Skärpta åldersgränser för sociala medier ska utredas

Permalänk
Medlem

Kan vi inte lägga ner social media istället?

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Andras barn eller bedömma föräldrars lämplighet är inte mitt ansvar.

"Andras barn", också ett sätt att se på saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag tror (tyvärr) att detta är något som behövs.
Social media, online-kontakt, skiljer sig från "IRL". I och med att det är mindre personligt tenderar tonen att bli annorlunda.
-"Tänk på vad du säger så du inte säger vad du tänker" gäller inte online; man (jag själv inkluderad) skriver ibland saker man kanske inte skulle säga om det var en diskssuon där personerna närvarande.

När min dotter gick i låg- och mellanstadiet bildade tjejerna i hennes klass olika falanger och de var inte trevliga mot varandra.

P3 Dystopia har ett intressant avsnitt om sociala medier; https://www.sverigesradio.se/avsnitt/sociala-medier
Där vill jag minnas att man föreslog 16-års gräns för soclal media.
Och ingen mobil i skolan

Det här är ytterligare ett exempel på tråd som gör att jag ångrar att jag loggade in på SweC igen. 😅
(Apropå ditt svar i tråden om kryptovalutor, det är inte ditt svar i sig som skapar reaktionen här!)

Det är så många som inte har en vilja/förmåga att se en problematik och/eller andra sidor av den. Allt ska vara enkelt. Smidigt. Perfekt. Ideologi trumfar allt, oavsett vilken sida av de metaforiska barrikaderna man står på. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bembicini:

"Andras barn", också ett sätt att se på saken.

Njae..

"Mina barn, andras snorungar"

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

Njae..

"Mina barn, andras snorungar"

Permalänk
Musikälskare

Grymt bra, äntligen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Kan ju räcka med som förr, fyll i din ålder. Men aldrig att BankID ska användas, nej tack.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Hur vill du lösa det? För så länge dom vi inte gör en full Kina lär du inte kunna stoppa barn från att komma åt dopaminstimulerande innehåll eller våld/tortyr/avrättningar. De senare bör redan vara mot TOS för tiktok.
Det verkliga problemet är närheten till innehållet, dvs enheterna. Det krävs ingen ansträngning att ta upp telefonen/plattan.

Vad är din implikation? För det är själva innehållet som barnen får tillgång till som är problemet. En iPad med Procreate (rita/måla) som enda installerad app skulle aldrig, praktiskt taget, vara problematisk - åtminstone inte på samma nivå, någonstans på skalan, som TikTok..

Enheterna har dessutom blivit en så pass stor, viktig och tillgänglig del av samhället att diskussionen inte kan handla om reglering av själv enheternas tillgång, om man nu vill vara realistisk. Enheterna finns överallt i våra hem och barnen måste ju även också lära sig navigera tekniken, och jag skulle även säga sociala medier (till en mycket begränsad omfattning).

Dessutom, hur kul är det att vara en "duktig förälder" och undanhålla dessa enheter från ditt barn i hela dess uppväxt, bara för att en jämnårig klasskompis sedan tar fram sin smartphone denne har fått från sina föräldrar och visar en av mexikanska kartellens avrättningsvideor på TikTok för din sjuåring? Att våldsinnehåll är emot TikTok TOS har absolut ingen praktiskt betydelse i diskussionen. Mitt exempel är f.ö. baserat på verkliga incidenter, och inte påhittat för att göra en poäng.

Våldsinnehåll är såklart svårt att reglera till hundra procent utan att vara överdrivet restrektiv, men genom att t.ex. låsa tillgång till de vanligaste appar/sidor där det "enkelt" kan förekomma (TikTok, Reddit, X/twitter, telegram osv) så kan man väl, förhoppningsvis, kraftigt reducera möjligheten att exponeras vid låg ålder.

Om in inte vill ha "full Kina" så får ni väl komma med bättre förslag? Jag är inte systemutvecklare. Jag kan faktiskt inte allt. Men jag är inte personligen så brydd, så länge saker görs åt vad jag anser vara det verkliga problemet genom att på något vis systematiskt reglera barnens tillgång till dessa knarkappar så att de kan växa upp till att bli någorlunda väljusterade, produktiva och empatiska människor

Visa signatur

9070 XT - 9950X3D - LG C4 42"

Permalänk

Det här är inget annat än en trojansk häst för att avanonymisera Internet. Tillsammans med förslaget om obligatoriskt betrodda statliga certifikatutfärdare blir det fria Internet ett minne blott.

