Intressant video som tar upp nackdelarna med RT och alternativ till RT, i detta fall Lumen i Unreal.

Permalänk
Hjälpsam

Intressant video som tar upp nackdelarna med RT och alternativ till RT, i detta fall Lumen i Unreal.

Kort sagt RT sänker fps på alla grafikkort, men det slår oftast hårdast mot AMD.
När RT implementerades till Hellblade blev det ospelbart på AMD kort med RT på, notera dock att prestandan sjönk till mindre än hälften på Nvidias kort.

Lösningen till detta?
Nej det är inte uppskalning utan en annan teknik för lösa det som RT löser, i detta fall Lumen, man kan köra med Lumen på i Hellblade 2 och få nära på samma effekt som RT, men utan dess katastrofala påverkan av prestanda.

Fler saker tas upp i videon, den rekommenderas.
Investigating the AMD RX 9000 Series UE4 + RT Stuttering Issue (It goes deep)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Relaterat till detta?
RDNA 4's Unreal Engine 4 Ray Tracing Stutters Traced To NVIDIA Engine Branch | HotHardware https://hothardware.com/news/rdna-4-unreal-engine-4-ray-traci...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pamudas:

Relaterat till detta?
RDNA 4's Unreal Engine 4 Ray Tracing Stutters Traced To NVIDIA Engine Branch | HotHardware https://hothardware.com/news/rdna-4-unreal-engine-4-ray-traci...

Ja, det handlar om detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Sötast

Lumen å nanite är riktigt grymma mjukvarulösningar!

För nvidias del, och därmed i förlängningen amd's del så gräver de ju guld på deras hittepåframes å raytracing de lär fortsätta marknadsföra som om mjukvara inte existerar

Permalänk
Medlem

Har doppat tårna till och från i något mer djupgående analyser om just Lumen och Nanite och... det är väl blandad kompott tycker jag (i presentation och effektivitet), inget som är speciellt dåligt i mina ögon men det kostar ju också (alltså kostar i beräkningstid).

Men bra att de och andra alternativa teknologier finns tills bättre hårdvaru-RT och smart uppskalning blir standard, givet nu att fabrikatsoberoende DLSS/FSR/XeSS bli verklighet, MS har i alla fall påbörjat jobbet i sin ände med DirectSR-APIt, så man inte behöver specifikkoda för varje chiptillverkares lösningar.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|