Vad är din implikation? För det är själva innehållet som barnen får tillgång till som är problemet. En iPad med Procreate (rita/måla) som enda installerad app skulle aldrig, praktiskt taget, vara problematisk - åtminstone inte på samma nivå, någonstans på skalan, som TikTok..
Enheterna har dessutom blivit en så pass stor, viktig och tillgänglig del av samhället att diskussionen inte kan handla om reglering av själv enheternas tillgång, om man nu vill vara realistisk. Enheterna finns överallt i våra hem och barnen måste ju även också lära sig navigera tekniken, och jag skulle även säga sociala medier (till en mycket begränsad omfattning).
Dessutom, hur kul är det att vara en "duktig förälder" och undanhålla dessa enheter från ditt barn i hela dess uppväxt, bara för att en jämnårig klasskompis sedan tar fram sin smartphone denne har fått från sina föräldrar och visar en av mexikanska kartellens avrättningsvideor på TikTok för din sjuåring? Att våldsinnehåll är emot TikTok TOS har absolut ingen praktiskt betydelse i diskussionen. Mitt exempel är f.ö. baserat på verkliga incidenter, och inte påhittat för att göra en poäng.
Våldsinnehåll är såklart svårt att reglera till hundra procent utan att vara överdrivet restrektiv, men genom att t.ex. låsa tillgång till de vanligaste appar/sidor där det "enkelt" kan förekomma (TikTok, Reddit, X/twitter, telegram osv) så kan man väl, förhoppningsvis, kraftigt reducera möjligheten att exponeras vid låg ålder.
Om in inte vill ha "full Kina" så får ni väl komma med bättre förslag? Jag är inte systemutvecklare. Jag kan faktiskt inte allt. Men jag är inte personligen så brydd, så länge saker görs åt vad jag anser vara det verkliga problemet genom att på något vis systematiskt reglera barnens tillgång till dessa knarkappar så att de kan växa upp till att bli någorlunda väljusterade, produktiva och empatiska människor