Bahnhofs vd: Hyresgäster betalar orimligt mycket för bredband

Permalänk
Medlem

Betalar sedan i april 449kr/mån för 100/100 med Bredband2 hos GlobalConnect. Priset har skenat 70-80% senaste två åren.
Privat hyresvärd.

Mailade hyresvärden och frågade om de kände till detta och kunde se sig om efter andra leverantörer osv. Efter 2 månader och 3 påminnelser svarade de tillslut med ett nonsensmail av typen "Vi noterar att priserna höjts på många håll i samhället och hos alla leverantörer. Vi gör alltid vårt bästa för att du som.. Vi strävar efter...".
Misstänker därför också att höjningen kommer delvis från dom och att man med dessa fula knep kringgår hyresförhandlingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Det är ingen som har sagt det heller. Men kommunala hyresvärdar är väl dom som är störst?
Dessutom så lär väl alla oavsett om dom är kommunala eller privata koppla upp sig på det kommunala fibernätet?

Om du läser artikeln handlar det om att hyresvärdar tar betalt för att släppa in operatörer i byggnadens nät. Inte att stadsnätsägaren tar avgift av operatörer.

Permalänk
Medlem

Dom smyger höjer hyran på det sättet.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Intressant svar. De skyller på att hyresgästföreningen sätter stopp för förhandlingarna och allt är nätleverantörerna fel. Undra vad som är sant och inte.

Genom öppna nät har vi skapat valfrihet för hyresgäster där den som vill ha internet kan välja leverantör, där grannen inte behöver betala för en tjänst hen inte använder.

De glömmer alla dessa låsta nät som jag t.ex haft de senaste tre-fyra lägenheterna med bara Telia. Och många i tråden skriver att de är låste vid bara en leverantör.

Så först borde alla fastighetsbolag öppna näten fria till alla internetleverantörer och sedan borde saker utredas hur man få ned kostnaden för både villor och hyresrätter.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Jag hade 1000/1000 via jobbet hemma för nästan 20 år sen. Jobbet betalade löjligt mycket för den via stokab (?) MEN! Priserna ni har i Sverige idag är värre än vad de va för just 15-20 år sen i Stockholm. Jag minns min första lägenhet som jag signade BBB och va 100/100 (om jag inte minns fel) och tror inte räkningen låg över 300 kr DÅ. Signade ADSL hos min far som bor i villa och hans räkning va 329 för ett ganska bra ADSL uppkoppling. Bör inte priserna justeras neråt precis som mobilabbonemangen gjort? Minns comviq i slutet av 90-talet. Ett sms med 160 tecken: 3,50:-... eller va det 5kr? hehe..

Är inte internet "en rättighet i Sverige" idag (svagt minne av att jag läst det nånstans)

Skrivet av str8forthakill:

Jag betalar ca 390:- i elnätsavgift per månad
Jag betalar ca 110:- i elförbrukning per månad.

Jag kan inte läsa min räkning men jag snittar på en nolla mer i månaden här i Spanien, och då fick jag hjälp av en granne som fixa ett (MYCKET) bättre "abonnemang" åt mig i slutet av 2024. Men jag betalar också bara 25 euro för min bredbandsuppkoppling på 10 gigabit upp och ner.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Intressant svar. De skyller på att hyresgästföreningen sätter stopp för förhandlingarna och allt är nätleverantörerna fel. Undra vad som är sant och inte.

Genom öppna nät har vi skapat valfrihet för hyresgäster där den som vill ha internet kan välja leverantör, där grannen inte behöver betala för en tjänst hen inte använder.

De glömmer alla dessa låsta nät som jag t.ex haft de senaste tre-fyra lägenheterna med bara Telia. Och många i tråden skriver att de är låste vid bara en leverantör.

Så först borde alla fastighetsbolag öppna näten fria till alla internetleverantörer och sedan borde saker utredas hur man få ned kostnaden för både villor och hyresrätter.

Jag tror att vd:n för fastighetsägarna blåljuger.

Permalänk

Betalar 409 för 100/100 hos Ownit.

Permalänk
Medlem

250/100 för 439kr i månaden, hyresrätt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - Noctua NH-D15S / PNY RTX 4070 Ti SUPER / Tomahawk Max B450 / 16GB 3600Mhz CL14 / ASUS Rog Strix 750W 80+ Gold / Samsung 970 EVO 1TB / Corsair iCUE 220T White

Logitech GPX Superlight / Endgame MPC450 / Keychron Q1 / Sennheiser HD 58X / AOC AG276QZD2 240Hz QD-OLED / Samsung Odyssey G7 240Hz

Permalänk
Medlem

Hade jag varit journalist hade jag begärt ut och grävt lite extra i fakturor och fakturaunderlag mellan kommunala bostadsbolag och kommunikationsoperatörer som Global Connect, Zitius, Open Universe, Itux, Telia Öppen Fiber, Fibra, ViaEuropa osv (vissa ingår i samma koncern, blivit uppköpta eller bytt namn).

Jag bor i en samfällighet (26 hushåll) och betalar 125 kr/mån för 1 Gbit/s via gruppanslutning. På andra sidan gatan ligger några hus som tillhör Svenska Bostäder (28 903 hushåll). De betalar från 499 kr/mån för samma tjänst via Zmarket, och då måste man välja bland leverantörer man knappt hört talats om. Lägg på en hundralapp eller två för att börja känna igen leverantörerna och få en kundsupport man kan ringa.

Det säger sig självt att det skaver rejält någonstans där en av Sveriges största fastighetsägare har dyrare priser flera gånger om än vår lilla samfällighet. De gömmer sig bakom argumentet valfrihet, men jag tror den absoluta merparten skulle vilja spara de tusenlappar de betalar i överpris, och som hamnar i fastighetsägarens resultaträkning, mot att fastighetsägaren köper in tjänsterna kollektivt istället.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma. 🎮

Permalänk

Betalar 298:-/månad för min uppkoppling. Kan inte påstå att jag tycker det är dyrt, tvärt om väldigt billigt, nästan för billigt.

Visa signatur

Tålamod och disciplin!

Permalänk
Medlem

igen, om bahnhof ska framstå som vettiga här så måste dem sluta med sina SMYGHÖJNINGAR/SÄNKNINGAR, dem e minst lika giriga som fiberleverantörerna och hyresvärdarna

Permalänk

439 kr/månad för 250/250 men fått 100kr rabatt i ett år efter att jag ringt Telenor och hotat de med uppsägning

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag tror att vd:n för fastighetsägarna blåljuger.

HGF är dock väldigt emot gemensamma avtal. Den delen stämmer mycket väl. De avskyr gruppavtal eller imd. Bara titta på deras hemsida 🙂

Jag är ledamot i en brf och vi har fått skäll för att vi skaffade gruppavtal för Bredband samt varnings brev när vi införde imd för el även fast båda delarna sparade ca 500kr/mån per hyresgäst vi har

"Vad tycker Hyresgäst­föreningen om IMD?

Vi tycker att individuell mätning och debitering av värme är en dålig idé eftersom det är svårt att få rättvisa mellan lägenheter och att det tar bort incitamenten från fastighetsägaren att göra husen mer energieffektiva."

https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/hyra/individu...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Sker mycket och överallt, precis samma som med elnätet.
Jag betalar ca 390:- i elnätsavgift per månad
Jag betalar ca 110:- i elförbrukning per månad.

Inte en enda jävla krona av elnätsavgiften känns som den går till utbyggnad av elnätet som det lovas.
Inte en enda jävla krona av bredbandsnätavgiften går till utbyggnad/uppgradering av bredbandsnätet.

ca 60-70% på el-fakturan är skatter och andra avgifter, tror jag. Själva elförbrukningen som du skrev är ofta väldig liten del.

Det bör finnas i lagen att dessa "nät" måste publicera exakt vad deras inkomster och utgifter är varje år, ned på detaljnivå. Så folk får granska om de utför sina uppdrag eller inte, snarare än att plocka ut allt som vinst.

Skrivet av Zaynee:

Bahnhof borde redovisa på fakturan hur pengarna fördelas istället för hela månadskostnaden

Gäller inte bara Bahnhof i detta fall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

igen, om bahnhof ska framstå som vettiga här så måste dem sluta med sina SMYGHÖJNINGAR/SÄNKNINGAR, dem e minst lika giriga som fiberleverantörerna och hyresvärdarna

60kr i månaden kostar dem och när avtalet gick ut vart det 80kr, jag är tveksam att de är så illa som ni tror om de enbart höjer med 20kr på stora avtal

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut för mig. Bahnhof 100/100, hyresrätt.

I mitt fall är det Globalconnect som höjer. Kommunen svär sig fria...

Permalänk
Medlem

Betalade 499kr för 100/100mbit banhof zitius nät eller vad de heter.
Ringde och dealade med banhof. Fick ned det till 449kr för 500/500mbit lite bättre.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Är ju helt insane priser för hyresgäster alltså, ofta 600 kr /månaden för en uppkoppling och året är 2025.
Senast förra veckan fick man den årliga höjningen

"Precis som andra tjänsteleverantörer behöver vi ibland justera våra priser, för att våra kostnader höjts till följd av nödvändiga investeringar i infrastrukturen eller för att leverantörer höjer sina priser gentemot oss.

Vi är glada över att få leverera helt vanligt internet till dig – och vi är måna om att du ska trivas som kund. En prisjustering är förstås aldrig rolig, även om den ibland är nödvändig för att vi fortsatt ska kunna leverera en stabil och pålitlig tjänst. Som alltid fyller vi på med erbjudanden som du kan ta del av via Mitt Bredband2 på"

Man ringer och gnäller
"Oj, okej, då får du ha samma pris. Förlåt."

Repeat, varje, jävla, år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anwest:

Hade jag varit journalist hade jag begärt ut och grävt lite extra i fakturor och fakturaunderlag mellan kommunala bostadsbolag och kommunikationsoperatörer som Global Connect, Zitius, Open Universe, Itux, Telia Öppen Fiber, Fibra, ViaEuropa osv (vissa ingår i samma koncern, blivit uppköpta eller bytt namn).

Det kan man väl ändå? Är (ska) inte de flesta kommunala uppgifter vara öppet tillgängliga till vem som helst som ber om dom?

Permalänk

Jag betalar olika priser varannan månad.

En månad kan det ligga på 399, en annan 700, jag harr 500/500.
Jag har bahnhof, finns inget fiber idag under 500 verkar det som.

Permalänk
Medlem

Jag hoppar fram och tillbaks mellan Telia och Comhem. Bostadsrätt då men ComHem och Telia sög ut varenda krona. Är faktiskt billigare idag, med råge, än det var innan vi fick "gruppavtal".
Brukade endast kolla på deras 12 månaders erbjudanden. Det går ut, kolla om jag kan få lika bra/bättre och byter därefter.
Men nu när vi är ett "ComHem" hus, tele2 idag, så är det ganska svårt att slå 1000/100 för 250kr. Telia säger 350 för 100/100 så nej. Speciellt inte när dom vill ha 600kr efter erbjudandet löpt sin tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hataregistrera:

Jag betalar olika priser varannan månad.

En månad kan det ligga på 399, en annan 700, jag harr 500/500.
Jag har bahnhof, finns inget fiber idag under 500 verkar det som.

wtf ? Betalar Bahnhof 469kr för 1000/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Ett oärligt svar som främst har till syfte att blanda bort korten och skifta fokus.

Läser man noga så märker man att de ingenstans förnekar att de kraftigt höjt sina kickbacks eller näthyror. Däremot försöker man förvirra läsaren och byta samtalsämne.

Formuleringar som "Kickbacks i miljard­klassen är helt okänt för oss.". I 700-miljonersklassen då? 800?

"Det är alltså inte fastighets­ägare som styr över priserna som hyresgästerna betalar i en öppen lösning." Halmgubbe. Här spelar Fastighetsägarna medvetet dumma. Ingen har påstått detta. Hela HGF/Bahnhofs debattartikel handlar ju om att Fastighetsägarna kraftigt höjjer sina krav på kickback, något som såklart hamnar direkt på hyresgästen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Inte tänkt på att så kunde vara fallet faktiskt. Men det låter rimligt, ett sätt för hyresvärdar att höja hyran utan att faktiskt höja hyran.

Exakt, och har man svårt att betala hyran kan man kompensera genom att inte ha bredband.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är kanske alternativet att vi börjar betala för nedladdad byte, om man ska göra jämförelsen vatten och bredband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrilleX:

wtf ? Betalar Bahnhof 469kr för 1000/500

Bytte från Bahnhof när de för någon månad sedan höjde till 640kr i månaden för 250/250. Och jag bor i villa så... lite svårt för mig att ta Bahnhof på allvar i den här artikeln. Jag får iaf ingen kickback som fastighetsägare.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

Då var det bra att jag lämnade Hyresgästföreningen rätt nyligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det kan man väl ändå? Är (ska) inte de flesta kommunala uppgifter vara öppet tillgängliga till vem som helst som ber om dom?

Nja, de flesta kommunerna "leker" företag och skaffar en massa Aktiebolag som de gömmer sig bakom så då blir det inte så öppet längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Såhär ser det ut för mig. Bahnhof 100/100, hyresrätt.

<Uppladdad bildlänk>

I mitt fall är det Globalconnect som höjer. Kommunen svär sig fria...

Så är det visserligen för mig med men Bahnhof är ändå 200kr i månaden dyrare än konkurrenterna på samma nät.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Seriöst, dumpa dyra fasta bredband med löjliga avgifter från nätägare och hyresvärdar. Testa mobilt bredband som idag fungerar asbra. Själv bytt till det fast jag har fiber indraget, hoppas nätägaren går i konkurs.