Logitech z623 - Hemskt obalanserat ljud eller är det mig det är fel på?

Permalänk

Logitech z623 - Hemskt obalanserat ljud eller är det mig det är fel på?

Köpte ovanstående 2.1-system för inte särskilt länge sedan. Systemet har fått mängder med lysande recensioner och få klagomål. Men jag tycker att det låter för djävligt. Ta ex. följande Black Sabbath-klassiker: https://www.youtube.com/watch?v=aXpKtZbHhQI Balansen mellan Ozzys höga röst, den tunga basgången och mellanregistret är kritisk. Z623 lyckas inte alls. Subwoofern förvränger basgången till ett dovt muller, Ozzys röst förstärks och mellanregistret hörs inte alls. Går knappt att höra skillnad på en akustisk eller elektrisk bas ens (hip hop låter ännu värre). Helt värdelöst faktiskt.

Fast systemet är ganska populärt och väldigt få recensioner på nätet nämner dessa brister. Använder inte folk högtalarna till musik eller vet inte folk hur musik ska låta? Tycker folk att "tungt basdunk" är det enda som spelar roll? Är det mig det är fel på? Jag har testat att flytta runt subwoofern i rummet men det gör ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Har också dessa och kan bara säga att de är riktiga "casual"-högtalare.

Ifall jag ska hårdkritisera dem så saknas det viss detaljrikedom i diskanten, basen är väldigt "tung / släpig" så jag var tvungen att stoppa in en svamp i utblåset för att få det lite mer kortvarigt i slagen. Ifall man bryr sig om professionellt ljud överlag så ska man nog inte köpa dessa utan satsa mer på studiomonitorer eller likn.

För mig duger de som helt okej skrivbordshögtalare för jag är inte speciellt petig när jag spelar eller tittar på film.
Men ska man redigera videos och är ute efter en speciell ljudbild så får man använda bra lurar eller monitorer.

Permalänk
Skrivet av Razken:

Har också dessa och kan bara säga att de är riktiga "casual"-högtalare.

Grejen är den att jag långt ifrån en riktig audiofil. Men jag vill kunna lyssna på klassisk rock och pop och faktiskt höra instrumenten. Alla basnoter låter bara BOOM, BOOM, BOOM.

Permalänk

Ja, du får det du betalar för, från ett företag som inte vet hur man gör ljud helt enkelt. Sen att de är populära beror nog på att de är billiga och man får "mycket ljud" för pengarna men det behöver ej betyda att man får bra ljud.

Permalänk
Medlem

Logitech har alldrig varit några finhögtaler.
Det ända logitech är, är helt okej/dugligt ljud för pengarna, speciellt om man köper de på rea.

Har du kollat i ljudinställningar i datorn efter en EQ och om det finns någon ratt på baslådan för lite skystering?
Du kan ju även testa att stoppa in en skumgummi bit i utblåset för baslådan. För att göra den lite mer "sluten och rapp"

Om du redan testat det så får nog sälja de och fråga/kolla här vad som finns som är bättre lämpat för det du önskar

Det finns några trådar som redan har frågat för samma sak

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Såg att du lagt ut en annons här på Swec marknad.

Har du ingen ångerrätt, öppet köp, eller bytesrätt du kan nyttja istället? @Björne41

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34