Testpilot: LG QNED93 – en trygg allround-TV

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: LG QNED93 – en trygg allround-TV

Thomas "Laxpudding" Ytterberg undersöker LG:s toppmodell med mini-LED-LCD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En allround TV ska gå för mellan 5-7000kr. detta är dubbla priset, dvs inget för en allround:are, utan mer för den som har en större plånbok.

Väntar ivrigt på att någon ska hitta en 144hz tv för max 6-7k... då snackar vi allround på riktigt!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

En allround TV ska gå för mellan 5-7000kr.

Instämmer inte. Där hamnar man i budgetsegmentet.

Permalänk
Medlem

Intressant, behöver en ny på BF då min OLED börjar dö mer och mer. Är därmed inte så sugen på OLED igen, har betydligt äldre LCD apparater som går till jobbet dag efter dag utan att klaga det minsta.

Permalänk
Medlem

Bara 486 zoner för 15000 - 22000 kr känns väldigt tråkigt.
Zonerna är så stora att de inte kan hantera väldigt små lysen. Tomb Raider är ett bra exempel där det finns fyrverkerier, små ledslingor, lysande sländor och annat som troligen kommer ge intrycket av SDR belysning snarare än HDR belysning då jag chansar på att TVn försöker undvika blooming så den kommer dimma ned dessa i HDR, och troligen ser man hur zonerna tänds och släcks subtilt när de rör på sig.

Är det någon som vet varför de kan få plats med 1152-2500 zoner i billigare miniled skärmar men inte i TV för kring samma priser?

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att veta vart den hamnar i rang ordning mellan alla TCL apparater.
C7K/ MQLED85K, eller är den närmare C8K. Grymt bra test.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Hur funkar denna TV om man inte ansluter den till nätverk?

Jag vägrar i allmänhet att ansluta prylar till nätverk om det inte är absolut nödvändigt. En TV är för mig en monitor som jag gärna separerar från källor till innehåll. En TV ska hålla i ganska många år, och jag litar inte på att tillverkaren håller sina produkter uppdaterade avseende säkerhet. Det förekommer också en hel del datainsamling som jag gärna undviker.

Min nuvarande Sony-TV köpte jag 2016 och den har aldrig varit nätverksansluten. Jag uppdaterade den direkt efter köp via ett USB-minne, och jag minns väl att det var 200 android-appar som uppdaterades. Detta avslöjar tydligt att det finns mycket mjukvara i den prylen som jag inte litar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

En allround TV ska gå för mellan 5-7000kr.

Allround refererar till vilka ändamål den är lämplig för, inte vad den kostar.

Permalänk
Medlem

WebOS och LG's invasiva spionerande är väl i sig negativt också. Jag tycker om min LG OLED för bildkvalitén, men hatar verkligen spionerandet och WebOS där man inte kan ta bort bloatware. När man sen vägrar ha den uppkopplat så får man säkert klara sig utan en del basal TV funktionalitet såsom en fungerande kanalguide.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Intressant, behöver en ny på BF då min OLED börjar dö mer och mer. Är därmed inte så sugen på OLED igen, har betydligt äldre LCD apparater som går till jobbet dag efter dag utan att klaga det minsta.

Nu vet jag inte vilken modell du sitter på, men efter CX/C1 ungefär och framåt är det en extrem skillnad i alla långtidstester, så jag tror inte att en modern OLED kommer slitas markant vid vanlig användning

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu vet jag inte vilken modell du sitter på, men efter CX/C1 ungefär och framåt är det en extrem skillnad i alla långtidstester, så jag tror inte att en modern OLED kommer slitas markant vid vanlig användning

Låter lovande. Min är betydligt äldre, 65B7V.
(Bytte panel när den var tre år gammal)
Kanske inte ska ge upp hoppet om OLED då.

Edit: panelen byttes visst 2018 ett år efter inköp. Galet vad tiden går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

En allround TV ska gå för mellan 5-7000kr. detta är dubbla priset, dvs inget för en allround:are, utan mer för den som har en större plånbok.

Väntar ivrigt på att någon ska hitta en 144hz tv för max 6-7k... då snackar vi allround på riktigt!

Tänk på att vi har haft 25% inflation de senaste fem åren. Pengars värde är inte vad det brukade vara

Permalänk

Hur många klasser finns det ? Fler än Low, mid, high, highend ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Beror ju på hur stor man vill ha och övriga krav så klart, men köpte en 55" som klarar 144Hz i våras för 5900kr.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mhult:

Hur funkar denna TV om man inte ansluter den till nätverk?

Jag vägrar i allmänhet att ansluta prylar till nätverk om det inte är absolut nödvändigt. En TV är för mig en monitor som jag gärna separerar från källor till innehåll. En TV ska hålla i ganska många år, och jag litar inte på att tillverkaren håller sina produkter uppdaterade avseende säkerhet. Det förekommer också en hel del datainsamling som jag gärna undviker.

Min nuvarande Sony-TV köpte jag 2016 och den har aldrig varit nätverksansluten. Jag uppdaterade den direkt efter köp via ett USB-minne, och jag minns väl att det var 200 android-appar som uppdaterades. Detta avslöjar tydligt att det finns mycket mjukvara i den prylen som jag inte litar på.

Den fungerar som vanligt när man inte har en TV ansluten till nätverk. Tjänster som kräver nätverk fungerar så klart inte. Men allt annat fungerar exakt som tänkt och det är i princip en fristående monitor. Man kan stänga av det datainsamlanade som finns via menyerna. Fast litar man inte riktigt på tillverkaren så kör den som ren monitor utan access till nätverk.

Majoriteten av alla TV-mjukvaruuppdateringar handlar om funktioner runt OS, appar och tjänster. Det förekommer men är tämligen ovanligt att det prioriteras teknisk funktionalitet. Vilket förstås omöjligt att veta om på förhand. Med LG:s OLED-modeller sitter miljoner användare och synar alla uppdateringar och där kan man följa ändlösa diskussioner om vad som händer med ens TV. Inte alltid uppdateringarna anses förbättra. QNED-modellerna får där inte samma uppmärksamhet och merparten TV uppdateras utan att någon har långa diskussioner om det.

Så vill man hålla någon form av strategi runt detta att inte missa faktiska tekniska förbättringar men också undvika allt jox och spionerande? Pröva då att uppdatera TV:n när den är ca ett år efter lansering. Då har det mesta i tekniken fixats eller finputsats. Tillverkaren börjar då lägga sin energi på att förbättra tekniken hos uppföljande modeller i stället medan din TV går in i en förvaltningsfas.

Det som kommer efteråt i uppdateringar handlar främst om OS, appar och tjänster. När man är nöjd med TV:ns tekniska prestanda kan man fimpa anslutningen till nätverket och köra den som ren monitor för resten av dess existens.