Kivra testar att ta betalt för tjänsten

Permalänk
Medlem

Tvingas använda det för att få lönespeccarna, hade inte haft det annars mest troligt, så blir det här en grej så är det illa.

Dessutom så har det fungerat väldigt skumt senaste 2 månaderna, när jag loggat in i slutet på månaden för att se lönespeccen och hyresräkningen så går det inte logga in på hemmanätverket alls. När jag däremot använder mobildata så är det iaf 40% chans det går logga in, väldigt skumt.

Permalänk
Medlem

Jag är inte en ivrig Kivra användare och kan nästan tycka att den är lite besvärlig, att jag måste gå in där för att kolla om det finns något jag behöver följa upp, vilket jag också ofta glömmer..

Kvittohanteringen har jag aldrig behövt använda. Om jag köper dålig kyckling på Hemköp och saknar kvitto kan de knappa fram köpet i affären. Om jag tex handlar hårdvara köper jag den oftast med mitt medlemskap och köpet finns registrerad.

Jag skulle nog skippa kvittohanteringen om det kostade något.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Email har funnits i över 30 år nu och används dagligen av nästan alla. Vad var det för fel med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Email har funnits i över 30 år nu och används dagligen av nästan alla. Vad var det för fel med det?

Om det skickades till e-posten rakt av skulle det ungefär vara jämförbart med att all din post kom som vykort istället för förseglade kuvert.

Permalänk
Medlem

Om de kommer be mig betala kommer jag säga upp tjänsten. Företagen kan fortsätta betala, jag är trött på att ALLT ska läggas på oss konsumenter. Take it or leave it! många bäckar små....

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

Det tycker jag de gör rätt i, då kan jag med gott samvete avinstallera skiten permanent.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Börjar titta efter något annat direkt isåfall. Om det inte räcker med skattepengar utan de vill ha du belt betalt borde de kanske kolla på att strama åt hur de spenderar sina pengar istället.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av qempli:

Valfriheten är inte stor i Sverige:

Identifiering
Bank-ID
Freja eID

Ebrevlåda
Billo
Kivra
Minmyndighetspost

Betalning
Klarna
Qliro

Finns fler spelare men vill illustrera den ganska trånga valfrihetskorridoren i Sverige idag 2025.

Ack så relevant att folk får upp ögonen för detta, valfrihet blir snarast en illusion över tid då 2-3 större aktörer delar upp marknaden mellan sig.
Fri konkurrens är också en fantasi, det kostar massor att starta ett konkurrerande bolag med hög risk vilket gör att ingen någonsin testar. Samma sak med mataffärer, ska det vara Ica, Coop eller Axfood?
Samma företag som döljer sig bakom namn på tidigare konkurrenter så du tror ett det finns valfrihet. Men i verkligheten så är det inte så. Loka? Är bara Coca cola.

Permalänk
Medlem

Tandlöseheten här är ofattbar "om de börjar ta betalt så slutar jag direkt".
Uppenbarligen inte. De har ju blottat sina intentioner redan, om man inte börjar avveckla användandet av skiten nu, lär man inte göra det den dagen de börjar ta betalt heller. För det är inte direkt så enkelt som att avinstallera appen.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Sötast

Niiiiiiiice!

Erbjud alla kunder att ha gratis post och kvitton, få folk att sätta det i system och sen BAM RUGPULL!

Nu måste man antingen göra det enkla, betala eller börja se över alternativ.
Bara exakt på hur det är utfört så kommer jag tvinga mig själv att se över lösningar. SUCK.

Permalänk
Medlem

Jag får nästan inget till kivra men tex strängselskatten kommer dit.
Får styra bort allt därifrån om detta blir verklighet.
Får be alla skicka fakturor med vanlig post, slipper avgift på den fysiska lådan.

Inget direkt nytt hänt länge nu att så fort ett företag blir tillräckligt stort så kommer de införa nya sätt att dra in pengar från användarna.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Jag får min lönespec via kiva. Den dagen de vill ha betalt oavsett hur lite eller mycket så åker skiten i Sverker Tunnan för mig. Jag gillar inte ens idén med att ett privat bolag ska hantera min post.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Handlar om att öka vinsterna... Som alltid. (Aktieägarna: Vi kräva högre vinster, gör något! Jag är icke nöjd med 100 miljoner, årligen, jag vill ha 150-200).

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Om jag har en email kopplad till mitt betalkort kan jag väl lika gärna bara få kvitto på mejlen?

Permalänk

Känns fräckt. Kivra är en bra tjänst, men inte en bra app. Bara en sån sak som att det går att zooma i översikten på en faktura, men släpper du så åker den tillbaka. Så man måste klicka den först, sen ser det exakt likadant ut men zoom funkar som förväntat.

Och en massa annat, den är rörig osv. Gör ett bättre jobb istället?

Permalänk
Medlem

Vissa saker ska vara statliga och dessa är ett av dom för att inte skapa fragmentering mes att måste ha 10 tal olika post appar 10 tal olika ID appar.

Även om jag varken hae körkort eller bil men alla dessa parkerings appar även ol iof ställen har multi val av aktör men tänk om det inte vore så.
Parkera på Ica måste du ha X Coop Y osv osv.

Samtidigt så konkurrens så blir knepigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panthro:

Vissa saker ska vara statliga och dessa är ett av dom för att inte skapa fragmentering mes att måste ha 10 tal olika post appar 10 tal olika ID appar.

Även om jag varken hae körkort eller bil men alla dessa parkerings appar även ol iof ställen har multi val av aktör men tänk om det inte vore så.
Parkera på Ica måste du ha X Coop Y osv osv.

Samtidigt så konkurrens så blir knepigt

lösningen är som vanligt att man från statligt håll måste lagstifta om att de olika apparna måste släppa in varandra, precis som EU tvingade Apple att öppna upp deras app store för andra aktörer.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Visste inte ens vad Kivra vad för något innan den här nyheten.
Tur man har en vanlig brevlåda utanför kåken och en email. Aldrig behövt något annat.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Helt uteslutet.

Har aldrig bett om Kivra utan något jag blivit påtvingad.

Visst slipper gärna papper men jag har inga problem med att få kvitton och fakturor till min epost. Skatteverket har min email också.

Det finns väl redan också nån myndighets tjänst för meddelanden också?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Gick med 2011, då det hette Brevo, och tänkte då att det här är framtiden. Så här 14 år senare vet jag inte om det blev så revolutionerande.

Hur som haver så pausade jag allt i Kivra i ren affekt, ansökte om e-faktura i internetbanken för bla transportstyrelsen och loggade in lite här och där för säkerställa att mina kontaktuppgifter stämde.

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem

Att börja gratis och sen glida över på att ta betalt är fan den smutsigaste formen. Vill dom ha betalt? Ta betalt från början. Men bygg för fan inte upp en kund (företag/avsändare) och användarbas (mottagare) på ett gratiskoncept och börja sen kräva betalning.

Nu verkar ju detta gälla betalningar och kvitto vilket inte är något jag använder ändå.

Tar dom ens en spänn per år så blir det till att börja leta alternativ.

Permalänk
Medlem

Absurd normförskjutning om man som mottagare ska behöva betala för att ta emot post/kvitton.

Permalänk
Medlem

Då tar jag hellre emot pappersfaktura.
Kan lika gärna scanna pappersfakturan med telefonen i internetbanken som att copy pasta OCR nr o kontonummer från kivra.

O nej. Jag vill inte ha 100000000000 digitalakvitton från ICA eller COOP eller dylikt till kivra. Ska jag sitta o beundra att jag köpte 3 mjölk om 3 månader?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Niiiiiiiice!

Erbjud alla kunder att ha gratis post och kvitton, få folk att sätta det i system och sen BAM RUGPULL!

Bara exakt på hur det är utfört så kommer jag tvinga mig själv att se över lösningar. SUCK.

Så gör man som folksam, har för mig dom skulle bryta samarbetet med dom och ingen post skulle gå via kivra.
Ska bli intressant och se om det blir så eller inte, men kivra skjuter sig i foten.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Att börja gratis och sen glida över på att ta betalt är fan den smutsigaste formen. Vill dom ha betalt? Ta betalt från början. Men bygg för fan inte upp en kund (företag/avsändare) och användarbas (mottagare) på ett gratiskoncept och börja sen kräva betalning.

Nu verkar ju detta gälla betalningar och kvitto vilket inte är något jag använder ändå.

Tar dom ens en spänn per år så blir det till att börja leta alternativ.

Gjorde inte Blocket.se samma sak? Vill minnas det var gratis på 90-talet.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Niiiiiiiice!

Så har det tyvärr varit genom historien. Checkar och kreditkort, först gratis och när användarna vant sig så börjar de ta betalt.

Nej använder kivra för myndighetspost men kvitton betalar jag själv via banken.
Kommer det att kosta då slutar jag använda, är ju en vaken och aktiv konsument. Har redan byt bank ett par gånger när de infört avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Bekvämlighet lönar sig. Snart får ni betala extra för självscanningen i butikerna också.

Nja, självskanningen är där för att man vill dra ner på personalstyrka, helst vill de att alla ska självskanna som på IKEA. Då kan en "kassör" hantera 4-6 betalstationer och man slipper ha de traditionella band stationerna. I förläggningen kommer man sannolikt kunna trycka ner det ytterligare.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Nah, we're good thanks.
Har väl myndighetspost också, men hittills aldrig vittjat den lådan.
(Är nåt tillräckligt viktigt så nyttjar ju polis etc snigelpost också/ändå, kan jag på förekommen anledning nämna nyfikna forumiter här )

Länge leve Archivra2 istället?
[ett spontant namnförslag till en framtida uppstickartjänst, som likt Kivra hittills gjort typ kan ge sig på att säkra användaravtal via 'far&morbror staten', för att därigenom säkra resurser till anställda medan de bygger upp sin tjänst.
Aldrig velat ha Kivra här, men fick det valt åt mig, därav enorm oförståelse till detta uh.. intäktsfiffel? Eller nåt..]

Hejhej.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem

Kivra är nice men det fyller inte en funktion som jag tänker betala för, då kan jag lika bra ta kvitto och post manuellt. Spontant känns det som att modellen de använder redan nu är den rätt, d.v.s. där företag och myndigheter betalar för tjänsten att slippa skicka vanlig post.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Citat:

För att byta från Kivra till Min myndighetspost behöver du logga in på Min myndighetspost och aktivera tjänsten där. Du kan sedan välja att avsluta eller pausa din Kivra-tjänst om du inte vill ha post från företag där.

funkar ju

Visa signatur

^^^
@¿@
o