Permalänk
Medlem

Tv utan HDMI ARC?

Hej,

Köpt en soundbar, men det visade sig att smart tv:n inte har varken HDMI arc eller optiskt. Den har förvisso HDMI.

Hur kan man lösa det så att jag kan använda soundbaren? Nån? 🙂

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rambun:

Hej,

Köpt en soundbar, men det visade sig att smart tv:n inte har varken HDMI arc eller optiskt. Den har förvisso HDMI.

HDMI utan ARC kan endast ta IN bild och ljud till TV:n, aldrig skicka ljudet UT till ett ljudsystem.

Vad är det för TV du har? Ofta när det ställs sådana här frågor har man bara förbisett någon detalj. TV:n kan förvisso vara hopplöst gammal eller en väldigt enkel modell. Fast typiskt är att om TV:n är modern nog för ett smart-system så har den också sådant som ARC och/eller optiskt. Om det nu inte är ett riktigt bottenskrap till TV. Men för att kunna svara på det måste du berätta vad det är för TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rambun:

Hej,

Kör via hdmi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

HDMI utan ARC kan endast ta IN bild och ljud till TV:n, aldrig skicka ljudet UT till ett ljudsystem.

Vad är det för TV du har? Ofta när det ställs sådana här frågor har man bara förbisett någon detalj. TV:n kan förvisso vara hopplöst gammal eller en väldigt enkel modell. Fast typiskt är att om TV:n är modern nog för ett smart-system så har den också sådant som ARC och/eller optiskt. Om det nu inte är ett riktigt bottenskrap till TV. Men för att kunna svara på det måste du berätta vad det är för TV.

Det är en Philips. Den har typ vanliga HDMI men inte ARC. Den har inte heller optiskt. Försöker hjälpa min svärmor, därav har jag inte exakt modell på tvn...
Finns det annan sätt tvn kan skicka ut ljud ut till ett ljudsystem? Eller har jag köpt soundbaren helt i onödan? 😅

Permalänk

Du kan skaffa HDMI-splitters som splittar på ljud och bild. Jag köpte en från Nördic just för att jag ville ha Earc, vilket min TV inte hade. Funkade utmärkt. Denna passade mig: https://noerdic.se/products/nordic-8k60-hdmi-earc-audio-to-so...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rambun:

Det är en Philips. Den har typ vanliga HDMI men inte ARC. Den har inte heller optiskt. Försöker hjälpa min svärmor, därav har jag inte exakt modell på tvn...
Finns det annan sätt tvn kan skicka ut ljud ut till ett ljudsystem? Eller har jag köpt soundbaren helt i onödan? 😅

Skulle nästan kunna sätta min favorit kaffe mugg på att du missat något. Är där inte optisk är där koaxial. Hade det varit en Xzorro,Finlux,Andersson m.m. Kanske det.. men..... Det var Philips som uppfann det digitala protokollet.... så att dom skulle missat nej. Nej.

Kolla runt noga bak. Leta efter en "enkel" RCA utgång som antingen är svart eller gul.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av mewrtar123:

Du kan skaffa HDMI-splitters som splittar på ljud och bild. Jag köpte en från Nördic just för att jag ville ha Earc, vilket min TV inte hade. Funkade utmärkt. Denna passade mig: https://noerdic.se/products/nordic-8k60-hdmi-earc-audio-to-so...

Splitter hjälper inte i detta fall då dom vill ha ljudet ut från TV'n. Så det behövs en ljud ut port av något slag vanligtvis optisk eller HDMI ARC.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rambun:

Philips har sålt mycket skräp genom åren, renodlade OEM-produkter som inte på något sätt är identiska med Philips övriga utbud i fråga om teknik och kapacitet. Mer som en random TV från Wish- eller Ali Express.

Så ja, det kan vara så illa att Soundbaren du köpt är helt onödig och TV:n är så jädra kass. Fast jag tror inte det, utan det brukar alltid finnas ljud ut i någon form. Det finns ofta ett samband här, likt att de personer som snabbt kan identifiera anslutningar och deras kapacitet/funktion förmodligen inte hade köpt TV:n från början då personen identifierat sådana brister och potentiella fällor innan ett köp. Medan de personer som inte har den kunskapen gärna fastnar i fällan. Fast också bara missar vilka anslutningar som faktiskt finns. Många som frågat liknande och bara är temporärt blinda för den optiska utgången framför näsan.

Är vi på det osannolika men inte omöjliga scenariot att det verkligen saknas en optisk ut och det saknas ARC så kan ljud ut fortfarande manifesteras på andra sätt:

• Hörlursutgång – inte idealisk men alltid något
• Analog linjeutgång 3,5 mm eller som L+R RCA
• Optisk ut via 3,5 mm-port, ofta delad funktion med en annan anslutning
• Koaxialt digital ljud ut. Sällsynt, men förekommer. Typiskt då en orange RCA-port
• Speciallösningar med ljud ut via någon adapter. Typiskt en adaptersladd ägaren slängde iväg med kartongen...

Då gäller det att soundbaren har matchande ingång...

Permalänk
Medlem

Hade ju varit bra att veta vilken TV och Soundbar det gäller, samt personen i fråga tittat på TV genom någon box eller om den inbyggda tunern används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Philips har sålt mycket skräp genom åren, renodlade OEM-produkter som inte på något sätt är identiska med Philips övriga utbud i fråga om teknik och kapacitet. Mer som en random TV från Wish- eller Ali Express.

Så ja, det kan vara så illa att Soundbaren du köpt är helt onödig och TV:n är så jädra kass. Fast jag tror inte det, utan det brukar alltid finnas ljud ut i någon form. Det finns ofta ett samband här, likt att de personer som snabbt kan identifiera anslutningar och deras kapacitet/funktion förmodligen inte hade köpt TV:n från början då personen identifierat sådana brister och potentiella fällor innan ett köp. Medan de personer som inte har den kunskapen gärna fastnar i fällan. Fast också bara missar vilka anslutningar som faktiskt finns. Många som frågat liknande och bara är temporärt blinda för den optiska utgången framför näsan.

Är vi på det osannolika men inte omöjliga scenariot att det verkligen saknas en optisk ut och det saknas ARC så kan ljud ut fortfarande manifesteras på andra sätt:

• Koaxialt digital ljud ut. Sällsynt, men förekommer. Typiskt då en orange RCA-port
• Speciallösningar med ljud ut via någon adapter. Typiskt en adaptersladd ägaren slängde iväg med kartongen...

Hej,

Se nedan bild på:
- Soundbaren
- tv
- Teles2 digitala box

Tv:n har ändå många ingångar/utgångar.
Se nedan bild. Tv:n har dock inte HDMI Arc eller optisk.

Nu verkar det vara så att svärmor använder Tele2' digitala box som är ansluten med HDMI till tv:n där hon helt och hållet styr tvn: s högtalare med fjärren till digitalboxen. Borde man inte kunna koppla optisk kabel från Soundbaren till digitala boxen(SPDIF) och på så sätt få soundbaren att funka?

https://postimg.cc/gallery/tsTsQ4g

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rambun:

Hej,

Se nedan bild på:
- Soundbaren
- tv
- Teles2 digitala box

Nu verkar det vara så att svärmor använder Tele2' digitala box som är ansluten med HDMI till tv:n där hon helt och hållet styr tvn: s högtalare med fjärren till digitalboxen. Borde man inte kunna koppla optisk kabel från Soundbaren till digitala boxen(SPDIF) och på så sätt få soundbaren att funka?

Om hon alltid använder boxen (och bara boxen, ingen Video, DVD, etc.) så borde det gå hur bra som helst med Optisk från TVboxen till Soundbaren.
Annars så finns möjligheten med ljud ut från TVns hörlursuttag till motsvarande på Soundbaren. Alternativ (bättre) om någon av RCA kontakterna är för ljud ut (syns inte på bilden) så använd de före hörlurar ut till line in kontakten på Soundbaren.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rambun:

Hej,

Se nedan bild på:
- Soundbaren
- tv
- Teles2 digitala box

Ah, så gammal att den har både VGA- och scart-kontakter. Då är den typiskt också för gammal för ARC och smart-delen är nog lika aktuell som en 15 år gammal mobiltelefon.

Det jag ser är en hörlursutgång på kortsidan. Längre ned på kortsidan, precis beskuren finns också en 3,5 mm-kontakt och det skulle kunna vara optisk ut men också en serviceport (utan användning). Går inte att utskilja texten.

På baksidan är det svårare att se, bilden är för underexponerad. Jag kan urskilja "AUDIO" med R+L i form av röd och vit RCA för linjenivå. Samt en "SPDIF" med en svart RCA. Det ser ut om tre bokstäver som skulle matcha "OUT" där men det är inte glasklart. För det skulle också kunna vara ljudINgångar kopplade till VGA-kontakten.

Du kan använd hörlur till soundbarens Aux och ifall R+L är en utgång även den, typiskt med bättre resultat.

Du har också optiskt ut på Tele2-boxen och optiskt in på soundbaren. Då kan du koppla förbi TV:n interna högtalare vilket kanske är det bästa om allt som TV:n används med endast är Tele2-boxen? TV:n borde ha en bildfördröjning på 50–100 ms om du kopplar så, något du kan behöva lägga som en audio delay i soundbaren eller i Tele2-boxen om möjligt.

Du lär alltså nå målet med optisk kabel mellan Tele2-box och Soundbar om just Tele2-boxen är det enda som används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rambun:

Hej,

Se nedan bild på:
- Soundbaren
- tv
- Teles2 digitala box

Tv har ju en optisk utgång, på bild 1 under strömanslutningen, koppla den till Soundbaren!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nisselask:

Tv har ju en optisk utgång, på bild 1 under strömanslutningen, koppla den till Soundbaren!

Bild 1 är ju soundbaren. Finns ingen TV som ser ut så där på kontaktsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Undrar om inte man kan plocka ut ljudet ur scart kontakten, jag gjorde så på äldre apparater då dvs. med crt skärm.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Om hon alltid använder boxen (och bara boxen, ingen Video, DVD, etc.) så borde det gå hur bra som helst med Optisk från TVboxen till Soundbaren.
Annars så finns möjligheten med ljud ut från TVns hörlursuttag till motsvarande på Soundbaren. Alternativ (bättre) om någon av RCA kontakterna är för ljud ut (syns inte på bilden) så använd de före hörlurar ut till line in kontakten på Soundbaren.

Hon använder bara boxen.
Testar med optiskt kabel.

Tack alla för all hjälp. Uppskattar det 😀😀

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bael:

Undrar om inte man kan plocka ut ljudet ur scart kontakten, jag gjorde så på äldre apparater då dvs. med crt skärm.

Det fungerar för exempelvis den inbyggda TV-mottagaren och kanske andra analoga ljudingångar. Det brukar i princip aldrig fungera med HDMI som ljudkälla eftersom det skulle kräva dels en extra D/A-omvandlare och dels bryta HDCP-licensen. Så typiskt big no-no på det. Har även med sig extra kostnader för bökig adapter + sladdar.

Optiskt mellan tele2-box och soundbar är den rimligaste fixen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Bild 1 är ju soundbaren. Finns ingen TV som ser ut så där på kontaktsidan.

Tycker det såg ut som undersidan på Tv:n…

Permalänk
Medlem

Du har ju även aux-in på soundbar. Så borde gå att koppla en 3.5mm kabel mellan hörlursutgång och soundbar.

Permalänk
Bildexpert 📺

Hörlursutgång till linjeingång löser problemet men på sämsta tänkbara sätt eftersom det inte är elektriskt matchande nivåer. Kan bli väldigt svagt ljud, eller väldigt högt ljud och på det distorsion och brum.

Man får också dubbla volymkontroller där det ofta är så att man måste ändra volymen på TV:n till en viss nivå för att få kvalitet på ljudet och denna nivå brukar återställas av TV:n själv, typiskt för att skydda hörseln då TV:n tror att det är hörlurar med skadliga nivåer.

Permalänk
Medlem

Svårt att se då bilden är ganska dålig, men den svarta RCA-kontakten, är det inte SPDIF ut?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Hörlursutgång till linjeingång löser problemet men på sämsta tänkbara sätt eftersom det inte är elektriskt matchande nivåer. Kan bli väldigt svagt ljud, eller väldigt högt ljud och på det distorsion och brum.

Man får också dubbla volymkontroller där det ofta är så att man måste ändra volymen på TV:n till en viss nivå för att få kvalitet på ljudet och denna nivå brukar återställas av TV:n själv, typiskt för att skydda hörseln då TV:n tror att det är hörlurar med skadliga nivåer.

Det brukar vara kombinerad utgång på hörlursutgången. Fördelen med just använda "hörlursutgången" gentemot tex rca. Det är att ljudet går höja och sänka med fjärrkontrollen till tv.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av julgranen:

Det brukar vara kombinerad utgång på hörlursutgången. Fördelen med just använda "hörlursutgången" gentemot tex rca. Det är att ljudet går höja och sänka med fjärrkontrollen till tv.

Om man har den godtyckliga turen att nivåerna är hyfsat balanserade vill säga. Annars är det risken som skrivet att man hamnar i läget där man för att få vettigt ljud måste dra någondera soundbarens eller TV:ns volymkontroll extra högt och att dessa därför återställs hela tiden av säkerhetsskäl. Vilket är något som det frågas om på forumet då och då. Hörlursnivå <-> linjenivå är den sämre lösningen av detta delskäl.

Optiskt ljud och analog linjenivå ut flyttar volymkontrollen till soundbaren vilket en del, särskilt äldre personer, inte alltid klarar av. Fast det blir det tekniskt och ljudmässigt rätt. Vissa TV-tillverkare har därför en digital volymkontroll för att hjälpa till med just detta, så att TV:ns fjärr kan påverka volymen även över optiskt. Måste dock aktiveras i menyerna och inte alla TV som har det, särskilt äldre TV.

ARC/eARC löser detta genom CEC-kommandon så att TV:ns volymkontroll fjärrstyr Soundbarens volymkontroll. Men har då nackdelen att den synken ibland tappas och bökar. ARC/eARC har en märklig tendens att inte fungera på första försöket utan är undantaget som bekräftar den gamla skrönan om "Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results".

Med ARC kan det faktiskt bli annat resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Om man har den godtyckliga turen att nivåerna är hyfsat balanserade vill säga. Annars är det risken som skrivet att man hamnar i läget där man för att få vettigt ljud måste dra någondera soundbarens eller TV:ns volymkontroll extra högt och att dessa därför återställs hela tiden av säkerhetsskäl. Vilket är något som det frågas om på forumet då och då. Hörlursnivå <-> linjenivå är den sämre lösningen av detta delskäl.

Optiskt ljud och analog linjenivå ut flyttar volymkontrollen till soundbaren vilket en del, särskilt äldre personer, inte alltid klarar av. Fast det blir det tekniskt och ljudmässigt rätt. Vissa TV-tillverkare har därför en digital volymkontroll för att hjälpa till med just detta, så att TV:ns fjärr kan påverka volymen även över optiskt. Måste dock aktiveras i menyerna och inte alla TV som har det, särskilt äldre TV.

ARC/eARC löser detta genom CEC-kommandon så att TV:ns volymkontroll fjärrstyr Soundbarens volymkontroll. Men har då nackdelen att den synken ibland tappas och bökar. ARC/eARC har en märklig tendens att inte fungera på första försöket utan är undantaget som bekräftar den gamla skrönan om "Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results".

Med ARC kan det faktiskt bli annat resultat

Ja det är ju inte den mest optimala lösningen. Framförallt när man körde denna koppling med antennkabel i tvn. Då kunde det bli rejäl rundgång kommer jag ihåg. Hur som helst, den enklaste, billigaste och bästa lösningen är att dra en spdif kabel mellan boxen och soundbaren.

Permalänk
Medlem

Måste ändå fråga, är det inte lika bra att köpa en ny TV om ni nu har en ny soundbar? För cirka 5 000:- får du en helt godkänd 42" TV som jag tror (baserat på ingångarna TVn har) kommer vara ljusår bättre än det svärmor har nu.