Ev. sälja datorn till kompis. Vad är rimligt pris?

Permalänk

Ev. sälja datorn till kompis. Vad är rimligt pris?

Hej,
Ska ev. sälja datorn till en kompis och undrar vad som är ett rimligt pris så ingen av oss blir lurade.
Datorn är 6 år gammal.

Datorn:
ASUS ZenBook S UX391UA-ET018T
CPU: Intel Core i7 8:e gen. 8550U / 1.8 GHz
GPU: Intel UHD Graphics 620
RAM: 8 GB DDR3
SSD: 512 GB
Skärm: 13,3" LCD, 1920 x 1080 (Full HD)
Gränssnitt: USB 3.0, 2 x USB 3.1 (Gen 2), Telefon/mikrofonkombinationsjack, 2 x Thunderbolt 3
Dimensioner: 31,1 cm x 21,3 cm x 1.29 cm
Vikt: 1 kg

Permalänk
Medlem

500 kanske 🤔 inte mer än 1000 i alla fall.

Den är både gammal och har låga specifikationer.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Är det 4 kärnor / 8 trådar och det finns en minnesplats som inte är fastlödd så kanske runt 2000kr max?

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

500 kanske 🤔 inte mer än 1000 i alla fall.

Den är både gammal och har låga specifikationer.

Trodde iaf 1000 kr. 500 känns som det inte är värt att ens sälja den då. Men det kanske är verkligheten.

Skrivet av Daniel H.:

Är det 4 kärnor / 8 trådar och det finns en minnesplats som inte är fastlödd så kanske runt 2000kr max?

Stämmer, det är 4 kärnor / 8 trådar. Tänker du minnesplats för RAM eller för SSD?

RAM är fastlött och SSD sitter i M.2-plats.

Permalänk
Medlem

sålde liknande laptop precis med i5 8400u, 16gb ram och 256gb ssd för 600kr, dock hade den en 15,6 tums IPS panel och 6 timmars batteritid och var en HP elitebook. så 500-1000kr.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

sålde liknande laptop precis med i5 8400u, 16gb ram och 256gb ssd för 600kr, dock hade den en 15,6 tums IPS panel och 6 timmars batteritid och var en HP elitebook. så 500-1000kr.

Också en ultrabook? "Släpbara" brukar väl vara lite billigare?

Lurar jag honom om jag tar 1000 kr? För 500 kr känner jag inte att det är värt att ta betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winstonis:

Trodde iaf 1000 kr. 500 känns som det inte är värt att ens sälja den då. Men det kanske är verkligheten.

Stämmer, det är 4 kärnor / 8 trådar. Tänker du minnesplats för RAM eller för SSD?

Blir lätt så.
Har din vän ont om pengar, så kanske du kan fundera på att ge bort den.

Annars kör på 1000 då bara 🙂

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Hade själv en sådan dator där det "bara" var 8gb ram och du har en kraftig flaskhals där. Uppgraderade min egen till 16gb då det fanns en ledig slot och det är oerhörd skillnad.

Mitt tips är att om du inte vill sälja för 500kr så behåll den annars ge den till din polare så slipper du dessutom ha dåligt samvete om den skulle gå sönder efter att du sålt den. Tycker dock att din polare kan bjuda på ett par öl eller annan dryck av smak om du skänker den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winstonis:

Också en ultrabook? "Släpbara" brukar väl vara lite billigare?

Lurar jag honom om jag tar 1000 kr? För 500 kr känner jag inte att det är värt att ta betalt.

Nja, väldigt tunn men det var ju inte en 13,3 tums, ta du 1000kr om han går med på det.

Släpbara laptops har jag inte sett på säkert 20 år, det är väl enbart gaming laptops nuförtiden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winstonis:

Minne, går det inte uppgradera från 8GB ser det mörkt ut. Det är ju DDR3 dessutom.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Blir lätt så.
Har din vän ont om pengar, så kanske du kan fundera på att ge bort den.

Annars kör på 1000 då bara 🙂

Det hoppas jag inte att han har då vi båda har välbetalda jobb och tjänar lika mycket.

Kanske kör 800 då så landar vi kanske rätt för båda.

Tack för all hjälp till er som svarat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel H.:

Minne, går det inte uppgradera från 8GB ser det mörkt ut. Det är ju DDR3 dessutom.

dessa U processorer bottleneckar i princip innan 8gb ram tar slut, de är verkligen hopplöst långsamma.

Ingen aning om hur de är idag dock.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

dessa U processorer bottleneckar i princip innan 8gb ram tar slut, de är verkligen hopplöst långsamma.

Ingen aning om hur de är idag dock.

De fungerade bra tills Windows 11-uppdateringen kom. Ligger datorn i viloläge några timmar så blir den seg som sirap när man "startar" den igen så man behöver starta om datorn helt. Så man får låta bli att lägga den i viloläge om man inte lägger in Windows 10 eller Linux.

Datorn kommer endast användas till Word och lite surfande så det bör klara sig med 8 GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winstonis:

De fungerade bra tills Windows 11-uppdateringen kom. Ligger datorn i viloläge några timmar så blir den seg som sirap när man "startar" den igen så man behöver starta om datorn helt. Så man får låta bli att lägga den i viloläge om man inte lägger in Windows 10 eller Linux.

Datorn kommer endast användas till Word och lite surfande så det bör klara sig med 8 GB?

Win11 tar 6-7GB bara av att starta (källa: mina egna observationer på 3-4 nyinstallationer).
Så, vill du köra nåt mer än skrivbordet, så…
Firefox tar gärna åt sig ett par GB, Word (speciellt ju nyare), är ingen minnessparare heller.

Kanske överväg win10 ltsc eller linux?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Win11 tar 6-7GB bara av att starta (källa: mina egna observationer på 3-4 nyinstallationer).
Firefox tar gärna åt sig ett par GB, Word (speciellt ju nyare), är ingen minnessparare heller.

6-7 GB? På enheter med 8GB har Windows legat på ca 4GB i RAM-användning vid uppstart är mina observationer. Mitt Windows 11 på min stationära dator som har 32GB utrymme, så använder Windows mer RAM.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Det enda problemet jag haft med Windows 11 är efter att datorn legat i viloläge ett tag. Annars har jag aldrig haft problem med RAM tagit slut.
Då har jag även spelat äldre spel direkt på den samt kört nya spel med GeForce Now.

Ni får det att låta som att det är ett lotteri om en dator med Windows 11 och 8 GB RAM ens kommer att starta.

Permalänk
Skrivet av Unsupervised:

Hade själv en sådan dator där det "bara" var 8gb ram och du har en kraftig flaskhals där. Uppgraderade min egen till 16gb då det fanns en ledig slot och det är oerhörd skillnad.

Mitt tips är att om du inte vill sälja för 500kr så behåll den annars ge den till din polare så slipper du dessutom ha dåligt samvete om den skulle gå sönder efter att du sålt den. Tycker dock att din polare kan bjuda på ett par öl eller annan dryck av smak om du skänker den.

Ja, han kanske får bjuda på ett par öl istället.