Vilken bok läste du senast?

Permalänk
Medlem

Avslutade nyligen Future av Dmitrij Gluchovskij som pappersbok och Utpost (av samma författare) som ljudbok.

Nu har jag satt tänderna i Stephen King´s "lilla" bok Pestens Tid

Permalänk
Skrivet av Erik.:

Isaac Asimov…
Hans tidigare verk, inte så bra, kvalitén ligger i nivå med, ni vet de gamla Lindfors

Ngn Asimov du gillar bäst? Försökt läsa honom men det är svårt.

Permalänk
Medlem

Heretics of Dun. Min andra genomläsning.

Duna böckerna är suveräna.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk

Tre små n*gerpojkar. Var väl kanske 25år sedan under skoltiden.

Permalänk
Medlem

It av Stephen King (ljudbok förvisso) och The Great Hunt av Robert Jordan. Håller nu på med The Dragon Reborn.

Visa signatur

Här har man då suttit hela natten spelandes Quake
Farsan vill skriva i Word, ber mig göra ett break

Permalänk
Medlem

Just nu läser jag "Rovdjur" skriven av Michael Crichton.
Helt ok.
Det verkar som att många av Michael Crichtons böcker blev film (Sphere, Jurassic Park, Kongo etc)

Permalänk
Medlem

Lord of the flies på typ lågstadiet senast

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Ngn Asimov du gillar bäst? Försökt läsa honom men det är svårt.

Han är väl inte den bättre av alla SF författare men definitivt den som inspirerat flest att börja skriva inom genren.

De böcker jag tycker har varit de bättre av Asimov i SF genren är…

Stiftelsetriologin.
Men bara de tre första han skrev, allt annat som kom efter är bara att undvika.
Foundation (1951)
Foundation and Empire (1952)
Second Foundation (1953)

Robotböckerna.
Samma här, håller mig till de tre första.
I, Robot (1950)
The Caves of Steel (1954)
The Naked Sun (1957)

Permalänk
Medlem

Läste precis klart "Svart Krabba" och det var ett slöseri med tid måste jag säga.

Jag har ändå på senaste tiden blivit bra att sluta läsa böcker.

Tex Ajvide - Vänligheten, vilket skräp! Gav upp efter ca 25%, tråkigt då jag annars gillar ajvide.

Men Svart Krabba, som inte var så lång och väldigt lättläst, så var jag ändå nyfiken hur det skulle sluta. Och jag blev bara besviken.

Ganska tafflifgt skriven bok, och inget direkt djup i karaktärer eller story.
2 / 5.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Håller på med både Dune (för tredje gången) och The lies of Locke Lamora som hittills är bra

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Carl Sagan - Pale blue dot är den senaste.

Permalänk
Medlem

This is how they tell me the world ends - Nicole Perlroth

Historik och relativ nytid kopplat till zero-day exploits och hur marknaden för dessa har formats. Lite domedagsprofetia och aningen för amerikansk i stilen men ändå spännande att få inblick i en värld som känns långt borta. Är man nyfiken på detta så är den läsvärd.

Början på allt: En ny historia om mänskligheten - David Graeber & David Wengrow

Kul att få gamla sanningar kring historia utmanat och nya perspektiv på hur vi lever idag. Rätt köttig men kul skrivet. Rekommenderar varmt även om man kanske i delar deras slutsatser kring framtiden!

Permalänk
Medlem

Sitter nu och läser Kingsbridge serien av Ken Follett, historisk fiction. Helt okej.

Permalänk

Senaste boken jag läste var The Devils (Länk till Goodreads) av Joe Abercrombie. Riktigt underhållande om man gillar lite mörkare fantasy.

Permalänk
Skrivet av fieskmask:

Lord of the flies på typ lågstadiet senast

Får verkligen hoppas att det inte var på lågstadiet. Hoppas du åtminstone var i tonårsåldern.

Permalänk
Medlem

Läser "Scener ur hjärtat" av familjen Thunberg för närvarande. Fanns i en loppis i perfekt skick för 5 kr. Känner igen mig lite i Beatas ljudkänslighet. Och jag råkade också kunna alla huvudstäder i hela världen som barn likt Greta. Inget jag tränade på då. Det råkade antagligen bara bli så för att jag kollade i många kartböcker (och faktaböcker) som vi hade hemma när jag var liten. Är väl likadant nu. Om jag blir intresserad av något.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Labbrocken:

Senaste boken jag läste var The Devils (Länk till Goodreads) av Joe Abercrombie. Riktigt underhållande om man gillar lite mörkare fantasy.

Om du inte redan har läst hans tidigare böcker, så kan jag rekommendera dem också. Både hans First Law triologi och de efterföljande tre stand-alone böckerna i samma värld, är riktigt bra. Har ännu inte läst hans Age of Madness, men de är på-att-läsa-listan.

Permalänk
Medlem

Nya grannar och gamla ex av Mathias Dufeld. Helt galen bok men många skratt och pinsamheter.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk

Någon sune bok för ungefär 20-25 år sedan

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Just nu läser jag "Rovdjur" skriven av Michael Crichton.
Helt ok.
Det verkar som att många av Michael Crichtons böcker blev film (Sphere, Jurassic Park, Kongo etc)

Har älskat Jurassic Park (film 1 & 2) sedan barnsben och läste böckerna för nåt år sedan. Kan varmt rekommendera dem. Dinosaurier och bleeding edge tech från 80-talet.

Själv läser jag Juice av Tim Winton just nu. Lite seg bok fortfarande, men det artar sig!

Permalänk
Medlem

Är mitt upp i Lord of the rings, har precis påbörjat tredje boken. Har aldrig läst dem förut så jag tog tag i det nu i sommar och läser allihop + The Hobbit på engelska. Man blir djupt imponerad av filmerna när man läser böckerna, sjukt bra jobbat av Peter Jackson!

Permalänk
Medlem

Så som jag minns det - av Mikael Persbrandt för någon månad sedan.

Håller på att läsa Nexus: A Brief History of Information Networks from the Stone Age to AI av Yuval Harari.

Permalänk
Medlem

Någon Berts dagbok för 30+ år sen.

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Nvidia 5090 FE - Corsair RM1000x - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem

Jönssonligan: kupper, krut och kamratskap utav Linus Kuhlin, trevlig och rolig läsning om man gillar Jönssonligan!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Asus ROG Harpe Ace | GMMK Pro Olivia/Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem

Fact Hunt: Fascinating, Funny and Downright Bizarre Facts About Video Games

Kul book för oss gaming nördar

Permalänk
Medlem

You Like It Darker av Stephen King, ett par riktigt bra historier - "Red Screen" och "The Turbulence Expert" var båda riktigt spännande.

Inte så klassisk King men det är inte direkt negativt i mitt tycke

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk

Jag läste senast Näbbar Och Klor av Ian Rankin.
Lite seg i början men blev bättre och bättre.
Den var bara 269 sidor så det gick fort att läsa.

Permalänk
Medlem

Från Bill Gates hoppar vi raskt över till

Darknet

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

"Vi ville inte dö" av Gunnar Johansson

en bok av Gunnar Johansson som skildrar det finska vinterkriget. Boken beskriver den brutala verkligheten under kriget, där finländska soldater kämpade mot en överlägsen sovjetisk armé. Johansson, en finländsk journalist, var en av de mest kända svenskspråkiga krigskorrespondenterna i Finland och hans bok är en prisbelönt skildring av kriget.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirdonia:

"Vi ville inte dö" av Gunnar Johansson

en bok av Gunnar Johansson som skildrar det finska vinterkriget. Boken beskriver den brutala verkligheten under kriget, där finländska soldater kämpade mot en överlägsen sovjetisk armé. Johansson, en finländsk journalist, var en av de mest kända svenskspråkiga krigskorrespondenterna i Finland och hans bok är en prisbelönt skildring av kriget.
<Uppladdad bildlänk>

Den får jag kolla upp, frugans familj är från Finland och var med under kriget så det hade varit kul att veta mer om det.