Permalänk
Medlem

Flera delar i det här, olika aspekter.

Å ena sidan vore det inte fel att begränsa tillgången till sociala medier, alltså där det kommuniceras.
Finns nog en poäng både för att skydda barnen från mer och för att hålla rent från barnen också, barn tillför väldigt lite och skapar bara mer brus.

Men å andra sidan vill man som äldre ha möjlighet att läsa och se allt, utan krav på inloggning.
Att det finns varningar för innehåll som i hög grad kan verka stötande el obehagligt (inom rimlig gräns) är inte fel, då kan man välja om man vill se/läsa något.
Att censurera nätet bakom inloggningar osv är inte en rimlig väg att gå, sen kommer det säkerligen att gå att hitta andra sidor som inte är lika nogräknade och därmed ändå komma runt mycket.

Permalänk
Medlem

Ser inga större problem att reglera vem som och hur man kan interagera med sociala medier. Integritets och anonymitet frågan är död sena väldigt långt tillbaks när det gäller statliga aktörer eller företag som sitter på datan. Bara för att det är näst omöjligt för Börje, 59, att luska reda på vem du är så är det ruskigt lätt att göra det om du sitter på rätt resurser. Frågan kommer väl vara hur detaljerna ser ut som vanligt men denna information brukar ju drunkna i en flod av upprördhet från ena och/eller andra sidan i det ideologiska träsket.

Visa signatur

7800x3d [co -25], TG direct die, 64 Gb Corsair DDR5 [6000 MHz, 30-36-36] Gigabyte X670E Aorus Master, Asus Rog 4090 OC [+255 core, +1650 men] Watercool Heatkiller V & Ultra finplate med LM, 2 EK-Quantum Surface X360M + 1 EK-Quantum Surface X240M med Phanteks T30, Alphacool res & D5.

Permalänk
Medlem

Snacka om att döda sociala medier. Jag skulle då inte registrera mig på en sådan tjänst som kräver det.
Ger inte äns Twitch mitt mobilnummer.
Skulle detta bli lag så skulle jag leta mig till en tjänst som bryter mot den.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att den här typen av regler behövs. Sociala medier, spel och andra sajter ska inte användas av folk som är för unga.
Men jag tror att man kommer lägga ansvaret på de enskilda tjänsterna, vilket jag tycker är helt fel och aldrig kommer funka som det är tänkt.
Istället borde ålderskontrollen ligga på operativsystemet, alltså Windows, Linux, Mac, Android och iPhone, där man sätter åldern på sitt konto. Jag tycker att BankID eller något liknande är en bra lösning för att bekräfta åldern.
Operativsystemet kan sen skicka vidare åldern till appar och webbläsare som behöver det för att kolla om man är gammal nog.
När det här systemet finns på plats kan man kräva att tjänsterna använder den verifierade åldern, och då kan hemsidor och appar enkelt lägga till en enkel koll för åldersgräns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Hur vill du lösa det? För så länge dom vi inte gör en full Kina lär du inte kunna stoppa barn från att komma åt dopaminstimulerande innehåll eller våld/tortyr/avrättningar. De senare bör redan vara mot TOS för tiktok.
Det verkliga problemet är närheten till innehållet, dvs enheterna. Det krävs ingen ansträngning att ta upp telefonen/plattan.

Vi behöver inte en lösning som är 100% absolut, men implementation av någon sorts åldersverifiering på de stora tjänsterna (de tjänster där barnen kommer vilja vara, då deras kompisar hänger där) kommer sätta stopp på problemet för 90% av alla barn. Gärna med lagar om att företag EJ får skapa profiler på underåriga, ej får styra deras innehåll medels algoritmer etc.

