Dualboot - W2003S + WinXP, Problem

Permalänk
Medlem

Dualboot - W2003S + WinXP, Problem

Jag har problem med min dualboot mellan WinXP och W2003S.. Jag kan boota WinXP i alla lägen, men aldrig W2003S.. Ifall jag går in i msconfig och trycker "Check All Boot Paths" ( i WinXP ) säger den att alla bootpaths verkar vara OK. Jag har dubbelcheckat det mesta och kollat att det verkar vara rätt, vad är det för fel? Kan Master/Slave diskar vålla såna här problem?

Om ni undrar varför jag använder W2003S är det för att ett enda program som jag är i behov av inte funkar i W2003S, men däremot i WinXP..

Här kommer hela min boot.ini..

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows Server 2003, Enterprise" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Visa signatur

P4 2.4GHz@2.6GHz | 512Mb | Ti4200 128Mb

Permalänk
Medlem

fugerar det om du markerar 2003 som default ??

(jag har massor med program som inte fungerar i nyare ms-os, kompabilitet-pyttsan)

alltid lika tråkigt att behöva ha en maskin som har dualboot redo...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Hedersmedlem

Hur många hårddiskar har du?
ARC-sökvägen för WS2003 leder till första partitionen på andra hårddisken. Enligt bootfilerna... Har du fler än 2 hårddiskar så kanske den har fått för sig att en annan hårddisk är rdisk(1) än den du tror. Testa...
Vad för fel ger det när du försöker starta WS2003? Det som säger att den typ inte kan hitta en fil i windowsmappen (ntoskrnl.exe kanske)?
Dra även en chansare att skriva t.ex. C:\WINDOWS="Windows Server 2003" /fastdetect, D:\WINDOWS osv om den hittar rätt.

Vad är det för program som inte fungerar?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag har installerat 2003 och XP på samma burk, och jag kan starta upp båda... Använder dock endast 2003...

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

Jag har 3 hårddiskar, och jag har faktiskt funderat på det du säger Aqualize.. Jag ska testa med C:\WINDOWS som sökväg nu, återkommer med information sen.. Exakt, den hittar inte filerna även fast Pathet verkar vara rätt! Den säger att den inte kan hitta b.la ntoskrnl.exe på multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows Server 2003, Enterprise" /fastdetect

Edit: C:\Windows funkar inte heller, även om den säger att det är rätt om jag går in i msconfig/boot.ini/Check All Bootpaths.

Kan det bero på att jag har Litestep som skal på W2003S?

Mina diskar är kopplade såhär: IDE 0 Master, har flera partitioner men partition 1 är C:\ (Windows 2003 Server)
IDE 0 Slave, Har inga operativsystem
IDE 1, Slave, Har en enda partition med Windows XP på

Visa signatur

P4 2.4GHz@2.6GHz | 512Mb | Ti4200 128Mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tartin5
Jag har installerat 2003 och XP på samma burk, och jag kan starta upp båda... Använder dock endast 2003...

Du kan inte visa din boot.ini? Har du två eller tre diskar?

Visa signatur

P4 2.4GHz@2.6GHz | 512Mb | Ti4200 128Mb

Permalänk
Hedersmedlem

Då ska jag "blåtta" min boot.ini

[boot loader] timeout=5 default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(5)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(5)\WINDOWS="Windows Server 2003, Enterprise" /fastdetect multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(3)\WINDOWS="Windows Server 2003, Enterprise Edition DC" /fastdetect C:\CMDCONS\BOOTSECT.DAT="Microsoft Windows Recovery Console" /cmdcons

Observera att multi(0)disk(0)rdisk(0) (den med XP) är primary master.
multi(0)disk(0)rdisk(1) är en disk på HPT370 kretsen på moderkortet, kör dock inte i raid. (som man lärt sig borde det vara multi(1)disk(0)rdisk(0) men så är det inte).
Jag har även en till disk på HPT370 kretsen som inte används för något operativsystem.

Ingen aning om litestep kan orsaka detta.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Vad är Enterprise Edition DC?

Okej, jag ska väl prova rycka ut disken som sitter på IDE1, tillsammans med CD:n, se om det funkar då..

Visa signatur

P4 2.4GHz@2.6GHz | 512Mb | Ti4200 128Mb

Permalänk
Hedersmedlem

Den första är "workstation" omvandlingen, den andra (DC) är den som jag labbar med servergrejerna i windows. DC= Domain Controller.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rebs
Du kan inte visa din boot.ini? Har du två eller tre diskar?

Jag har 1 hårddisk (100 gb), uppdelat på 2 partitioner...

[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows Server 2003, Enterprise" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Hedersmedlem

tartin5: Eh..? Båda alternativen bootar ju samma operativ.

Rebs: Du kan ju testa att lägga till alla möjliga alternativ och testa tills en funkar, sen tar du bort resten.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Hedersmedlem

Han skrev att han ändast använder WS2003 nuförtiden, men som boot.ini ser ut så har han nog inte kvar (installerat) XP HE heller.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem

Han skrev också "jag kan starta upp båda". Låter som om han inte har testat sen han installerade WS2003 eller så skrev han fel bara.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
tartin5: Eh..? Båda alternativen bootar ju samma operativ.

Rebs: Du kan ju testa att lägga till alla möjliga alternativ och testa tills en funkar, sen tar du bort resten.

Du menar att jag ska sitta och skriva i lite alla möjliga siffror för multi, rdisk, partition osv och sen prova till nåt funkar? Haha, orka!

Jag ska dock koppla bort disken som ligger på IDE1 tillsammans med CD:n nu. Tror det kan vara någon krock eller nåt..

Visa signatur

P4 2.4GHz@2.6GHz | 512Mb | Ti4200 128Mb

Permalänk
Hedersmedlem

Nä, det är bara rdisk som måste ändras, 0-3 räcker, kanske testa med multi på 1 också.

Om WS2003 ligger i samma partition som boot.ini borde multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1) funka, om det inte gör det är det nog nått annat som är fel.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Den första är "workstation" omvandlingen, den andra (DC) är den som jag labbar med servergrejerna i windows. DC= Domain Controller.

trodde DC i det fallet betydde DataCenter

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Nä, det är bara rdisk som måste ändras, 0-3 räcker, kanske testa med multi på 1 också.

Om WS2003 ligger i samma partition som boot.ini borde multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1) funka, om det inte gör det är det nog nått annat som är fel.

WS2003 ligger på samma partition som boot.ini, därför tycker jag det är väldigt konstigt att det inte funkar.

Följande möjliga orsaker har jag kommit fram till:

1. Disken som är ikopplad som Slave på IDE1, tillsammans med CD'n kan vålla problem, eftersom den har location 1(1) precis som disken WXP ligger på. Tycker dock det vore väldigt konstigt att den vållar problem för W2003S, borde inte den vålla problem för WXP?

2. Litestep.. Tror iofs inte att litestep är problemet, eftersom att det bara är ett skal. Kan jag ha fel?

3. WXP installationen förstörde min W2003S installation på något vis. Hur vet jag inte, den är ju installerad på en helt annan disk!

Ska införskaffa ett raidkort inom kort, så jag kan använda IDE1 till två cdenheter, det bör ju lösa problem, eller?

Det vore fint om någon kom fram till en säker lösning på det hela.. Någon kanske har varit med om likn. problem och löst det på något smidigt sätt..

Ska prova med alla tips ni har gett mig i tråden (tack) inom kort.. Har nerladdningar nu och dessutom är jag väldigt trött..

Visa signatur

P4 2.4GHz@2.6GHz | 512Mb | Ti4200 128Mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tartin5
Jag har 1 hårddisk (100 gb), uppdelat på 2 partitioner...

[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows Server 2003, Enterprise" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

Nu har jag rättat till det här uppe, sry!

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Han skrev också "jag kan starta upp båda". Låter som om han inte har testat sen han installerade WS2003 eller så skrev han fel bara.

Pinsamt... missade precis meningen.

Jo Enterprise Edition DC kan ju låta skumt, vi höll på med nätverk A-kursen i skolan så jag använde det hemma också för att labba med domänkontrollant.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Nu har jag kommit fram till att det här är ett problem som är svårt att lösa.

Jag kopplade min WDC 80gb med W2003S på 1a partitionen som Single, och hade inga andra enheter anslutna till datorn.. Jag kollade därefter bioset att det var den enda enheten. I min boot.ini stod det

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows Server 2003, Enterprise" /fastdetect

bör inte detta funka? Det gjorde det inte för mig. Jag har funderat starkt på att ominstallera Windows 2003 server, eller ta hjälp av CDn på annat sätt.. Förslag?

Visa signatur

P4 2.4GHz@2.6GHz | 512Mb | Ti4200 128Mb

Permalänk
Hedersmedlem

Jo det ska vara korrekt.

Filen som den inte hittar, finns den verkligen då i windowskatalogen och inte är korrupt?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG