Permalänk
Medlem
Skrivet av natal:

Hehe okej, man måste ha en doktorsexamen i TCL:s modellnr för att ha koll känns det som

Tack för infon.

Det är högst medvetet för att försvåra jämförelser.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Thakrillo:

TCL 98C7K ser ju helt klart intressant ut med sina 2048 zoner och "3000 hdr nits", den kostar 2799 EUR (~31300 kr) på Amazon DE, jag tycker det ser ut att vara samma TV som komplett kallar 98Q7C som de tar 69990 kr för? Bådar ju isf gott för att kunna handlas för under 30k på kampanj i år?

C7K är TCL:s lanseringsbeteckning och den säljs som Q7C och MQLED85K som då inte ska blandas ihop med MQLED85, officiellt kallad C765 vilken lanserades 2024 och inte är lika utförlig.

C7K-serien ska ha en slim design och vara specade till 3000 nits-någonstans med runt 2000 FALD-zoner beroende på storlek.

Ett sätt att lista ut vilken TCL-modell det egentligen rör sig om är att jämföra vilka specar som är där och hur grafiken i produktbilderna ser ut, samt sådant som profilen på produkten.

TCL:s egen grafik för C7K-serien:

Grafiken i produktbilden för Q7C som komplett säljer. Identiska specar:

El-giganten väljer annan bild men har också identiska specar för MQLED85K:

...där El-giganten avslöjar sig med denna bild för MQLED85K

Prisnivån just nu för 98-tummaren är:
El-giganten för MQLED85K: 99 990 kronor
Komplett för Q7C: 69 990 kronor
Amazon m.fl för C7K: ≈31 000 till ≈40 000+ kronor

Det är just därför de vill ha olika beteckningar på samma modell. Notera att få stora nordiska ÅF säljer modell under den C7K-beteckning den faktiskt lanserades som i norden. De vill antagligen skilja sig från den rena näthandeln.

Bonus i jämförelsen är grafiken och specen för C765, aka MQLED85 (utan K) från 2024. Specen skiljer sig och det är lite annan form på grafiken (finn fem fel typ ). Modellen är också lite tjockare än 2025-varianten:

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en TCL 98" QLED810K nu på elgiganten för 20’. Förväntar mig en budgetmodell utan FALD, men att den ändå kommer ge motsvarande bild eller bättre än en ny projje i 30’-klassen i mitt vardagsrum på min 106”-duk.
Återkommer senare med intryck. Stort paradigmskifte för mig att lämna projektion! Min kära Samsung a900b-projektor får nu vika hädan.
Jag flyttar soffan närmare för att försöka kompensera för storleksminskningen.
Medvetet val att inte jaga de sista procenten kvalitet för massa mer pengar. Andra prioriteringar i livet. Good enough som gäller nu! Och jag går från en 1080p-projje från 2008 så det lär bli ett lyft oavsett!
Som jag förstått situationen nu så skulle nästa nivå på en 98” TCL ligga på ca 30’ i pris och då få bättre svärta (FALD) och mer ljusstyrka.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Laxpudding:

C7K är TCL:s lanseringsbeteckning och den säljs som Q7C och MQLED85K som då inte ska blandas ihop med MQLED85, officiellt kallad C765 vilken lanserades 2024 och inte är lika utförlig.

C7K-serien ska ha en slim design och vara specade till 3000 nits-någonstans med runt 2000 FALD-zoner beroende på storlek.

Ett sätt att lista ut vilken TCL-modell det egentligen rör sig om är att jämföra vilka specar som är där och hur grafiken i produktbilderna ser ut, samt sådant som profilen på produkten.

https://aws-obg-image-lb-4.tcl.com/content/dam/brandsite/region/europe/products/tv/c-series/c7k/id-image/98/tcl-98-c7k-hero-front.png?t=1739783636397&w=800

https://www.komplett.se/img/p/1200/1323702.jpg

https://next-media.elkjop.com/image/dv_web_D1800013123999/899849/tcl-98-mqled85k-4k-mini-led-tv-2025.jpg?w=1200&q=75

https://next-media.elkjop.com/image/dv_web_D1800013123921/899849/tcl-98-mqled85k-4k-mini-led-tv-2025.jpg?w=1200&q=75

Det är just därför de vill ha olika beteckningar på samma modell. Notera att få stora nordiska ÅF säljer modell under den C7K-beteckning den faktiskt lanserades som i norden. De vill antagligen skilja sig från den rena näthandeln.

