GPU fläktar på max och sprakar från GPU:n när man använder tryckluft på det?

Permalänk
Medlem

GPU fläktar på max och sprakar från GPU:n när man använder tryckluft på det?

Hej!

Min bror har ett Galax RTX 2080 Hall Of Fame (HOF) och för några månader sedan flyttade han och efter det så går fläktarna oftast på grafikkortet på max hela tiden, typ 1 av 10 uppstarter däremot så beter sig grafikkortet normalt. När grafikkortet går på max så går det inte sänka fläktarna i diverse styrprogram (t.ex. Xtreme Tuner Plus eller MSI Afterburner).

Temperaturen visar oftast kring 30-35 grader på kortet när fläktarna är på max, och inga andra konstigheter när man spelar. Men den låter som ett jetplan, haha

Datorn var däremot lite dammig och fanns även en del spindelnät i sig (de bor ute på landet numera så inga direkta konstigheter), så han kopplade ur allt och bar ut datorn och sprayade tvärt på grafikkortet med Biltemas Air Duster men det sprakade då till. Så han tog in datorn igen och lät den stå över natten och försökte igen nästa dag men betedde sig likadant, direkt han sprutar nära fläktarna på grafikkortet så sprakar det till som om det fortfarande är ström i det.

Pratade med honom om att köra korta sprayer och hålla burken rak/etc. för att minska kondens/etc. Men ingen skillnad.

Så han städade övrigt i datorn så gått det gick men verkar inte blivit något bättre. Jag ska dit om ca 2 veckor (Han bor +1000 mil bort, haha) och tänkte då ta isär grafikkortet för att kolla om någon kondensator eller liknande gått sönder om ni inte har någon bättre ide vad detta kan bero på?

Tacksam för att all hjälp och rådgivning!

Råkade skriva att istället för all i slutet
Permalänk
Medlem

Dålig kontakt mellan grafikkort och moderkort kanske? Testa att koppla loss kortet, inkl strömkablarna till kortet, och montera tillbaka det.

Sprakar? Säkert att det är elektriska sprakar och inte bara något som fysiskt tar emot fläktbladen när de roterar?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

När man använder tryckluft på burk måste man tänka på två saker.
1. Man måste blockera fläktarna från att snurra då det finns risk att de snurrar långt mycket fortare än de är designade för och kan då skada fläktlager.
Det finns även apekten där de, beroende på elektrisk design i fläkten, kan få fläkten att fungera som generatorer. Om det går att generera tillräckligt med spänning/ström för att orsaka skada är inget jag har någon aning om då jag inte kunnat hitta något som faktiskt bekräftar detta.
2. Man måste som du redan nämnt, hålla burken rakt så man inte sprutar ut det komprimerade innehållet i vätskeform....
Jag har ingen aning om denna vätska kommer dunsta tillräckligt fort eller om det finn risk att kondens bildas under ytmonterade komponenter...

Det bästa är att helt enkelt plocka ut grafikkortet när man ska rengöra rent det.

Det första din bror borde gjort när han upplevde problemet första gången var att koppla ur grafikkortet och återinstallera det.
Min rekommendation när man transporterar en dator med ett tungt grafikkort och kanske även en tung luftkylare är att lägga datorn på sidan med moderkortet nedåt för att minska risken för transportskada grafikkort, PCIe-port och moderkortet, alterntivt montera ur dessa om man inte har lämpligt fyllnadsmaterial för att ta upp kraftiga stötar.
Alla grafikkort som har en kylare som är längre än PCIe-porten och tar upp minst två portar kan i princip klassas som tunga.

Om han har en CPU med integrerad grafikkrets så kan han prova starta datorn utan grafikkortet installerad.

Permalänk
Medlem

Du skriver +1000 mil.

Har han flyttat till varmare trakter?

Tänkte mest på omgivningstemperatur och luftfuktighet, då det kan spela in på hur fläktar och då kylning fungerar.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Gissning är att fläkt-kontrollern på grafikkortet lagt av. (eller om det nu fungerar 1 gång av 10, så väldigt nära att ha lagt av). Hände mig på mitt gamla Asus 1080ti. Då körde fläktarna på max (eller till och med en bra bit högre) än max-rpm. Man kunde också se att kortets faktiska varvtal på fläktarna inte alls matchade det jag försökte ställa in i AfterBurner. "löste det" genom att sätta på en vattenkylning på kortet, med en externt reglerad fläkt på radiatorn.
Men ett första test är att sätta grafikkortet i en annan dator, och se om det beteer sig på samma sätt där.
"Sprakandet" har jag svårt att tro är relaterat till ovan problem. Fläktarna skall man inte låta snurra fritt när du kör tryckluft (som nämnts ovan).

Permalänk
Medlem

Ser ut som en typisk transport-skada.

Permalänk
Medlem

Tack för många bra tips, i grunden gissar jag också på transportskada som huvudorsak, men ska be honom ta lös grafikkortet och blockera fläktarna och därefter blåsa på dem med tryckluften och se om det gör någon skillnad.

Funkar inte det så får han vänta 2 veckor ytterligare tills jag är där och kan felsöka mer noggrant. Kanske tar med ett gammalt GTX 970 för att testa hans dator, tyvärr har de ingen annan stationär dator så han kan inte testa grakkortet så, men ska nog gå lösa i värsta fall. 👍❤️

Tack!