Vilken Linux-distro använder du just nu? - Dela gärna dina erfarenheter!

Permalänk
Medlem

Debian 13 Trixie släpptes officiellt idag för en liten stund sedan

Permalänk
Medlem

Kör just nu Debian 13 från en extern SSD. Funderar på att ersätta min nuvarande Ubuntu 24.04 LTS med just Debian 13.

Väl installerat känns Debian mer uppdaterat än Ubuntu 24.04

Edit:
Nu med skärmdump!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Debian är det för privatpersoner?

Debian är urfadern till Ubuntu och 1000-tals andra distributioner, så det blir precis vad du gör det till.

Bortsett från lite knöligare installation, så innehåller Debian (Live) allt du behöver såsom Firefox, LibreOffice etc. Dvs väldigt likt en standardinstallation av Fedora, Ubuntu m.m.

Ska testa en mer minimalistisk installation ikväll med den fullständiga Debian-ISO:n.

Live-utgåvan är enklast att komma igång med (är även bootbar direkt), då enbart val av skrivbordsmiljö behöver göras (Gnome, KDE, Cinnemon etc.).

Exempel på nedladdningslänkar för AMD64:

Debian Live:
https://cdimage.debian.org/debian-cd/13.0.0-live/amd64/iso-hy...

Debian:
https://cdimage.debian.org/debian-cd/13.0.0/amd64/iso-cd/
https://cdimage.debian.org/debian-cd/current/amd64/iso-dvd/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ja.

Det utvecklas av något tusental frivilliga enligt en demokratisk process, sedan 30+ år tillbaka. Det är grunden för många andra distributioner som använder Debian att bygga på. Vilket är helt Ok eftersom det är fri mjukvara.

Permalänk
Medlem

Braxen Linux. PDA funkar bra med Lonatrail Ale och Beata tillsammans med min kära Laptop

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Skönt att inte bara jag har bytt till Linux

Jag kör NixOS unstable på min maskin numera och stable på servrar.
Jag är väl lite såld på att allt är deklarativt, det är precis som jag är van vid när jag jobbar med switchar allt är i configen och är lätt att återskapa.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Definiera vad du menar med "för privatpersoner".

Om du menar att man kan installera en skrivbordsmiljö som GNOME, Plasma, Cinnamon, XFCE,...
Då är svaret ja.

Om du menar att det finns femtielva hjälpprogram förinstallerade som hjälper en så man inte behöver öppna terminalen.
Då är svaret nej.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Alla operativsystem är för privatpersoner om licensen inte uttryckligen exkluderar det användningsområdet…

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Om du menar att det finns femtielva hjälpprogram förinstallerade som hjälper en så man inte behöver öppna terminalen.
Då är svaret nej.

Behövde aldrig öppna terminalen här vid installation från Debian Live. Hittills har allt fungerat precis lika fint som med Ubuntu.

Enda utmaningen jag fick, var att skapa partitionerna för Debian på min externa SSD manuellt efter jag mountat den i diskverktyget. Tydligen ville den även ha /swap utöver /boot/efi och / (root).

Installationsprogrammet för Debian Live är betydligt mer nitiskt än vad jag är van vid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Skönt att inte bara jag har bytt till Linux

Jag kör NixOS unstable på min maskin numera och stable på servrar.
Jag är väl lite såld på att allt är deklarativt, det är precis som jag är van vid när jag jobbar med switchar allt är i configen och är lätt att återskapa.

Är lite nyfiken på nixos, berätta gärna alla val du gjort.
Några ledfrågor:
Använder du flakes? Märker du någon skillnad efter du bytte?
Använder du home-manager och i så fall hur väljer du om du vill ha program listade i configuration.nix eller där?
Har du fått in config filer från alla dina program i nix eller bara delvis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0xbad:

Är lite nyfiken på nixos, berätta gärna alla val du gjort.
Några ledfrågor:
Använder du flakes? Märker du någon skillnad efter du bytte?
Använder du home-manager och i så fall hur väljer du om du vill ha program listade i configuration.nix eller där?
Har du fått in config filer från alla dina program i nix eller bara delvis?

Jepp, använder flakes sedan en tid tillbaka.
home-manager använder jag med.
Alla configfiler ligger kommer allt med tiden in i Nix... var väl ett bra tag utan att alla saker i home låg i home-manager men de mesta är där numera.
Är inte så att allt är klart heller, jag ändrar saker helatiden.

mina nixos configs
Notera nu att mina configs är för mig och inte alltid är svinoptimala men man lär sig lite i taget och blir bättre och bättre på att använda allt

Tips är också kolla på tex vimjoeyers videos på youtube för inspiration

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Behövde aldrig öppna terminalen här vid installation från Debian Live. Hittills har allt fungerat precis lika fint som med Ubuntu.

Enda utmaningen jag fick, var att skapa partitionerna för Debian på min externa SSD manuellt efter jag mountat den i diskverktyget. Tydligen ville den även ha /swap utöver /boot/efi och / (root).

Installationsprogrammet för Debian Live är betydligt mer nitiskt än vad jag är van vid.

Det var inte riktigt det jag menade.
Debian har inget välkomstprogram, som Mint, Zorin, Mx, Nobara; som hjälper nybörjaren installera grundläggande saker.
Du kan Linux tillräckligt bra så du behöver inte sånt.

Det enda som jag varit tvungen att göra i terminalen de senaste installationerna är att aktivera fllathub.

flatpak remote-add --if-not-exists flathub https://dl.flathub.org/repo/flathub.flatpakrepo

Om någon vet hur man gör det i grafisk miljö är jag idel öra.

Jag tycker alltid att nya Debian är fantastisk när den kommer...
...i 3 månader...
...för sen är det oktober och nya versioner av Ubuntu och Fedora kommer och Debian känns gammal.

Jag tycker också att det är trevligt att nästan allt går att göra i grafisk miljö numera.
Det hindrar givetvis inte mig från att göra massor med saker i terminalen ändå, för jag tycker att det många gånger är enklare och att jag har mer kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Det var inte riktigt det jag menade.
Debian har inget välkomstprogram, som Mint, Zorin, Mx, Nobara; som hjälper nybörjaren installera grundläggande saker.

Blev faktiskt lite förvånad av allt som följde med Debian 13 med Gnome.

(Gnome) Software, Tour, Gnome Tweaks samt Help.

Utöver detta Firefox, LibreOffice, Evolution och att annat man kan tänkas behöva från start.

Detta i installationen där jag valde bort allt utom Gnome i sig.

Får väl erkänna att jag inte distrohoppat på ett tag, men för mig kändes det mer komplett och rätt än både Fedora 42 och Ubuntu 24.04 LTS. Speciellt med Gnome Tweaks med från start.

Edit:
Ska köra lite benchmarks för att se om Debian 13 verkar bättre än Ubuntu 24.04 LTS. Tyckte det var bättre flyt i Krita som AppImage, men vill se lite mer faktiska siffror. Kör Kernel 6.16 i Ubuntu, så borde testa den i Debian med.

Permalänk
Medlem

Har kört igenom mina första tester här nu med främst Geekbench 6.4 samt Speedometer 3.1.

Debian 13 (S:1678 M:4874):
https://browser.geekbench.com/v6/cpu/13275418

Ubuntu 24.04 LTS (S:1675 M:5037):
https://browser.geekbench.com/v6/cpu/12708490

Inte helt vetenskapligt utfört, då testerna skett vid olika tidpunkter.

Kör med "intel-undervolt" samt "mitigations=off" för bästa möjliga prestanda i båda systemen.

Så här långt har Debian 13 presterat lång över förväntningarna och känns betydligt mer modernare och mer komplett än Debian 12 enligt mig. Deras repository sägs även innehålla över tiotusentals fler paket än tidigare, så hittills har jag klarat mig utan att lägga till egna repositories.

Höll fast vid Ubuntu 18.04 LTS i många år, så oroar inte mig för att Debian 13 kommer att kännas föråldrat i närtid.

Edit:
Körde om testerna igår med färskt resultat från Ubuntu 24.04.3 med Kernel 6.16. Får fortfarande något högre resultat på multicore i Ubuntu jfm Debian, samtidigt som det tär mindre på resurserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Så här långt har Debian 13 presterat lång över förväntningarna och känns betydligt mer modernare och mer komplett än Debian 12 enligt mig.

Beror väl på att paketen bara är lite utdaterade istället för väldigt utdaterade just nu när det är helt precis nytt..

Som en vanlig datoranvändare skulle jag aldrig få för mig att köra Debian, speciellt inte när man kommer från Windows och MacOS som i princip är rolling release i jämförelse. Jag tror de flesta som byter från Windows inte känner sig så pigga på att vänta ett kvartal för att få nya funktioner i program jämfört med Windows eller någon annan distro, och jag har inte heller upplevt att Debian varit mer stabilt än något annat de gånger jag har kört det, inte för att Debian är ostabilt på något sätt men det är ingen annan distro heller annat än kanske Arch om man är för het på gröten med att skicka ut paket. Man kan ju köra typ Fedora och få en väldigt stabil upplevelse också samtidigt som man får uppdateringar i lagom takt. Det finns ju en anledning till att Ubuntu är mycket mer populärt än det Debian det bygger på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Som en vanlig datoranvändare skulle jag aldrig få för mig att köra Debian, speciellt inte när man kommer från Windows och MacOS som i princip är rolling release i jämförelse.

Jag som ovanlig datoranvändare avskyr alla rolling releases och kör LTSC, LTS, ESR så långt som möjligt

Tycker att ny version efter 4-5 år är precis lagom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag som ovanlig datoranvändare avskyr alla rolling releases och kör LTSC, LTS, ESR så långt som möjligt

Tycker att ny version efter 4-5 år är precis lagom.

Det enda jag är intresserad av är senaste GNOME.
(min version av fanatisk distrohoppning)
Kunde jag få senaste GNOME i Debian Stable skulle jag köra det.

Enligt rykten ska man kunna installera skrivbordsmiljöer via distrobox.
Får se om jag får tummen ur och testar det när GNOME 49 släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Det enda jag är intresserad av är senaste GNOME.
(min version av fanatisk distrohoppning)
Kunde jag få senaste GNOME i Debian Stable skulle jag köra det.

Jag är slav under vissa Gnome Extensions men dessa funkar fint med GNOME 48.3 i Debian 13