MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

15 grader är ju perfekt för hojåkning. Alldeles lagom varmt, man slipper frysa och man slipper svettas.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

15 grader är ju perfekt för hojåkning. Alldeles lagom varmt, man slipper frysa och man slipper svettas.

Det är just när molnen är framme som det blir lite kyligare. Sen är det i princip risk för regn varje dag senaste veckorna här uppe.
Visst kan man klä sig efter väder men som ny hojåkare är jag inte så sugen att åka i regnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ajaj, jag ska lägga min ansökan nästa tisdag för sambon.

Gick på samma dag btw. Nu har vi varit ute två gånger och idag lyckades hon komma upp på hojen på ettans växel samt stanna smort. Inte den lättaste övningskörningshojen alls så klarar hon denna kommer hon klara körskolans.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det gick i alla fall bättre för mig än rådjuret...

Körde hem från en MC-träff i Bohuslän efter Kristi Himmelsfärdshelgen. Höll ca 50-60 km/h och kom ut från en vänsterkurva. Ser att det är några härliga kurvor framöver på den tomma 70-vägen och ska precis gasa på när ett litet rådjur hoppar upp från det gräsbeklädda diket. Träffar rådjuret med framdäcket. Rådjuret får en flygtur. Hojen lägger sig på sidan. Jag glider på asfalten strax efter hojen. Liggandes på asfalten känner jag mig väldigt mörbultad och är orolig för hur skadad jag blivit. Nacken och ryggen känns bra. Fötterna och armarna lika så. Försiktigt provar jag ställa mig upp och lyckas. Ser att hojen fortfarande är igång så trycker in dödaren. Tittar på rådjuret som gör några sista ryck innan det ligger stilla på vägrenen. Känner doften av bensin från hojen som jag lyckas lyfta upp och ställa på stödet.
Börjar leta efter min mobiltelefon som inte längre sitter fast i Quadlock-fästet. Tack vare möjligheten från min klocka att spela upp ett ljud från mobiltelefonen hittar jag den. Startar 112-appen. Får prata med en väldigt trevlig operatör som frågar hur det är med mig, om jag behöver ambulans. Eftersom jag endast känner smärta i handen och benet nekar jag till detta. Får information om att en polispatrull är larmat och uppmaningen att omgående ringa tillbaka om mitt tillstånd försämras.
Efter ca en halvtimme kommer en polispatrull som dokumenterar händelsen.

Känner mig relativt okej och hojen verkar fungera så sätter mig att börja köra de sex timmarna jag har tillbaka hem. När jag några timmar senare ska iväg från en bensinmack har smärtan i handen vuxit såpass mycket att jag inte kommer kunna köra hela vägen hem. Det gör alldeles för ont att försöka trycka ner kopplingshandtaget. Halverar den återstående sträckan och kör istället till min far.
När hojen parkerats och jag får av mig kläderna kan jag konstatera att byxorna är helt trasiga i grenen, min Knox-jacka har små hål efter glidningen på asfalten och ett av skydden på mina handskar är trasiga. Konstaterar sedan att jag har små hål i både underställströjan och -byxorna.

Ringer till jourcentralen som uppmanar mig att ringa vårdcentralen dagen efter då det inte finns något tecken på trauma mot rygg, nacke eller huvud. På vårdcentralen dagen efter saknas indikationer på att något skulle vara brutet: "ta två alvedon och blir det inte bättre om två veckor kontakta vårdcentralen".

Dagen efter besöket hos vårdcentralen får jag hojen bärgad till närmsta märkesverkstad och där kommer den vara åtminstone fram till slutet av juli 😭.
Min hand har successivt blivit bättre, men i vissa situationer gör den ont. När det gäller min ben har blåmärkena försvunnit, men istället har jag fått rejäl svullnad i knät. Besökt läkare på vårdcentralen som skickade mig vidare till fysioterapeut. Träffade fysioterapeuten i torsdags som omgående remissade mig till en privat röntgen där det konstaterades att inget var brutet. Ska träffa fysioterapeuten på måndag igen och hoppas på att kunna få en MR-undersökning då det känns som om knät bara blir mer och mer vätskefyllt.

Vad är sensmoralen av detta? Jo det lönar sig att ha bra utrustning och en del tur när en kör av vägen.

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linux Lover:

Det gick i alla fall bättre för mig än rådjuret...

Körde hem från en MC-träff i Bohuslän efter Kristi Himmelsfärdshelgen. Höll ca 50-60 km/h och kom ut från en vänsterkurva. Ser att det är några härliga kurvor framöver på den tomma 70-vägen och ska precis gasa på när ett litet rådjur hoppar upp från det gräsbeklädda diket. Träffar rådjuret med framdäcket. Rådjuret får en flygtur. Hojen lägger sig på sidan. Jag glider på asfalten strax efter hojen. Liggandes på asfalten känner jag mig väldigt mörbultad och är orolig för hur skadad jag blivit. Nacken och ryggen känns bra. Fötterna och armarna lika så. Försiktigt provar jag ställa mig upp och lyckas. Ser att hojen fortfarande är igång så trycker in dödaren. Tittar på rådjuret som gör några sista ryck innan det ligger stilla på vägrenen. Känner doften av bensin från hojen som jag lyckas lyfta upp och ställa på stödet.
Börjar leta efter min mobiltelefon som inte längre sitter fast i Quadlock-fästet. Tack vare möjligheten från min klocka att spela upp ett ljud från mobiltelefonen hittar jag den. Startar 112-appen. Får prata med en väldigt trevlig operatör som frågar hur det är med mig, om jag behöver ambulans. Eftersom jag endast känner smärta i handen och benet nekar jag till detta. Får information om att en polispatrull är larmat och uppmaningen att omgående ringa tillbaka om mitt tillstånd försämras.
Efter ca en halvtimme kommer en polispatrull som dokumenterar händelsen.

Känner mig relativt okej och hojen verkar fungera så sätter mig att börja köra de sex timmarna jag har tillbaka hem. När jag några timmar senare ska iväg från en bensinmack har smärtan i handen vuxit såpass mycket att jag inte kommer kunna köra hela vägen hem. Det gör alldeles för ont att försöka trycka ner kopplingshandtaget. Halverar den återstående sträckan och kör istället till min far.
När hojen parkerats och jag får av mig kläderna kan jag konstatera att byxorna är helt trasiga i grenen, min Knox-jacka har små hål efter glidningen på asfalten och ett av skydden på mina handskar är trasiga. Konstaterar sedan att jag har små hål i både underställströjan och -byxorna.

Ringer till jourcentralen som uppmanar mig att ringa vårdcentralen dagen efter då det inte finns något tecken på trauma mot rygg, nacke eller huvud. På vårdcentralen dagen efter saknas indikationer på att något skulle vara brutet: "ta två alvedon och blir det inte bättre om två veckor kontakta vårdcentralen".

Dagen efter besöket hos vårdcentralen får jag hojen bärgad till närmsta märkesverkstad och där kommer den vara åtminstone fram till slutet av juli 😭.
Min hand har successivt blivit bättre, men i vissa situationer gör den ont. När det gäller min ben har blåmärkena försvunnit, men istället har jag fått rejäl svullnad i knät. Besökt läkare på vårdcentralen som skickade mig vidare till fysioterapeut. Träffade fysioterapeuten i torsdags som omgående remissade mig till en privat röntgen där det konstaterades att inget var brutet. Ska träffa fysioterapeuten på måndag igen och hoppas på att kunna få en MR-undersökning då det känns som om knät bara blir mer och mer vätskefyllt.

Vad är sensmoralen av detta? Jo det lönar sig att ha bra utrustning och en del tur när en kör av vägen.

