Permalänk
Medlem
Skrivet av myra:

Folk som skriver "Villhöver" usch fyfan

Skrivet av Masen666:

och automagiskt🤮🤮🤮

Ni villhöver något som automagiskt översätter till lexicon-svenska åt er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myra:

Folk som skriver "Villhöver" usch fyfan

Och folk som skriver China, det heter ffs Kina.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | 64GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: Asus AS1104T - 1x12TB
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av LINJEinc:

Och folk som skriver China, det heter ffs Kina.

Apropå svengelska så hörde jag för några dagar sedan en tonåring säga "nyhetspapper".
Det skar i öronen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Ni villhöver något som automagiskt översätter till lexicon-svenska åt er.

LEXIKON😁

Permalänk
Medlem

Det är tamejfan omöjligt att sälja saker på blocket. Spelar ingen roll hur väl man beskriver en produkt, hur bra skick/pris ratio man lägger, etc etc.

Alltid bara krånglas det. Folk har femtielva frågor och åsikter om en grej man lagt ut för 400:- som kostar 4000:- ny. Nej, den kommer inte vara 100% fri från repor och komma orginalinplastad när du köper den för 10% av nypriset….
- Nej, jag kommer inte emballera och skicka något med PostNord som jag vill ha 200:- för.
- Jag har ingen jävla aning om min golvvärmetermostat passar DINA golvslingor…
- Nej, jag kommer inte mötas upp nånstans 45 minuter bort för att du vill titta och sen eventuellt köpa.

Den senaste fuckupen är blockets jävla ”like” funktion.
”Alla” utgår från att skit är prutbart. Så folk har börjat trycka ”like” på saker dom vill köpa, sen väntar dom på att man ska sänka priset innan dom hör av sig. Däremot har dom noll koll, huvudsaken är att priset sänks. Det har jag nu testat genom följande flöde:
1) raderar en annons som låg ute för 2000:- med 30 likes
2) lägger ut den igen för 2500:-
3) väntar ett antal dagar så den får nått tiotal likes igen
4) sänker priset till 2100:- (observera, 100:- dyrare än vad den låg ut för först).
Nu börjar helt plötsligt meddelanden från intressenter trilla in

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det är tamejfan omöjligt att sälja saker på blocket. Spelar ingen roll hur väl man beskriver en produkt, hur bra skick/pris ratio man lägger, etc etc.

Alltid bara krånglas det. Folk har femtielva frågor och åsikter om en grej man lagt ut för 400:- som kostar 4000:- ny. Nej, den kommer inte vara 100% fri från repor och komma orginalinplastad när du köper den för 10% av nypriset….
- Nej, jag kommer inte emballera och skicka något med PostNord som jag vill ha 200:- för.
- Nej, jag kommer inte mötas upp nånstans 45 minuter bort för att du vill titta och sen eventuellt köpa.

”Alla” utgår från att skit är prutbart. Så folk har börjat trycka ”like” på saker dom vill köpa, sen väntar dom på att man ska sänka priset innan dom hör av sig. Däremot har dom noll koll, huvudsaken är att priset sänks. Det har jag nu testat genom följande flöde:
4) sänker priset till 2100:- (observera, 100:- dyrare än vad den låg ut för först).

Jag har så mycket saker osålt för jag hatar att annonsera till privatpersoner. Det tär på ens psyke något så oerhört.
Det du säger att det inte spelar hur väl man beskriver. Det är för "folk" bemödar (eller kanske inte ens kan ofta) sig inte att läsa!
Jag lider med dig.
Säljer man något populärt som många vill ha. Tex iPhone är nog det värsta man kan annonsera.
Att sälja en iPhone på Blocket är en tortyr ingen borde genomlida.
Och det är lika drygt att annansera här tyvärr. Värre ofta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Folk som promenerar över gatan där det inte är övergångsställe, som om att det vore ett övergångsställe. Man kommer körande, dom kanske tittar upp, och fortsätter lunka lååångsamt över gatan. Det är absolut inte hela världen att bromsa in lite, men hela attityden skriker "här är jag, jag tänker bara på mig själv, och jag skiter fullständigt i regler och alla i min omgivning och alla andra ska anpassa sig efter mig". Jättetråkigt.

Permalänk
Medlem

Samma här, har en massa teknikprylar jag skulle kunna sälja av, typ 3 st windows 10-datorer (iaf 2 st med windows 10, en utan), mina 2 xbox 360 och s(tror det var S, eller X, den som kom först av dem), roddmaskin, kinnarp kontorsstol, en eller två andra kontorsstolar, men annan modell, projektorduk, ganska bra högtalare som jag haft för hemmabio, gammal d-link (eller wd?) 4-disk nas osv.. men drar mig för att sälja till "däcksparkare" och "polare"

Skrivet av BasseBaba:

Skrivet av ZyntaX:

Jag har så mycket saker osålt för jag hatar att annonsera till privatpersoner. Det tär på ens psyke något så oerhört.
Det du säger att det inte spelar hur väl man beskriver. Det är för "folk" bemödar (eller kanske inte ens kan ofta) sig inte att läsa!
Jag lider med dig.
Säljer man något populärt som många vill ha. Tex iPhone är nog det värsta man kan annonsera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Samma här, har en massa teknikprylar jag skulle kunna sälja av, typ 3 st windows 10-datorer (iaf 2 st med windows 10, en utan), mina 2 xbox 360 och s(tror det var S, eller X, den som kom först av dem), roddmaskin, kinnarp kontorsstol, en eller två andra kontorsstolar, men annan modell, projektorduk, ganska bra högtalare som jag haft för hemmabio, gammal d-link (eller wd?) 4-disk nas osv.. men drar mig för att sälja till "däcksparkare" och "polare"

Jag annonserade en iPhone Pro här nån gång i tiden. Fick några dryga inlägg och skambud med inkluderad föreläsning om varför min iPhone var värd 40% av begagnat marknadsvärde, med översittar tonläge.
Jag svarade med något alldeles för syrligt och fick med all rätt en tillrättavisning av moderator.
Men jag fick faktiskt också ypperligt tips om att sälja på swappie istället, vilket jag gjorde och fick 250% mer än skambudet experten i kommentarsfältet skambjöd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sälj på Tradera istället?

Skrivet av BasseBaba:

Skrivet av ZyntaX:

Jag lider med dig.

Skrivet av VinterSolen:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Sälj på Tradera istället?

Bara gnäll här, inte lösningar
Det är inte annonsplatsen som är problemet, det är att man säljer till privatpersoner. Folk i allmänhet är *cencurerat val av ord*.
Så Tradera är också till "folk" och problematiken är densamma.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Bara gnäll här, inte lösningar
Det är inte annonsplatsen som är problemet, det är att man säljer till privatpersoner. Folk i allmänhet är *cencurerat val av ord*.
Så Tradera är också till "folk" och problematiken är densamma.

Ah, det är sant.
En stor andel av meddelandena man får på FB och Blocket är från *ytterligare censur av ord*. Bara att ignorera.

På Tradera behöver man dock inte ha någon konversation ... 🤓 (Sorry för lösningsorienteringen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag annonserade en iPhone Pro här nån gång i tiden. Fick några dryga inlägg och skambud med inkluderad föreläsning om varför min iPhone var värd 40% av begagnat marknadsvärde, med översittar tonläge.
Jag svarade med något alldeles för syrligt och fick med all rätt en tillrättavisning av moderator.
Men jag fick faktiskt också ypperligt tips om att sälja på swappie istället, vilket jag gjorde och fick 250% mer än skambudet experten i kommentarsfältet skambjöd.

Försökte sälja min iphone 16 på swappie, de ville lura mig på halva summan, för en mikroskopisk repa som inte ens syns när skärmen är på.

Permalänk
Medlem

I måndags hade vetenskapsradion ett program om gravitation. Det spekuleras om det finns en partikel som orsakar gravitation. Men inte ett ord om Einstein. Han förklarade gravitationen med "rymdens krökning" Jag fattar ju inte hur rymden kröker sig men att de som pratar fysik på Sveriges radio borde ju beröra det som anses vedertaget.
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/partikeln-som-kan-ge-sva...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

I måndags hade vetenskapsradion ett program om gravitation. Det spekuleras om det finns en partikel som orsakar gravitation. Men inte ett ord om Einstein. Han förklarade gravitationen med "rymdens krökning" Jag fattar ju inte hur rymden kröker sig men att de som pratar fysik på Sveriges radio borde ju beröra det som anses vedertaget.

Fast artikeln handlar om att hitta en partikel som kallas för gravitonen, den handlar inte om hur gravitationen troligtvis fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Har för mig från någon vetenskapstidning för några år sedan att just Einsteins gravitationsteori hade blivit motbevisad men används likt atommodellen fortfarande ibland eftersom den är väldigt pedagogisk.

Men logik hör väl inte hemma i denna tråd, så tillbaka till:
Fyfan vad dom håller på hela tiden, det är rentutav förjävligt.

Visa signatur

Hög lön löser inga världsproblem, men löser många världsliga problem man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Har för mig från någon vetenskapstidning för några år sedan att just Einsteins gravitationsteori hade blivit motbevisad men används likt atommodellen fortfarande ibland eftersom den är väldigt pedagogisk.

Men logik hör väl inte hemma i denna tråd, så tillbaka till:
Fyfan vad dom håller på hela tiden, det är rentutav förjävligt.

Kanske handlade artikeln om att general relativity inte spelar bra ihop (öht) med kvantfysik, dvs gravitation på väldigt, väldigt korta avstånd. Det säger oss att modellen förm kommer att revideras mha mer forskning. Standard liksom.

Och på ämnet - jädra postnordsmuppar. Har ett paket på ingång som åkt studsboll mellan oslo och trondheim tre ggr nu.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Folk som promenerar över gatan där det inte är övergångsställe, som om att det vore ett övergångsställe. Man kommer körande, dom kanske tittar upp, och fortsätter lunka lååångsamt över gatan. Det är absolut inte hela världen att bromsa in lite, men hela attityden skriker "här är jag, jag tänker bara på mig själv, och jag skiter fullständigt i regler och alla i min omgivning och alla andra ska anpassa sig efter mig". Jättetråkigt.

Eller ännu värre. En karl gick rakt ut mitt framför mig där det inte var övergångsställe, medan han scrollade på luren. Jag hann stanna. Killen blängde, slog så hårt han orkade på huven och skrek ett svärord följt av rasist och att jag är skyldig att stanna. Nej, det är jag inte, om han springer rakt ut, men kan jag så stannar jag ändå, givetvis. Jag vill varken köra på infödda svenskar eller nysvenskar, men var nära att göra det ändå när han sprang rätt ut utan att se sig för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Eller ännu värre. En karl gick rakt ut mitt framför mig där det inte var övergångsställe, medan han scrollade på luren. Jag hann stanna. Killen blängde, slog så hårt han orkade på huven och skrek ett svärord följt av rasist och att jag är skyldig att stanna. Nej, det är jag inte, om han springer rakt ut, men kan jag så stannar jag ändå, givetvis. Jag vill varken köra på infödda svenskar eller nysvenskar, men var nära att göra det ändå när han sprang rätt ut utan att se sig för.

Om möjligt så värjar jag såklart också, men inte mer än nödvändigt, gärna så deras kläder snuddar bilen.. blir fruktansvärt irriterad på sådana idioter.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Jag blir alltid så trött på folk som hela tiden känner ett behov av att tillskriva inbillade känslor och mening till andras inlägg.

Ex1:

Person A: Jag tycker inte inte att gratis jordgubbar till barn är en särskilt bra ide.
Person B: VARFÖR HATAR DU BARNEN!!?!!

Ex2:

Person A: Jag tycker det är tråkigt att bara hälften av klassen får åka på klassresa.
Person B: VARFÖR ÄR DU SÅ ARG ÖVER ATT DU INTE FÅR ÅKA!??!

Det går ju liksom inte hålla en sansad diskussion med folk som hela tiden tillskriver en känslor eller agendor som man aldrig gett uttryck till eller ens antytt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av egonprint:

I really feel stupid as F… but I don’t understand how to get started with Yamtrack.

The instructions “Copy the default docker-compose.yml file from the repository and set the environment variables. This would use a SQlite database, which is enough for most use cases.”

must be clear to anyone familiar with Docker but for a beginner I have no idea…
copy the file to where?!
where do I set the environment variables?
is the SQlite database installed by it’s own?

I have NO experience with Docker and tried to learn but the first video on YT just gave me headaches when it started to compare it to Lunchables… what?

I have little experience with programming like 15 years ago but this is the most frustrating I’ve felt in my entire 20+ years as a support technician.

Detta är en tråd för gubbgnäll, inte faktiska problem! Om du skapar en ny tråd med din frågeställning kommer du säkert få bättre hjälp

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Detta är en tråd för gubbgnäll, inte faktiska problem! Om du skapar en ny tråd med din frågeställning kommer du säkert få bättre hjälp

Tror personen mest ville ventilera snarare än att få hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Det är ju en fysisk attack, är inte fullgas befogat då för att undkomma hotet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kampis:

Det är ju en fysisk attack, är inte fullgas befogat då för att undkomma hotet?

Nja... Jag ska försöka undvika en olycka om jag kan, och nu kunde jag det. Men jag väntar på tillfället när nån kommer farande ut på en elsparkcykel utan att se sig för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Samma båt här.
Sålde precis en 15 Pro på Swappie istället för här eller på blocket.
Fick 7500 för den, och hade antagligen kanske fått 8500 för den på blocket eller här.
Det var värt att förlora 1000kr för min mentala hälsas skull, med alla skambud, kompisar och förståsigpåare.

Permalänk
Medlem

Cyklister som inte fattar att fotgängare har företräde vid övergångsställe utan demonstrativt tvärnitar och blänger eller suckar åt en när man går över.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout  ASUS RTX 5090 TUF - EK vattenblock
Gigabyte X870 Aorus Elite Ice   gskill Ripjaws M5 32gb CL28 6000mt/s
Ryzen 7 9800x3d  ASUS ROG PG279Q 165hz
Custom loop vattenkylning  Seasonic Prime 1300w Plat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Samma båt här.
Sålde precis en 15 Pro på Swappie istället för här eller på blocket.
Fick 7500 för den, och hade antagligen kanske fått 8500 för den på blocket eller här.
Det var värt att förlora 1000kr för min mentala hälsas skull, med alla skambud, kompisar och förståsigpåare.

Swappie har blivit betydligt sämre nu tyvärr. De försökte sänka värdet för mig sist med påstående om repor som inte fanns.
Jag bad dem om bevis och att skicka tillbaka telefonen. Fick inget svar utan bara fullt betalt utan vidare kommunikation.
Men även ersättningarna är lägre generellt nu, så glansdagarna verkar förbi.
Jag kommer ändå sälja till dem precis som du säger. Värt att få uppåt 20% mindre för att slippa ”folk”.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av egonprint:

Intressant mycket bilister som bara gnäller på andra trafikslag. Personligen hatar jag ALLA trafikslag. Bilister som inte respekterar övergångsställen utan stannar på dom eller blockerar GC-vägar vid utfarter, gående som går på fel sida och inte ser sig för och cyklister som gör samma sak. Jag hatar verkligen trafikidioterna.

Har själv varit med om när jag som cyklist cyklade på en gång- och cykelvägen (GC-väg) och så kommer det ett par som springer över bilvägen där det inte är övergångsställe och in på GC-vägen utan att se sig för om det finns trafik där och jag får SKRIKA för ringklockan är för sent och IDIOTEN blir arg på mig!!!! FTW!

Sedan ska vi inte prata om alla jävla felparkerade satans jävla elsparkcyklar!!!

Sedan får ni en video nedan från i lördags där jag bor...
https://www.youtube.com/watch?v=xCSOx15E8wY

Jädrar vad folk. Hade blivit tokig.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av egonprint:

Intressant mycket bilister som bara gnäller på andra trafikslag. Personligen hatar jag ALLA trafikslag. Bilister som inte respekterar övergångsställen utan stannar på dom eller blockerar GC-vägar vid utfarter, gående som går på fel sida och inte ser sig för och cyklister som gör samma sak. Jag hatar verkligen trafikidioterna.

Har själv varit med om när jag som cyklist cyklade på en gång- och cykelvägen (GC-väg) och så kommer det ett par som springer över bilvägen där det inte är övergångsställe och in på GC-vägen utan att se sig för om det finns trafik där och jag får SKRIKA för ringklockan är för sent och IDIOTEN blir arg på mig!!!! FTW!

Sedan ska vi inte prata om alla jävla felparkerade satans jävla elsparkcyklar!!!

Sedan får ni en video nedan från i lördags där jag bor...
https://www.youtube.com/watch?v=xCSOx15E8wY

Hm, plingar inte när du kör om ett barn. Nästan prejar ungen.
Det här ser ut som typiskt cyklistbeteende, behövde inte se längre än så för att lägga dig i ett fack.
När du väl plingar och blir arg så plingar du alldeles för sent för att någon ska hinna göra en åtgärd.
Ledsen att förstöra ditt gubbgnäll här men det är ju du som är problemet. Beter man sig så här med barn så kan jag inte hålla käften. Du tillhör den där kategorin cyklister som får censurerade ord från omgivningen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Hm, plingar inte när du kör om ett barn. Nästan prejar ungen.
Det här ser ut som typiskt cyklistbeteende, behövde inte se längre än så för att lägga dig i ett fack.
När du väl plingar och blir arg så plingar du alldeles för sent för att någon ska hinna göra en åtgärd.
Ledsen att förstöra ditt gubbgnäll här men det är ju du som är problemet. Beter man sig så här med barn så kan jag inte hålla käften. Du tillhör den där kategorin cyklister som får censurerade ord från omgivningen.

Heh jo såg lite tajt ut där mellan vänsterkanten och ungen som kanske hade vinglat till. Plinga får man göra i god tid och kanske sakta in så man ser vad folket gör framför, de brukar ofta irra runt o vända sig om innan de bestämmer sig för vart de vill ta vägen.
Kan ibland va bättre att bara sakta in o köra om utan att plinga^^

Om man bortser från att det säkert va mycket mygg där så såg det ut som ett nice ställe ändå