Jag vill få liv i en 13 år gammal server.

Permalänk
Medlem

Jag vill få liv i en 13 år gammal server.

Min bästa vän drev en server på min hårdvara i min garderob.
Han gick tyvärr bort för 13 år sen, och tog root med sej.
Min kunskap inom nux/nix är väldigt begränsad ner till inget....
Jag minns inte vilken dist det är.
Det ligger 8TiB med data jag vill ha tillgång till i ett LVM över 6 diskar.
Jag leker med tanken att han sparat bitcoin. ^^ (Det har han inte)

Tyvärr är hårdvaran gammal och jag vet att grafikkortet inte vill vara med längre.
Så jag behöver peta lite i det innan jag går vidare till nedan.

Finns det möjlighet att återskapa LVM'et under en ny installation?

Permalänk
Medlem

13 år gammalt kan nog innebära att det finns säkerhetshål idag som kan ge root.

Beroende på värdet att komma åt den kan det kanske vara värt att betala något proffs för att lösa det. Låter lite svårt annars.

Permalänk
Hedersmedlem

Att få tillgång till innehållet utan root bör inte vara något problem om det inte är några speciella skydd. Boota från USB-minne med någon Linux-dist på så kan du komma åt filer på datorn den vägen.
Om LVM:en inte är krypterad är det inga problem att montera och komma åt den heller.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Om LVM:en inte är krypterad är det inga problem att montera och komma åt den heller.

Jag är ganska säker på att den inte är krypterad.
Men är LVM:en byggd på hur diskarna sitter i slots/portar?

Jag tänker att de behöver sitta i samma serie de gör nu för att LVM ska hitta tillbaka.

Tillägg
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dust0r:

Jag är ganska säker på att den inte är krypterad.
Men är LVM:en byggd på hur diskarna sitter i slots/portar?

Jag tänker att de behöver sitta i samma serie de gör nu för att LVM ska hitta tillbaka.

Är det bara LVM, eller kan det vara något annat också, som md (mdadm/mdraid)? Det går tydligen att skapa LVM-enheter på flera diskar, men jag tror inte att det är särskilt vanligt.

Hur som, både LVM och md ska vad jag vet lagra det som krävs för att "sätta ihop" dem igen, dvs "ordning" på diskar och sånt ska inte spela roll.
Med md bör det funka med "mdadm --assemble --scan" för att återskapa en array. Med LVM verkar det vara "vgchange -ay", kanske att du måste scanna för VGs först.

"pvscan", "vgscan" och "lvscan" finns för att hitta de tre typerna LVM använder (physical volume, volume group, logical volume).

Såhär ser de ut för mig, med en mycket enklare setup (en disk):

Klicka för mer information

exscape ~ # pvscan PV /dev/sda3 VG exscape-vg lvm2 [118.26 GiB / <23.66 GiB free] Total: 1 [118.26 GiB] / in use: 1 [118.26 GiB] / in no VG: 0 [0] exscape ~ # vgscan Found volume group "exscape-vg" using metadata type lvm2 exscape ~ # lvscan ACTIVE '/dev/exscape-vg/root' [93.65 GiB] inherit ACTIVE '/dev/exscape-vg/swap_1' [976.00 MiB] inherit

Visa mer

Kanske vore bra om någon med mer erfarenhet av detta tittar in. Har kört både md och LVM men inte direkt "räddat" någon.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Är det bara LVM, eller kan det vara något annat också, som md (mdadm/mdraid)? Det går tydligen att skapa LVM-enheter på flera diskar, men jag tror inte att det är särskilt vanligt.

Hur som, både LVM och md ska vad jag vet lagra det som krävs för att "sätta ihop" dem igen, dvs "ordning" på diskar och sånt ska inte spela roll.
Med md bör det funka med "mdadm --assemble --scan" för att återskapa en array. Med LVM verkar det vara "vgchange -ay", kanske att du måste scanna för VGs först.

"pvscan", "vgscan" och "lvscan" finns för att hitta de tre typerna LVM använder (physical volume, volume group, logical volume).

Såhär ser de ut för mig, med en mycket enklare setup (en disk):

Klicka för mer information

exscape ~ # pvscan PV /dev/sda3 VG exscape-vg lvm2 [118.26 GiB / <23.66 GiB free] Total: 1 [118.26 GiB] / in use: 1 [118.26 GiB] / in no VG: 0 [0] exscape ~ # vgscan Found volume group "exscape-vg" using metadata type lvm2 exscape ~ # lvscan ACTIVE '/dev/exscape-vg/root' [93.65 GiB] inherit ACTIVE '/dev/exscape-vg/swap_1' [976.00 MiB] inherit

Visa mer

Kanske vore bra om någon med mer erfarenhet av detta tittar in. Har kört både md och LVM men inte direkt "räddat" någon.

