Dator dör efter byte av fläktar och kylplatta.

Permalänk
Medlem

Dator dör efter byte av fläktar och kylplatta.

Hjälpte en kompis att byta fläktar på ett HP 3060 kort samtidigt som jag passade på att byta kylplatta, nu dör datorn när kortet når 60-65 grader, funderar på om jag råkat ha för lite kylpasta eller att jag inte monterat kylaren rätt ?

Men borde kortet dö vid så låga temps ändå ?

Ska få hit kortet imorgon igen för att se om jag kan lösa det.

Hjälp på traven uppskattas.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att något annat överhettas på kortet? Tankar går åt vram modulerna. Eller att hotspot helt enkelt är mycket högre än de 65 graderna. Att logga med eg. HWInfo skulle kunna ge svar på det.

Permalänk
Medlem

Hmm vad menar du med "byta kylplatta"?
Är det värmekuddar till minnen och VRM:er du menar?
Eller menar du kylpasta? Eller något annat?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm vad menar du med "byta kylplatta"?
Är det värmekuddar till minnen och VRM:er du menar?
Eller menar du kylpasta? Eller något annat?

Autocorrect sorry, kylpasta är det ju såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Kan det vara så att något annat överhettas på kortet? Tankar går åt vram modulerna. Eller att hotspot helt enkelt är mycket högre än de 65 graderna. Att logga med eg. HWInfo skulle kunna ge svar på det.

Yes får testa när jag fått hit kortet, köra med HWInfo plus OCCT då för att stressa kortet ?

Permalänk
Skrivet av Memix:

Yes får testa när jag fått hit kortet, köra med HWInfo plus OCCT då för att stressa kortet ?

CinebenchR23.2
FurMark
hwmonitor

Räcker så väl.

Visa signatur

| Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem

Utan att se några siffror så låter det som att eventuella thermal pads kanske inte höll under bytet och nu överhettar minnet annars? Om nu inte kylaren är på ordentligt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av zer0diabetes:

CinebenchR23.2
FurMark
hwmonitor

Räcker så väl.

Tack, körde hwmonitor

Skrivet av Swedishchef_90:

Utan att se några siffror så låter det som att eventuella thermal pads kanske inte höll under bytet och nu överhettar minnet annars? Om nu inte kylaren är på ordentligt

Ja jag öppnade kortet igen och bytte kylpasta en gång till, rättade till lite pads för dessa hade inte byts ut men dom va fräsh, en satt snett, sen testade jag och stresstesta kortet 10-15 min och det dog inte då iallafall, innan så dog det under stresstestet på bara 2 min så borde ha funkat iallafall.