Kan gärna få implementeras dylika lagar för vuxna med, för det finns inget bra med algoritm-styrt innehåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chicken:

Jag tycker att den här typen av regler behövs. Sociala medier, spel och andra sajter ska inte användas av folk som är för unga.
Men jag tror att man kommer lägga ansvaret på de enskilda tjänsterna, vilket jag tycker är helt fel och aldrig kommer funka som det är tänkt.
Istället borde ålderskontrollen ligga på operativsystemet, alltså Windows, Linux, Mac, Android och iPhone, där man sätter åldern på sitt konto. Jag tycker att BankID eller något liknande är en bra lösning för att bekräfta åldern.
Operativsystemet kan sen skicka vidare åldern till appar och webbläsare som behöver det för att kolla om man är gammal nog.
När det här systemet finns på plats kan man kräva att tjänsterna använder den verifierade åldern, och då kan hemsidor och appar enkelt lägga till en enkel koll för åldersgräns.

Fy fan, detta måste vara det mest dystopiska jag läst på länge.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgev:

Vad gör ni ens på internet som är så farligt vi genast måste sätta bom och stopp på diskussionen innan den ens hunnit börjat?

Det handlar INTE om att "vi gör något farligt som vi inte vill någon ska veta om"; Det handlar om att vi önskar vårt land och EU inte ska förvandlas till ett DDR där "Stasi v2.0" övervakar allting.

Permalänk
Medlem

Folk får väl ta lite mer ansvar för vad deras ungar gör på nätet. Lämna inte över datorer, telefoner eller paddor till dina barn om du inte lagt in en lösning som hindrar dem att nå vissa olämpliga sajter och tjänster. Det är ditt ansvar som förälder. Jag som vuxen har inget som helst intresse av att legitimera mig konstant online och ge bort min rätt att vara anonym för att du som förälder inte kan hålla koll på dina ungar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Folk får väl ta lite mer ansvar för vad deras ungar gör på nätet. Lämna inte över datorer, telefoner eller paddor till dina barn om du inte lagt in en lösning som hindrar dem att nå vissa olämpliga sajter och tjänster. Det är ditt ansvar som förälder. Jag som vuxen har inget som helst intresse av att legitimera mig konstant online och ge bort min rätt att vara anonym för att du som förälder inte kan hålla koll på dina ungar.

Det handlar om lathet hos många, plus att man tror att en ipad är bra barnvakt eller något.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Det handlar om lathet hos många, plus att man tror att en ipad är bra barnvakt eller något.

Visst kan det vara så i vissa fall. Men deras lathet ska väl inte gå ut över alla andra. Man kanske ska börja bötfälla föräldrar som inte tar ansvar för sina ungar i stället. Det ligger i samhällets intresse att föräldrarna engagerar sig i sina barns liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vi kanske skulle belägga föräldraskap med licens?

Hur var det nu skulle staten lägga sig i eller inte 🤣

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Att inrätta hårdare ålderskrav på social media skulle ju inte ens förhindra att barn kommer åt detta olämpliga innehåll. Finns gott om decentraliserade platser som staten inte kan styra.

Permalänk
Skrivet av Omnious:

"Ansvar som förälder" det pratade Johan Forsell om:
https://www.expressen.se/nyheter/m-foraldraansvar-helt-avgora...
Åldrades väl sådär...
Om inte en moderat minister kan hålla ordning på sina egna barn kanske något behöver göras.

Permalänk
Medlem

sätt 18 år på tiktok och instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av HellmerBryd:

"Ansvar som förälder" det pratade Johan Forsell om:
https://www.expressen.se/nyheter/m-foraldraansvar-helt-avgora...
Åldrades väl sådär...
Om inte en moderat minister kan hålla ordning på sina egna barn kanske något behöver göras.

Han har en poäng att om ungarna är under 18 och bor hemma har föräldrarna ett ansvar i vad de gör. Men i samma veva kan man säga att om en Moderat politiker inte kan hålla ordning på sina egna barn kanske han inte är lämpad att vara politiker att börja med.

Permalänk
Medlem

Jag tror (tyvärr) att detta är något som behövs.
Social media, online-kontakt, skiljer sig från "IRL". I och med att det är mindre personligt tenderar tonen att bli annorlunda.
-"Tänk på vad du säger så du inte säger vad du tänker" gäller inte online; man (jag själv inkluderad) skriver ibland saker man kanske inte skulle säga om det var en diskssuon där personerna närvarande.

