Testresultat från Nvidias Arm-processor läcker

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ändå är konstigt att man ser ner på x86 och att ARM är så hyllat. För mig är ARM nånting som hör hemma i mobiltelefoner.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Den lär passa perfekt i nästa generation Nvidia Shield

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Jag tycker det ändå är konstigt att man ser ner på x86 och att ARM är så hyllat. För mig är ARM nånting som hör hemma i mobiltelefoner.

Håller med till hundra procent så less på arm! man får hoppas att de slutar göra os till dom som stora telefoner oxå. Men spännande e det allt, med mer valmöjligheter. Men inget har imponerat särskilt mycket än så länge (e väl för att man ej e macnörd men där e ju allt himmelriket utan att vara nåt speciellt.) Man får hoppas att de kan hålla vettigt pris med på nvidia arm, men känns tveksamt. Med dess historia på deras andra produkter. Med tanke på pris på deras andra produkter så lär det väl bli över 10k (
för ett mobilchip.) men en får se.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Låter som du missat hur mycket bättre en bra armbaserad CPU kan vara. Apples ARM CPU:er ÄTER x86 till frukost och nu kommer vassa varianter för Windows. Varför skulle det då inte vara hyllat? Låter mest som du är nostalgisk över gammal teknik.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Visst, och effekthungriga stationära datorer blir förnedrade av mobiltelefoner. En Iphone 16 Pro utpresterar AMD's och Intels snabbaste processorer i enkeltrådad prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Även om ARM har bra resultat i specifika tester i specifika scenarion finns det ett stort problem med ARM i överlag.

https://www.pcgamingwiki.com/wiki/List_of_Windows_ARM_games

Alla ARM spel bortsett från World of Warcraft är usla mobilspel byggda runt microtransactions. Ingen utvecklar varken spel eller spelmotorer för ARM. Vem skulle köpa en dator man inte kan spela på? Hopp om att spel får stöd i framtiden? Njuta av lite Candy Crush "gaming"?

Jag kan spela Civilization 5, 6 och 7, Tunic, Dead Cells, Bastion, Norco, Vampire Survivors, Bioshock 1 & 2 och en massa andra spel i mitt Steam-bibliotek på min Macbook Air M1.

Några av dessa är x86 som körs via Rosetta 2, men nyare spel som Civ 7 är ARM native på Mac.

Om bara hårdvaran dyker upp så kommer säkert många utvecklare att släppa spel för Windows på ARM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Jag kan spela Civilization 5, 6 och 7, Tunic, Dead Cells, Bastion, Norco, Vampire Survivors, Bioshock 1 & 2 och en massa andra spel i mitt Steam-bibliotek på min Macbook Air M1.

Några av dessa är x86 som körs via Rosetta 2, men nyare spel som Civ 7 är ARM native på Mac.

Om bara hårdvaran dyker upp så kommer säkert många utvecklare att släppa spel för Windows på ARM.

Du kan spela med en bråkdel av prestandan, du får ingen nytta av denna 'prestanda' som kretsen har. Dra igång lite Starfield eller Cyberpunk2077

Permalänk
Medlem

Du kan spela med en bråkdel av prestandan, du får ingen nytta av denna 'prestanda' som kretsen har. Dra igång lite Starfield eller Cyberpunk2077

Vad menar du med bråkdel av prestandan? Varken Starfield eller Cyberpunk finns för MacOS, i alla fall inte på Steam, så jag förstår faktiskt inte vad du försöker säga.

Tunic funkar ungefär lika bra på Macbook Air M1 som på min Steam Deck, och då är ändå Tunic x86 och körs via Rosetta 2.

Jag var initialt super-skeptisk till Rosetta 2 och väntade länge med att aktivera det. Jag var nöjd med att köra Bitwig Studio och var helt övertygad om det bara skulle vara meningsfullt att köra native ARM-applikationer på Apple silicon. Men till slut blev jag alltför sugen på att testa Ableton Live på Macen (det här var innan Live fanns som ARM native), och till min förvåning funkade det bra! Översättningen via Rosetta 2 tar kanske 20 procent av prestandan. Givetvis är ARM native att föredra, och alla musikprogram som jag kör är sedan länge ARM native. Men jag kör ganska ofta äldre spel via Rosetta 2 med hyfsat resultat.

Civ-spelen funkar bättre på Macbook Air M1 än på mina Windows-bärbara.

Edit: Jag ser nu att Tunic är Universal app (alltså ARM native).

Permalänk
Medlem

Även om ARM har bra resultat i specifika tester i specifika scenarion finns det ett stort problem med ARM i överlag.

