Prestandaproblem på AMD-kort kan bero på Nvidia-optimeringar

Permalänk
Melding Plague

Prestandaproblem på AMD-kort kan bero på Nvidia-optimeringar

De senaste Radeon-korten har problem med ray tracing-prestanda i Unreal Engine 4-spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

nVidia börjar lukta som Intel

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

" att problemen istället kan handla om spelkod som inte har optimerats för AMD:s grafikkort "

Tror sånt kan förekomma faktiskt... på nåt sätt känns det inte helt omöjligt i alla fall.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

nVidia börjar lukta som Intel

Börjar?

Permalänk
Medlem

Oväntat.. Nvidia verkar lägga energi på allt utom att göra kort som är snabbare hårdvarumässigt.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Oväntat.. Nvidia verkar lägga energi på allt utom att göra kort som är snabbare hårdvarumässigt.

Spelen använder en plugin gjord av Nvidia som sparar företaget X antal kronor. Nvidia har inte gjort något mot konkurrenterna, dessutom verkar inte Intel ha några problem...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

dessutom verkar inte Intel ha några problem...

Videon som länkas i nyheten säger annat: "It also runs like absolute crap with RT turned on on the B580".
Även Nvidia själva har problem, men bara om man stänger av DLSS. Så det är verkligen optimerat bara för DLSS, vilket jag antar kan förklara varför alla andra har problem, och Nvidia klarar sig undan för man kan aktivera DLSS.

Permalänk
Medlem

Spelen använder en plugin gjord av Nvidia som sparar företaget X antal kronor. Nvidia har inte gjort något mot konkurrenterna, dessutom verkar inte Intel ha några problem...

"Flera av de spel som användare har rapporterat om prestandaproblem i använder nämligen en version av UE4 som är särskilt optimerad för Nvidias grafikkort, kallad NvRTX. Det gäller till exempel Hellblade och The Ascent. NvRTX utvecklas av Nvidia och ersätter Epics DirectX Raytracing-baserade renderingsmotor som är optimerad för samtliga tillverkare."

Det de skriver om är ingen plugin, den ersätter hela unreal engine med en RTX-optimerad variant.
https://developer.nvidia.com/game-engines/unreal-engine/rtx-b...

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

"Flera av de spel som användare har rapporterat om prestandaproblem i använder nämligen en version av UE4 som är särskilt optimerad för Nvidias grafikkort, kallad NvRTX. Det gäller till exempel Hellblade och The Ascent. NvRTX utvecklas av Nvidia och ersätter Epics DirectX Raytracing-baserade renderingsmotor som är optimerad för samtliga tillverkare."

Det de skriver om är ingen plugin, den ersätter hela unreal engine med en RTX-optimerad variant.
https://developer.nvidia.com/game-engines/unreal-engine/rtx-b...

Ja men hela motorn finns ju utan men då får man bygga den själv 🙂 det finns andra varianter

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Är samma stuttering med Intel kort vilket han tar upp i klippet

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

Optimeringar för Nvidia förekommer nog med 100% säkerhet, speciellt i spel med full raytracing, men här vet jag inte. Jag spelade Hellblade: Senua´s Sacrifice med max raytracing på 7700 XT utan att uppleva något av de extrema stopp som visas i videon. Nämnde inte DF att det kunde bero på shader compilation som inte funkar som det ska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Optimeringar för Nvidia förekommer nog med 100% säkerhet, speciellt i spel med full raytracing, men här vet jag inte. Jag spelade Hellblade: Senua´s Sacrifice med max raytracing på 7700 XT utan att uppleva något av de extrema stopp som visas i videon. Nämnde inte DF att det kunde bero på shader compilation som inte funkar som det ska?

Står att det är AMDs senaste serie som har problem dvs 9000 serien samt Intel B570/80.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

Är typ inte det här fog för stämning i domstol?

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem

Det har man ju vetat länge att många i stort sett bara optimerar för nVidia.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur galet amd totalt kör över nvidia i cod så är det väll bara rätt att nvidia ska ha en likvärdigt stor fördel i ett spel iallafall

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Har inte företag fått böter för liknande monopol fasoner?

Det här är uppenbart att Nvidia stänger ut all konkurrensen med sin dominans.

Permalänk
Medlem

Om problemen bara drabbar RDNA4 så är det väl svårt att skylla problemet på Nvidia, eftersom spelen det handlar om kom ut flera år innan RX 9000-serien.

Permalänk
Medlem

En anledning jag alltid kommer föredra Nvidia, de är helt enkelt mer "involverade" i spel med stöd osv.
Även om AMD jobbar hårt på den biten kommer Nvidia alltid ligga före.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Är typ inte det här fog för stämning i domstol?

Skrivet av jehuty:

Har inte företag fått böter för liknande monopol fasoner?

Det här är uppenbart att Nvidia stänger ut all konkurrensen med sin dominans.

Nej det är det inte. Och nej detta har inget med monopol och göra...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

En anledning jag alltid kommer föredra Nvidia, de är helt enkelt mer "involverade" i spel med stöd osv.

En anledning att föredra AMD...

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det är en del av företagskulturen på större amerikanska företag. De har avdelningar som har som enda uppgift att skapa försäljningsmaterial som nedvärderar (smutskastar) konkurrenterna, och som anställd i Sverige satt man och häpnade när man läste talepunkterna.

Säkerligen förekommer detta även på den tekniska sidan där man genererar beräkningar som är till nackdel för konkurrenterna. Ni som var med förr minns väl hur Microsoft skevade på HTML-standarden så att det i princip blev konstigt att visa en sida på något annat än deras egen webbläsare. Man blev ju tvungen att skriva sin HTML-kod för antingen default-standarden eller Microsoft-standarden.

Det hela ligger väl lite i linje med vad AMD har sagt skall vara prioriterat framöver, att de måste bli starkare på att generera mjukvara som bättre för fram deras egna produkters styrkor. Man kan inte lita på att köra konkurrenternas mjukvaror och tro att dessa är neutrala.

Permalänk
Hjälpsam

Nvidia patchar upp Hellblade med RT, med RT på, är spelet är ospelbart på AMD och Intels GPU:r, men lägg också märke till att Nvidia tappar mer än hälften av sin prestanda, hur bra är det?
Svårt för Intel och AMD att lappa och laga i kod som implementerats av Nvida, bättre att föreslå att RT skall slås av och lägga krutet på nyare spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

En anledning att föredra AMD...

Ja så kan man också se det.
Jag köper det som fungerar bäst för mina ändamål.

Kanske AMD får lika hög prioritering hos spelutvecklare i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nvidia patchar upp Hellblade med RT, med RT på, är spelet är ospelbart på AMD och Intels GPU:r, men lägg också märke till att Nvidia tappar mer än hälften av sin prestanda, hur bra är det?
Svårt för Intel och AMD att lappa och laga i kod som implementerats av Nvida, bättre att föreslå att RT skall slås av och lägga krutet på nyare spel.

Är det ospelbart på AMD då eller gäller inte detta bara RDNA4?
Har svårt att se hur Nvidia skulle kunna patcha in "optimeringar" som gör spelet ospelbart på AMD kort som inte ens släppts än vid det tillfället? Känns långsökt liksom....

Permalänk
Medlem

Nej det är det inte. Och nej detta har inget med monopol och göra...

Och hur vet du det?

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Är inte detta en gammal sanning ändå?
Senaste 2 konsol generationerna för både Xbox och PlayStation, har AMD stått för både CPU och GPU. Likaså vet vi att kommande PlayStation 6 kontrakt landade hos AMD och byggs på deras hårdvara. Så för mig pekar allt åt ett helt annat håll. När PlayStation 5 Pro lanserades med Sonys egna uppskalning har jag för mig samarbete nämndes med AMD, likaså när FSR 4.0 visades upp läste jag artiklar om att Sony samarbetar med AMD för att kunna använda tekniken framåt på deras konsoler.
Tittar vi på Valves Steamdeck likaså där är det AMD hårdvara som används.
För mig känns det ologiskt att spelföretag med detta i åtanke inte optimerar spel emot AMDs hårdvara, då det är just de dem gjort senaste åren på konsol sidan. Givetvis vet vi att Unreal engine spel gått knakigt på konsoler bla titlar så som Star Wars Jedi Survivor som Digital Foundry bevakat under åren.
Rent kraskt känns de som Nvidia helhjärtat satsat allt på AI där pengarna funnits för dem de senaste åren, medans spelmarknaden känts som en bisyssla. Problem med drivrutinerna, smältande kontakter och vem glömmer "missing ROPS".
Som sagt kört Nvidia hela vägen sedan TNT2 men bytte till AMD vid senaste lanseringen och än så länge har allt fungerat väldigt väl. Dock inte kört nämnda titlar som nämns i artikeln.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT OC 16GB | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Medlem

Och lösningen är väl ändå att stänga av raytracing?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarCroW:

Är inte detta en gammal sanning ändå?
Senaste 2 konsol generationerna för både Xbox och PlayStation, har AMD stått för både CPU och GPU. Likaså vet vi att kommande PlayStation 6 kontrakt landade hos AMD och byggs på deras hårdvara. Så för mig pekar allt åt ett helt annat håll. När PlayStation 5 Pro lanserades med Sonys egna uppskalning har jag för mig samarbete nämndes med AMD, likaså när FSR 4.0 visades upp läste jag artiklar om att Sony samarbetar med AMD för att kunna använda tekniken framåt på deras konsoler.
Tittar vi på Valves Steamdeck likaså där är det AMD hårdvara som används.
För mig känns det ologiskt att spelföretag med detta i åtanke inte optimerar spel emot AMDs hårdvara, då det är just de dem gjort senaste åren på konsol sidan. Givetvis vet vi att Unreal engine spel gått knakigt på konsoler bla titlar så som Star Wars Jedi Survivor som Digital Foundry bevakat under åren.
Rent kraskt känns de som Nvidia helhjärtat satsat allt på AI där pengarna funnits för dem de senaste åren, medans spelmarknaden känts som en bisyssla. Problem med drivrutinerna, smältande kontakter och vem glömmer "missing ROPS".
Som sagt kört Nvidia hela vägen sedan TNT2 men bytte till AMD vid senaste lanseringen och än så länge har allt fungerat väldigt väl. Dock inte kört nämnda titlar som nämns i artikeln.

Tror man väljer vilken plattform man kompilerar mot så för playstation finns det säkert specifika optimeringar som inte ingår för Windows/Linux build

Permalänk
Medlem

Det är inte första gången som Nvidia lagt fällerben på konkurrenten, physx och gameworks var likadana på den fronten. Och precis som under den perioden, så är det också planerat åldrande som också stor på spel. Nu är ju AMD inga änglar heller, FSR 4 är prima färskt exempel på annat planerat åldrande. Men Nvidia är ännu mer tydligare med deras intentioner.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt ligger nog i regel oftast dessa prestandaproblem på utvecklarna. Givetvis kommer de optimera utefter marknaden i första hand = Nvidia. Detta leder givetvis till mer problem med AMD, men inte nödvändigtvis deras fel. Detta får man räkna med om man köper något som är mer eller mindre "irrelevant".

Hur som så tycker jag hårdvara aldrig varit så här stabil. Jag är sjukt imponerad av mitt plockepinn. Tveklöst den bästa dator jag haft, so far Vad gäller stabilitet, inte prestanda. Den är givetvis den bästa dator jag haft gällande det med.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E