Då jag har behövt aktivera LVM har jag bara använd vgscan förut. ( Har info hur jag gör för att sätta ihop det igen )
Jag hoppas bara att det skall fungera under en ny installation, och eventuellt ny hårdvara.
Jag vill tänka att configen för LVM ligger på system disken ( under root )? Eller är det inget jag behöver tänka på?

Permalänk
Medlem

Jag hade kört nmap, kolla tjänsterna som rullar och sen hittat en exploit för att få root.
För 13 år gammal mjukvara så är det troligen inte svårt alls att ta sig in men lite Linux kunskap krävs iaf.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hedersmedlem

Men ang root, med fysisk tillgång ska man väl inte behöva exploits...? Det är väl bara som mest att boota från USB, köra chroot och sen byta lösenord med passwd?
Tror det är lättare än att leta runt efter exploits. Känns även säkrare då inget kan gå fel på samma sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Men ang root, med fysisk tillgång ska man väl inte behöva exploits...? Det är väl bara som mest att boota från USB, köra chroot och sen byta lösenord med passwd?
Tror det är lättare än att leta runt efter exploits. Känns även säkrare då inget kan gå fel på samma sätt.

Det låter lite för lätt?
Jag vill att det ska vara så....men är det?

Nu måste jag hitta ett gfx som passar AGP.....om jag inte vill byta mobo också...

( väldigt gammal hårdvara )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dust0r:

Det låter lite för lätt?

Nu måste jag hitta ett gfx som passar AGP.....om jag inte vill byta mobo också...

( väldigt gammal hårdvara )

AGP jeflar, vi snackar 90-tal

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dust0r:

Så länge det inte är krypterat, så borde det inte vara ett problem eftersom du har fysisk access.

Jag hade en Ubuntu-installation runt 2012 med mdadm + LVM som havererade några gånger. Det var bara att sätta ihop den igen. Tyvärr är bloggen där jag skrev ner stegen borta sedan länge, men eftersom jag kunde läsa mig till det via manualer då så borde det gå även nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

AGP jeflar, vi snackar 90-tal

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-9800-pro.c7
Värsta kortet också. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Så länge det inte är krypterat, så borde det inte vara ett problem eftersom du har fysisk access.

Jag hade en Ubuntu-installation runt 2012 med mdadm + LVM som havererade några gånger. Det var bara att sätta ihop den igen. Tyvärr är bloggen där jag skrev ner stegen borta sedan länge, men eftersom jag kunde läsa mig till det via manualer då så borde det gå även nu.

Tack för infon.
Jag ska försöka hitta ett nytt kort att trycka i den.
Sen se om den vill boota med USB.
Det är som sagt gammal hårdvara, så jag vet inte om möjligheten finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Tyvärr är bloggen där jag skrev ner stegen borta sedan länge

Hoppsan, det var den inte alls.

Här finns lite steg för att få ihop en RAID1-array och här stegen för att sätta ihop LVM. Från den eran, jag tvivlar på att jag gjort det sedan dess.

Texten inklippt, så kanske det blir lättare för mig att hitta tillbaka nästa gång:

Bring my (software) raid1 up on Ubuntu after failure
2010-04-10

So, sometimes my raid1 arrays fail. I don’t know why, but it seems to be after software updates or maybe sometimes after hibernate or sleep (or a combination).

To fix this I will boot the Ubuntu 9.10 CD in “try before installing” mode and install mdadm: “sudo apt-get install mdadm” (this will bring postfix with it).

“less /proc/mdstat” will list all raid devices, it will be empty at first

“sfdisk -l” will list all partitions on all hard drives:

Disk /dev/sda: 121601 cylinders, 255 heads, 63 sectors/track
Units = cylinders of 8225280 bytes, blocks of 1024 bytes, counting from 0
Device Boot Start End #cyls #blocks Id System
/dev/sda1 * 0+ 11 12- 96358+ fd Linux raid autodetect
/dev/sda2 12 121600 121589 976663642+ 5 Extended
/dev/sda3 0 - 0 0 0 Empty
/dev/sda4 0 - 0 0 0 Empty
/dev/sda5 12+ 740 729- 5855661 82 Linux swap / Solaris
/dev/sda6 741+ 6819 6079- 48829536 83 Linux
/dev/sda7 6820+ 121600 114781- 921978351 fd Linux raid autodetect
Disk /dev/sdb: 121601 cylinders, 255 heads, 63 sectors/track
/dev/sdb1 * 0+ 11 12- 96358+ fd Linux raid autodetect
/dev/sdb2 12 121600 121589 976663642+ 5 Extended
/dev/sdb3 0 - 0 0 0 Empty
/dev/sdb4 0 - 0 0 0 Empty
/dev/sdb5 12+ 740 729- 5855661 82 Linux swap / Solaris
/dev/sdb6 741+ 6819 6079- 48829536 83 Linux
/dev/sdb7 6820+ 121600 114781- 921978351 fd Linux raid autodetect

This will show me that /dev/sda1 and /dev/sdb1 is my small Linux raid autodetect , which I know contain /boot. /dev/sda7 and /dev/sdb7 is my large array which contain everything else. The /dev/sdx6 drives are actually unused, even if they are marked with “83/Linux”.

“mdadm –assemble /dev/md0 /dev/sda1 /dev/sdb1” and “mdadm –assemble /dev/md1 /dev/sda7 /dev/sdb7” will bring the arrays online.

Edit: “mdadm –assemble –scan” will also work, even when “sfdisk -l” does not show anything (that just happened…)

A brief look in /proc/mdstat reveals that the first drive of the md1 array is degraded:

Personalities : [raid1]
md1 : active raid1 sdb7[1]
921978240 blocks [2/1] [_U]
md0 : active raid1 sda1[0] sdb1[1]
96256 blocks [2/2] [UU]
unused devices:

Now, this command will also work to find out the state of an array: “mdadm –detail /dev/md1”, the state for me is “clean, degraded”.

To resync the raid array I issue the command: “mdadm –add /dev/md1 /dev/sda7”

Another look in /proc/mdstat reveals that the array is being reconstructed and will by in sync in about 2.5 hours:

md1 : active raid1 sda7[2] sdb7[1]
[>....................] recovery = 0.1% (1504512/921978240) finish=142.7min speed=107465K/sec
96256 blocks [2/2] [UU]

When the recovery has finished, a reboot will start the computer from hard drive again.

To rebuild an array where one disk failed competely, please see this post. This and this post also contain useful examples about how to set up software raid.

I always forget if I used LVM or not when I installed the system (I did). To fiddle with LVM I will:
– Install lvm2: “sudo apt-get install lvm2”

Then “vgscan -v -v” will scan all partitions for LVM volume groups. lvscan and pvscan will do the same for logical and physical volumes.

Dold text

Recover encrypted Ubuntu home directory (ecryptfs) from a live CD
2010-12-11

So, my Ubuntu 9.10/Karmic installation died. Again. Probably some software update that screwed up my fairly complicated install.

I have a raid1 (mirrored disks). On top of that I run LVM with one volume group, vg0, that has two logical volumes, one for home and one for root (everything else). Additionaly /boot is NOT on LVM but lies besides everything, still raided though.

Booting stopped. My home directory is encrypted so I can’t just copy everything out and reinstall. Bugger. Of course I can copy the encrypted data and hope to get it running in the new install, but that doesn’t feel safe.

Install tools necessary for RAID and LVM:
sudo apt-get install lvm2
sudo apt-get install mdadm

Bring up the RAID array as I always do:
sudo mdadm --assemble --scan
sudo less /proc/mdstat

Check if the volume group and the logical volumes are active.
sudo vgdisplay
sudo lvdisplay

If necessary one could make the volume group active with
sudo vgchange -a y

Create somewhere to mount the logical volumes
sudo mkdir /mnt/homevol
sudo mkdir /mnt/rootvol

Do not stand in any of the newly created directories, or you will not see the mounting getting done:
sudo mount -t auto /dev/vg0/homevol /mnt/homevol/
sudo mount -t auto /dev/vg0/rootvol /mnt/rootvol

Hmm, maybe /dev/mapper/vg0-rootvol and /dev/mapper/vg0-homevol was used here instead, I don’t remember.

Next, we’re about to prepare for chrooting in order to make the file system look like the file system on the machine when it was running without the live CD.

We need to mount some stuff started on the live CD into the directory we’re about to chroot into. These things must be available after chroot.

sudo mount --bind /dev /mnt/rootvol/dev/
sudo mount --bind /dev/shm /mnt/rootvol/dev/shm
sudo mount --bind /proc /mnt/rootvol/proc
sudo mount --bind /sys/ /mnt/rootvol/sys

Also make the home volume available under the to be root.
sudo mount --bind /mnt/homevol/ /mnt/rootvol/home/

Now it is time to change the root.
sudo chroot /mnt/rootvol/

Now the file system looks almost like it did when the machine was up and running. Specifically the user database is in the correct position, which is necessary because ecryptfs will only do its magic on home directories owned by the user.

Let’s become the user that owns the home directory.
su - kad

Time bring the files back:
ecryptfs-mount-private
cd /home/kad
ls

The password that the system asks for is the users (kad’s) password.

Should the decryption provided by /usr/sbin/ecryptfs-mount-private not work, one could always
strace /sbin/mount.ecryptfs-private
to see what is going on.

Thanks to http://blog.dustinkirkland.com/2009/03/mounting-your-encrypte...
for providing many of the necessary hints.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Här finns lite steg för att få ihop en RAID1-array och här stegen för att sätta ihop LVM. Från den eran, jag tvivlar på att jag gjort det sedan dess.

Texten inklippt, så kanske det blir lättare för mig att hitta tillbaka nästa gång:

2010-04-10

So, sometimes my raid1 arrays fail. I don’t know why, but it seems to be after software updates or maybe sometimes after hibernate or sleep (or a combination).

To fix this I will boot the Ubuntu 9.10 CD in “try before installing” mode and install mdadm: “sudo apt-get install mdadm” (this will bring postfix with it).

This will show me that /dev/sda1 and /dev/sdb1 is my small Linux raid autodetect , which I know contain /boot. /dev/sda7 and /dev/sdb7 is my large array which contain everything else. The /dev/sdx6 drives are actually unused, even if they are marked with “83/Linux”.

“mdadm –assemble /dev/md0 /dev/sda1 /dev/sdb1” and “mdadm –assemble /dev/md1 /dev/sda7 /dev/sdb7” will bring the arrays online.

Edit: “mdadm –assemble –scan” will also work, even when “sfdisk -l” does not show anything (that just happened…)

A brief look in /proc/mdstat reveals that the first drive of the md1 array is degraded:

96256 blocks [2/2] [UU]
unused devices:

Now, this command will also work to find out the state of an array: “mdadm –detail /dev/md1”, the state for me is “clean, degraded”.

Another look in /proc/mdstat reveals that the array is being reconstructed and will by in sync in about 2.5 hours:

[>....................] recovery = 0.1% (1504512/921978240) finish=142.7min speed=107465K/sec
96256 blocks [2/2] [UU]

When the recovery has finished, a reboot will start the computer from hard drive again.

To rebuild an array where one disk failed competely, please see this post. This and this post also contain useful examples about how to set up software raid.

I always forget if I used LVM or not when I installed the system (I did). To fiddle with LVM I will:

Then “vgscan -v -v” will scan all partitions for LVM volume groups. lvscan and pvscan will do the same for logical and physical volumes.

Dold text

2010-12-11

So, my Ubuntu 9.10/Karmic installation died. Again. Probably some software update that screwed up my fairly complicated install.

I have a raid1 (mirrored disks). On top of that I run LVM with one volume group, vg0, that has two logical volumes, one for home and one for root (everything else). Additionaly /boot is NOT on LVM but lies besides everything, still raided though.

Booting stopped. My home directory is encrypted so I can’t just copy everything out and reinstall. Bugger. Of course I can copy the encrypted data and hope to get it running in the new install, but that doesn’t feel safe.

sudo less /proc/mdstat

sudo vgdisplay
sudo lvdisplay

sudo vgchange -a y

sudo mkdir /mnt/homevol
sudo mkdir /mnt/rootvol

Do not stand in any of the newly created directories, or you will not see the mounting getting done:

Hmm, maybe /dev/mapper/vg0-rootvol and /dev/mapper/vg0-homevol was used here instead, I don’t remember.

Next, we’re about to prepare for chrooting in order to make the file system look like the file system on the machine when it was running without the live CD.

We need to mount some stuff started on the live CD into the directory we’re about to chroot into. These things must be available after chroot.

Now the file system looks almost like it did when the machine was up and running. Specifically the user database is in the correct position, which is necessary because ecryptfs will only do its magic on home directories owned by the user.

su - kad

ecryptfs-mount-private
cd /home/kad
ls

Should the decryption provided by /usr/sbin/ecryptfs-mount-private not work, one could always
to see what is going on.

Dold text

Fantastiskt!
Jag är tveksam till att den kommer vilja boota från USB, men jag antar att det gör detsamma om jag gör en ny installation på disk?
Blir lite meck dock då det är IDE. Men jag hoppas min gamla CD-drive fungerar fortfarande.
#SNiK #Dp3

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kom på en till lösning som nog är enklare ändå.
Om du har tillgång till bootloadern (GRUB eller så) kan du sannolikt ändra kommandoraden för kärnan och lägga till init=/bin/sh (eller liknande). Då går den runt inloggning helt och hållet och du kommer till ett root-shell.

Exempel från minnet och äldre GRUB är att raden är typ linux /bzImage root=/dev/sdXn och därmed blir typ linux /bzImage root=/dev/sdXn init=/bin/sh

Efter det kan du sannolikt köra något i stil med: "mount -o rw,remount /" och sedan "passwd".
Då behövs inte boot från USB/CD eller liknande alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

2003 fanns agp så länge, ja tydligen

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på ålder så finns det en risk att moderkortet har många mer eller mindre kassa kondensatorer. Nånstans där 2000-2005 var det ett vanligt förekommande problem. Vad är det för hårdvara i datorn?

Grafikkort går förmodligen lika bra med ett enkelt PCI-kort om du har det liggande eller kan få tag i nåt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

2010-04-10

96256 blocks [2/2] [UU]
unused devices:

96256 blocks [2/2] [UU]

Dold text

2010-12-11

sudo less /proc/mdstat

sudo vgdisplay
sudo lvdisplay

sudo vgchange -a y

sudo mkdir /mnt/homevol
sudo mkdir /mnt/rootvol

su - kad

ecryptfs-mount-private
cd /home/kad
ls

to see what is going on.

Dold text
Skrivet av OSkar000:

Med tanke på ålder så finns det en risk att moderkortet har många mer eller mindre kassa kondensatorer. Nånstans där 2000-2005 var det ett vanligt förekommande problem. Vad är det för hårdvara i datorn?

Grafikkort går förmodligen lika bra med ett enkelt PCI-kort om du har det liggande eller kan få tag i nåt.

Moderkortet är ett P4P-800 SE.
Processorn är troligtvis en P4 i nån modell.
Minnet minns jag inte, men nåt "normalt" för den tiden.

Grafikkort i en äldre normal PCI port? Har det ens funnits?

Jag antar att min fråga egentligen borde vara om jag kan återbygga mitt LVM i ett nyare ominstallerat system.

KAD ger mej förhoppningar om så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dust0r:

Moderkortet är ett P4P-800 SE.

Efter lite snabbt googlande så verkar det finnas folk som haft problem med "capacitor rot/plague" och det moderkortet. Sen om Asus släppt senare revisioner med andra kondingar är ju möjligt. Skulle iaf inspektera kortet visuellt om det är något uppenbart som syns till att börja med.

Permalänk
Hedersmedlem

Ta gärna lite bilder på moderkortet och speciellt kring kondensatorerna runt processorn.

Grafikkort duger med "vad som helst" från samma tid. Vart i landet håller du till ifall nån har något att ge bort.

Grafikkort för "vanlig" PCI var nästan standard från säg 1994/1995 till slutet av 1997 när AGP kom.

Visa signatur

|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Ta gärna lite bilder på moderkortet och speciellt kring kondensatorerna runt processorn.

Grafikkort duger med "vad som helst" från samma tid. Vart i landet håller du till ifall nån har något att ge bort.

Grafikkort för "vanlig" PCI var nästan standard från säg 1994/1995 till slutet av 1997 när AGP kom.

Då den står underst i min hobbygarderob (13 år...så...ja) så får det vänta lite med närmre bilder på kondingar.

Jag ser dock inga svullna eller läckande när jag trycker näsan mot Zalman kylarn.

Jag bor nära Göteborg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dust0r:

<Uppladdad bildlänk>

Då den står underst i min hobbygarderob (13 år...så...ja) så får det vänta lite med närmre bilder på kondingar.

Jag ser dock inga svullna eller läckande när jag trycker näsan mot Zalman kylarn.

Jag bor nära Göteborg.

Då finns det i alla fall hopp om att den har förutsättningar att ha överlevt

Ska titta i grafikkortslådan inför nästa Göteborgsresa (retro-LAN)

Visa signatur

Permalänk

med tanke på att det är vad det ser ut som ett chieftek dragon och vad det ser ut som ett gammalt Abit moderkort eller nått skulle jag tippa på närmre 20 år gammal hårdvara.

men hur som helst tror du får börja med att försöka boota upp den så du kan se vad det är för dist den kör innan du kan göra några försök att komma åt något.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows