Vinn nätagg från Seasonic

Vilken Linux-distro använder du just nu? - Dela gärna dina erfarenheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Kommer förmodligen switcha till pop-os, då cosmic desktop är färdigutvecklat.

Går ju utmärkt att installera den på massor av distros dock. Jag använder den själv på Gentoo. Tar ju några ögonblick att kompilera bara då det inte finns färdiga binärer, men.

Permalänk
Expertgissare

Jag har sedan många år tillbaka kört med Solus och Budgie, på både bärbara och speldatorn.
Rullat på hur bra som helst och har bara installerat om systemet två gånger på ca 6 år, en gång i början när jag råkade paja något och för noob för att fixa det, och en gång när jag bytte all hårdvara, då ville jag börja på nytt.
Annars har det bara rullat på med uppdateringar/uppgraderingar i stort sett förutom några enstaka problem som som gått att lösa utan större insats, kan verkligen varmt rekommendera att testa

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk

Mint, väldigt lätt för en windowsanvändare att använda, såfort man lär sig dom nya namnen på samma saker.

Ska testa Debian när orken finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Mint, väldigt lätt för en windowsanvändare att använda, såfort man lär sig dom nya namnen på samma saker.

Ska testa Debian när orken finns.

Vad hade du tänkt att du skulle testa? Det som finns i Debian finns i Mint, det som inte finns i Debian, finns i Mint eller inte där heller.
Mint är Debian plus lite till.

Ska du testa nånting, så testa Fedora, openSUSE, EndeavourOS eller nåt med lite mer skillnad.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Vad hade du tänkt att du skulle testa? Det som finns i Debian finns i Mint, det som inte finns i Debian, finns i Mint eller inte där heller.
Mint är Debian plus lite till.

Ska du testa nånting, så testa Fedora, openSUSE, EndeavourOS eller nåt med lite mer skillnad.

Intressant - Vad jag förstår kommer Mint i två versioner, Mint och LMDE (Mint - Debian edition). Om vi fokuserar på vanliga (ubuntu-baserade om jag förstår rätt), så läser jag på

https://linuxmint-user-guide.readthedocs.io/en/latest/snap.ht...

Skrivet av Linux Mint User Guide:

Following the decision made by Canonical to replace parts of APT with Snap and have the Ubuntu Store install itself without users knowledge or consent, the Snap Store is forbidden to be installed by APT in Linux Mint 20.

Hur gör Mint med dom paketen i Ubuntu som är Snap-baserade? Hur fungerar det med supporten för dom i Mint?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Intressant - Vad jag förstår kommer Mint i två versioner, Mint och LMDE (Mint - Debian edition). Om vi fokuserar på vanliga (ubuntu-baserade om jag förstår rätt), så läser jag på

https://linuxmint-user-guide.readthedocs.io/en/latest/snap.ht...

Hur gör Mint med dom paketen i Ubuntu som är Snap-baserade? Hur fungerar det med supporten för dom i Mint?

LMDE är Mint baserat på Debian, som sagt, tillskillnad från Mint som baserat på Ubuntu, som är i sin tur baserat på Debian.

Anledningen är att man på Mint vill ha en alternativ väg om Ubuntu går längre åt "fel" håll, som man t.ex tyckte med Snap.
Men att basera på Ubuntu har tydligen ändå vissa fördelar, annars hade man ju tagit steget, men som sagt, man håller alla vägar öppna genom LMDE.

Snap går att installera om man vill, men de flesta program finns så att säga native eller i Flatpak ändå, så mista Snap är ingen stor grej. Går som sagt att peta in.
Minns dock inte varför de inte gillar Snap hos Mint......

Visa signatur

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av mrTLU:

LMDE är Mint baserat på Debian, som sagt, tillskillnad från Mint som baserat på Ubuntu, som är i sin tur baserat på Debian.

Anledningen är att man på Mint vill ha en alternativ väg om Ubuntu går längre åt "fel" håll, som man t.ex tyckte med Snap.
Men att basera på Ubuntu har tydligen ändå vissa fördelar, annars hade man ju tagit steget, men som sagt, man håller alla vägar öppna genom LMDE.

Snap går att installera om man vill, men de flesta program finns så att säga native eller i Flatpak ändå, så mista Snap är ingen stor grej. Går som sagt att peta in.
Minns dock inte varför de inte gillar Snap hos Mint......

Solus övergav också Snap till fördel av Flatpak, minns inte exakt varför, men tror det bland annat var för mycket jobb med Snap.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Solus övergav också Snap till fördel av Flatpak, minns inte exakt varför, men tror det bland annat var för mycket jobb med Snap.

Solus har jag aldrig provat, så jag har ingen aning om hur man tänkte där.
Enligt länken i inlägget ovan, så verkar man anse hos Mint att Canonical kan spåra folks Snap-installationer genom att Canonical är de enda som kan/får sätta upp Snap-servrar.
Så jag tolkar det hela, jag har säkert fel.

Om det stämmer eller ej, vet jag ju inte heller. Däremot har jag ju noterat att både APT och DNF har inga problem med att ansluta till en herrejösses-mängd mirrors i varenda liten håla på klotet, så det kanske finns substans i Mints inställning.

Flatpak finns ju i minst två varianter har jag sett också, iaf i Fedora världen. Det finns Fedoras egen samt den "officiella". Skillnaden där har jag inte koll på heller, men alla post-install-script jag hittar verkar vilja byta bort Fedoras flatpak-server av nån anledning...

Man gör det väldigt enkelt för nybörjare och ointresserade att byta till Linux, märker jag. *OBS, spår av ironi*

Har sagt det tidigare, jag får inte ens standby att funka på min laptop med nVidia-grafik. Varken med openSUSE, Fedora eller Debian-derivat.

Och efter jag stoppade in en extra M2-disk i stationära, så vägrade Fedora starta... Alls.
Enkelt fixat med ominstallation, ty jag har precis lagt in det ändå, samt har /home på egen partition.
Efter detta, så funkar inte skärmsläckningen/avstängningen längre på den... Å andra sidan har jag samma ljusstyrka på båda skärmarna nu, det hade jag inte innan...

Visa signatur