Prestandaproblem på AMD-kort kan bero på Nvidia-optimeringar

Permalänk
Medlem

En enormt stor del av PC-spelmarknaden är numera integrerad med konsolmarknaden. Spel utvecklas ofta med både PC och konsol i åtanke och portas emellan eller släpps helt enkelt samtidigt på samtliga plattformar, eftersom det görs så mycket enklare numera när dagens konsoler mer eller mindre är små PC-datorer.

Konsoler använder sig av AMD:s hårdvara, vilket innebär att spelutvecklare har en betydande anledning till att optimera för AMD. Dock är nuvarande konsolgeneration inte direkt raytracing-kapabel. Alltså, visst, de klarar av raytracing, men det är inte speciellt optimalt med den åldrande hårdvaran de har. Men det kommer garanterat ändras med nästa generation av konsoler. Därmed tror jag också att stödet för raytracing på AMD-kort kommer att öka markant inom några år.

Sedan är det inte alltför osannolikt att vi kommer att få någon form av standard för raytracing i framtiden. Ofta så leds utvecklingen åt det hållet.

Med det sagt tycker jag Unreal Engine bör fixa alla skitproblem de har istället för att bara skapa nytt och strunta i det som strular. Och Nvidia kan äta skit.

Permalänk

Fattar jag kommentarer rätt här??
Man är alltså sura på Nvidia för att utvecklare använder NvRTX istället för Epics renderingsmotor?.
Borde man inte vara sur på utvecklarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Och hur vet du det?

För hur kan de släppa något medvetet innan en produkt är lanserad för att skada konkurrenterna?

Är ju inte alla amd kort som fått sämre prestanda

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Helt ärligt ligger nog i regel oftast dessa prestandaproblem på utvecklarna. Givetvis kommer de optimera utefter marknaden i första hand = Nvidia. Detta leder givetvis till mer problem med AMD, men inte nödvändigtvis deras fel. Detta får man räkna med om man köper något som är mer eller mindre "irrelevant".

Det är därför vi som konsumenter skall straffa utvecklare som inte väljer en plattform som fungerar felfritt på samtliga plattformar. Vi skall inte nöja oss med halvknackigt laggigt spel utan lämna tillbaka spelet direkt när detta uppkommer. Det kommer således bli en betydande vinstförlust för utvecklarna som "glömt" vissa gpu-utvecklare. Samma sak gäller givetvis cpu mm också. Det är inte konsumenterna som gjort ett dåligt köp i denna fråga, snarare utvecklarna som skall få förlusten. Men då gäller det också att folk inte nöjer sig med lagg utan också lämnar tillbaka spelet.
Säger som ac/dc sjunger i låten: monkeytalks.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bembicini:

Man är alltså sura på Nvidia för att utvecklare använder NvRTX istället för Epics renderingsmotor?.

Tror de flesta är sura på att Nvidia utvecklat det alternativet, som i sin tur utvecklarna själva väljer om de vill använda eller inte.
Oavsett har du rätt, folk borde vara mer kritiska till själva utvecklarna i den här soppan.

Personligen har jag använt AMD i flera år och kommer fortsätta med det, särskilt nu eftersom jag övergett Windows för Linux.

Visa signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 64GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moiz:

Det är inte första gången som Nvidia lagt fällerben på konkurrenten, physx och gameworks var likadana på den fronten. Och precis som under den perioden, så är det också planerat åldrande som också stor på spel. Nu är ju AMD inga änglar heller, FSR 4 är prima färskt exempel på annat planerat åldrande. Men Nvidia är ännu mer tydligare med deras intentioner.

Äh, de flesta stora aktörer lockas av sånt här, vissa försöker ibland att direkt eller indirekt låsa in kunderna i sina produkter och tjänster. Å andra sidan om de är stora, har bra kompetens så kan de också ligga i framkant vad gäller utveckling och förfining, och då vill de inte sitta i en standardiseringskommite i 1-3 år (eller mer) medans alla fått säga sitt, under tiden kanske de vill ta mer andelar eller förskansa sig djupare hos nån del av marknaden, eller direkt möta kundkrav som finns nu och inte om tre år.

Men det kan utveckla sig olika om det är business to business eller business till privatpersoner då företag oftare ställer krav först, innan motparten gör sina drag, medans i privatkonsumentfallet så får folk "göra sin kravställning i efterhand".

---

Mer on post/on topic så har jag för mig att i FSR4-fallet så går det nog att köra det på äldre chip men det anses allmänt gå för slött så de "kapade" vid RDNA4.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bembicini:

Personligen är jag inte sur på någon utan ser det som en helt naturlig utveckling när en tillverkare i princip har monopol på marknaden. AMD-kort har även historiskt varit så dåliga på RT att de flesta troligen ändå stängde av det, så det fanns ännu mindre anledning för utvecklarna att optimera för det. Det är först nu när AMD släppt kort som faktiskt kan hantera RT relativt bra som det uppdagas.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

En anledning att föredra AMD...

Jo, men spelar man ultra, 4k och raytracing så finns det inget alternativ, mellanmjölk är inte för alla även om den stora massan väljer det.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Jo, men spelar man ultra, 4k och raytracing så finns det inget alternativ, mellanmjölk är inte för alla även om den stora massan väljer det.

Enligt Steam så väljer väl den stora massan Nvidia?
Så vad är mellanmjölk menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Enligt Steam så väljer väl den stora massan Nvidia?
Så vad är mellanmjölk menar du?

Han citerar ju folk som svarade att man väljer amd så det är uppenbart det företaget han syftar på

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Om jag förstår det hela rätt så är det bara med just Ray Tracing som problemen uppstår?

Permalänk
Medlem

De vill ju leva upp till sin slogan: Nvidia the way it's meant to be played

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kilroy:

Om jag förstår det hela rätt så är det bara med just Ray Tracing som problemen uppstår?

Stämmer!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Det här är väl en fork av UE4 som Nvidia utvecklat innan RDNA4 eller arc 580 ens fanns på tapeten? Och det berör inte nvrtx forken av Ue5 på alls samma sätt?

Eller har jag missförstått helt?

Förutsatt att jag förstått rätt enligt ovan: Att Nvidia inte optimerat den gamla forken av en gammal motor för framtida versioner av konkurrenters produkter skulle vara brottsligt som vissa är inne på låter otroligt långsökt.

Dessutom lär vi väl knappast se fler spel som använder UE4 i framtiden. Så det känns lite storm i en tekopp alltihopa.

Men också: ”inte optimerat för” är ju knappast samma sak som ”saboterat för”. Känns inte som vi har koll nog på the ins and outs här för att anklaga Nvidia för fulspel. Kanske är det en relativt enkel fix för spelutvecklarna som de inte bemödat sig med, eller en drivrutinsfix/optimering som krävs på AMDs (och intels) sida (kanske troligt om det är som det rapporterats: bara/framförallt deras nya kort som påverkas)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Nvidia patchar upp Hellblade med RT, med RT på, är spelet är ospelbart på AMD och Intels GPU:r, men lägg också märke till att Nvidia tappar mer än hälften av sin prestanda, hur bra är det?
Svårt för Intel och AMD att lappa och laga i kod som implementerats av Nvida, bättre att föreslå att RT skall slås av och lägga krutet på nyare spel.

Fast är tappa hälften av prestanda egentligen speciellt mycket givet vad man får?

Just då ljussättning är så pass komplicerat har vi genom åren nog blivit rätt vana vid ett gäng felaktigheter m.a.p ljussättning, något som ray tracing rättar till.

Men "killer app" för ray tracing är att det kräver långt mindre utvecklingsarbete för att att nå bra resultat, så det kommer säkerställa att det blir framtidens teknik för realtidsljusättning.

För annars kan man ju slå av rätt mycket annat om enda som spelar roll är prestanda. Såg ju ut så här på Amiga-tiden, gör vi dagens spel utan texturer och helt utan ljussättning lär det inte bli x2 prestanda, det lär nog bli mer x100!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moiz:

Det är inte första gången som Nvidia lagt fällerben på konkurrenten, physx och gameworks var likadana på den fronten. Och precis som under den perioden, så är det också planerat åldrande som också stor på spel. Nu är ju AMD inga änglar heller, FSR 4 är prima färskt exempel på annat planerat åldrande. Men Nvidia är ännu mer tydligare med deras intentioner.

Är dock inte Nvidia nu utan Epic som valt att göra en Nvidia optimerad version av UE samt sedan spelutvecklaren som valt att använda denna version av UE.

Så har ärligt talat inget med Nivida att göra.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är dock inte Nvidia nu utan Epic som valt att göra en Nvidia optimerad version av UE samt sedan spelutvecklaren som valt att använda denna version av UE.

Så har ärligt talat inget med Nivida att göra.

Har inte Nvidia varit väldigt aktiva och delaktiga i utvecklingen av den optimerade versionen?

Jag har kanske missuppfattat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Har inte Nvidia varit väldigt aktiva och delaktiga i utvecklingen av den optimerade versionen?

Jag har kanske missuppfattat...

Självklart har dem det men inte tusan kan Nvidias ingenjörer ordna till amds problem

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

För hur kan de släppa något medvetet innan en produkt är lanserad för att skada konkurrenterna?

Är ju inte alla amd kort som fått sämre prestanda

Dom har gjort detta för att förbättra för sig själva, optimerad kod för deras hårdvara. Och som för att konkurrenterna inte har deras hårdvara så går det sämre på dom korten.
Dom har ju ersatt standard kod med NVIDIAs egna, bakom ryggen på folk. Kunder får upptäcka den hårda vägen att deras saker inte fungerar som det borde i vissa spel. Och det är inte för att AMD eller intel är så dåliga på att skapa drivrutiner till sina kort (även om mycket finns att önska där) men dom kan inte skapa kod som är optimerad runt NVIDIAs hårdvara.
Det finns patent som skyddar NVIDIA här på hårdvara och mjukvara. Så vad är det konkurrenterna skulle ha gjort egentligen? Samma sak som NVIDIA och gå bakom ryggen på folk och sluta avtal med spelbolagen om att dom ska använda deras kod när dom bygger spel?
Det är korruption det NVIDIA har ägnat sig åt och dessa spelbolag.
Och det där är i allra högsta grad fog för stämning.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast är tappa hälften av prestanda egentligen speciellt mycket givet vad man får?

I väldigt många spel skulle jag nog inte märka om någon slog av RT utan att jag visste. Jag ser ju skillnad när jag slår på det och studerar detaljerna, men inte när jag spelar. Och i de lägena tycker jag absolut inte det är värt att tappa halva prestandan. Ett exempel på detta är Crysis remastered.

Sen är det ju alltid en fråga om hur prestandan är från början får jag "spelbar" prestanda med RT på, så kan jag tänka mig att ha det igång även om prestandatappet är rejält. Är ju lite skillnad på 60 ner till 30 mot 160 ner till 80.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bembicini:

Du tror inte att det ligger en saftig peng under bordet här?
Det är klart att det är spelutvecklarnas fel, men även NVIDIAs. Båda har gjort sig skyldiga till brott.
Men det är ju lite märkligt att spelbolag inte får den skopa ovett som dom är förtjänta utav.
Dom har länge kommit undan helt gratis eller alldeles för billigt.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Jag tycker att mindre än halverad prestanda är ett väldigt högt pris.

Citat:

Just då ljussättning är så pass komplicerat har vi genom åren nog blivit rätt vana vid ett gäng felaktigheter m.a.p ljussättning, något som ray tracing rättar till.

Men "killer app" för ray tracing är att det kräver långt mindre utvecklingsarbete för att att nå bra resultat, så det kommer säkerställa att det blir framtidens teknik för realtidsljusättning.

Vi får se, Lumen är en alternativ teknik, med långt mindre kostnad och det kan användas även till konsoler, det bör finnas fler på gång.
Möjligt att man får kompromissa lite mer, men påverkan är också mindre, betänk också att det har lagts ut mycket mindre resurser på utveckling och att vi trots detta redan får bra resultat, potentialen är stor.

Citat:

För annars kan man ju slå av rätt mycket annat om enda som spelar roll är prestanda. Såg ju ut så här på Amiga-tiden, gör vi dagens spel utan texturer och helt utan ljussättning lär det inte bli x2 prestanda, det lär nog bli mer x100!

<Uppladdad bildlänk>

Ja vi kan slå av en del, tex RT.
Lumen vs RT i Hellbade 2.
Här får ett kort från AMD tre gånger högre prestanda med Lumen än det får med RT, Nvidia får två gånger högre.
Hur mycket mer får betala för ett kort, som har 2-3 gånger högre prestanda? (retorisk fråga).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem

Hahaha, påminner om gamla goda tiden Intel vs AMD...fulspel, mutor och liknande skit.

En uppdatering som innebär optimering för en aktör, men direkt försämrar för övriga - det är ingen optimering, det är "sabotage" mer eller mindre.

Huruvida Nvidia är boven i dramat återstår att se, kan ju vara så att Epic är skulden till detta och mer eller mindre sket i vilket då antalet icke-nvidia-användare är så låg...men man kunde ju vara öppen och ärlig om det iaf

Visa signatur

Nuvarande rigg:
CPU: AMD 9800X3D; RAM: 32 GB; GPU: AMD 9700 XTX
Flest datorer när han dör vinner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Han citerar ju folk som svarade att man väljer amd så det är uppenbart det företaget han syftar på

Det va uppenbart fram tills han skriver ” ….den stora massan väljer det”, den stora massan väljer inte Amd, där är det nvidia, där xx60 säljs mest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nvidia patchar upp Hellblade med RT, med RT på, är spelet är ospelbart på AMD och Intels GPU:r, men lägg också märke till att Nvidia tappar mer än hälften av sin prestanda, hur bra är det?
Svårt för Intel och AMD att lappa och laga i kod som implementerats av Nvida, bättre att föreslå att RT skall slås av och lägga krutet på nyare spel.

Inte första gången nvidia tar förluster så länge konkurensen tappa mer. Minns när spel packades fullt med onödigt tesselation under synliga ytor bara så AMD tappade mer fps än nvidia.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Maximo:

Är det ospelbart på AMD då eller gäller inte detta bara RDNA4?
Har svårt att se hur Nvidia skulle kunna patcha in "optimeringar" som gör spelet ospelbart på AMD kort som inte ens släppts än vid det tillfället? Känns långsökt liksom....

Det är med RT är det ospelbart på AMD och Intel kort, Utan RT fungerar dessa bra.

Man kan fråga sig varför, förståeligt att Nvidia inte vill lägga mycket krut på att det skall fungera bra på konkurrenternas kort, men så här jävla dåligt? Då är det bättre att låta bli. Nvidia kan kan knappast skylla på bristande förmåga i att implementera RT.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Det va uppenbart fram tills han skriver ” ….den stora massan väljer det”, den stora massan väljer inte Amd, där är det nvidia, där xx60 säljs mest

Ganska uppenbart att han pratade om toppklass med de inställningar han skrev. Där har AMD vad jag vet inget kort eller?

I "mellanmjölk" klassen finns det både AMD och Intel och precis som du skriver har Nvidia högsta marknadsandelen där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ganska uppenbart att han pratade om toppklass med de inställningar han skrev. Där har AMD vad jag vet inget kort eller?

I "mellanmjölk" klassen finns det både AMD och Intel och precis som du skriver har Nvidia högsta marknadsandelen där.

Stora massan köper inte toppklass.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Dom har gjort detta för att förbättra för sig själva, optimerad kod för deras hårdvara. Och som för att konkurrenterna inte har deras hårdvara så går det sämre på dom korten.
Dom har ju ersatt standard kod med NVIDIAs egna, bakom ryggen på folk. Kunder får upptäcka den hårda vägen att deras saker inte fungerar som det borde i vissa spel. Och det är inte för att AMD eller intel är så dåliga på att skapa drivrutiner till sina kort (även om mycket finns att önska där) men dom kan inte skapa kod som är optimerad runt NVIDIAs hårdvara.
Det finns patent som skyddar NVIDIA här på hårdvara och mjukvara. Så vad är det konkurrenterna skulle ha gjort egentligen? Samma sak som NVIDIA och gå bakom ryggen på folk och sluta avtal med spelbolagen om att dom ska använda deras kod när dom bygger spel?
Det är korruption det NVIDIA har ägnat sig åt och dessa spelbolag.
Och det där är i allra högsta grad fog för stämning.

De har byggt en optimerad version för Rt åt sina egna kort. Ingen är tvingad att nyttja den. Utvecklarna väljer vad de vill nyttja.
Amd har ju gjort samma sak i vissa spel ihop med utvecklarna (starfield bland annat).

Högaffel maffian kan lugna sig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Stora massan köper inte toppklass.

Vilket är exakt vad första inlägget handlade om

Ska vi starta om hela konversationen tycker du?