Vinn nätagg från Seasonic

Ersättare Varmilo Minilo 98pro för att kunna byta mellan datorer enkelt

Permalänk

Ersättare Varmilo Minilo 98pro för att kunna byta mellan datorer enkelt

Hej, har haft detta tangentbord ett tag och älskar det men har märkt att jag skulle behöva hitta en lösning där jag kan ha samma keyboard till jobb-laptopen och den privata då jag multitaskar en del.

Så två frågor, vad kan en sån här säljas för i bra skick? Det är silent switches och Swe layout.

Vad för tantgentbord med mekaniska switchar kan rekommenderas för att lätt byta mellan datorerna? Har Logitech-möss som jag gillar men är lite osäker på deras mekaniska tangentbord, är de kvalitet?

Tack!

Visa signatur

i7 6700k // 16 GB Corsair Vengeance // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB

Permalänk
Medlem

Om du skaffar en KVM så kan du ha vilket usb-anslutet tangentbord du vill och växla dator med en knapp på kvm:en.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Om du skaffar en KVM så kan du ha vilket usb-anslutet tangentbord du vill och växla dator med en knapp på kvm:en.

Ok tips på en sån?

Jag har jobblaptop kopplad till 2 externa skärmar och min privata laptop ska inte kopplas till skärmar utan bara tangentbordet och kanske musen som ska kunna hoppa mellan datorerna om det går.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenPaws:

Ok tips på en sån?

Beror på budget och vad du vill ha för anslutningar. Om du även vill köra bild via den så behöver du titta på om det är DP eller HDMI på dina datorer och skärmar och vilken bandbredd som behövs för att klara tillräcklig upplösning och Hz.

Nördic brukar rekommenderas att ta en kik hos, annars finns det mängder på t.ex. Amazon.

Edit: om det bara ska vara usb utan bild så kan du köra en ren usb-switch istället för kvm.

Finns även mjukvara för att dela mus/tangentbord mellan flera datorer, men det förutsätter då att du får installera sådant på jobbdatorn.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Har inte minilo 98 stöd för att kopplas med både BT och 2.4, är det en möjlighet att byta mellan datorerna på det sättet; en med 2.4GHz och den andra med BT

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skaffade MX keys för några år sedan av den här anledningen.
Tre knappar på tangentbordet som kan byta mellan 3 anslutningar.

Nu finns en mekanisk variant av det här också.
https://www.logitech.com/sv-se/shop/p/mx-mechanical

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenPaws:

Hej, har haft detta tangentbord ett tag och älskar det men har märkt att jag skulle behöva hitta en lösning där jag kan ha samma keyboard till jobb-laptopen och den privata då jag multitaskar en del.

Så två frågor, vad kan en sån här säljas för i bra skick? Det är silent switches och Swe layout.

Vad för tantgentbord med mekaniska switchar kan rekommenderas för att lätt byta mellan datorerna? Har Logitech-möss som jag gillar men är lite osäker på deras mekaniska tangentbord, är de kvalitet?

Tack!

Minilo 98 pro har vad det verkar lika bra möjligheter att anslutas till flera datorer som vilket annat tangentbord som helst, inklusive 3 bluetoothkanaler. Dvs du kan ansluta 3 olika datorer via bluetooth precis som med logitechs möss.

(Logitechs mekaniska tangentbord är de med sämst värde för pengarna på marknaden imo)

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Har inte minilo 98 stöd för att kopplas med både BT och 2.4, är det en möjlighet att byta mellan datorerna på det sättet; en med 2.4GHz och den andra med BT

Ok vet du hur man switchar då? Om det funkar så kan jag ju skrota alla andra idéer, haha!

Skrivet av 0cool:

Minilo 98 pro har vad det verkar lika bra möjligheter att anslutas till flera datorer som vilket annat tangentbord som helst, inklusive 3 bluetoothkanaler. Dvs du kan ansluta 3 olika datorer via bluetooth precis som med logitechs möss.

Ok det hade jag ingen aning om. Vet du hur man byter? Annars får jag kolla i manualen, tack!

(Logitechs mekaniska tangentbord är de med sämst värde för pengarna på marknaden imo)

Visa signatur

Permalänk

Fick till det, med FNknapparna. Så då är det löst, skönt! Frågan är om man inte ska ha nån switch ändå för lite bökigt om man ska trycka FN+1 och sen nått liknande med musen varje gång man ska byta..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenPaws:

Fick till det, med FNknapparna. Så då är det löst, skönt! Frågan är om man inte ska ha nån switch ändå för lite bökigt om man ska trycka FN+1 och sen nått liknande med musen varje gång man ska byta..

vad jag kan se sitter det ett reglage på baksidan av tangentbordet som byter mellan de olika lägena, eller är det fel?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

vad jag kan se sitter det ett reglage på baksidan av tangentbordet som byter mellan de olika lägena, eller är det fel?

Du har helt rätt. Knappen byter mellan 2.4 ghz, bluetooth och kabel. Verkar vara enklast att köra båda på Bluetooth dock.

Jag har fått till det att kunna byta mellan datorerna med FN1 / FN2 Men köper nog en switch för vill bara kunna trycka en knapp och byta även musen. Har en MX Master 3 så den kan ju också hoppa mellan datorerna men kräver en del klickande, blir nog enklare med switch.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köpte en föregångare till Aten US224 2-Port USB Peripheral Sharing Device för ett gäng år sedan för att switcha mus & tangentbord mellan två datorer. Den har funkat helt OK.