Tack för att du delar med dig och tur att det gick förhållandevis bra för dig! Som ny hojåkare tänker jag mest på förare som kör som idioter ute i trafiken men man glömmer lätt bort vilt...
Sen det där med quadlock är jag också lite fundersam på. Har det själv och undrar, om jag skulle krascha, typ en singelolycka där det inte finns någon annan som kan hjälpa mig, vad gör man om man flyger iväg från hojen eller telefonen flyger iväg och man skadat sig så pass att det inte går att ställa sig upp? Känns ju inte så bra ur en säkerhetsynpunkt då att använda quadlock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Sen det där med quadlock är jag också lite fundersam på. Har det själv och undrar, om jag skulle krascha, typ en singelolycka där det inte finns någon annan som kan hjälpa mig, vad gör man om man flyger iväg från hojen eller telefonen flyger iväg och man skadat sig så pass att det inte går att ställa sig upp? Känns ju inte så bra ur en säkerhetsynpunkt då att använda quadlock?

Man ska helst inte åka MC själv öht.
I alla fall inte på vägar där det sällan passerar någon.

Klart att jag har åkt och fortsatt åker själv ganska ofta men jag kanske inte åker 150-200 km/h på en raksträcka över åkermark där det kommer 2 bilar i timmen som man kanske gör ibland i grupp utan håller mig till angiven hastighet eller strax över.

Jag kör med en mobil på Quadlock fästet (mest för GPS) och sen har jag en mobil till på mig. Har även Packtalk Pro så jag kan prata i hjälmen och har även crash detection. Rekommenderas!

Spelar egentligen ingen roll vilken fart man har dock för ramlar man olyckligt så kan man dö oavsett 40 km/h eller 140 km/h. En bekants vän spräckte hela hjälmen mot en barriär i låga 40-50 km/h, dvs mopedfart och hade vansinnig tur att överleva utan långvariga skador. Hjälmen var en hygglig kvalitetshjälm för iaf 6k+ men det såg ut som att en yxa hade delat den i 2 bitar. Fatta hur hans ansikte hade sett ut med en "öppen hjälm" som en del åker omkring med. Hade varit mos och ingenting kvar av det ansiktet då. Splashad.

(Av alla mil på MC jag hunnit med så är nog runt 80% med andra. 20% ensamåkning.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Tack för att du delar med dig och tur att det gick förhållandevis bra för dig! Som ny hojåkare tänker jag mest på förare som kör som idioter ute i trafiken men man glömmer lätt bort vilt...

Exv. Cardos nyaste intercom ska tydligen ha någon inbyggd larmfunktion som kan upptäcka om man kraschar

Men är ju inte vattentätt, om enheten eller mobilen går sönder i kraschen (eller om mobilen flyger långt iväg) kommer det heller inte att funka

Vissa hojar kanske har något inbyggt system att larma om de går omkull?

Permalänk
Medlem

Quadlock/SP Connect, min erfarenhet av flera omkullkörningar är att dom brukar hålla rätt bra. Körde omkull rätt ordentligt för två år sen och telefonen hängde glatt kvar i fästet. Sen har jag som ett par nämnt ovanför också Cardo-enhet på hjälmen om telefonen skulle flyga iväg inom blåtandsräckvidd.

Men sensmoralen, du kan aldrig skydda dig fullt ut vare sig det är rådjur, väglag eller andra förare. Kör med insidan av huvudet och gärna i grupp, det blir både roligare och säkrare!

Visa signatur

#1:
AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI RTX 4070 Super

#2:
AMD Ryzen 5 9600X || 32GB @ 6000Mhz || Radeon 6800 XT "FE"

Permalänk
Medlem

Vad anser ni är en långsväng/långtur? Timmar eller mil/km tur och retur?

Flera gånger har personer frågat om vi ska ta en långtur, sen föreslagit en tripp på 200-400km tur och retur.
Är det en långtur?

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Faaan vad man önskar att man bodde i södra delen av Europa. Tog kortet 21 maj och tror jag kan räkna på en hand hur många dagar det faktiskt varit riktigt skönt o härligt att vara ute o åka. Regn konstant senaste månaden och när det inte regnar är det 15 grader...
Känns också generellt som att senaste åren har svenska somrarna varit ganska kyliga?

