer tack vare den högre upplösningen gissar jag.

Jag hoppas heller inte att de ökar på storleken mera, men har svårt att se att de skulle vilja. Japaner har väl överlag lite mindre händer och då skulle de ju röra sig bort från inhemska marknaden. Något att man känner är att den har vassare kant upp till, gamla modellerna var mycket mjukare, men Switch 2 gräver sig in i ens hand vilket inte är så skönt.

Permalänk
Medlem

Nintendo Store Irland har konsoler i lager igen. Beställde precis en
Länk

Permalänk
Medlem

Fick precis hem min Gamesir G8+ och funkar perfekt med Switch 2👍 Betydligt skönare i händerna än joy cons. 😅

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk

Har lite frågor till er som redan fått eran Switch 2:

- Har man behov av SDkort om man spelar via fysiska spel?
- Om man "uppgraderar" t.ex. Zelda BOTW/TOTK, visst kan vi fortfarande spela på spelkassetten eller måste vi köra ladda ner spelet och köra digitalt?
- Ni som köpt SDkort, räcker ens 256gb något? Det känns som att vissa spel tar så mycket plats och man kommer fylla den direkt, men jävlar vad dyra 512gb och 1TB är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vegeta1990:

Har lite frågor till er som redan fått eran Switch 2:

- Har man behov av SDkort om man spelar via fysiska spel?

Nej, 256gb borde räcka ganska långt så länge du inte har en massa "game key cards"

Skrivet av Vegeta1990:

- Om man "uppgraderar" t.ex. Zelda BOTW/TOTK, visst kan vi fortfarande spela på spelkassetten eller måste vi köra ladda ner spelet och köra digitalt?

Uppgraderade BOTW via NSO, man måste fortfarande ha i kassetten för att kunna spela.

Skrivet av Vegeta1990:

- Ni som köpt SDkort, räcker ens 256gb något? Det känns som att vissa spel tar så mycket plats och man kommer fylla den direkt, men jävlar vad dyra 512gb och 1TB är!

Köpte 256gb och det är redan fullt med diverse spel från min gamla Switch. Men sen har man ju 256gb till internt så tänker att det bör räcka ett tag.