Alla ARM spel bortsett från World of Warcraft är usla mobilspel byggda runt microtransactions. Ingen utvecklar varken spel eller spelmotorer för ARM. Vem skulle köpa en dator man inte kan spela på? Hopp om att spel får stöd i framtiden? Njuta av lite Candy Crush "gaming"?

Ja, ARM för Windows-datorer är inget som lockar även om utvecklingen är intressant. Nvidia hoppas nog på att ha den här på marknaden vid rätt tidpunkt om det blir så att marknaden växer. Sen kanske inte Nvidia är nöjda med att vänta på att nåt ska hända. Dom kanske återupplivar Shield som en spelmaskin?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Datavetare

Windows var ju allt form av icke-x86 stöd en ren katastrof fram till Windows 11. Windows 11 har faktiskt förvånansvärt bra stöd för ARM64. Dels då Microsoft (och även JetBrains, Adobe, och ett par till) faktiskt erbjuder ARM64-native applikationer. Dels också då Windows 11 variant av MacOS Rosetta 2, Prism, är även det riktigt bra givet att det rätt mycket är en v1.x.

Så ARM64 stödet på Windows 11 är med råge det bästa försök Microsoft gjort så här långt att stödja något annat än x86. Låg ribba, men ändå.

Sen stödjer nog de flesta moderna spelmotorer ARM64. Dels då >50 % av all omsättning för spel kommer idag från mobiler som i praktiken är 100 % ARM64. Dels då Unity (som startade som ett Mac-only projekt), UE5 och Godot (de mest tillgängliga spelmotorerna för "vem som helst") alla har ARM64-stöd.

Andra exempel är Capcoms RE Engine och Larions Divine Engine 4, de har också ARM64 stöd. Rent generellt lär man nog ha en rejält risig kodbas för att en spelmotor ska vara speciellt svår att kompilera om för ARM64.

Historiskt såg det nog rätt illa ut, men många fick svettas för att gå från 32-bit x86 till 64-bit x86 och där lärde sig nog de flesta vilka dumheter man bör undvika. Vidare var ju PS1/PS2 MIPS-baserade, PS3/Xbox360 PowerPC baserade. Så där fick man ännu en vink om vad man INTE bör göra om man vill göra det enkelt/billigt för sig.

Det stora problemet med Qualcomm och spel var till långt mindre del ARM64, det stora problemet där var GPU-relaterat. Så man kan nog med 100 % säkerhet säga att spel kommer rent generellt fungera långt bättre på Nvidias ARM64 platform, även äldre spel som aldrig kommer kompileras om utan behöva köras via Prism.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Varför skulle utvecklare inte kunna göra spel för annat än x86?

Playstation: MIPS, Cell, x86.
Xbox: PowerPC, x86.
Nintendo: PowerPC, ARM.

För att nämna några (ej alla).

Unreal Engine, Unity, Godot har alla stöd för ARM64

Det är snarare häftigt att Apple kan emulera en annan processor och ett annat operativsystem än ett bevis på att den är mindre lämpad för spel.
Kommer nog hända ett och annat när Nvidia är med i matchen.

Permalänk
Medlem

Kanske Nintendo blir griniga på Nvidia nu om dom kommer med nåt som är långt bättre än det som sitter i Nintendos ny.

Visa signatur

-dool

Permalänk

Kommer man kunna köpa lösa arm processorer i framtiden eller kommer alla sitta integrerade på moderkort som man köper färdigt? Tänker på N1X som ska vara till stationära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Kanske Nintendo blir griniga på Nvidia nu om dom kommer med nåt som är långt bättre än det som sitter i Nintendos ny.

Ja för prestanda är ju verkligen prio 1 för Nintendo så de gråter nog absolut hela vägen till banken...

Med det sagt, vore kul med en konsol med N1/N1X!

Permalänk
Medlem

Kanske dum fråga men...Ubuntu och ett stycke N1/N1X, torde funka bra eller?

Permalänk
Medlem

Nvidia N1x jämfört med Samsung 25 Ultra

Väldigt likt i single thread. Nvidia vinner på antalet kärnor.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Spännande! De behöver inte toppa Apple i singeltrådat första gången. Det egentligen som bör fixas är gpu-prestandan.

Som Yoshman skriver hoppas jag inte Nvidia gör samma tabbe som Qualcomm när det kommer till den biten.

Undrar om AMD kommer ut med något liknande Soundwave tror jag det hette!

Permalänk

Min iphone får mer poänger i samma bench, så ja det är förväntat.

Permalänk

Kanske kan Nvidia börja sälja till telefon marknaden som Qualcom? Det är mycket pengar att hämta där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

ARM i dess olika varianter med olika kapacitet sitter i princip i "allt" nuförtiden, även PC-aktiga produkter (PC i en vidare definition än en stor box med Intel/AMD-prolle, nVidia/AMD-kort, Windows och ett dussin fläktar) som primär eller i vissa fall sekundär/hjälpprocessor.
Det som kanske "stör" för vissa hemmapulare är att varje generation av x86-ISA CPU som släpps dricker 300W mer för 3% mer snittprestanda.

Då smakar Apple och andra ARM-baserade lösningar bättre för ett flertal ändamål.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ipac:

Kanske dum fråga men...Ubuntu och ett stycke N1/N1X, torde funka bra eller?

Korta svaret: ja!

Lite längre svaret: detta test kördes på Ubuntu 24.04, DGX Spark (som blir första system med N1X) är helt designat för att köra Linux och slutligen är detta en variant av Tegra, Nvidias officiella Linux-plattform för Tegra är Ubuntu med lite förinstallerade saker.

Så i nuläget är den mer osäkra frågan hur bra/dåligt detta kommer fungera på Windows. Fast det lär inte vara några problem, N1X är mer tänkt till stationära och möjligen "workstation laptops". N1 är av allt att döma en laptopkrets och där lär fokus vara Windows.

Skrivet av sAAb:

Nvidia N1x jämfört med Samsung 25 Ultra

Väldigt likt i single thread. Nvidia vinner på antalet kärnor.

Det är faktiskt anmärkningsvärt hur lika de givet att det är två helt nyutvecklade mikroarkitekturer där det ändå finns en del hyfsat stora skillnader i vad man lagt transistorer på.

Snapdragon 8 Elite har sämre IPC, men klockar högre jämfört med Cortex X925. Dock stödjer båda samma ISA-standard, ARMv9.2.

Bara en heads-up på det jag jämför med. Vet inte var SweC hittade resultatet för Ryzen AI MAX 395, är väldigt svårt att hitta något system >3000 poäng ST (finns 1 system med 3001 poäng, enda >3000 på de 3 första sidorna) och Notebookcheck fick 2978 vilket är i linje med var de flesta ligger (precis under 3000). Däremot verkar MT-resultatet vara rimligt.

Det här är inte längre en slump, något gör att ARM64 CPUer är väsentligt bättre än x86 på uppgifter som har visat sig vara extremt svårt att extrahera ILP från. Kompilering är ett av dessa fall.

N1X vs Ryzen AI Max 395

https://browser.geekbench.com/v6/cpu/compare/12348676?baselin...

N1X vs Intel 285HX

https://browser.geekbench.com/v6/cpu/compare/12348676?baselin...

Snapdragon 8 Elite vs Ryzen AI Max 395

https://browser.geekbench.com/v6/cpu/compare/12198305?baselin...

M4 Max vs Ryzen AI Max 395

https://browser.geekbench.com/v6/cpu/compare/12375558?baselin...

Och nej, går inte att förklara med "det är mer komplext att kompilera för x86" då detta test kompilerar till samma maskinkod. Det som skiljer är vilken ISA kompilatorn (LLVM/Clang i detta fall) använder. Dessa fall är intressanta då de dels är relevant, dels är de exempel på laster ingen så här långt lyckas optimera med "lite smarta instruktioner". CPUer som presterar väl här tenderar prestera generellt bra.

Sen finns det 2 deltester i GB6 som visat sig vara rätt känsliga för SIMD optimeringar. de ger rätt mycket högre resultat på Zen 5 som har AVX-512 vs Lion Cove som inte har AVX-512, likaså presterar M4, Oryon 2, Cortex X925 (alla är ARMv9.2 med SVE2 stöd) alla betydligt högre än sina föregångare som var ARMv8.x och som saknar SVE2.

Nu använder GB6 geometrisk medelvärde (inte "vanligt" aritmetiskt medelvärde), så att 1-2 deltester skiljer rätt mycket påverkar inte slutresultatet jättemycket. Men här är det så pass stora skillnader att det ger ett visst utslag på totalen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Fortsätt du med ditt värme-element som mest har en poäng på vinterhalvåret även om direktverkande el inte är toppen! Personligen ser jag fram emot en framtid med mer lättkylda prylar på stationärt och bättre batteri-tid på bärbart och i slutändan bättre prestanda.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Nvidias nya Arm-baserade N1X har dykt upp i Geekbench och imponerar med över 3 000 poäng i enkeltrådad prestanda.

Läs hela artikeln här

Otroligt spännande och enormt kul utveckling att Nvidia nu gått in i segmentet! 👍👍👍

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Du har uppenbarligen missat hur höga prestanda Apples datorer med ARM-processorer har vid verklig användning, speciellt i förhållande till energiförbrukningen.

Och innan Mac med Apple silicon lanserades kunde vi i många år se hur bra ipad presterade i appar för media-produktion.

Så ARM har verkligen tagit sig vidare från telefoner till mer avancerade tillämpningar.

Permalänk
Medlem

Om det enda problemet var spel och allt annat fungerar bra, så skulle många köpa dessa även om de inte går att spela på.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Det är just windows+ARM mot windows+x86, givetvis utan att bygga om spelet/distributionen så kommer man att behöva köra emulering/översättning, med lite prestandaförlust.

En annan variant som många kör är att kombinera en spelkonsoll med valfri laptop eller annan lösning, Switch=ARM-spel native, PS/Xbox=x86-spel native.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja för prestanda är ju verkligen prio 1 för Nintendo så de gråter nog absolut hela vägen till banken...

Med det sagt, vore kul med en konsol med N1/N1X!

Nintendo kan ju tycka att dom satsat på något som direkt blir gammalt när Nvidia lanserar den här.
Nu vet jag inte hur kraftig gpu N1X har men den borde ju vara betydligt bättre än det som sitter i Nintendo.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Nintendo kan ju tycka att dom satsat på något som direkt blir gammalt när Nvidia lanserar den här.
Nu vet jag inte hur kraftig gpu N1X har men den borde ju vara betydligt bättre än det som sitter i Nintendo.

Nintendo valde chip för flera år sedan, väl medvetna om att det kommer mer kraftfulla produkter hela tiden, precis som när de utvecklat alla sina tidigare konsoller.

Jag tror inte de bryr sig om vad som händer med andra plattformar förrän de börjar tappa försäljning, eller support från spelutvecklare. Och när detta sker brukar det bero på konkurrens från Playstation och Xbox, och bara i begränsad omfattning. Vad som händer på PC-sidan påverkar inte Nintendo speciellt mycket.

Jag tror att Sony och Microsoft redan har valt arkitektur för nästa generation konsoller. Om det kommer bärbara Xbox och Playstation med nya fantastiska ARM-processorer under den planerade livscykeln för Switch 2 kanske, kanske Nintendo kan få det svettigt. Om deras försäljningstapp blir för stort kanske de tidigarelägger Switch 3 för att komma i kapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Shield Ultra kanske?

Ja, det vore ju inte fel. Frågan är vad man ska med så kraftfulla chip med i en Shield? Nu kan det ju komma olika varianter av chippet med. Och en ny Shield skulle förstås har diverse AI-funktioner och kanske Nvidia vågar sig på en spelsatsning igen med den här hårdvaran. Garanterat att Nvidia har nåt mer på gång i samband med det här för att få fart på intresset.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sen finns det 2 deltester i GB6 som visat sig vara rätt känsliga för SIMD optimeringar. de ger rätt mycket högre resultat på Zen 5 som har AVX-512 vs Lion Cove som inte har AVX-512, likaså presterar M4, Oryon 2, Cortex X925 (alla är ARMv9.2 med SVE2 stöd) alla betydligt högre än sina föregångare som var ARMv8.x och som saknar SVE2.

Inget har ändrats sen förra gången du gjorde samma påstående. M4 har fortfarande inte stöd för SVE2. Man kan se M4 som en arm8.7a + SME extensions. ARMv9.x innebär inte automatiskt SVE2 stöd utan mycket är optional i specifikationen. Om du menar 2:a generationens oryon, alltså den kärna som sitter i Snapdragon 8 Elite så är det också en arm8 utan SVE2 stöd. Skillnaderna du ser i GB har alltså fortfarande inget med SVE2 att göra. Nu har iaf GB 6.1+ stöd för sve2 instruktioner.

Man ska inte ta geekbench siffror allt för seriöst. Det finns väldigt mycket som påverkar resultatet. Det minsta man kan göra är iaf att se till att det är samma version av geekbench som används och så lika os som möjligt. Här är t.ex. en jämförelse mellan N1x och AI Max+ 395 där båda kör Linux som visar hur väsentligt bättre x86 är på det mesta. Varför så olika resultat? En förklaring kan t.ex. vara att i alla länkar du postade så ser IA Max+ 395 ut att ha en fast frekvens på 3.0GHz.
https://browser.geekbench.com/v6/cpu/compare/12368755?baselin...