När min dotter gick i låg- och mellanstadiet bildade tjejerna i hennes klass olika falanger och de var inte trevliga mot varandra.

P3 Dystopia har ett intressant avsnitt om sociala medier; https://www.sverigesradio.se/avsnitt/sociala-medier
Där vill jag minnas att man föreslog 16-års gräns för soclal media.
Och ingen mobil i skolan

Vad gör vårdnadshavare / föräldrar och skolpersonal egentligen? Näsan i mobilerna själva förstås...

Skrivet av emilgev:

Vad är din implikation? För det är själva innehållet som barnen får tillgång till som är problemet. En iPad med Procreate (rita/måla) som enda installerad app skulle aldrig, praktiskt taget, vara problematisk - åtminstone inte på samma nivå, någonstans på skalan, som TikTok..

Enheterna har dessutom blivit en så pass stor, viktig och tillgänglig del av samhället att diskussionen inte kan handla om reglering av själv enheternas tillgång, om man nu vill vara realistisk. Enheterna finns överallt i våra hem och barnen måste ju även också lära sig navigera tekniken, och jag skulle även säga sociala medier (till en mycket begränsad omfattning).

Dessutom, hur kul är det att vara en "duktig förälder" och undanhålla dessa enheter från ditt barn i hela dess uppväxt, bara för att en jämnårig klasskompis sedan tar fram sin smartphone denne har fått från sina föräldrar och visar en av mexikanska kartellens avrättningsvideor på TikTok för din sjuåring? Att våldsinnehåll är emot TikTok TOS har absolut ingen praktiskt betydelse i diskussionen. Mitt exempel är f.ö. baserat på verkliga incidenter, och inte påhittat för att göra en poäng.

Våldsinnehåll är såklart svårt att reglera till hundra procent utan att vara överdrivet restrektiv, men genom att t.ex. låsa tillgång till de vanligaste appar/sidor där det "enkelt" kan förekomma (TikTok, Reddit, X/twitter, telegram osv) så kan man väl, förhoppningsvis, kraftigt reducera möjligheten att exponeras vid låg ålder.

Om in inte vill ha "full Kina" så får ni väl komma med bättre förslag? Jag är inte systemutvecklare. Jag kan faktiskt inte allt. Men jag är inte personligen så brydd, så länge saker görs åt vad jag anser vara det verkliga problemet genom att på något vis systematiskt reglera barnens tillgång till dessa knarkappar så att de kan växa upp till att bli någorlunda väljusterade, produktiva och empatiska människor

Här handlar det väl om att vårdnadshavare, oftast föräldrar, sätter gränser ty det är deras jobb att ta ansvar för sina barns trygghet, välmående och säkerhet. Svårare än så är det inte. Kan de inte detta får samhället ta till åtgärder. Det verkar ju dessvärre vara så himla jobbigt att sätta gränser nuförtiden, man vill inte trampa på tår eller krossa den där lugna, tysta idyllen där var och en sitter med nyllet djupt försjunket i var sin skärm. Så snart sitter vi alla med BankID i högsta hugg för att surfa in på Sweclockers...

Skrivet av Wolfkin:

Kan vi inte lägga ner social media istället?

Jo tack. Internet fungerade alldeles utmärkt innan allmänheten trillade in med sina sociala nycker och fasoner.

Permalänk
Medlem

Det där med "andras barn" etc. är väl kanske en del av problemet idag. Visst har föräldrarna huvudansvaret, men det betyder inte att övriga samhället inte har något ansvar alls.

För att ett samhälle öht skall vara ett samhälle krävs det samspel mellan de människor som ingår i det. Att helt och fullt "skita i andra" är en såpass stor grad av individualism att det inte längre är värt att tala om samhälle.

Ser jag "andras barn" göra något olämpligt (eller berömvärt för den delen) så kommer jag reagera, inte tänka "det är inte mitt ansvar att fostra dem". Vad är det talesättet säger om barnuppfostran; "it takes a village"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Det där med "andras barn" etc. är väl kanske en del av problemet idag. Visst har föräldrarna huvudansvaret, men det betyder inte att övriga samhället inte har något ansvar alls.

För att ett samhälle öht skall vara ett samhälle krävs det samspel mellan de människor som ingår i det. Att helt och fullt "skita i andra" är en såpass stor grad av individualism att det inte längre är värt att tala om samhälle.

