Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

28 grader i sovrummet idag lagom till att barnen ska sova. Slog på portabla acn och får behagliga 19 grader. 27 i v-rummet och fick ner tempen till 19 där med med andra portabla acn. Märktes direkt på ungarna att livsenergin kom tillbaka. Värt varenda krona och man kan stänga av den under natten då tempen nått det man vill ha.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

28 grader i sovrummet idag lagom till att barnen ska sova. Slog på portabla acn och får behagliga 19 grader. 27 i v-rummet och fick ner tempen till 19 där med med andra portabla acn. Märktes direkt på ungarna att livsenergin kom tillbaka. Värt varenda krona och man kan stänga av den under natten då tempen nått det man vill ha.

Håller helt med! Skönt att ha en backup-lösning när värmen slår till. I alla fall så man får sova om nätterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Finns det någon portabel AC som ni kan rekommendera? Tänkt att ha i kontoret som är ca 10kvm och sedan flytta den till sovrummet vid behov som är ca 20kvm. Tänker mig pris ca 10k men vid behov kan jag lägga lite mer.

Jag har dock Electrolux förra generation chill flex pro gold ca 9000BTU inköpt 2019 för ca 7k. Aldrig någonsin strulat, den tuffar på sen 2019 hade jag köpt en idag hade det absolut blivit en ny Electrolux. Så otroligt nöjd.

Hade sönder slangen till utloppet när jag ställde upp den i år men köpte en ny på amazon för 199kr.

Mitt tips är att inte köpa en för billig vi har även en för ca 2500kr från Honrbach mäter man så låter den lika mycket enligt en decibel app i mobilen men upplever "ljudbilden" på den här som mycket "brötigare" den är inte alls behaglig att ha igång ens på dagen medans vi sover med Electroluxen i sovrummet.

https://www.electrolux.se/homecare/air-comfort/air-conditione...

Permalänk
Medlem

33 grader imorgon där vi är… idag 30… kommer bli spännande hur detta slår, men som tur är det bara några dagar

Permalänk
Medlem

Köpte min 2019/20 något, hade en supersommar hemma 18 med 30+ inomhus, var olidligt. Sen blev det en AC.

Den rullar på en <3 fantastiskt köp

Har en Andersson köpt på Netonnet, 45kvm/12000BTU.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem

Jag har en Nedis WIFIACMB1WT9

Bullernivå 65 dB
Driftlägen Kylning / Avfuktning / Fläkt
Luftcirkulation 400 m³/h
Kylkapacitet 9000 BTU
Maximal ström konsumtion 1010 W
Ennergieffektivitet (EER) 2.6

Står i vardagsrummet där jag har datorn osv, kapabel till 80kvm på mina 141kvm.

Låter högt även på lägsta och "sovläge"..

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem

Köpte min Electrolux 14000 BTU 2023, borde gjort det flera år tidigare.
Även bytt sovrum i lägenheten innan det, som visserligen gjorde några graders skillnad men inte tillräckligt (ner från ca 28-30 till ca 26-27).
Kämpat med fläktar m m i flera år, tänkte att jag skulle klara mig utan AC då jag ändå bor långt upp i norr.
Då jag bor nära väg funkar det inget vidare att ha fönster öppna.
Kör AC:n ibland ett tag för att sänka tempen i rummet/lägenheten, dra ut den varma luften, räcker oftast så då det inte är så varmt ute under natten till mer behaglig nivå.

Valde 14000 BTU för att kyla snabbare, var nog inget dåligt val då det ändå tar sin tid att sänka tempen.

Nyligen köpt en 9000 BTU till föräldrarnas lägenhet på annan ort, men inte provat den alls än.
Något varmare där på orten, lägenheten inte riktigt lika varm men blir funktig/kvav när det är riktigt varmt ute. Mer begränsat behov av den där och var rätt billig så vi får se om den räcker.

Luftvärmepump i fritidshuset, men där kan det vara varmt ändå och kompletterar med fläkt.

Permalänk
Medlem

Kör med 1 Electrolux 9000BTU i kontoret/studion och en 12000BTU i sovrummet och en Midea med utedel i äldsta dotterns lillstuga. Ska precis köpa en till Electrolux 12000BTN till yngsta dotterns rum, har borrat 150mm hål rakt genom väggarna i huset där dom står och monterat ventilationsrör med en stos på insidan och galler på utsidan, slet sen bort den där slangen från fästet man fäster i enheten och den passar perfekt in i stosen, man bara rullar dom på plats mot väggen. Visst dom väsnas en del men det är det värt.

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Gainward 4090 - Corsair RM1000x - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixel8:

Kör med 1 Electrolux 9000BTU i kontoret/studion och en 12000BTU i sovrummet och en Midea med utedel i äldsta dotterns lillstuga. Ska precis köpa en till Electrolux 12000BTN till yngsta dotterns rum, har borrat 150mm hål rakt genom väggarna i huset där dom står och monterat ventilationsrör med en stos på insidan och galler på utsidan, slet sen bort den där slangen från fästet man fäster i enheten och den passar perfekt in i stosen, man bara rullar dom på plats mot väggen. Visst dom väsnas en del men det är det värt.

Varför köper du inte bara en luft luft istället?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en tyst AC men som kyler bra. Har det otroligt varmt på övervåningen. Det är främst sovrum och en hall som behöver kylas, drygt 30 kvadrat kanske. Tips? Sova med fläkt fungerar så därför inget som låter mer än det. Vad kan det vara för dbel?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 64 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: Corsair RM 1000e W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Varför köper du inte bara en luft luft istället?

Det hade vi gjort om det gick men att ha 2 feta utedelar hängande 4 meter över mark på varsin ände av huset är inte ett alternativ. Och jag var inte jättesugen på att punga ut 40k + installationskostnader och ändå inte lyckas kyla ner rummen vi vill ha kylda.

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Gainward 4090 - Corsair RM1000x - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixel8:

Det hade vi gjort om det gick men att ha 2 feta utedelar hängande 4 meter över mark på varsin ände av huset är inte ett alternativ. Och jag var inte jättesugen på att punga ut 40k + installationskostnader och ändå inte lyckas kyla ner rummen vi vill ha kylda.

Räcker med 1 utedel låter det snarare som. De behöver inte hänga utan kan stå på någon platform.
Du har ju pungat ur 25k på portabel ac redan nu och sen har du relativt dyr drift. Plus att den kan hjälpa med värme på vintern

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Hlp. De afrikanka heta vädervindarna har redan nått södra Europa. Säkerligen undrar italienska och spanska Gamers™, hur fläkt-kurvan kan ändras.
Hur vi gör i Sverige, om olyckan kommer hit, återstår att se..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Jag vill ha en tyst AC men som kyler bra. Har det otroligt varmt på övervåningen. Det är främst sovrum och en hall som behöver kylas, drygt 30 kvadrat kanske. Tips? Sova med fläkt fungerar så därför inget som låter mer än det. Vad kan det vara för dbel?

Det finns ingen tyst portabel AC. Om du vill ha tysta grejer är det fast installerad luftvärmepump som gäller. Annars får du köra på fläkt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Årkar inte gå igenom 184 sidor. Ska flytta till en lägenhet med balkong. Har någon försökt/lykats att ha protabla ACn ute i balkongen och blåsa in kall luft via de dära fönsterkitten? Är det ens värt att försöka?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Räcker med 1 utedel låter det snarare som. De behöver inte hänga utan kan stå på någon platform.
Du har ju pungat ur 25k på portabel ac redan nu och sen har du relativt dyr drift. Plus att den kan hjälpa med värme på vintern

Jag har 2 utedelar redan på gjutna plattor, den ena har jag gjutit själv till huset jag byggt själv, där fanns det förutsättningar för en luftvärmepump eftersom det var planerat för det.

Dom berörda rummen i stora huset ligger på vardera sida på övervåningen samt i mitten på motsatt långsida på nedervåningen. Exakt halva huset har trädäck runt sig och rummen på kortsidan är enbart fönster, att jag ställer en utedel där är uteslutet, även om jag skulle gjort det så vill jag inte ha en lång plastkanal upp till sovrummet på övervåningen ovanför, i det sovrummet är det snedtak "doh" och den enda raka väggen är det 2 fönster på, det finns alltså 0 plats för en innedel där, varken över fönstren eller på sidorna.

På andra sidan huset ser det exakt likadant ut och där nedanför står det en NIBE fighter i mammut-size och resten är elskåp, förråd, en trappa och en groventré, 0 plats för utedel, 0 plats för innedel eftersom det rummet är en spegelvänd kopia av det andra rummet.

i Sovrummet på nedervåningen kunde vi haft en luftvärmepump men hur hade det hjälpt dom andra rummen, vi hade även kunnat satt en i vardagsrummet och satt utedelen på väggen bredvid ytterdörren men det hade inte heller hjälpt dom andra rummen och inte speciellt fint att ha en utedel bredvid ytterdörren när man kämpat med att göra entrén fin.