Jag tycker blåsten är det jobbigaste. Har ju blåst halvstorm i flera veckor. Slutade idag! (lagom till jag inte kan köra hoj på några dagar). Bara se till att ha två uppsättningar kläder. En för varma dagar och en för kalla/regn. Sista dagen jag körde förra säsongen var det fyra grader och snålblåst. Det var på gränsen för mina ruskkläder

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Flera gånger har personer frågat om vi ska ta en långtur, sen föreslagit en tripp på 200-400km tur och retur.
Är det en långtur?

Långtur är subjektivt. Men en 20+ mil är långtur för mig. För andra är det en normallång tur.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Är det en långtur?

För mig är det allt som tar mer än en halv dag.
Kör jag längre sträckor blir det oftast fler pauser och mat behöver intas.
Finns större chans att man hittar något intressant att kika på längs turen, som tar extra tid.
Jag kanske hitrar en riktigt intressant väg jag bara måste testa.
Då blir det svårt att sätta antal mil/timmar på det.

Märks att man inte har några ungar/fruga att tänka på 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Vill du vara helt säker ska telefonen ligga i en ficka. Jag har separat GPS-telefon så att min vanliga inte ska behöva sitta i quadlocken.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Långtur är subjektivt. Men en 20+ mil är långtur för mig. För andra är det en normallång tur.

Skrivet av Chade:

För mig är det allt som tar mer än en halv dag.
Kör jag längre sträckor blir det oftast fler pauser och mat behöver intas.
Finns större chans att man hittar något intressant att kika på längs turen, som tar extra tid.
Jag kanske hitrar en riktigt intressant väg jag bara måste testa.
Då blir det svårt att sätta antal mil/timmar på det.

Märks att man inte har några ungar/fruga att tänka på 😅

Två svar, väldigt olika 😅.
För mig är en långtur, säg minst 40 mil, tar en halv arbetsdag och ett bränslestopp från fulltankat.

Men typ alla gånger någon frågar mig om jag vill med på en långtur nån dag, så menar de typ 15-30 mil tur och retur plus en lång rast. Det händer att jag avverkar 20 mil påvägen hem från jobbet (2km tur och retur).

Vissa har frågat mig hur min moppe fungerar på långa resor och typ skrattat när jag svarar "ja efter fyra-fem timmar börjar man känna still lite öm i rumpan, och efter sju-åtta så gör det lite ont" 🤗

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha, det är väl helt enkelt så att en långtur är en tur man upplever som lång
Alla har olika preferenser, kör man sällan långt är en tur på några timmar väldigt långt.
Pratade lite MC med en kollega idag, han hade haft hojen sedan 2009 eller så. Brukar ta en 100 mil per år 😮 jag sade till honom, "jag körde 100 mil i helgen" 😁 lite olika va.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Haha, det är väl helt enkelt så att en långtur är en tur man upplever som lång
Alla har olika preferenser, kör man sällan långt är en tur på några timmar väldigt långt.
Pratade lite MC med en kollega idag, han hade haft hojen sedan 2009 eller så. Brukar ta en 100 mil per år 😮 jag sade till honom, "jag körde 100 mil i helgen" 😁 lite olika va.

Ja så är det, men lite kul att folk använder uttrycket långtur, utan att fästa någon distans vid det 🤔

Jag kör en bra bit över 1000 mil per år, och det jag kallar långtur kör jag bara en handfull gånger per år. Längsta jag kört på en helg var nog ca 180mil. Längsta på en dag med bara bränslestopp/toalett ca 120 mil.

Så när nån frågar om jag vill ta en långtur till Östersund, från Timrå, så känner jag att 1. Absolut! Kul väg om man undviker E14. 2. Det är inte långt* 😅

PS: det är långt på en sporthoj*
*Sporthoj, asiatiskt tortyrredskap

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om någon vill köra en långtur och det innebär över 30 mil på sjuttio-vägar på landsbygden tänker jag att dem har issues

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Om någon vill köra en långtur och det innebär över 30 mil på sjuttio-vägar på landsbygden tänker jag att dem har issues

Jag körde över 30 mil på grus och traktorväg häromveckan, sugen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Det är ju dem bästa vägarna. 70-80kmh kurviga vägar. Vi har kört ett par 30 milare, dvs 15 mil till målet och 15 tillbaka.

Man blir ju lite trött sen. Jag brukar hålla mig till typ 15 mil tur o retur dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Klarade uppkörningen 1 juli och det firades med första turen på egen hand, ~ 25 mil på vägar i roslagen där högsta tillåtna hastigheten var 80 km/h. Blir nog en fin sommar detta!

Permalänk
Medlem

Förlängning vinkel för att pumpa däcken.

Min BMW är jobbig för att inte säga omöjlig att pumpa bakdäcket på.
Måste åka till en station med ett lätt böjt munstycke för att komma åt då navet tar i.

Försökte även att böja den själv sist då jag hade tid till besiktningen 10 min senare, det gick inte alls..
Men säg det inte till någon.. 00

Dold text

Sist när jag pumpade kom det en äldre HD snubbe som hade med sig en vinkel samt en slang.
Dessa var rätt oki, men de läcker vid inskruvning till ventilen, jag kan ju iofs pumpa lite mer för att kompensera detta.

Har ni bra förslag på vart jag kan köpa en vinkel / slangförlängning som kan funka?

F700GS

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Måste åka till en station med ett lätt böjt munstycke för att komma åt då navet tar i.

Försökte även att böja den själv sist då jag hade tid till besiktningen 10 min senare, det gick inte alls..

Dold text

Sist när jag pumpade kom det en äldre HD snubbe som hade med sig en vinkel samt en slang.
Dessa var rätt oki, men de läcker vid inskruvning till ventilen, jag kan ju iofs pumpa lite mer för att kompensera detta.

Har ni bra förslag på vart jag kan köpa en vinkel / slangförlängning som kan funka?

Den permanenta lösningen är att byta ventilen till en med 90 graders böj på. Du kan fixa det vid nästa däckbyte om du kan leva med besväret tills dess.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Den permanenta lösningen är att byta ventilen till en med 90 graders böj på. Du kan fixa det vid nästa däckbyte om du kan leva med besväret tills dess.

En utmärkt ide, tack.. = )
Trycksensorn sitter inte i ventilen då?

Visa signatur

► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Dold text

Sök på ventilförlängning / ventilförlängare
Fanns en del olika varianter, kanske du hittar någon passande.
Om du sätter den på pumpen först så bör det inte läcka, förutsatt att den finns en lös ring att skruva på.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Sök på ventilförlängning / ventilförlängare
Fanns en del olika varianter, kanske du hittar någon passande.
Om du sätter den på pumpen först så bör det inte läcka, förutsatt att den finns en lös ring att skruva på.

Det var när jag skruvade på/av vinkeln och även när jag skruvade på slangen som jag testade även, så läcker ventilen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredmannen:

Klarade uppkörningen 1 juli och det firades med första turen på egen hand, ~ 25 mil på vägar i roslagen där högsta tillåtna hastigheten var 80 km/h. Blir nog en fin sommar detta!
<Uppladdad bildlänk>

Grattis till kortet! Vad är första intrycket av T7:an? Funder starkt att införskaffa Africa Twin 2016-2019 eller T7:an men tar gärna input ifrån andra

Visa signatur

11700K Rog Maximus XIII Hero HyperX 32gb RTX 3080 VISION OC 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Ingen aning, jag kör inte BMW. Men en verkstadshandbok till din modell alt. nån kunnig person på ett BMW-forum borde kunna svara på det.

Till kompressorn hemma så har jag en påfyllare med gummislang, typ som denna nedan, skulle det funka för dig tror du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Sensorn sitter förmodligen fastskruvad i andra änden av ventilen, mot fälgen till. Byter du till en vinklad ventil hos en däckverkstad el. Dylikt så är det bara att gänga på den på insidan igen.
Så fungerar det med bildäck iaf

Permalänk
Medlem

Kan det aldrig sluta regna för tusan! spenderar mer tid att köpa nya delar/kläder än att köra...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

På min F700gs (2013) så funkar det med en sån där som Halogen lade ut bild på. Man får böja slang rätt så mycket men det funkar i alla fall.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare