TV-guiden 2024/25 – diskussiontråden

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av orrebus:

Hej,
någon som vet något hur W95B står sig mot W95A? Lägre startpris samt bra rabatt via Benify. Samt hur den står sig mot Samsung och Sony, dvs vilken modell den konkurrerar med?

ca 18400kr för en 75".

W95B (2025) är efterföljaren till W95A (2024) och som följd är den nya typiskt lite ljusstarkare. Modellen ska vara i samma kategori av produkter som du frågat om tidigare, dvs klassen runt Samsung QN90 till QN85 och LG QNED93.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Sonys XF8305 är en 2018-modell utan FALD, utan något särskild ljusstyrka med 300-400 nits någonstans samt utan något extra bra reflexfilter. En rätt så meh TV. Om än förstås med Sonys signum om vettig färgkvalitet utifrån hårdvarans förutsättningar.

Det mesta som finns på marknaden steget ovanför bottenmodellerna är idag av ekvivalent kvalitet fast med modernare systemkretsar för dagens appar. Om jag utgår från guiden för det ljusa rummet: https://www.sweclockers.com/artikel/40090-tv-guiden-hitta-rat... skulle din gamla Sony landa i kategori F: kanske lite extra men ofta inget alls

Om denna duger idag för era behov så har ni inte ett särskilt svårt eller krävande rum. Eller är bara lyckligt omedvetna om hur mycket bättre TV-apparater det finns. Om det är sug efter ny TV som presterar bättre i rummet, kolla länkade guiden på modeller. Står där vad de tillför.

Ni skulle kunna lösa problemet med segt gränssnitt anno de idag klena 2018-daterade systemkretsarna som sitter i TV:n med den vanligaste lösningen av alla: Köp en ny smartbox av valfri sort. Google, AppleTV etc. Om TV:n ändå anses duga som den är vill säga.

Tack Laxpudding, tycker du beskriver det väl, lyckligt ovetande ☺️

Fråga.
Om du hade fått välja, en tv i storleken mellan 70-80, och en budget upp till 20tsek, max 25, vad hade du själv köpt för modell?
Mvh

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av klove:

Fråga.
Om du hade fått välja, en tv i storleken mellan 70-80, och en budget upp till 20tsek, max 25, vad hade du själv köpt för modell?
Mvh

Jag hade köpt den TV som passar användningen, önskemålen och rummet i fråga. Därför jag skriver guider som förklarar vad varje modell står för i fråga om egenskaper.

Ni har ju ändå en enkel situation, nästan allt är bättre om ni följer guiden och letar modeller i kategori A-E och undviker F samt okända modeller. Då har ni automatiskt plockat en TV som är bättre än den ni har i fråga om att hantera rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klove:

Fråga.
Mvh

Spontant bör till exempel en LG OLED på 77” kunna rymmas i denna budget, och det är en TV som tillhör den absoluta toppklassen sett till bildkvalitet

Sen finns det såklart andra avvägningar att göra, men 20k och 75” är bland det bästa man kan få som är ’rimligt prisvärt’ och bland den absoluta toppen av prestanda

Då ska man inte köpa en tv med basnivå

Permalänk
Medlem

Hej alla. Elgiganten har sin dagliga TV-rea, om än med lite begränsat utbud. Jag spanar efter en TV med FALD för film & motrsport i 75-tumsklassen och funderar på dessa: Samsungs QN90F (rea: 25k) jämfört med Sonys Bravia 7 (ej rea: 29k). Det är tråkigt att Samsungs alternativ saknar Dolby Vision men i övrigt har jag svårt att greppa skillnaderna mellan dem. Alternativt finns Sonys Bravia 5 (rea: 25k), Philips MLED910 (rea: 19k), & LG:s QNED 93 (rea: 23k) som alla har Dolby vision. Samsungen har klart högst nypris av dessa, följt av LG:n, men är det att översätta till bäst kvalitet? Inspel mottages med tacksamhet

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Oyes:

Hej alla. Elgiganten har sin dagliga TV-rea, om än med lite begränsat utbud. Jag spanar efter en film-TV med FALD i 75-tumsklassen och funderar på dessa: Samsungs QN90F (rea: 25k) jämfört med Sonys Bravia 7 (ej rea: 29k). Det är tråkigt att Samsungs alternativ saknar Dolby Vision men i övrigt har jag svårt att greppa skillnaderna mellan dem. Alternativt finns Sonys Bravia 5 (rea: 25k), Philips MLED910 (rea: 19k), & LG:s QNED 93 (rea: 23k) som alla har Dolby vision. Samsungen har klart högst nypris av dessa, följt av LG:n, men är det att översätta till bäst kvalitet? Inspel mottages med tacksamhet

Alla är i snarlik nivå ifråga om kapacitet. Bravia 7 och QN90F övertag i fråga om rå ljusstyrka. De andra något lägre ljusstyrka (men fortfarande högt jämfört med äldre apparater) samt enklare reflexfilter. Vad som är dugligt beror på vilken TV du har och jämför med, men helt klart QN90F eller Bravia 7 för en högre nivå. Skillnaden är lite enkelt att Samsungen är lite mer tweakad i färger och kontrast medan Sony sätter mer färger mer exakt och konsekvent. Det finns också betydande skillnader i handhavande där Samsung har mer finesser men också är rörigare. Samsungen har också övertag i extra spelfinesser där Sony är mer rudimentär.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket

Permalänk
Medlem

Något som sett / testat 77OLED909?

Intressant prissättning nu jämfört med lanseringen för ett par månader sen.

Permalänk
Medlem

Hej,
Fråga gällande tv-storlek. Sitter 2.9-2.7m ifrån tv:en idag, dock hörnsoffa så övriga familjen sitter i många fall närmre.

Hade tänkt en 75" men den jag hälst skulle vilja ha är slut i lager (Bravia 7). Finns dock 85" men frågan är om det blir "för" stort för en billigare peng än Samsungs QN90F i 75". Då.vi ofta är fler som kollar på tv:en samtidigt.

Allente via parabol 90% av tiden annars och Stream som gäller.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av orrebus:

Hej,
Fråga gällande tv-storlek. Sitter 2.9-2.7m ifrån tv:en idag, dock hörnsoffa så övriga familjen sitter i många fall närmre.

Hade tänkt en 75" men den jag hälst skulle vilja ha är slut i lager (Bravia 7). Finns dock 85" men frågan är om det blir "för" stort för en billigare peng än Samsungs QN90F i 75". Då.vi ofta är fler som kollar på tv:en samtidigt.

Allente via parabol 90% av tiden annars och Stream som gäller.

Vad som är för stort eller för litet är personligt. Finns endast en normalfördelningskurva på åsikterna.

Inte exakt men fungerar som tumregel för att det är lätt att komma ihåg:

Flytta dig ca 45 cm för varje ändring av 10 tum på TV:ns storlek.

Har du en 65:a idag och vill uppleva hur stor en 75 upplevs i storlek, flytta dig alltså nästan halvmetern närmare din befintliga 65:a. För samma svar om ökning från 65 till 85 tum, flytta dig 90 cm närmare. Försök ge det lite tid, kanske sätta en stol framför soffan och testa hur du/ni upplever det med textning etc.

Permalänk
Medlem

[quote postid="20948473" userid="215796" name="Laxpudding"]
Vad som är för stort eller för litet är personligt. Finns endast en normalfördelningskurva på åsikterna.

Inte exakt men fungerar som tumregel för att det är lätt att komma ihåg:

Flytta dig ca 45 cm för varje ändring av 10 tum på TV:ns storlek.

Har du en 65:a idag och vill uppleva hur stor en 75 upplevs i storlek, flytta dig alltså nästan halvmetern närmare din befintliga 65:a. För samma svar om ökning från 65 till 85 tum, flytta dig 90 cm närmare. Försök ge det lite tid, kanske sätta en stol framför soffan och testa hur du/ni upplever det med textning etc.

Toppen det ska jag göra!

Permalänk
Medlem

Slog till på LG's C5, 77tums igår kväll vid powers kampanj, levereras på fredag.
Som jag nämnde tidigare är jag inte ett fan av magic remoten, någon som provat beställa någon ersättare ? Skummat runt på nätet och var inte jättelätt att hitta något som liknade en vanlig kontroll / mer premium känsla

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av klove:

Slog till på LG's C5, 77tums igår kväll vid powers kampanj, levereras på fredag.
Som jag nämnde tidigare är jag inte ett fan av magic remoten, någon som provat beställa någon ersättare ? Skummat runt på nätet och var inte jättelätt att hitta något som liknade en vanlig kontroll / mer premium känsla

Pröva att beställa (eller hör av dig till LG support) den fjärrkontroll som heter MR25GB vilket är den traditionella MR-fjärren fast med knappsats. Ifall det är knappsatsen du saknar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Pröva att beställa (eller hör av dig till LG support) den fjärrkontroll som heter MR25GB vilket är den traditionella MR-fjärren fast med knappsats. Ifall det är knappsatsen du saknar?

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/124260?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMTI0MjYwIiwiZmlsdGVycyI6WyJ0PWFydGljbGVGdWxsIl0sInBhcmFtcyI6eyJjYWNoZUJ1c3RlciI6IjIwMjEwNTAxIn0sImtleSI6ImUyY2VkYjY2YWQ1MGU2MDA2YmQ1ZjVjMWE2MGQ1YzEzIn0%3D

Jag tänkte någon mer "rejäl" känsla i kontrollen, typ

kontroll

Men hittade enbart den, och såklart otillgänglig.

Permalänk
Medlem

Läst också att en hel del inte gillar LG's nya fjärrkontroll. Verkar inte vara så uppskattad... Om det är vanesak eller inte får vi se. Ska se om jag kan känna och klämma på den i butik.

Permalänk
Medlem

Digitaltvexperten har ett antal fjärrkontroller till LG TV-apparater
https://www.digitaltvexperten.se/fjarrkontroller-styrning/fja...

Bl.a. denna i metall, som jag har själv till min gamla OLED65E6V från 2017. Fungerar kanske inte till nyare LG TV.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Digitaltvexperten har ett antal fjärrkontroller till LG TV-apparater

Bl.a. denna i metall, som jag har själv till min gamla OLED65E6V från 2017. Fungerar kanske inte till nyare LG TV.

https://quickbutik.imgix.net/1936C/products/5bfd16815b563.jpeg?auto=format

Tack för tipset, får spana in den.

Funktionen på kontrollen man får till C5'an är "bra", förutom magic remote perspektivet, tycker det bara är i vägen när det hoppar igång.
Men bygg kvaliteten är så plastig det kan bli, påminner om handkontrollen till 8bitars nintendo.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av klove:

Tack för tipset, får spana in den.

Funktionen på kontrollen man får till C5'an är "bra", förutom magic remote perspektivet, tycker det bara är i vägen när det hoppar igång.
Men bygg kvaliteten är så plastig det kan bli, påminner om handkontrollen till 8bitars nintendo.

Jag är heller ingen fan av MR-pekaren. Fast du slipper den snabbt genom att börja navigera med knapparna. Så den är sällan i vägen när man får häng på det hela.

Permalänk
Medlem

Finns det några bra tips på ett vesa bordsställ till en mindre TV (LG C4 42") till bra pris? Vill ha höj/sänkbart och pivotering möjligt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dave:

Finns det några bra tips på ett vesa bordsställ till en mindre TV (LG C4 42") till bra pris? Vill ha höj/sänkbart och pivotering möjligt.

Tråden där detta diskuteras bäst. Kanske har historik med inlägg som matchar dina önskemål:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1666456-samlingstrad-f...