Permalänk
Medlem

Helt nytt 5090 sönder?

Köpte ett helt nytt 5090 i onsdags och fungerade felfritt igår. Startade upp datorn till detta idag.

https://imgur.com/a/wibG3vY

Är kortet kasst? eller vad kan vara problemet?

Permalänk
Medlem

5090 eller 5080?

Ja sådär ska inte se ut. Hur är det i andra spel? Har du inte provat det än så gör följande och prova några st spel.

Kör DDU och ta bort alla drivrutiner. Har du haft AMD innan så ta bort dom med.
Ladda hem senaste drivrutinen och installera om den.
Starta om datorn och prova spelen.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

5090 eller 5080?

Ja sådär ska inte se ut. Hur är det i andra spel? Har du inte provat det än så gör följande och prova några st spel.

Kör DDU och ta bort alla drivrutiner. Har du haft AMD innan så ta bort dom med.
Ladda hem senaste drivrutinen och installera om den.
Starta om datorn och prova spelen.

5090 skall det vara. Monster hunter wilds verkar lira utan problem. körde en DDU innna jag installerade. Men kanske får prova igen. Det skall väll räcka med 1000W 80+ gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linusn1:

5090 skall det vara. Monster hunter wilds verkar lira utan problem. körde en DDU innna jag installerade. Men kanske får prova igen. Det skall väll räcka med 1000W 80+ gold

Haft liknande i wow när jag spelade det, kommer inte ihåg hur jag löste de men för mig jag hade en undervolt när de blev sådär. Om de funkar i andra spel skulle jag säga de är i wow 🙂
Du kör kortet stock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0pp3:

Haft liknande i wow när jag spelade det, kommer inte ihåg hur jag löste de men för mig jag hade en undervolt när de blev sådär. Om de funkar i andra spel skulle jag säga de är i wow 🙂
Du kör kortet stock?

Yes, inte hunnit göra något ännu. Varken undervoltat eller överklockat. Det är ett ventus x3 om det hjälper!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linusn1:

Yes, inte hunnit göra något ännu. Varken undervoltat eller överklockat. Det är ett ventus x3 om det hjälper!

Verkar som att spelet är känsligt som attan med 50-serien. Hittade en som har/hade liknande grafikfel i wow.

https://youtu.be/IfirEg8oW5Y?si=SgqE4tHI0iw3yYl9

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

wow är ett lastgammalt spel med bökig kod kanske? Händer det i moderna titlar?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Det gick väl inte så bra att köra gamla spel med 5000 serien.

Va det inte en artikel om det här för ett tag sedan.

Permalänk

Stäng av ”räy träjsing” har sett fler bilder som sett ut exakt såhär och problemet var just de

Permalänk
Medlem

Kör OCCTs VRAM och GPU test och se om du får några fel. Har sett liknande fel både med knasande drivrutiner och när VRAM givit upp men testar du med OCCT så kan du med stor sannolikhet utesluta hårdvarufel. Att en ny GPU har hårdvaruproblem är ovanligt men det händer, hade själv ett 4090 som gav upp efter 2-3 månader (VRAM i det fallet som bekräftades med hjälp av OCCTs VRAM-test) och som reklamerades. Mitt andra 4090 som ersatte det första har fungerat fint i strax över 2 år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Verkar som att spelet är känsligt som attan med 50-serien. Hittade en som har/hade liknande grafikfel i wow.

https://youtu.be/IfirEg8oW5Y?si=SgqE4tHI0iw3yYl9

hm, intressant. Något som är ganska weird med min rigg atm är att MSI afterburner funkar inte ens att starta. Provat ominstallera det men fortfarande något fel. Får fortsätta att felsöka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Kör OCCTs VRAM och GPU test och se om du får några fel. Har sett liknande fel både med knasande drivrutiner och när VRAM givit upp men testar du med OCCT så kan du med stor sannolikhet utesluta hårdvarufel. Att en ny GPU har hårdvaruproblem är ovanligt men det händer, hade själv ett 4090 som gav upp efter 2-3 månader (VRAM i det fallet som bekräftades med hjälp av OCCTs VRAM-test) och som reklamerades. Mitt andra 4090 som ersatte det första har fungerat fint i strax över 2 år nu.

Tack för tipset! skall prova detta!

Permalänk
Medlem

Ja, jag hade provat grafikkortet i andra spel, benchmarkat i 3dmark, och kört stablitetstest. Drivrutinerna för 50xx serien är defintivit de sämsta i nvidias historia. Aldrig vart med som så mycket problem som med dessa. (speciellt i början, med random dator-reboots, blackscreens etc som enbart var mjukvaruproblem)
Dock kör jag en hel del wow med mitt 5090, och dessa problem har jag aldrig fått.