Ser jag "andras barn" göra något olämpligt (eller berömvärt för den delen) så kommer jag reagera, inte tänka "det är inte mitt ansvar att fostra dem". Vad är det talesättet säger om barnuppfostran; "it takes a village"...

Samhällets ansvar ska inte vara att idiotsäkra absolut allting. Ska man leva i ett modernt samhälle där hela världen är delaktiga i, till skillnad från för hundra år sedan när samhället endast bestod av en by eller en mindre ort. Så måste man som individ ta mer ansvar både för sig själv men också för sina barn. Man kan inte förlita sig på att staten eller andra människor alltid ska komma till ens undsättning. Annars får man nog flytta till Nord Korea, där behöver man inte tänka själv, bara göra vad staten säger så blir allt förhoppningsvis bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Visst, för det är ju så jätteviktigt att pappa staten håller koll på precis allt du gör.

Hehe, har inte Meta, Goggle, Microsoft, Apple mfl redan det?

Skrivet av cyklonen:

Företag har inga möjligheter att sanktionera dig juridiskt. Det är därför det är ganska oproblematiskt att företag har information, men extremt problematiskt om en stat har samma information.

Mig veterligen så är inte BankID statligt, utan ägs av ett företag som ägs av flera företag etc. etc.

Så... det blir ju bara ytterligare ett (eller flera) företag som håller koll på dig, inte staten.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera alla intresserade att läsa denna rapporten. Jag har själv inte läst hela (den är rätt lång), men sammanfattningen är tillräckligt talande.

Det finns många problem med medier, både för vuxna och barn. Skillnaden är att vi vuxna måste se till barnens bästa, och det är INTE fri tillgång till alla medier av flera anledningar. Dels för att det finns mycket olämpligt innehåll (avrättningar, grooming osv), men även för att det är så otroligt lätt att sprida kränkande eller opassande bilder osv. via t.ex. Snapchat. Sedan har vi ytterligare problemet med alla dessa korta filmklipp som förekommer överallt; Tiktok, reels, shorts osv. Det tror jag i princip alla fastnar i varje dag, dessa små dopaminkickar som ger ett sug att hela tiden titta på en till, en till och en till. Hur många kan titta på en hel film utan att plocka fram mobilen? Det är f*n tragiskt att det blivit så, men jag är själv likadan. Är det lite händelselöst i filmen/serien så kommer det där suget att plocka fram mobilen.

Vissa här säger att det är föräldrarnas ansvar, och ja det kan jag hålla med om. Problemet är att många föräldrar inte har koll på fallgroparna med sociala medier (och skärmtid överlag) eller helt enkelt inte bryr sig. Då måste det regleras på något sätt, precis som att det kom en lag att barn under 15 år måste ha cykelhjälm när de cyklar. Det kan man också tycka föräldrar kan förstå själva, är man rädd om sitt barn så ser man till att de har hjälm när de cyklar.

Jag har många gånger behövt förklara för min dotter varför hon inte får ha Snapchat, Instagram osv. och varför hon bara har en viss skärmtid på mobilen. Hon tycker ju att jag och min fru är stasi, för många av hennes kompisar har fri tillgång till allt. Får ha alla appar och använda mobilen hur mycket de vill. Vi försöker bara skydda vårt barn, men framstår istället som otroligt restriktiva och kontrollerande.

Hur det ska ska genomföras, kanske inte så enkelt. Det räcker ju knappast med en knapp som på Systembolagets sida...

Permalänk
Medlem

Ok, syftet är att skydda barn.

Varför kan vi inte då se till att standalisera någon form av parental control som installeras på deras telefoner/datorer/plattor etc.

Åtgärder från staten som kan inskränka personers integritet osv ska proportionella och inte göras mer omfattande än vad de behöver göras.

Exakt hur det ska genomföras lämnar jag till experter. Men om det nu är så viktigt så kan det inte vara svårt att tvinga igenom på diverse nivåer. Visar liksom hur ärliga de är med "tänk på barnen".

Vi kan förbjuda barn från att köpa tobak och sprit, så klart kan vi se till att de inte köper "upplåsta" telefoner etc.