Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kebabmannen666:

Det som menas med "inge super bra kamera som användes" ar nog snarare att alla effekter var "pa riktigt" istallet for VFX och att filmskaparna i det vissa scener anvander blur och grain och liknande for att skapa stamningar och effekter. Mycket av denna konst har glomts bort och/eller anvands inte langre i dagens action hero-hysteri dar allt ar modellerat och ser ut att vara gjort av plast.

Sa att "inge super bra kamera som användes" ar stor humor pa satt och vis, men med en bitter eftersmak.

Sag Warfare (6.5) for nagra veckor sedan, som pa satt och vis ar ett modernt take pa en krigsfilm. Var ganska laddad infor denna men blev ganska snabbt mest irriterad pa den overstilistiska formen och ganska forutsagbara handlingen.

Fast Saving Private Ryan ser inte bra ut för att effekterna var "på riktigt".

Permalänk
Medlem

Karate Kid: Legends

Dra en tallpinne genom ändalykten på mig, vilket bottennapp!

Riktigt, riktigt usel 🤦

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Apocalypse Now Final cut 4k - Detta är en mästerlig film. Känslan i den är väldigt spektakulär och trots att jag sett den minst tio ggr så sitter man som på nålar. Hur ska det gå liksom? Denna klippningen är som mitt emellan Theatrical och redux och ganska lagom i sin pacing. Jag såg inget nytt eller spektakulärt med just 4k:n då det är rätt mycket rök och andra effekter pågående mest hela tiden. Den är rätt sjuk många gånger med många karaktärer som sticker ut och alla skådespelare gör ett fenomenalt jobb. 10/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Såg precis La Bamba från 1987. Hyfsad men lite för tunn historia för dess längd på drygt 1,5 timme.

Permalänk
Medlem

The Dark Side of the Moon (1990) Blu-ray, SciFi/Horror (Amazon DE), IMDb 4,9/10, Jag ger den 6/10
https://www.amazon.de/The-Dark-Side-of-the-Moon-Blu-ray/dp/B0...
https://www.blu-ray.com/movies/The-Dark-Side-of-the-Moon-Blu-...
Väntat och hoppats länge att den skulle släppas på Blu-ray
Riktigt bra bild och ljud, ingen undertext men lätt fixat med hjälp av t.ex MPC-HC
https://www.imdb.com/title/tt0099364/?ref_=nv_sr_srsg_3_tt_8_...

The Keep - Satans Borg (1983) 4K Ultra HD + Blu-ray SciFi/Horror (Kvarnvideo), IMDb 5,7/10, Jag ger den 6-7/10
https://www.kvarnvideo.se/se/art/the-keep-ej-svensk-text-4k-u...
https://www.blu-ray.com/movies/The-Keep-4K-Blu-ray/376820/
En till som jag har väntat länge på att den skulle släppas på Blu-ray, nu släppt som 4K Ultra HD + Blu-ray
Mycket bra ljud och bild på den också. Musik av Tangerine Dream.
https://www.imdb.com/title/tt0085780/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_...

Spoiler alert från c:a 4 min in i trailern!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kebabmannen666:

Sag Warfare (6.5) for nagra veckor sedan, som pa satt och vis ar ett modernt take pa en krigsfilm. Var ganska laddad infor denna men blev ganska snabbt mest irriterad pa den overstilistiska formen och ganska forutsagbara handlingen.

Brukar vara rätt förutsägbart när dom försöker återskapa saker som hänt på riktigt.

Permalänk
Medlem

Dangerous Animals, bra haj-slasher för ovanlighetens skull. Stark 3/5.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem

Nya Fantastic 4. Hade låga förväntningar när jag gick in på bion men den var riktigt underhållande. 4/5.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem

Jurassic World Rebirth
(3/5)
Action, men jag var inte riktigt engagerad tror jag..."sett det förut" typ...

Permalänk
Medlem

Fantasic 4.

6/10

Medioker och intetsägande.
Ändå bättre är många andra MCU-filmer.
Lättsam och lagom lång.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Blev Pacific Rim (4k skiva) i helgen, kunde äntligen dra på riktigt högt på systemet nu när man bor i hus och njuta av av 77an g4:an, fy fan vad visuellt cool film och jag verkligen älskar filemen har allt man behöver på en enkel rulle, massiva fighter, riktigt j*vla fett soundtrack och en uppsättning skådisar jag gillar.

11/10 Jaegers

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Valerian and the city of a thousand planets 4k - Detta är verkligen ett missat tillfälle. Det är en sci-fi av Luc Besson baserad på seriealbum som jag läste när jag var liten. Och själv sci-fi delen här är helt fenomenal. Det är sinnessjukt bra effekter, en massa teknologi som man visar på ett trovärdigt(och ibland mindre trovärdigt) sätt och storyn här är helt ok. Tyvärr så har man sabbat hela filmen genom att ha två huvudkaraktärer som INTE är som i böckerna, de ska vara några super-agenter men beter sig som hormonstinna tonåringar och de gör inte ett särskilt trovärdigt intryck av detta heller. Jag vet inte varför man tyckte att detta var en bra väg att gå för hade man bara skippat hela kärlekshistorien så hade detta varit en riktigt bra film. Nu är det mest ett stort meh där man blir irriterad varje gång huvudpersonerna dyker upp. Filmen är i övrigt väldigt välproducerad. Den gjordes 2017 men inte ens idag är det många filmer som har lika bra effekter. Så bara för det så får det en poäng extra. 6/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Kollade Ciderhusreglerna som verkade riktigt dötrist när den kom (var 18 år då) och den var ju bra som många filmer var runt 1999, ger den 7 av 10 äpplen.

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Gainward 4090 - Corsair RM1000x - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Valerian and the city of a thousand planets 4k - Detta är verkligen ett missat tillfälle. Det är en sci-fi av Luc Besson baserad på seriealbum som jag läste när jag var liten. Och själv sci-fi delen här är helt fenomenal. Det är sinnessjukt bra effekter, en massa teknologi som man visar på ett trovärdigt(och ibland mindre trovärdigt) sätt och storyn här är helt ok. Tyvärr så har man sabbat hela filmen genom att ha två huvudkaraktärer som INTE är som i böckerna, de ska vara några super-agenter men beter sig som hormonstinna tonåringar och de gör inte ett särskilt trovärdigt intryck av detta heller. Jag vet inte varför man tyckte att detta var en bra väg att gå för hade man bara skippat hela kärlekshistorien så hade detta varit en riktigt bra film. Nu är det mest ett stort meh där man blir irriterad varje gång huvudpersonerna dyker upp. Filmen är i övrigt väldigt välproducerad. Den gjordes 2017 men inte ens idag är det många filmer som har lika bra effekter. Så bara för det så får det en poäng extra. 6/10

Håller med till 110% - sjukaste miscastingen av en snubbe i bessons kaliber.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Filmen är i övrigt väldigt välproducerad. Den gjordes 2017 men inte ens idag är det många filmer som har lika bra effekter. Så bara för det så får det en poäng extra. 6/10

Det har varit en konstant nedgång de senaste 20 åren i hur bra och snygga effekter filmer har.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Flaskpost från P.

Netflix (Danskt krim).

Ett meddelande skrivet i blod drar in kriminalinspektör Mörck å hans assistent Assad i ett chockerande fall med en bisarr sekt å en seriemördare - som dödar barn.

6/10

Marco effekten.

Polisen Carl Mörck upptäcker en vidsträckt konspiration efter att hittat en romsk pojke med ett pass som tillhör en försvunnen tjänsteman vid utrikesdepartementet.

Är lite seg ibörjan men blir bättre längre in i filmen.

7/10

.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Happy Gilmore 2 [2025]
5/10
Netflix

Tror alla mellan 40-60 lade till denna på sin lista och med barnslig förtjusning sett fram emot denna.

Det positiva är väl just det - nostalgin. För det är vad de har fokuserat på... även nostalgi för sig själva skulle jag tippa på. Det negativa är att det... just egentligen bara är nostalgi som flyter på i ett makligt tempo där man t om har klipp från första filmen ett flertal gånger.

Det känns mer som hela filmen borde vara en "bonus-dvd" där man "ser tillbaka" på Happy Gilmore och dess karaktärer/skådisar, för de är noga med att alla gamla skådisar är med och får säga sina "one-liners" eller "goofy" grejer. Men det saknar allt vad ettan hade i form av energi...tempo och det "barnsliga". Tänk mer Adam Sandlers mer städade komik på senare år, fast i nostalgisk tappning av Happy Gilmore.

Kontentan blir att allt bara flyter på och är "meh" som film.

Edit:
Det märks att alla skådisar är äldre då de känns ganska "trötta" i dessa roller, Steve Buscemi och Rob Schneider är enda undantagen, men de gör ju endast små cameos. Såg ett ganska bra citat som jag tycker sammanfattar det hela väldigt bra; "Heavily reliant on nostalgia and cameos".

Edit 2:
Sedan medverkar även båda Adamn Sandlers döttrar, vilket de även har ett "skämt" om i en kort scen..
"Hey, you look like my dad".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Happy Gilmore 2 (2025)
Väntat på denna med ljumna förhoppningar så jag blev ändå relativt positivt överaskad att den var helt ok!
Det är en Sandler film med allt vad det innebär. Jag gillar han bättre som gammal. Inte lika jobbigt tillgjord röst i äldre dagar.
Filmen i sig får 5/10 av mig med.
Men jag höjer betyget för den massiva rollistan! Jäkla massa roliga gästspel och folk som är med här. Ger inga exempel då det känns som spoiler att göra (You can do it! vet ju alla redan innan är ett av gästspelen).
Extra kul att han har sin familj med i filmen. Lite charmigt på något vis.
6/10 från mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Happy Gilmore 2
5/10
3.5/5

Tycker den spårade ut rejält mot slutet.
Sen kördes samma skämt igenom hela filmen
Full frys Edvin

Men jag fick några skratt iallafall inget bottennapp direkt

Permalänk
Medlem

Triple frontier - Surt när man börjar kolla på en film och sen kommer man på efter halva filmen att man redan sett den :/. Hur som, detta är en actionfilm med en drös kända ansikten som f.d special forces snubbar som ska döda en knark-kung och ta hans pengar. Allt går givetvis åt helvete precis och de försöker ta sig därifrån med en massa pengar. Filmen är rätt välgjord och spännande och inget är egentligen dåligt med den. 7/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Happy Gilmore 2
5/10
3.5/5

Du menar 2.5/5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3lk0r:

Du menar 2.5/5?

Vet inte, tycker 2.5 låter som en katastrof. xD
3.5 är godkänd+
Samtidigt som 5 av 10 är inte katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Vet inte, tycker 2.5 låter som en katastrof. xD
3.5 är godkänd+
Samtidigt som 5 av 10 är inte katastrof

Du skrev 3.5/5 och tidigare 5/10. 3.5/5 <> 5/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förstod inte heller att han skrev både 5/10 och 7/10.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Du skrev 3.5/5 och tidigare 5/10. 3.5/5 <> 5/10

Nä, precis. 3.5/5 motsvarar ju 7/10, iallafall enligt mitt tycke.

Permalänk
Medlem

The old guard 2

Inte alls lika ”intressant” som första och gav ingen mersmak för en trrdje.
Många fightingscener kändes bara, meh

Permalänk
Medlem

The Terminator
Alltså klassikern av James Cameron från 1984.
Jag kan inte ge den annat än 5/5.

Det roliga är att jag såg den på bio på 80-talet, på Rigoletto i Stockholm, på en av deras mindre biografer de hade då. Vet inte när jag såg den, men det måste ha varit nära 1984...

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Totteman:

The Terminator
Alltså klassikern av James Cameron från 1984.
Jag kan inte ge den annat än 5/5.

Det roliga är att jag såg den på bio på 80-talet, på Rigoletto i Stockholm, på en av deras mindre biografer de hade då. Vet inte när jag såg den, men det måste ha varit nära 1984...

Allt från -84 har samma skimmer… Lider själv av samma sjukdom

Visa signatur
Permalänk
Medlem

The Marvels (2023), 4/10, ämnar inte se igen.

Jag hoppas att Hostiles är bättre

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)