Rykte: AMD siktar på prestandaklass med nästa generations Radeon

Permalänk
Melding Plague

Rykte: AMD siktar på prestandaklass med nästa generations Radeon

Fler beräkningsenheter och bredare minnesbuss uppges vara aktuellt för UDNA.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant 🙂👍

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen de lyckas för konkurensens skull

Permalänk
Medlem

Bara Magnus?
Varför inte Ultra Magnus?

https://tfwiki.net/wiki/Ultra_Magnus_%28G1%29

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Finns de nå kul spel då? Jag har fortfarande inte hittat nåt roligare än Quake Champions som jag nöter om jag nu lirar nåt. Det känns förvisso typ som ett jobb att spela. Men ett förhållandevis roligt jobb. Nästan alla andra spel känns mer som tråkiga jobb.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

50% upp lär ju knappt slå 5090 dock, hade nog behövt en ren dubblering om det ska öka tillräckligt mot kommande Nvidia

Dock väldigt trevligt att de siktar högre än senaste generationerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Finns de nå kul spel då? Jag har fortfarande inte hittat nåt roligare än Quake Champions som jag nöter om jag nu lirar nåt. Det känns förvisso typ som ett jobb att spela. Men ett förhållandevis roligt jobb. Nästan alla andra spel känns mer som tråkiga jobb.

Quake Live

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

50% upp lär ju knappt slå 5090 dock, hade nog behövt en ren dubblering om det ska öka tillräckligt mot kommande Nvidia

Och sen är det väl frågan om de ens klarar att nå den ökningen de påstår. Har väl inte varit så lyckat där tidigare...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag kan redan se/höra det.

AMD släpper ett kort i RTX 60XX prestandanivå för 2-4k mindre.

Gamers: Yes! Nu kanske jag kan köpa ett RTX-kort lite billigare.

*RTX-korten behåller sina höga priser*

Gamers: ahh...fuck it, jag köper ändå en RTX 60XX.

*Radeonkorten säljer dåligt och AMD väljer därför att skippa prestandasegmentet till generationen därefter*

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De kommer nog med sin motsvarighet till Nvidias fakeframes så är nog lungt ska du se:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Och sen är det väl frågan om de ens klarar att nå den ökningen de påstår. Har väl inte varit så lyckat där tidigare...

Det vore inte helt sjukt om det lade sig mellan 5090 och 5080 i raster sen får vi se hur det går med resten. För rätt pris kan det vara ok fortfarande. Vi kommer ju inte se så mkt performance via nodkrympningar närmaste åren.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Och 96 CU hade ju redan 7900 XTX, lär krävas mycket ökning av prestanda per CU för att det ska bli något vettigt av det jämfört med 9070 XT osv.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Visst, men Nvidia kanske inte längre kan sätta tokhöga priser om det finns konkurrens. Nvidia ligger ju redan på 600w strecket, frågan är hur mycket dom kan trycka ur nästa generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Bara Magnus?
Varför inte Ultra Magnus?

<Uppladdad bildlänk>

https://tfwiki.net/wiki/Ultra_Magnus_%28G1%29

Tja, tror inte "Magnus Super" kommer sälja särskilt bra i Sverige....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Tja, tror inte "Magnus Super" kommer sälja särskilt bra i Sverige....

Nä.
Magnus Nykterist kanske funkar? En grafikkrets med mycket bättre fokus än Magnus Super.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Känns ju som det lär bli bra nu när de hittat rätt.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem

Chiplets? 32 CU/128 bitars buss, x2, x3...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Tänk om Magnus är till för Steam Machines 2.0?

Nävars, jag tvivlar på att en spelorienterad APU från Amd kommer att ha Zen 6c.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av medbor:

UDNA är en ny arkitektur, vilken ryktas leverera en tjugoprocentig ökning i rasterprestanda och fördubbling i RT per CU, vilket om det infrias innebär att ett sådant kort både kommer ikapp och antagligen springer lite förbi ett RTX 5090. Var det väl landar återstår ju att se, men "50% fler CU = 50% högre prestanda" är feltänkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Jag kan redan se/höra det.

AMD släpper ett kort i RTX 60XX prestandanivå för 2-4k mindre.

Gamers: Yes! Nu kanske jag kan köpa ett RTX-kort lite billigare.

*RTX-korten behåller sina höga priser*

Gamers: ahh...fuck it, jag köper ändå en RTX 60XX.

*Radeonkorten säljer dåligt och AMD väljer därför att skippa prestandasegmentet till generationen därefter*

Haha, tyvärr. Finns färre och färre skäl att hålla sig till Geforce. Många av de mjukvarumässiga försprång man har / har haft är på väg bort, ex att FSR4 är nästan lika bra som DLSS numera.

Förhoppningsvis leder det till konkurrens på riktigt så även Nvidia får incitament att förbättra sig vad gäller prestanda per krona.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av twit:

Var det väl landar återstår ju att se, men "50% fler CU = 50% högre prestanda" är feltänkt.

På båda sätten, till och med, eller? Dels ger inte 50% fler identiska CU nödvändigtvis 50% högre prestanda i praktiken, och dels kan det ge mer än så om varje CU är snabbare arkitektur, högre klockat osv.

Kollar man 9060 XT mot 9070 XT (32 CU mot 64 CU) så säger prestandaindexet att 100% fler CU ger 85% högre prestanda (i 4K). Men det är ju med halverad minnesbuss också, samt högre klockfrekvenser.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Efter att jag gick över till RX 9070 XT är jag riktigt nöjd med kortet, så förvånar mig inte alls att AMD lyckats med Magnus. Det vore dessutom riktigt coolt om AMD kunde få in Magnus Samuelsson i marknadsföringen av nästa generation!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink, Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 | Arctic Liquid Freezer III 240 | Windows 11 Pro

Permalänk

ja, så där ska det se ut och jag hoppas det även ta sikt på kronan.
alltså toppen, för det är vad vi behöver. att det gör som med ryzen cpuerna.

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 2st Kingstone Fury Renegade 2TB, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem

Vore absolut kul om de får till ett riktigt prestandamonster. Allt är bra för konkurrensen nu när FSR 4 ju faktiskt är riktigt bra också, vilket var en positiv överraskning.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Tror det skett ett översättningsfel eller så skämdes någon över det interna namnet Magnum Opus

Permalänk
Medlem

Det känns att de som köper ett 5070 Ti idag istället för ett 9070 XT gör det för att full raytracing ska fungera hyfsat i en handfull spel, som såklart Nvidia använder som marknadsföring därför. Och raytracing är en approximation, det går alltid att göra tyngre. Gamla Control fick en patch i mars med läget Ultra och 3 rays/pixel, som går att utöka till 8 rays/pixel (dock ingen FSR/XeSS, varför inte...?). Förbättrar alltså Nvidia sin raytracingprestanda nästa generation kan de alltid bara göra sina spel tyngre för marknadsföringens skull. Frågan är dock var gränsen går för relevans och vad folk vill betala?

Om UDNA förbättrar sin raytracingprestanda så det kan slå sig in i "full raytracing"-segmentet och fungera hyfsat kan jag mycket väl tänka mig att det kan lyckas som prestandakort, speciellt om FSR Redstone blir bra, och korten får rätt pris. Kanske det även kan komma AMD-optimerade sponsrade pathtracing-spel? Vi får se, det vore intressant isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Det känns att de som köper ett 5070 Ti idag istället för ett 9070 XT gör det för att full raytracing ska fungera hyfsat i en handfull spel, som såklart Nvidia använder som marknadsföring därför. Och raytracing är en approximation, det går alltid att göra tyngre. Gamla Control fick en patch i mars med läget Ultra och 3 rays/pixel, som går att utöka till 8 rays/pixel (dock ingen FSR/XeSS, varför inte...?). Förbättrar alltså Nvidia sin raytracingprestanda nästa generation kan de alltid bara göra sina spel tyngre för marknadsföringens skull. Frågan är dock var gränsen går för relevans och vad folk vill betala?

Om UDNA förbättrar sin raytracingprestanda så det kan slå sig in i "full raytracing"-segmentet och fungera hyfsat kan jag mycket väl tänka mig att det kan lyckas som prestandakort, speciellt om FSR Redstone blir bra, och korten får rätt pris. Kanske det även kan komma AMD-optimerade sponsrade pathtracing-spel? Vi får se, det vore intressant isf.

Finns andra orsaker att köpa 5070ti än enbart ray tracing

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Hoppas verkligen de lyckas för konkurensens skull

Vi behöver det verkligen. Det är ganska "Desperat" stort, behovet, sedan åratal tebax IMO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tyvärr är det ju så och vi är i Desperat behov av konkurrens!
Men AMD är ju som vi vet *** tyvärr!

Lika bra att hoppas Intel kommer starkt, då AMD aldrig levererar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Tyvärr är det ju så och vi är i Desperat behov av konkurrens!
Men AMD är ju som vi vet *** tyvärr!

Lika bra att hoppas Intel kommer starkt, då AMD aldrig levererar!

AMD är något som vi vet (vadå) tyvärr? Men är Nvidia mycket bättre egentligen? Jag anser inte att man ska enbart titta på prestandan, utan även hur företaget bakom produkten är också... Och där har Nvidia mycket att efterlängta.

Nvidia har ju dessutom haft massiva problem med den senaste lanseringen som varit en total flopp egentligen... samma kontakt som sist, som haft fler problem än någon annan kontakt egentligen. Drivrutinerna var ett rent skämt som orsakade BSOD osv.

AMD har ju i alla fall märkbart lyft sina drivrutiner på senare år, har faktiskt själv inte märkt av något större negativt om de på nätet till skillnad från hur dem var en gång i tiden.

Man får ju också ta i beräkningen;

1. AMD är ett MYCKET mindre företag och strider på flera fronter, inte bara i grafikkort, utan även mot Intel när det kommer till CPUs. Detta gör inte Nvidia, de gör i princip enbart grafikkort.

2. Nvidia är ju i princip största företaget i världen och har därmed oändliga resurser. Detta har inte AMD.

Lika bra att hoppas Intel kommer starkt? Det tvivlar jag starkt på... så mycket problem de har haft sedan 10++++++++++ noden, ekonomiska bekymmer, alla uppsägningar de senaste åren och de fortsätter bara nedåt.

Så skulle inte ha några högra förhoppningar där inte, särskilt inte med tanke på de grafikkort de redan lanserat är ju långt ifrån AMD till att ens börja med. Måste i sådana fall få till ett mirakel, ungefär som Ryzen var för AMD.

Så håller dessvärre inte med dig på den punkten alls, dock motbevisas man gladeligen om så skulle ske

Och detta kommer ifrån någon som dessutom sitter på ett 4080S FE, så är inte någon fanboy överhuvudtaget.