Spotify höjer priset i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag körde Deezer några år. Den största skillnaden, och varför jag bytte öht, var att den inte är nerklottrad med poddar och annat onödigt, de finns men är i en egen flik så man störs aldrig av dem. Sen har den ju Hifi också i normala priset, om man bryr sig om det. All musik jag ville lyssna på fanns där. Jag tror nog att med 120 miljoner låtar så finns nog det mesta där.
Nuförtiden använder jag Tidal en helt ren musik-app utan onödigt lullull och fantastisk algoritm för att lära sig vilken musik/stämning jag vill ha.

Tack får helt enkelt ta mig en närmare tidd på Deezer då

Permalänk

Räknade på det nu och med det nya priset så kan jag spara 500kr om året med Deezer istället.
Så jag avslutade min Spotify prenumeration, överförde mina spellistor med tunemymusic och sitter nu och lyssnar på samma låtar med betydligt bättre ljudkvalite för en billigare peng.

Tog kanske 15-20min.

Permalänk
Medlem

Jag sa upp Spotify omedelbart när Joe Rogan inte längre var Spotify exclusive.
Kör Youtube Premium där Youtube music ingår. Känns betydligt vettigare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är inte ovanligt att producenter anpassar prissättningen efter köpkraften i den aktuella regionen. 100 kronor kan vara som en fjärt i rymden här i Sverige, men motsvara en veckolön på andra håll i världen. Vill man vara verksam på den marknaden måste man anpassa prissättningen. Det är en faktor. Sedan är valutakurs och inflation andra faktorer.

Japan är väl mer välbeställtt än Sverige? 64 kr där känns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Om en stat är välbeställd eller ej har inte nödvändigtvis någon som helst korrelation till den genomsnittlige medborgarens utrymme för lyxkonsumtion. Vad som kostar relativt mest av lyx och nytta skiljer också, och det ena tar såklart utrymme från det andra.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag sa upp Spotify omedelbart när Joe Rogan inte längre var Spotify exclusive.
Kör Youtube Premium där Youtube music ingår. Känns betydligt vettigare.

Lite kul, jag sade upp Spotify omedelbart när Joe Rogan blev Spotify-exklusiv. Kör också Youtube premium istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fysiska skivor är för omständligt. Isåfall får man köpa digital musik med de inlåsningseffekter det innebär. Då återstår torrents och streaming. Och här har ju Spotify gjort det smidigare att streama än att ladda ner.

Inte alls, man rippar dem enkelt till mp3'or och fördelen är att man alltid har tillgång till dem Sen kanske det inte gäller mainstream artister direkt, men inom metal/hårdrock bidrar man till att artisterna får lite mer än de få ören Spotify ger

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Sa upp mitt för en månad sen, testar lite andra tjänster.
Deezer nu, helt OK men buggit på Android och rörigt UI
Blir Tidal näst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Varför spekulera när det går att söka på nätet?

Land och BNP per capita (PPP)
Sverige ca 71 000 USD, Bland de högsta i världen
Japan ca 50 000 USD, Lägre än Sverige, trots större ekonomi totalt sett

Källa: IMF och World Bank, 2024 års siffror (uppskattning)

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Jag använder ReVanced så jag betalar inget för premium.

Permalänk
Medlem

Kör YouTube family och slipper reklamen på Youtube, vilket gör att Spotify är helt ointressant..
Får man iallafall lite mervärde..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Keys:

För mig som lyssnar väldigt intensivt på, för mig, nya saker, men också snabbt tröttnar, blir det svårt att sluta använda streamingtjänster med ett extremt brett sortiment. ”Måste” liksom ha tillgång till alla världens musikstilar i princip….förrutom möjligtvis dansband.

Vad jag ville ha sagt är att det fortfarande känns extremt prisvärt utifrån hur jag lyssnar. 👍🏼

Samma här. Jag botaniserar vilt utifrån olika intryck. Hittar allt som oftast riktigt bra ny musik jag aldrig hade kommit på om jag bara hade knallat in i en gammaldags vinylbutik och valt ut några skivor för provlyssning. Jo, man gjorde så förr.

Spotifys algoritmer för att föreslå ny musik fungerar ofta riktigt bra. I värsta fall om jag spelar min föreslagna veckans lista så blir det lite motsvarande radioskval, men utifrån min musiksmak och utan reklam och fåniga radiopratare som ska garva skiten ur sig. I bästa fall hittar jag nya guldkorn!

Så, visst tycker jag det är synd när priserna går upp, men det är en förbaskat bra tjänst och ide från grunden. Jag har varit med på tåget sen Spotify startade, t.om när det var i beta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alch:

Har du någon superrabatt, eller en plan som inte listas?
https://www.deezer.com/en/offers
https://www.deezer.com/sv/offers

Man köper en 12 månaders key på valfri key site (se till att det är en key och inte Account bara).

Den fyller man i den här
https://account.deezer.com/sv/gift/

Priset varierar hela tiden , ser att de idag ligger på 6-700 för 12 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Hur ofta har vi deflation i Sverige? Så klart att priserna bara går uppåt.

Syftade mer till att allt höjs oavsett, inte nödvändigtvis kopplat till inflationen. Annars har du så klart rätt, deflation brukar man väl undvika

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av InteIdiot:

Lite kul, jag sade upp Spotify omedelbart när Joe Rogan blev Spotify-exklusiv. Kör också Youtube premium istället.

Det gjorde jag också faktiskt, på dagen! Men gav tyvärr med mig efter ett tag och började prenumerera igen. Ville inte vara utan Rogan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har blivit lite väl många ökningar på relativt kort tid, tyvärr. Men för mig har det inte nått en gräns där jag inte tycker att det är värt det än. Önskar fortfarande att dom skulle fixa "shuffle" eller lägga till en "randomizer", men det får man nog se sig i stjärnorna efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Tror du verkligen det? Personligen tror jag det varit bra mycket billigare att bara köpa all musik jag vill ha. Tyvärr fastnar man i bekvämligheten och sen är det svårt att komma loss.

Ja, men det blir lite bökigt att spela vinyl till sina airpods på bussen också, så man får välja sina strider

Permalänk
Medlem

VPN + 12-månaders förbetalt Indiskt presentkort = 18 kr/mån.

Permalänk
Medlem

Eh är så lätt att kringå det där ändå så vet inte varför man skulle betala svenska priset. Betalar typ 40kr i månaden för min spotify är inställd på bulgarien och har kört så i flera år nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Egentligen borde ju abonnemang följa inflation, så jag ser inget stort problem i att avgiften ökas med jämna mellanrum. Tänker jag fel?

Nja, man kan ju tänka så, men inte allt följer inflationen. Lönehöjningar t.ex.

Prishöjningarna är drivs av kostnader för tjänst/produkt, girighet och vad man tror att folk är villiga att betala (dvs till den nivå där vinsten maximeras).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja, men det blir lite bökigt att spela vinyl till sina airpods på bussen också, så man får välja sina strider

Jo, men rippa CD till mp3 är ju t ex fullt möjligt (och lagligt). Vi betalar väl till och med en avgift pga just det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Hur ofta har vi deflation i Sverige? Så klart att priserna bara går uppåt.

En del elektronik och andra konsumentervaror går ner i pris. Priser går inte bara upp.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Pengar är till för att tas med i graven. Speciellt när det blir allt vanligare att inte äga det som produceras och som förväntas att du ska konsumera. I takt med att skivförsäljning slutade vara en grej så har verkshöjden sjunkit till dystopiska låga nivåer.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag sa upp Spotify för flera år sen, kör Youtube Premium och Tidal idag.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Youtube Music kräver en del tillvänjning men funkar bra efter man vant sig. Förslagen är annorlunda och algoritmen skiljer sig så pass att det blir lite spännande i början när man lyssnar. Men jag saknar i stort inget essentiellt från Spotify. Och då undrar jag som en person som sa upp Spotify i samband med att jag skaffade Youtube Premium: Hur kommer det sig att ni betalar för Spotify OCH Youtube Premium när Music ingår i Premium?

Jag förstår genuint inte.

Permalänk
Medlem

Vi har flera streamingtjänster i familjen, men Spotify är klart dyrast, och nu höjer de priset igen.

Vi lyssnar en del på musik, men det är väldigt sällan vi söker efter nytt eller att våra favoritartister faktiskt släpper något nytt. Då känns streamingtjänster för film och serier betydligt mer prisvärda, där kommer det, åtminstone för oss, nya saker ganska ofta.

Kanske är Spotify helt enkelt inte rätt tjänst för vår familj.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det går bra med reklam under de sju timmar per år jag använder Spotify.

Permalänk
Medlem

Exporterade mina listor och sa upp Spotify tidigare i år efter att återigen tröttnat på deras VDs uttalanden i media. Var kund i drygt 10 år. Efter deras ställningstagande att stötta apartheid och folkmord nu i sommar känns det som att rätt beslut fattades.

Permalänk
Medlem

Jag sa upp Spotify för flera år sedan. Låtar försvinner ut från ens listor ibland, kanske Spotify slutar betala royalty till vissa artister?
Ökade priser är en annan faktor, vill man lyssna på poddar så är det reklam oavsett free eller premium är sista spiken i kistan.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem

För 20 kr mer i månaden kan jag få Youtube Premium + Music, känns som det är dags för ett byte.

Ska testa lite under gratis månaden och se hur Music appen funkar i bilen.
Funkar det bra är det ett stort plus att slippa reklamen i både bilen och telefonen.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.