Vi vände och vred och pratade med både företaget som installerade Midean till det lilla huset och en annan firma och konstaterade att det inte fanns några vettiga lösningar som inte skulle bli extremt kostsamma och ändå inte vara optimala.

Jag betalade 3500kr för den ena portabla AC'n, strax under 5000kr för den andra, alltså 8500kr, ganska långt från 25k och den tredje kommer att kosta 4490kr, dom utsatta rummen är i skugga eller har elektroniska markiser och är inte överdrivet varma, att kyla ner dom till önskad temp några dagar varje sommar kostar skit och ingenting.

Mitt vattenburna värmesystem fungerar dessutom utmärkt utan hjälp av en luftvärmepump och när jag behöver värma kostar elen betydligt mycket mer.

Är det något mer du vill veta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej för tusan! Nyss hemkommen från Latinamerika (varmt land) och det första jag gjorde var att köpa en jacka för byggjobbare. I cold! Hot, hit menar jag, kommer det inte att installeras någon AC i detta hus! 😃

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Årkar inte gå igenom 184 sidor. Ska flytta till en lägenhet med balkong. Har någon försökt/lykats att ha protabla ACn ute i balkongen och blåsa in kall luft via de dära fönsterkitten? Är det ens värt att försöka?

Har en kompis som lyckades med något i den stilen, så det ska gå så länge inte ACn riskerar att få regn på sig

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skäggig legend

Jag har en Woods Cortina Silent 12K. Problemet är att jag har en sambo som _alltid_ ska öppna alla dörrar och fönster på morgonen för att det är för varmt, när jag försöker förklara att det släpper in värmen.

aja, jag har källaren att fly till.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Det blir ju lite bakvänt eftersom du då istället för att kyla ner och cirkulera inomhusluften kommer kyla ner och blåsa in utomhusluft. Det kommer skapa övertryck inne, så med andra ord kommer du trycka ut en massa nedkyld luft i frånluftsventilationen eller var den nu kan ta vägen.

Risken är nog också ganska stor att förångaren kommer bli äcklig relativt omgående med tanke på pollen och annat bös i utomhusluften.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Det blir ju lite bakvänt eftersom du då istället för att kyla ner och cirkulera inomhusluften kommer kyla ner och blåsa in utomhusluft. Det kommer skapa övertryck inne, så med andra ord kommer du trycka ut en massa nedkyld luft i frånluftsventilationen eller var den nu kan ta vägen.

Risken är nog också ganska stor att förångaren kommer bli äcklig relativt omgående med tanke på pollen och annat bös i utomhusluften.

Just det, tack. Då behöver man "två slangar" in i lägenheten om den nu är möjligt överhuvudtaget.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk

Min gamla AC var närmare 20 år (en gammal panasonic luft/luft värmepump) så i april satte jag in en ny Mitsubishi Hero LN35 med 4 kW kyleffekt och SEER på ca 10 (skjut in 1 kW el få ut 10 kW kyla). Den är knäpptyst och kan kyla huset även på natten. Bor man i hus bör man nog överväga en luft-luft värmepump även om man har andra uppvärmningssätt som jag har nästan enbart pga att kyla huset.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Vad jag vet finns det inga färdiga lösningar för detta på den svenska marknaden, men möjligt att modifiera de som finns. Det som finns, vad jag vet, har bara en slang för utluft.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Vad jag vet finns det inga färdiga lösningar för detta på den svenska marknaden, men möjligt att modifiera de som finns. Det som finns, vad jag vet, har bara en slang för utluft.

Det finns tvådelade, som är tänkta till husvagnar/husbilar men såklart går utmärkt att ha ståendes utanför fönstret eller balkongdörren. Själv har jag funderat på en sån här:
https://www.proshop.se/Vaermepumpar/Qlima-MS-AC-5002-Mini-Spl...
eller en sån här:
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/luftkondi...
Eller en mer gedigen(dyrare):
https://www.tretti.se/tradgard/fl-kt-luftvard/aircondition/pr...

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Just det, tack. Då behöver man "två slangar" in i lägenheten om den nu är möjligt överhuvudtaget.

Ja teoretiskt sett borde man ju kunna "slanga ut" inomhusluften och sen leda in den kylda igen med lite kreativitet. Fläkten i överdelen är dock knappast anpassad för sånt motstånd (speciellt inte både ut och in) så det skulle eventuellt behöva kompletteras med kanalfläktar.

Är det för att få ner ljudnivån så är det nog bättre att om möjligt investera i en splittad variant med variabel kompressorhastighet. Midea Portasplit är nog den bästa på marknaden just nu.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Det finns tvådelade, som är tänkta till husvagnar/husbilar men såklart går utmärkt att ha ståendes utanför fönstret eller balkongdörren. Själv har jag funderat på en sån här:
https://www.proshop.se/Vaermepumpar/Qlima-MS-AC-5002-Mini-Spl...
eller en sån här:
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/luftkondi...
Eller en mer gedigen(dyrare):
https://www.tretti.se/tradgard/fl-kt-luftvard/aircondition/pr...

Viktigt att nämna att ha hängande utanför fönstret är generellt sett inte tillåtet för lägenheter, den sista du länkade där med har tyvärr även kompressorn i inner delen så även om den har bättre effektivitet så slipper man inte kompressor brummet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk

Upplevd oljudsvolym?

Skrivet av XHI:

Jag har en Woods Cortina Silent 12K. Problemet är att jag har en sambo som _alltid_ ska öppna alla dörrar och fönster på morgonen för att det är för varmt, när jag försöker förklara att det släpper in värmen.

aja, jag har källaren att fly till.

Vi har också en Cortina Silent 12K här hemma. Hur upplever du ljudnivån?
Vår låter som ett tröskeverk och jag drar mig för att ta fram den pga detta.
Fick kanske ett måndags-ex då vi köpte en annan från annat märke som var billigare, svagare och på pappret mer högljudd åt en av döttrarna och den är myyycket tystare och kyler minst lika bra. Minns inte just nu vilken det var.

/Anders C

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Det är nog lite tidigt ännu

Men, du får lätta lite på dina filtreringsregler i prisjakt

10000 BTU motsvarar ungefär 3 kW kyleffekt och det är bättre att söka på effekt i Watt och jag fick fram typ 10 varav 3 är med R290 som köldmedel (R290 = renad propan-gas) vilket är att föredra rent miljömässigt

fokusera på maskiner som själv ångar upp kondensvatten och ångan förs ut med varmluften i röret och att det stå så uttalat så i produktbeskrivningen - de som inte skriver något om det har ofta inte detta och det blir evigt tömmande av byttor med kondensvatten då det kan produceras över 1 liter i timmen för en större maskin.

de med R410A är lagerstädning då sådant inte längre får produceras för försäljning inom EU sedan ett par år - trodde faktiskt att allt sådant tog slut i sommras...

Kan bara känna rent generellt att allt med r290 är skräp. Kyler fruktansvärt dåligt jämfört med tidigare gaser. Kunde inte brytt mig mindre om miljön i detta land heller då jag anser med 100% säkerhet att dom val jag personligen gör under dom år jag lever, påverkar världen kanske 0.00000000000000000000000001 sekund av sin livstid. Vetenskap går före vänstervriden media. Och i detta fall så bör r290 förbjudas för sina usla egenskaper. Håller mig till gamla goda. Har lärt mig fylla på portabel AC på egen hand och vet vart jag köper riktig gas (allt utom r290 som suger) och har rätt verktyg för det. Köpa gamalt är alltid bättre än nytt. Så har det alltid varit sedan 70 talet och kommer förbli så för all framtid förmodar jag. Hoppas fler ser detta och väljer bort nya "miljövänliga " alternativ som mer ofta än sällan är rent skräp med hittepå information om "världens förstörelse".

Permalänk
Medlem

Jag köpte en billig (ca 2000 kr) AC för många år sedan. Den fungerade riktigt bra för ett rum, rätt bra för två rum. Däremot måste varmluften föras ut på något sätt, så jag körde ut slangen ur ett mindre fönster. Då kom en massa varmluft in. Ett tips om någon kör sådan billig lösning är att bygga med papp+tejp. Så att resten av fönstret är förseglat och endast utluften går via slangen ut.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av BigCheese:

Vi har också en Cortina Silent 12K här hemma. Hur upplever du ljudnivån?
Vår låter som ett tröskeverk och jag drar mig för att ta fram den pga detta.
Fick kanske ett måndags-ex då vi köpte en annan från annat märke som var billigare, svagare och på pappret mer högljudd åt en av döttrarna och den är myyycket tystare och kyler minst lika bra. Minns inte just nu vilken det var.

/Anders C

Den låter som ett as, tycker egentligen alla portabla gör det då det är en kompressor och fläkt i ett.

Det man egentligen ska ha är en luft luft värmepump helt enkelt. Men som sagt, frun säger nej här hemma och vill ändå ha allt öppet i skållande hetta.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex