Bahnhofs vd: Hyresgäster betalar orimligt mycket för bredband

Permalänk
Medlem

Jag har anslutit min bostadsförening till en gruppanslutning via Bahnhof. Nu betalar varje medlem endast 79 kr per månad för 1000/1000 Mbit/s.

Tidigare var det inte möjligt att få den hastigheten utan att först betala en installationskostnad på 1500 kr för att byta ut den befintliga fiberomvandlaren, samt en månadskostnad på 500–700 kr beroende på operatör.

Dom flesta körde med 100/100 för cirka 350kr innan det byttes. Så det var en enkel motion att få igenom.

Permalänk
Medlem

Villa här men betalar 414kr för 250/250 och det var ett black friday-erbjudande.
Så det är inte direkt låga priser här heller.

Permalänk
Medlem

Nu betalar ju hela Sverige för denna typ av upplägg och inte enbart hyresgäster och de inom stadsnätet. Helt missvisande!
För att bolagen ska kunna upprätthålla låga avgifter till somliga och även att köpa monopol till BRF så sprids denna kostnad ut över samtliga konsumenter. Det är illa att vi andra hamnar utanför debatten då vi betala lika mycket för bredband som ni andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Japp. Blir groteskt dyrt och priserna bara ökar hela tiden 🫤 Man får typ gå ner till 100Mbps snart för att det inte ska bli föör dyrt.

Exakt. Har gått ned till 100/100 och det kostar 599/mån med Telia. Villa och fiber via Open Infra.

Permalänk

Som ofta när Bahnhof uttalar sig så har dom rätt, jag betalar 149kr/mån för 250/250 genom BRF:en.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parus:

Jag har länge haft bredband via fiber från Bredband2 - säkert i 7-8 år. De var billigast hos mig, men priserna har höjts enormt de senaste åren och nu meddelade de att priset för 150/150 höjs till 490 kr i månaden. Abonnemanget är uppsagt nu. Mobilt bredband för 249 kr/månad är beställt nu.

Oavsett vem som ligger bakom höjningarna, hyresvärdar eller nätleverantörer, kommer de nog att snart uppleva lägre lönsamhet. Valfriheten att välja de billigaste leverantören har mynnat ut i ett val mellan dyrt, mycket dyrt och dyrast.

Vi som byter ner oss till mobila lösningar, trots att vi har möjlighet till fiber, verkar vara fler än jag trodde! Man kan ju numera hitta hyggliga priser på 4/5G med obegränsade data, till skillnad mot förr när mobilt bredband var dyrt, i synnerhet om man behövde en ordentlig datapott, jmf med fiber. Nästan så man börjar tro att ISP vill att kunderna ska flytta sitt internet till 5G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Villa här men betalar 414kr för 250/250 och det var ett black friday-erbjudande.
Så det är inte direkt låga priser här heller.

Betalar 349 till Bahnhof och 125 för stadsnätet för 100/100. Vi i villa blir också lurade... Halmstad.

Permalänk
Skrivet av Plow:

Betalar 349 till Bahnhof och 125 för stadsnätet för 100/100. Vi i villa blir också lurade... Halmstad.

Det hade varit kul att veta hur den fördelningen ser ut för oss (hyresrätt, ViaEuropa, Lund), verkar stört omöjligt att få veta något för vårt nät.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Det hade varit kul att veta hur den fördelningen ser ut för oss (hyresrätt, ViaEuropa, Lund), verkar stört omöjligt att få veta något för vårt nät.

De borde lagstifta om att det är uppdelat på fakturan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plow:

Skrivet av gaminggirl:

Bor utanför Jönköping i villa där hela dragningen av fiber betalades med hjälp av byns egna pengar och bidrag.
599kr för 150/150 som exempel. Plus den administrativa avgiften för nätet. Inga avtal med ensamrätt där vi får betalt. Nu finns det billigare alternativ men de är på "kampanj", exempel 500/500 för 500kr i månaden ordinarie pris 740kr

I mitt huvud är den höga kostnaden Tack vare bolagens "investeringar" i monopol och sänkta avgifter för vissa i samhället. Något som känns mer och mer sannolikt och således för djäv**gt

Permalänk
Medlem

Någon har säkert redan länkat. Men tål att upprepas i så fall

https://bredbandsupproret.se/

Skälv betalar jag 389kr för 100/100.
Och då är det ett erbjudande! Normal pris ligger på en bit över 500kr .
Bor i "komunal" hyresrätt.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

100/10 = 179kr/ månad hyresrätt - Min mor - Bahnhof
1000/1000 =140kr / månad bostadsrätt - Jag - Telenor

Hur i hela friden kan det vara sunt och vilken tråkig utveckling.

Är glad att denna debatt har väckts!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Black TG . CPU: Intel i7 10700K Moderkort: MSI Z490 A-PRO. Kylare: Noctua NH-D15S GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 HDD: M.2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, SSD:Samsung 860 EVO 1TB. Minne: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz Veng RGB PRO. PSU: Corsair RM750X 750W V2 : Skärm : ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync Operativsystem: Windows 11 64bit

Permalänk

449:- för 250/250 efter att bråkat med Bahnhof om priser för några månader sedan. Kommunal Hyresrätt

Visa signatur

To See That Which Is Not There,
Gaze Upon What Is

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramixo:

100/10 = 179kr/ månad hyresrätt - Min mor - Bahnhof
1000/1000 =140kr / månad bostadsrätt - Jag - Telenor

Hur i hela friden kan det vara sunt och vilken tråkig utveckling.

Är glad att denna debatt har väckts!

Din mor betalar dock en väldigt sund summa för bredband då det kostar egentligen inget mer att gå 1000/1000 än 100/10 för leverantören

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jag bor i hyresrätt privatägd.
Telenor
100/10 gratis
250/250 79kr/mån
500/500 149 kr/mån
1000/1000 är det 399
Detta är med gruppavtal, det kommer även ett 260 påslag på hyran för att vi har bredbandet (egentligen den gamla Bostream avgiften för fibret, vi hade egen support på gården, låg på Bostreams K2 lina, backbonet), men Jag tycker det är okey pris trots allt.

Och motiveringen är att jag endast haft nertid på ca 10 timmar sedan BBB tog över linan, och sedan blev det telenor alltså på ca 15 år har jag haft så få timmar i nertid. Bostream Fiber låg aldrig nere dom åren jag hade dom 2005-2010, minns inte övergången till BBB/Telenor.
Så jag har gärna en låst ISP med den prisbilden och upptiden. helt oslagbar upptid. Med strömavbrott inkluderat har det vart kanske 12-15 timmar nertid på 20 år.
Motsvarande hos kommunalägda Bostaden i Umeå kostar hutlöst mycket mer för sämre hastighet, och oftast osymmetriskt fiber dessutom, typ 10/10 för 205 kr, 100/100 245 kr, 300/100 305 kr, 500/100 639 kr, 1000/100 1181kr, i ett påstått öppet nät, ingen jätte hård konkurrens mellan operatörerna heller vad jag kan se iaf, detta enligt BostNet's sida iaf. Och tror det är mer nertid än mitt nät iaf vad jag lyckats läsa mig till.
Eller Umeå Energis prisbild till hyresrätter 100/100 via Breband2, 265kr mån, 250/250 499kr /mån (hos Lerstenen).
Så mitt stabila, snabba och relativt billiga telenor är jag väldigt nöjd med. Och har bra erfarenhet av kundtjänsten också, dom slog igång 5.1 ljudet på sport och film kanalerna på min begäran när dom hade lanserat fibret, med den gamla Arris boxen.
Skulle aldrig byta till öppet nät, när inte konkurrensen infinner sig överhuvudtaget.

Visa signatur

Asus X570-E Gaming, Ryzen 5800x, Corsair Vengeance RGB PRO SL 64GB@3600, Asrock 7900 XTX PGOC, Noctua D15S.c.b, EVGA 750W G2, Sandisk 256 GB SSD, Samsung 980 PRO 512GB / 2TB, Cheifetc ca01b, Innocn 27M2V

Permalänk
Medlem

519 kr för 500M/500M billigare än alla andra just nu iallafall här.

Permalänk
Skrivet av Berduf:

Fan äntligen någon som säger något om det där eländet.
300kr för 100/100 , 700kr för gbit.
Betalade 89kr för 100/100 när jag bodde i Västerås för 20 år sedan.

Billigt ju! Billigaste abonnemanget jag kan välja kosta 550kr. Kör 5G router istället med datakort som hör ihop med mobilens företagsabonnemang. Gratis är gott. Hade dock inte haft problem att betala en mindre summa, max 200kr, för ett stabilare fast internet.

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickerbro:

Billigt ju! Billigaste abonnemanget jag kan välja kosta 550kr. Kör 5G router istället med datakort som hör ihop med mobilens företagsabonnemang. Gratis är gott. Hade dock inte haft problem att betala en mindre summa, max 200kr, för ett stabilare fast internet.

Eller 89kr för gigabit?

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem

Tror att många leverantörer kommer att uppleva lägre lönsamhet. Många väljer att säga upp sina abonnemang och gå till något bättre. Logiskt !

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Black TG . CPU: Intel i7 10700K Moderkort: MSI Z490 A-PRO. Kylare: Noctua NH-D15S GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 HDD: M.2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, SSD:Samsung 860 EVO 1TB. Minne: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz Veng RGB PRO. PSU: Corsair RM750X 750W V2 : Skärm : ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync Operativsystem: Windows 11 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Nu betalar ju hela Sverige för denna typ av upplägg och inte enbart hyresgäster och de inom stadsnätet. Helt missvisande!
För att bolagen ska kunna upprätthålla låga avgifter till somliga och även att köpa monopol till BRF så sprids denna kostnad ut över samtliga konsumenter. Det är illa att vi andra hamnar utanför debatten då vi betala lika mycket för bredband som ni andra

Förstår inte din argumentation över huvud taget.

Nu betalar ju hela Sverige för denna typ av upplägg och inte enbart hyresgäster och de inom stadsnätet.

Hela Sverige gör inte det, utan bara kunder inom stadsnät/öppna fibernät. Brf:er, samfälligheter, fiberföreningar och fastighetsägare som kollektivt förhandlat ner priset med en leverantör betalar avsevärt mindre pengar. Det är själva essensen av nyheten och inget missvisande.

För att bolagen ska kunna upprätthålla låga avgifter till somliga och även att köpa monopol till BRF så sprids denna kostnad ut över samtliga konsumenter.

Du får det att låta som "gungorna och karusellen", att höga priser i öppna fibernät subventionerar kollektiva avtal i andra nät. Verkligheten är att det är fler mellanhänder, och i allt större grad de stora kommunala fastighetsägarna, som skär emellan och fördyrar priserna. Bahnhof har defintiivt högre marginal med kollektivt avtal på ett bestånd med 100 hushåll á 79 kronor/hushåll än med 100 stycken kunder i ett öppet nät. Ett kollektivt avtal skulle jag snarare definiera som en tidsexklusiv storköpsrabatt, och byta ut vid avtalsslut om man som fastighetsägare/Brf är missnöjd.

Det närmaste monopol jag kan se i branschen är villafiber på framför allt landsbygden. Där har nätägare som GlobalConnect samma ställning som leverantörerna av elnät har, att de äger accessen och kan lägga på ständiga prishöjningar. Där är de minimalt utsatta av konkurrens då inget av de större telekombolagen ser någon ekonomi att etablera sig där.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma. 🎮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anwest:

Det närmaste monopol jag kan se i branschen är villafiber på framför allt landsbygden. Där har nätägare som GlobalConnect samma ställning som leverantörerna av elnät har, att de äger accessen och kan lägga på ständiga prishöjningar. Där är de minimalt utsatta av konkurrens då inget av de större telekombolagen ser någon ekonomi att etablera sig där.

Det finns definitivt likheter med elnätsägare, men fibernätet har ändå flera alternativ.

Bredband2 vill ha 490 kr/mån för 100/100 eller 150/150-bredband via fiber.

Comviq erbjuder 249 kr/mån för 100/100 i 5G.
Telenor kan jag får för 289 kr/mån för 100/100 i 5G.
Tele2 erbjuder 300 kr/mån för 100/100 i 5G.
Starlink kan man få för 559 kr/mån inkl startkit eller 390 kr/mån och engångsavgift på 2680 kr för startkittet.

Även om jag räknar på Starlink med t.ex. 390 kr/mån och 2680 kr för startkittet så blir det ju samma kostnad som med Bredband2, och jämför man med Telia och andra dyrare operatörer så kommer man till samma kostnad på ännu kortare tid.

Fiber har så klart sina fördelar och nätleveratörerna har försökt att maximera sina vinster utifrån det. De har dock gått över gränsen för vad som kan vara rimligt. De har glömt helt att det finns andra tekniker. 5G har bra täckning över hela landet nu och bygger man ut nätet lite mer så kommer man att få bra kapacitet med bra ned/uppladningshastigheter. Man planerar redan för 6G....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anwest:

Nu betalar ju hela Sverige för denna typ av upplägg och inte enbart hyresgäster och de inom stadsnätet.

Hela Sverige gör inte det, utan bara kunder inom stadsnät/öppna fibernät. Brf:er, samfälligheter, fiberföreningar och fastighetsägare som kollektivt förhandlat ner priset med en leverantör betalar avsevärt mindre pengar. Det är själva essensen av nyheten och inget missvisande.

För att bolagen ska kunna upprätthålla låga avgifter till somliga och även att köpa monopol till BRF så sprids denna kostnad ut över samtliga konsumenter.

Du får det att låta som "gungorna och karusellen", att höga priser i öppna fibernät subventionerar kollektiva avtal i andra nät. Verkligheten är att det är fler mellanhänder, och i allt större grad de stora kommunala fastighetsägarna, som skär emellan och fördyrar priserna. Bahnhof har defintiivt högre marginal med kollektivt avtal på ett bestånd med 100 hushåll á 79 kronor/hushåll än med 100 stycken kunder i ett öppet nät. Ett kollektivt avtal skulle jag snarare definiera som en tidsexklusiv storköpsrabatt, och byta ut vid avtalsslut om man som fastighetsägare/Brf är missnöjd.

PTS håller faktiskt i detta nu på att utreda just villafibermarknaden, detta är det senaste i frågan vad jag vet: https://pts.se/nyheter-och-pressmeddelanden/pts-inhamtar-synp...

Troligtvis kommer nätägare som GC vara tvungna att ge fysisk eller virtuell tillgång till sina nät.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Absolut, det vet jag. Men Bahnhof tar alltså i detta fallet 180kr/mån mer än Allente på samma fibernät.

Vän av ordning säger då "ta budgetleverantören om det är viktigt med pris"

På samma sätt som man kan välja att ta brämhultsch eller Garant juice.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anwest:

Självfallet fördelar man kostnaden på övriga kunder, detta då det är kraftigt rabatterade priser för de i BRF som tecknat. Även om man skulle gå plus. Företagande 101. Vinstmarginaler är a och o.
Självfallet är det dessutom kostnader som man räknar med med inhyrning osv, gäller både de på landet och i stadsnätet. Bifaller att kostnaden på landet fördelas över färre kunder men allt som oftast har investeringar bekostas av bidrag och att kunder betalar höga installationskostnader.
Det är således inte konstigare än så. Felet ligger naturligtvis i monopolet man kan skaffa sig som leverantör. Något som hämmar konkurrensen.

Detta är naturligtvis en del av de faktorer som ger våra höga priser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Självfallet fördelar man kostnaden på övriga kunder, detta då det är kraftigt rabatterade priser för de i BRF som tecknat. Även om man skulle gå plus. Företagande 101. Vinstmarginaler är a och o.
Självfallet är det dessutom kostnader som man räknar med med inhyrning osv, gäller både de på landet och i stadsnätet. Bifaller att kostnaden på landet fördelas över färre kunder men allt som oftast har investeringar bekostas av bidrag och att kunder betalar höga installationskostnader.
Det är således inte konstigare än så. Felet ligger naturligtvis i monopolet man kan skaffa sig som leverantör. Något som hämmar konkurrensen.

Detta är naturligtvis en del av de faktorer som ger våra höga priser

Fattar inte riktigt vad du försöker säga. Menar du att dom här kollektiva avtalen inte är en bra affär för exempelvis Bahnhof? Menar du att dom sprider ut kostnaderna på andra kunder?

Isf får du gärna gå igenom, i detalj, hur det ser ut ekonomiskt om vi jämför en brf som har 100 lägenheter med kollektivt avtal med Bahnhof, jämfört med 100 enskilda hyresgäster som köper motsvarande tjänst från Bahnhof via en KO som har avtal med en hyresvärd.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Vi som byter ner oss till mobila lösningar, trots att vi har möjlighet till fiber, verkar vara fler än jag trodde! Man kan ju numera hitta hyggliga priser på 4/5G med obegränsade data, till skillnad mot förr när mobilt bredband var dyrt, i synnerhet om man behövde en ordentlig datapott, jmf med fiber. Nästan så man börjar tro att ISP vill att kunderna ska flytta sitt internet till 5G.

De flesta, även "avancerade" användare nyttjar bara nedladdningshastigheten. Extrem upphastighet och svarstider är mer för specifika ändamål. Jag känner inte att jag har bytt ner mig med tanke på att jag får mellan 500 till 700Mbit i nedladdning på mitt 5G plus att jag kan ta med det till landet, husvagnen, tältet m.m.

Alternativet var fast fiber från Open Infra som får mig att rysa. Att det företaget forfarande får existera är helt otroligt. Lägger fibern på marken, installerarar inte inom överenskommen tid men ska ändå ha betalt, skrattar helt öppet åt kunderna som ringer kundservice när det är konstanta avbrott, m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Fattar inte riktigt vad du försöker säga. Menar du att dom här kollektiva avtalen inte är en bra affär för exempelvis Bahnhof? Menar du att dom sprider ut kostnaderna på andra kunder?

Isf får du gärna gå igenom, i detalj, hur det ser ut ekonomiskt om vi jämför en brf som har 100 lägenheter med kollektivt avtal med Bahnhof, jämfört med 100 enskilda hyresgäster som köper motsvarande tjänst från Bahnhof via en KO som har avtal med en hyresvärd.

Han förstår inte att man hyr varje rack och den kostanden måste fördelas per hyresgäst.
100 lägenheter/ per rack = billigt

I statsnätet så blir det snarare 10-20/ rack och då ökar kostanden.

Skrivet av DLM:

De flesta, även "avancerade" användare nyttjar bara nedladdningshastigheten. Extrem upphastighet och svarstider är mer för specifika ändamål. Jag känner inte att jag har bytt ner mig med tanke på att jag får mellan 500 till 700Mbit i nedladdning på mitt 5G plus att jag kan ta med det till landet, husvagnen, tältet m.m.

Alternativet var fast fiber från Open Infra som får mig att rysa. Att det företaget forfarande får existera är helt otroligt. Lägger fibern på marken, installerarar inte inom överenskommen tid men ska ändå ha betalt, skrattar helt öppet åt kunderna som ringer kundservice när det är konstanta avbrott, m.m.

Aldrig att du snittar den hastigheten på 5g, speciellt inte när alla andra använder det

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Aldrig att du snittar den hastigheten på 5g, speciellt inte när alla andra använder det

Du får gärna komma förbi på en kopp kaffe så ska jag bevisa det. Får jag en hundring av dig om jag har rätt?

500Mbit när "alla andra använder det" och toppar 700Mbit när det är mindre folk. Jag bor ca 1km från en ganska ny 5G mast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Du får gärna komma förbi på en kopp kaffe så ska jag bevisa det. Får jag en hundring av dig om jag har rätt?

500Mbit när "alla andra använder det" och toppar 700Mbit när det är mindre folk. Jag bor ca 1km från en ganska ny 5G mast.

I en mindre stad? För 5g ger inte i närheten av det i Stockholm i snitt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

I en mindre stad? För 5g ger inte i närheten av det i Stockholm i snitt

Om man ska gå på hans platsinfo här på Sweclockers så är det i Stockholm, eller snarare Nacka, men det i princip Stockholm som han hävdar det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig