Bahnhofs vd: Hyresgäster betalar orimligt mycket för bredband

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om man ska gå på hans platsinfo här på Sweclockers så är det i Stockholm, eller snarare Nacka, men det i princip Stockholm som han hävdar det

Hmm jag får 450 bor också vid 3 master/förstärkare och aldrig fått över 500.

450/21 just nu och 1000/1000 via fiber

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Hmm jag får 450 bor också vid 3 master/förstärkare och aldrig fått över 500.

450/21 just nu och 1000/1000 via fiber

Mycket faktorer som spelar in, så som mastbelastning, antal användare anslutna mot masten, vilken operatör man har, vad för frekvensband mm. På Swedroid finns det en hastighetstråd där medlemar kan visa hastighetstest och det är rätt stor skillnad beroende på alla möjliga olika faktorer. En som bor i Gävle får nästan hela tiden över 1000 mbit/s när han gör ett SpeedTest runt omkring Gävle.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Mycket faktorer som spelar in, så som mastbelastning, antal användare anslutna mot masten, vilken operatör man har, vad för frekvensband mm. På Swedroid finns det en hastighetstråd där medlemar kan visa hastighetstest och det är rätt stor skillnad beroende på alla möjliga olika faktorer. En som bor i Gävle får nästan hela tiden över 1000 mbit/s när han gör ett SpeedTest runt omkring Gävle.

Exakt det är enbart vettig lösning när ingen annan använder den 🙂

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

I en mindre stad? För 5g ger inte i närheten av det i Stockholm i snitt

Ja alltså jag var lika förvånad själv men utöver vad jag redan har sagt så har jag inte så mycket att tillägga. Det är väl grym fart i 5G om man bara hittar rätt mast gissar jag?

Skrivet av jnsson:

Om man ska gå på hans platsinfo här på Sweclockers så är det i Stockholm, eller snarare Nacka, men det i princip Stockholm som han hävdar det

Nej inte Nacka men fortfarande (Stor) Stockholm.

Permalänk
Medlem

Exakt det är enbart vettig lösning när ingen annan använder den 🙂

Beror väl på område som sagt men i mitt fall så är jag rätt nöjd med 500Mbit när det är som "sämst".

Upp får jag ca 30Mbit så där är fortfarande fiber överlägset om man laddar upp mycket.

Permalänk
Medlem

Det bästa sättet att få ned priset på bredband är att vara otrogen.
Man skall byta varje år om man inte får nykundserbjudande vid förlängning.
Upptäckt att man får bättre pris om man ringer till dem med.
Ordinarie erbjudande hos Telia för 1gigabit är 599 fick 409 för jag inte ville beställa just då , men han övertala mig med en deal som var bra. Dock ville han inte gå med på längre bindningstid än 12 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Beror väl på område som sagt men i mitt fall så är jag rätt nöjd med 500Mbit när det är som "sämst".

Upp får jag ca 30Mbit så där är fortfarande fiber överlägset om man laddar upp mycket.

Så länge du är nöjd, skulle tag ca 4 dagar att slutföra min dagliga nas backup med den uppladdningen 😁

Som sagt så får jag 100-450 med ca 20 mbit upp och jag bor i Bromma och det skulle aldrig fungera i längden

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Det bästa sättet att få ned priset på bredband är att vara otrogen.
Man skall byta varje år om man inte får nykundserbjudande vid förlängning.
Upptäckt att man får bättre pris om man ringer till dem med.
Ordinarie erbjudande hos Telia för 1gigabit är 599 fick 409 för jag inte ville beställa just då , men han övertala mig med en deal som var bra. Dock ville han inte gå med på längre bindningstid än 12 månader.

Precis så här gör jag. Nu har jag Bahnhof 1000/1000 ett år för typ snittpris 379:-. Räknar med att få byta nästa år igen för att få ett ok pris runt 400:-

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Självfallet fördelar man kostnaden på övriga kunder, detta då det är kraftigt rabatterade priser för de i BRF som tecknat. Även om man skulle gå plus. Företagande 101. Vinstmarginaler är a och o.
Självfallet är det dessutom kostnader som man räknar med med inhyrning osv, gäller både de på landet och i stadsnätet. Bifaller att kostnaden på landet fördelas över färre kunder men allt som oftast har investeringar bekostas av bidrag och att kunder betalar höga installationskostnader.
Det är således inte konstigare än så. Felet ligger naturligtvis i monopolet man kan skaffa sig som leverantör. Något som hämmar konkurrensen.

Detta är naturligtvis en del av de faktorer som ger våra höga priser

Har svårt att navigera bland dina påståenden, som jag också finner lite motsägelsefulla. T.ex. att lågmarginalkunder i öppna nät skulle subventionera kunder med hög marginal i kollektiva avtal, vilket är direkt fel.

Fram till i januari i år jobbade jag drygt 20 år inom telekombranschen hos tre av Sveriges största telekombolag och specifikt mot fastighetsägare och bostadsrättsföreningar. Bistod bland annat med analys och kommersiella prognoser vid anslutning av nya städer, kvarter och fastighetsbestånd. Inte en enda gång resonerade något av bolagen att ett bestånd eller en kundgrupp skulle subventionera något bestånd/kundgrupp. Varje anslutning av fastighet skulle bära sig själv och klara investeringskalkylen på X antal procents avkastning under avtalets tid.

Det är lite lustigt med det generella argumentet att öppna nät skulle vara bättre för konkurrensens skull, och att det skulle trumfa nackdelarna med de hutlösa priserna. Flerfamiljshus som kan påverka sin situation är bostadsrättsföreningar. Att över 95 procent av de fiberanslutna Brf:erna har valt ett tidsbegränsat kollektivt avtal med en bredbandsleverantör, för att få ett sådant lågt pris som möjligt, säger det mesta om vad man prioriterar när man kan påverka sin situation.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma. 🎮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anwest:

Har svårt att navigera bland dina påståenden, som jag också finner lite motsägelsefulla. T.ex. att lågmarginalkunder i öppna nät skulle subventionera kunder med hög marginal i kollektiva avtal, vilket är direkt fel.

Fram till i januari i år jobbade jag drygt 20 år inom telekombranschen hos tre av Sveriges största telekombolag och specifikt mot fastighetsägare och bostadsrättsföreningar. Bistod bland annat med analys och kommersiella prognoser vid anslutning av nya städer, kvarter och fastighetsbestånd. Inte en enda gång resonerade något av bolagen att ett bestånd eller en kundgrupp skulle subventionera något bestånd/kundgrupp. Varje anslutning av fastighet skulle bära sig själv och klara investeringskalkylen på X antal procents avkastning under avtalets tid.

Det är lite lustigt med det generella argumentet att öppna nät skulle vara bättre för konkurrensens skull, och att det skulle trumfa nackdelarna med de hutlösa priserna. Flerfamiljshus som kan påverka sin situation är bostadsrättsföreningar. Att över 95 procent av de fiberanslutna Brf:erna har valt ett tidsbegränsat kollektivt avtal med en bredbandsleverantör, för att få ett sådant lågt pris som möjligt, säger det mesta om vad man prioriterar när man kan påverka sin situation.

Det är bara bussiness 101. blir marginalen lägre på ett ställe och man har vinstintresse som VD, Syrelse etc så höjer man på andra ställen. Förstår att konceptet kan vara svårt att förstå.
Du är inne på det i sista stycket från konsumentens sida.
Tror du menar kunder med låg marginal i kollektiva avtal. De sänker vinstmarginalen mot "monopol" över tid.
Lite svårt att navigera i dina påståenden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Det är bara bussiness 101. blir marginalen lägre på ett ställe och man har vinstintresse som VD, Syrelse etc så höjer man på andra ställen. Förstår att konceptet kan vara svårt att förstå.
Tror du menar kunder med låg marginal i kollektiva avtal. De sänker vinstmarginalen mot "monopol" över tid.

Fast nu slänger du mest massa påståenden och gissningar med din business 101 eller hur.. Du säger inte detta för att du har insikt i styrelsen för ett stort telekombolag eller ens har öppnat senaste kvartalsrapporten.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Fast nu slänger du mest massa påståenden och gissningar med din business 101 eller hur.. Du säger inte detta för att du har insikt i styrelsen för ett stort telekombolag eller ens har öppnat senaste kvartalsrapporten.

Ehhh ok. Vi säger så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Fast du kommer ju inte med några trovärdiga förklaringar alls här bara lite svepande förklaringar till marginal och vinstintresse. Jag väntar fortfarande på svar på min fråga ovan om hur affären skiljer sig mellan ett gruppavtal mot en BRF och kunder som finns bakom en KO i ett spritt bestånd hos en hyresvärd.

Men skönt att veta att om man som företag får en lägre marginal i något segment så höjer man bara i ett annat, så länge man har vinstintresse alltså.

Min business 101 var lite annorlunda, där finns det något som heter konkurrens men även, som i detta fall mellanhänder, exempelvis en kommunikationsoperatör som vill ha sina pengar och mer eller mindre dikterar villkoren för dom som vill sälja sina tjänster. Det finns även hyresvärdar som får bra betalt av denna KO för att KO:n ska få ensamrätt att driva bredbandsaffären. Så telekombolaget kan inte bara hitta på egna villkor på denna ganska stora marknad. Dom behöver förhålla sig till villkoren på den och det är vad Bahnhof har tröttnat på, dom vill ha direkt access till slutkunderna.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

”Men det är inte dom som ror, som ror så att svetten lackar.”

När jag bodde i Sverige för typ 15 år sedan var det Comhem som var som en pest, framför allt i bostadsrätter. Verkar som att situationen bara har blivit värre.

Nej, i bostadsrätter är priserna oftast väldigt bra numera, förutsatt att BRF:en förhandlat till sig ett gruppavtal. Comhem kan dock vara dyra.

Skrivet av Tickles:

Självfallet fördelar man kostnaden på övriga kunder, detta då det är kraftigt rabatterade priser för de i BRF som tecknat. Även om man skulle gå plus. Företagande 101. Vinstmarginaler är a och o.
Självfallet är det dessutom kostnader som man räknar med med inhyrning osv, gäller både de på landet och i stadsnätet. Bifaller att kostnaden på landet fördelas över färre kunder men allt som oftast har investeringar bekostas av bidrag och att kunder betalar höga installationskostnader.
Det är således inte konstigare än så. Felet ligger naturligtvis i monopolet man kan skaffa sig som leverantör. Något som hämmar konkurrensen.

Detta är naturligtvis en del av de faktorer som ger våra höga priser

Ditt grundantagande är dock felaktigt. Marginalen mellan kunderna i ett gruppavtal där föreningen äger nätet i huset och kunderna i ett öppet stadsnät är väldigt snarlik.

Prisskillnaden kommer till överhängande del av avgifter till nätägare och stadsnäten. Eventuell skillnad i marginal (om den ens finns) motiveras enkelt av att ISP:n får ett flertal garanterade kunder under flera år samtidigt som de sparar in lite omkostnader i form av administration.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Bytet till mobilt bredband är klart. Comviq 5G 100 - rätt bra med tanke på nedladdningshastigheten. Halva priset jämfört med Bredband2 100/100.

Permalänk

Bahnhofblaskan i veckan...
Inte ofta man ser bolag kräva mer reglering och startar en namninsamling..jag fortsätter nog vara bahnhofkund i hyreshus (~18 år nu) och fritidshus oavsett utgången av initiativet.

https://bredbandsupproret.se/

Skriv gärna under du med.

Visa signatur

Asrock B650m PG Lightning | 9600X | Gigabyte 1070 Ti 8GB | 32GB Corsair 6000MT CL30 | Lian-Li Dan A3

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | Gigabyte GTX 1060 6GB | 16GB@2800MHz | FD Node 304