Bonus i jämförelsen är grafiken och specen för C765, aka MQLED85 (utan K) från 2024. Specen skiljer sig och det är lite annan form på grafiken (finn fem fel typ ). Modellen är också lite tjockare än 2025-varianten:
https://aws-obg-image-lb-5.tcl.com/content/dam/brandsite/region/europe/products/tv/c-series/c765/id-image/tcl-98-c765-hero-front.png?t=1720089016667&w=800

Haha så sjukt.... Men visst, vissa typer av människor är nöjda med att lura folk på pengar.
Jag hade nog hellre velat vara transparent och helt enkelt marknadsföra det jag har som det jag har med all info så kunden kan få det de vill ha....

Med det sagt så är siktet inställt på nånstans mellan 75-98" och det blir inköp detta året, jag har inte bråttom och black friday är ok att vänta på....

Låt säga att 25k blir det högsta...... ska jag bara ta något där det står att det finns ett högt antal dimming zones och anta att panelen i sig är tillräckligt bra eller måste jag ha med mig en powerpoint när jag letar?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Allexz:

Haha så sjukt.... Men visst, vissa typer av människor är nöjda med att lura folk på pengar.
Jag hade nog hellre velat vara transparent och helt enkelt marknadsföra det jag har som det jag har med all info så kunden kan få det de vill ha....

Med det sagt så är siktet inställt på nånstans mellan 75-98" och det blir inköp detta året, jag har inte bråttom och black friday är ok att vänta på....

Låt säga att 25k blir det högsta...... ska jag bara ta något där det står att det finns ett högt antal dimming zones och anta att panelen i sig är tillräckligt bra eller måste jag ha med mig en powerpoint när jag letar?

Viktigast är att modellen har FALD till att börja med. Även de enklare varianterna gör mycket för att hålla en djup svärta och på 98 tum blir det stora ytor som riskeras upplevas gråblå på FALD-lösa apparater.

Skillnaden mellan 2000 zoner och 200 zoner i TCL:s utbud går rimligen att se fast är då mer något som kommer fram med testbilder och vid direkta jämförelser. Man kan ju välja att vara lyckligt omedveten om att det lite dyrare modellen med fler zoner är lite bättre på detta, så länge man undviker en sådan jämförelse. Fast går man åt andra hållet är det oftare svårare att svälja ens en liten försämring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Viktigast är att modellen har FALD till att börja med. Även de enklare varianterna gör mycket för att hålla en djup svärta och på 98 tum blir det stora ytor som riskeras upplevas gråblå på FALD-lösa apparater.

Attans också, nu avbeställde jag den FALD-löse, och kommer antagligen loosa 10 papp till!
Tack för all bra info laxpudding.

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats handla TCL-tv från amazon.de?
För mig säger den att de inte fraktar till Sverige.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av rajapruk:

Attans också, nu avbeställde jag den FALD-löse, och kommer antagligen loosa 10 papp till!
Tack för all bra info laxpudding.

Det kommer göra stor skillnad mot en projektor där man aldrig riktigt får den riktigt djupa svärtan. Det kan komma att bli det mest uppskattar med skiftet till TV. Utan FALD och det är mer som du är van med sedan tidigare i karaktären.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul när dessa 2025 modeller kommer ner i pris. Just nu är de i min mening lite överprisade iaf I Sverige.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Jag slog till på en 98” C855 nu för 45’ på Elgiganten.
Inget superpris, men orkar inte vänta på bättre dealar i höst.

Permalänk
Medlem

Thomsons 100-tummare?

Jag är en 79-års man bosatt i ett äldreboende i Helsingfors. Här planeras en anskaffning av en 98-100" tv till vår 80 kvadrat stora matsal/samlingsrum. Nu har cheferna beslutat sig för en Thomson 100" 4K QLED Pro QG7S14 television som power.fi säger sig ha endast några ex kvar till priset 2500€. Cheferna har fastnat för bildskärmens matta yta som ger mindre reflexer.
Matsalen är runt 5m hög, har belysningsarmaturer i taket och stora fönster på ena långsidan. Tv:n kommer att väggmonteras på ena kortsidan, ljuset utifrån kommer alltså främst från sidan.
För mig har det varit extremt svårt att hitta andra tester än Ljud och Bilds som har en del negativa synpunkter på Thomsons stora tv.
Vår budget är inte spikad, jag tror att nånstans runt 5000€ inklusive en soundbar på 800€ kan vi röra oss mot.
Eftersom anskaffningen förhoppningsvis kommer att förgylla våra liv i många år skulle jag gärna läsa era synpunkter på nedanstående, går pris hand i hand med kvalitet?

• TCL QLED 810K 1900€ 2025

• Thomson 100" QG7S14 2500€ 2024

• TCL P8K 3000€ 2025

• TCL C855 4000€ 2024

• Samsung QN90F 5000€ 2025

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BertEl:

Jag är en 79-års man bosatt i ett äldreboende i Helsingfors. Här planeras en anskaffning av en 98-100" tv till vår 80 kvadrat stora matsal/samlingsrum. Nu har cheferna beslutat sig för en Thomson 100" 4K QLED Pro QG7S14 television som power.fi säger sig ha endast några ex kvar till priset 2500€. Cheferna har fastnat för bildskärmens matta yta som ger mindre reflexer.
Matsalen är runt 5m hög, har belysningsarmaturer i taket och stora fönster på ena långsidan. Tv:n kommer att väggmonteras på ena kortsidan, ljuset utifrån kommer alltså främst från sidan.
För mig har det varit extremt svårt att hitta andra tester än Ljud och Bilds som har en del negativa synpunkter på Thomsons stora tv.
Vår budget är inte spikad, jag tror att nånstans runt 5000€ inklusive en soundbar på 800€ kan vi röra oss mot.
Eftersom anskaffningen förhoppningsvis kommer att förgylla våra liv i många år skulle jag gärna läsa era synpunkter på nedanstående, går pris hand i hand med kvalitet?

• TCL QLED 810K 1900€ 2025

• Thomson 100" QG7S14 2500€ 2024

• TCL P8K 3000€ 2025

• TCL C855 4000€ 2024

• Samsung QN90F 5000€ 2025

Priserna varierar som optimistjollar i storm på öppet hav. Detta segment med 98 och 100 tum varierar mest. Den sämre TV:n kan beroende på priset för stunden faktiskt vara dyrare än den bättre TV:n.

Av de du listar är Samsung QN90F och TCL C855 de två som är helt klart bättre. Ljusstyrkan är mycket högre vilket kan "överrösta" ljusa rum. Kontrasten när rummet är släckt är också högre tack vare bättre FALD.

Matt filter är inte alltid automatiskt bättre i ljust rum eftersom hela panelen blir en ljus hinna. Men man slipper starka speglingar och reflexer vilket kan fungera för powerpoint och informationsvisning. Ifall ordförande ska presentera siffror och liknande. För att det verkligen ska ge nytta med matt filter för bildkvalitet behöver man också hög ljusstyrka och det gissar jag inte Thomson-varianten riktigt ger. Ljusstyrka har däremot TCL C855 och QN90F.

Permalänk
Medlem

Tack Laxpudding! Läser med intresse alla dina faktabaserade svar här i forumet! Samma sak här i Finland, priserna varierar verkligen stort, man kan undra vem som vinner på det?
Frågade ChatGPD om Thomsons tv:s ljusstyrka. Kan ChatGPD berätta vilken Thomsons ljusstyrkan är? Svar: "Standardläge kan nå upp till cirka 500 nits, vilket är måttligt ljusstarkt men svagt för krävande HDR-miljöer.
Matt frontglas hjälper reflexhanteringen, men med direkt solljus kan faktiskt ljusstyrkan bli begränsande.
Jag bedömer att 500 nits är ett realistiskt och trovärdigt värde för den här modellen."
lbtechreviews.com
tv.mythomson.com
.

Permalänk
Medlem

Från Helsingfors reser vi med färja till Tallin på 2t 30 min. Euronics.ee har ett erbjudande på TCL 98" C8K på 2900 €. Finns det nackdelar med att köpa en tv därifrån? Är försäljaren villig att göra en affär? Visst jag kan ju fråga direkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertEl:

Från Helsingfors reser vi med färja till Tallin på 2t 30 min. Euronics.ee har ett erbjudande på TCL 98" C8K på 2900 €. Finns det nackdelar med att köpa en tv därifrån? Är försäljaren villig att göra en affär? Visst jag kan ju fråga direkt...

Om försäljaren är villig att göra en affär..?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Bildexpert 📺

...och det uppenbara med att frakta 98 tum TV hela vägen från Tallin. Samt hur man hanterar situationen om TV:n är trasig.

De här stora apparaterna har en högre DOA-procent då det lättare uppstår transportskador.

Permalänk
Medlem

En TCL 98" C8K fins på CDON, https://cdon.se/produkt/smart-tv-tcl-98c8k-uhd-98-google-assi... någon som förstår om det är TCL 98" C8K 4K MINI-LED TV (2025)? eller om det är en enklare modell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Push555:

En TCL 98" C8K fins på CDON, https://cdon.se/produkt/smart-tv-tcl-98c8k-uhd-98-google-assi... någon som förstår om det är TCL 98" C8K 4K MINI-LED TV (2025)? eller om det är en enklare modell

Tänk på att CDON inte är säljaren så får du problem med produkten är du rökt gällande support

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Push555:

Energibladet matchar C8K hos andra aktörer, t ex Netonnet men jag skulle avråda att beställa via Cdon. Gissningsvis någon gråimport/dropshipping-historia som döljer sig via den där säljaren, hög risk för bängel om TVn anländer fraktskadad

Tvn i sig (C8K) heter QM8K i USA, men Rtings påpekar att dom skiljer sig markant mjukvaru/inställningsmässigt, men det verkar ju vara en fantastisk TV: https://www.rtings.com/tv/reviews/tcl/qm8k

Försöker själv ge mig in i 98"-träsket och jämföra modeller för att ersätta min 2018 års Samsung Q9FN 75"

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Bildexpert 📺

De amerikanska modellerna skiljer sig och därför är det alltid en risk att försöka läsa sig till vad rtings skriver. Tidigare har NA-QM8 varit mer som EU-X9-serien och det har sålts EU-QM8:or som egentligen är C7-serien där man försöka rida på den amerikanska hypen och i princip blåsa europeiska köparna med en modell som är flera klasser enklare.

Med QM8K och C8K verkar TCL ha synkat upp specarna mer. Verkar är då nyckelordet. Jag avråder fortfarande från att försöka transponera rtings tester på de europeiska modellerna. Logistiken bakom att kunna bekräfta hur lite eller hur mycket det skiljer sig EU/NA är lite väl stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Energibladet matchar C8K hos andra aktörer, t ex Netonnet men jag skulle avråda att beställa via Cdon

Ja att undvika cdon är nog klokt, det är ju ett riktigt skitföretag, och företaget som säljer via cdon "Online-Store.se" verkar ju vara en random dropshipper i bästa fal, scammer lika troligt.

Jag hade nog hellre köpt från
https://sv.homecinesolutions.fr/p/29238-tcl-98c8k
Utan att ha någon egen erfarenhet av företaget.

Permalänk
Medlem

Tips: Nu säljs TCL 98" MQLED85K 4K MINI-LED TV (2025) för 39900:- på Elgiganten.
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Visa signatur

ASrock B650M Pro RS WIFI | Ryzen 5 7600 | 32GB Corsair DDR5 6000MHz| EVGA GeForce RTX 3060 Ti FTW3 ULTRA GAMING | Kingston 1TB KC3000 M.2 Gen 4 | ASUS Prime AP201 White | be quiet! BN301 500 W | be quiet! Pure Rock Slim 2| Audioengine A5 | HUAWEI MateView GT 34

Permalänk
Skrivet av natal:

Tips: Nu säljs TCL 98" MQLED85K 4K MINI-LED TV (2025) för 39900:- på Elgiganten.

Det jag tyckte var lite udda när jag såg detta var att den kommer i lager 14 oktober? Varför gör de så med "rea" nu?

Permalänk
Medlem

Tycker det är rätt galet att man i USA får 98" QM7K för 28000:- men i Sverige betalar vi 40000:-.

Inte bara i USA i stora delar av Europa är den ca 10k billigare än i Sverige.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Devil May Cry:

Tycker det är rätt galet att man i USA får 98" QM7K för 28000:- men i Sverige betalar vi 40000:-.

Inte bara i USA i stora delar av Europa är den ca 10k billigare än i Sverige.

Kan inte priscyklerna i USA/NA om det är lika stora variationer som här. Så dessa exempel kan vara ögonblicksjämförelser baserat på reakampanjer. Nästa vecka kan det vara det omvända.

Priser i USA är i alla fall före VAT/sales tax. Så en USA-QM7K för 28000 kr baserat på dollarkursen motsvarar då 35 000 kr i Sverige med 25 procent moms. Detta med momsen är något som missas om och om igen när det jämförs priser med USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kan inte priscyklerna i USA/NA om det är lika stora variationer som här. Så dessa exempel kan vara ögonblicksjämförelser baserat på reakampanjer. Nästa vecka kan det vara det omvända.

Priser i USA är i alla fall före VAT/sales tax. Så en USA-QM7K för 28000 kr baserat på dollarkursen motsvarar då 35 000 kr i Sverige med 25 procent moms. Detta med momsen är något som missas om och om igen när det jämförs priser med USA.

Du har en poäng. Men när jag kollar på LG OLEDS priser så är de i princip likadana som i Sverige så är inte övertygad att det beror på momsen.

Alla priser finns på amazon eller bestbuy bara att kolla upp. VAT betalar vi inom EU och det är ändå 10k billigare i andra EU länder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

https://aws-obg-image-lb-4.tcl.com/content/dam/brandsite/region/europe/products/tv/c-series/c7k/id-image/98/tcl-98-c7k-hero-front.png?t=1739783636397&w=800

https://www.komplett.se/img/p/1200/1323702.jpg

https://next-media.elkjop.com/image/dv_web_D1800013123999/899849/tcl-98-mqled85k-4k-mini-led-tv-2025.jpg?w=1200&q=75

https://next-media.elkjop.com/image/dv_web_D1800013123921/899849/tcl-98-mqled85k-4k-mini-led-tv-2025.jpg?w=1200&q=75

https://aws-obg-image-lb-5.tcl.com/content/dam/brandsite/region/europe/products/tv/c-series/c765/id-image/tcl-98-c765-hero-front.png?t=1720089016667&w=800

Elgiganten kör rea på TCL 98” MQLED85 och använder sitt vanliga rea-trick. De skriver ”ordinarie pris” 99 990 kr och går sedan ut med kampanjpris 39 990 kr. Plötsligt ser det ut som en superdeal ”spara 60 000 kr” men i själva verket är det normalpriset i Europa utan ”superdeal”-skyltar.

”Elgiganten skyltar med lyxiga superdeals, men bakom dem gömmer sig de fulaste fiskarna”.

Visa signatur

Desktop: ASUS ROG Maximus XII APEX Z490 | Intel i9-10850K 5.2Ghz | G.Skill 32Gb Trident Z Neo | MSI GeForce RTX 4080 16Gb Suprim X | Phanteks 500A | Seasonic PX850W Platina | Fury Renegade 2TB | Samsung 980 Pro 1TB | NZXT Kraken Z73 | Monitor: Alienware AW2721D 27” IPS QHD 240Hz | Varmilo VA88M TKL | Ducky One 2 Mini MX Silent Red | HyperX Cloud II | SteelSeries Rival 600 | XBOX Series X | Console: XBOX One Elite Series 2 Controller | Mobile: Apple iPhone 15 Pro Max 256Gb Blå Titan | TV: LG 65” OLED65C35LA EVO 4K | Laptop: Acer Predator Helios 16” / 2560 x 1600 / Mini-LED / 250Hz / Intel i9-13900HX / DDR5 32Gb 5600Ghz / 2Tb / NVIDIA RTX 4080 12Gb |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Hamdog:

Elgiganten kör rea på TCL 98” MQLED85 och använder sitt vanliga rea-trick. De skriver ”ordinarie pris” 99 990 kr och går sedan ut med kampanjpris 39 990 kr. Plötsligt ser det ut som en superdeal ”spara 60 000 kr” men i själva verket är det normalpriset i Europa utan ”superdeal”-skyltar.

”Elgiganten skyltar med lyxiga superdeals, men bakom dem gömmer sig de fulaste fiskarna”.

Yes, så har El-genanten gjort i flera år. De får en "egen modell" som bara de säljer. En standardmodell fast med annan beteckning och kanske annan kosmetisk detalj. Modellen får också ett ordinarie fantasipris långt över normen och de kan hävda enorma prissänkningar. För att befästa detta gentemot konsumentverket etc. håller produkten i korta perioder sitt absurda fantasipris så att den verkligen har erbjudits för den nivån.

Nu är El-G nog inte ensamma om detta beteende, men de är ofta de tydligaste.

Permalänk
Medlem

Återigen ser vi bara Sverige med ockerpriser.
Tyskland har C7K/Q7C och C8K/Q8C till sjukt mycket bättre priser.

98" Q8C för 3300 Euro
98" Q7C för 2149 Euro

Fan nästintill dubbla priset här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Återigen ser vi bara Sverige med ockerpriser.
Tyskland har C7K/Q7C och C8K/Q8C till sjukt mycket bättre priser.

98" Q8C för 3300 Euro
98" Q7C för 2149 Euro

Fan nästintill dubbla priset här.

Elgiganten sänkte precis priset på 98" C8K, för att vara sverige så känns det ju som ett ok pris om man jämför med vad 2024 modellerna legat för senaste tiden.