Permalänk
Medlem
Skrivet av Jizo:

Att det skulle vara högljutt har jag inte läst så mycket om, däremot har jag läst en del om fläktar med missljud och liknande, men som tur var så fick jag inte det utan mitt exemplars fläktar är helt tysta (nu pratar jag om lager och liknande).

Jag kör inte traditionell uppsättning, med datorbord och stol, utan har datorn stående i TV-bänken och sitter sedan 3,5 m ifrån i soffan och spelar. På det avståndet hör jag inte fläktarna alls, inte ens om jag skulle köra dessa på 100%. Fläktkurvan jag kör med är satt till 60% som max. Mer behövs inte för att hålla kortet både tyst och svalt eftersom jag har undervoltat och effektreglerat kortet.

min står max 1m iftån mitt huvud, precis till höger om spelskärmen i dan a4 h20 eller vad den nu heter, å ändå så kan jag klassa den som någorlunda tyst utan missljud. Dock är ju så klart Gigabajs kortet tystare då jag knappt hör det men då sitter det i en atx maskin 1m till vänster ifrån mig på golvet.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

Av de fyra jag provat, letar alltid efter ljudnivå, prestanda och pris i den ordningen, så har det varit:

De två överlägset bästa, blev Red Devil då jag fick det för 2000kr mindre än Nitro+
PowerColor Red Devil
Sapphire Nitro+

Hoppet ner är massivt, tyvärr. Båda korten håller temperaturen men jag personligen klarade inte av hur de lät. Visst du kan pilla lite men du kommer inte i närheten av stock på de två korten ovanför.
ASUS Prime OC
Gigabyte Gaming OC

Tittar på att köpa ett Gigabyte Gaming OC just för att det har ångkammare och verkar ha en bra kylare samt ett Quiet-mode direkt på kortet. Menar du att kortet låter mycket och Red Devil-kortet är mycket tystare? Mitt premiumval är lyxkortet Gigabyte Aorus Elite…

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem

Jag gör det enkelt för mig. Jag bryr mig inte om hur korten ser ut eller hur dom låter. För jag byter alltid till två 120mm.
Då får jag alltid ett tyst och svalt kort.

Bra kylare kommer och går och det som gjort skillnad när det väl är så, är hur själva kylaren är.
Då är det det som avgör för mig. Tex mitt gamla Asus 1070 dual hade den sämsta kylaren av 1070 serien.
Så där bytte jag hela rasket mot tredje part + 2 120mm.

Det verkar som att hela 9070XT serien har kylare som är bra nog.
Ingen som är riktigt dålig oavsett fläktar på den och igen än som sticker ut som jättebra.

Vad som är lite förbryllande med just 9070 serien är att temp på gpu alltid är bra.
Men temp på minnen och hot spot på gpu gärna springer iväg.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Så mao ett ASUS Prime OC är helt ok?

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 5 7600 RAM » Kingston DDR5 5200MHz 32GB MOBO » ASUS TUF Gaming B650-Plus GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black PSU » Corsair RM750e 750W

Permalänk
Skrivet av DST:

har ett gigabyte auros elite oxå, köpte för jag ville testa ett med högre power limit, å detta ska ha 360w samt ångammare. helt okey, men tråkigt att det kom med samsung minnen. dock verkar det inte palla någon "undervoltning" alls. sitter i ett atx chassi med 7800x3d som kör på 1.05bclk

Hej, kanske lite oinsatt här men varför är det negativt med Samsungminne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fue:

Så mao ett ASUS Prime OC är helt ok?

Det är den, bara lite högljudd i stock.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Tjena ! Processor till 9070xt mercury oc. Vilken ska jag ta? Har 1440 ips skärm och tänkt spela mycket Battle Royal, Cod Warzone, bf6 osv. Även en hel del wow. Mvh

Permalänk
Skrivet av Sharky93:

Tjena ! Processor till 9070xt mercury oc. Vilken ska jag ta? Har 1440 ips skärm och tänkt spela mycket Battle Royal, Cod Warzone, bf6 osv. Även en hel del wow. Mvh

7800x3d finns hos inet för 3999, men allt beror ju på vad du har för moderkort

Visa signatur

Asus tuf 9070xt deshrouded, 7800x3d, 32gb Kingston fury, 650b asus tuf gaming wifi+, peerless assasin, phanteks xt black, noctua x6, arctic x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

7800x3d finns hos inet för 3999, men allt beror ju på vad du har för moderkort

Okej. Passar den bättre än 9800x3d

Permalänk
Skrivet av Sharky93:

Okej. Passar den bättre än 9800x3d

9800x3d är ju bättre, vet dock inte hur mycket bättre

Visa signatur

Asus tuf 9070xt deshrouded, 7800x3d, 32gb Kingston fury, 650b asus tuf gaming wifi+, peerless assasin, phanteks xt black, noctua x6, arctic x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

9800x3d är ju bättre, vet dock inte hur mycket bättre

Är den värd 1400kr mer är frågan då

Permalänk
Skrivet av Sharky93:

Jag testade bf6 med allt på högsta med 9070 xt samt en 7800x3d, de flöt på väldigt bra så bör göra de för dig med

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sharky93:

Det är den Gjorde själv det valet, och du kommer alltid fråga dig själv om du köper en 7000 serie... "Hur mycket bättre är 9800X3D?" Du slipper fråga om du köper en direkt

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Jag testade bf6 med allt på högsta med 9070 xt samt en 7800x3d, de flöt på väldigt bra så bör göra de för dig med

Haha okej! Jag gjorde samma fast med nuvarande processor 5 7600. Och hade 140+ fps när allt var på ultra. Kanske inte ens värt för mig att uppgradera? Dock är jag fanboy av 7 processorer då jag tabbar ner mycket har Twitch i bakgrunden på jämt osv

Permalänk

Jag kör 9800x3d med mitt 9070XT, tror aldrig jag sett processorn gå över 50% när jag spelat. Ligger som regel runt 30-35% användning. Jag valde 9800x3d för att inte ha fomo, när dom ändå låg så pass nära i pris (tror det skiljde typ 850kr vid tillfället). Men då byggde jag en ny dator så procentuellt på hela bygget blev skillnaden inte så stor. Tolkar det som att du ska uppgradera existerande dator @Sharky93, kanske värt att testa med processorn du redan har först för att se om du blir bottleneckad? och sen kanske uppgradera vid nästa generation vid behov - så kan du skjuta upp fomon lite 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sharky93:

Njä inte riktigt. Kör 7800X3D nu och sen uppgradera när Zen 6 kommer 😉

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

"din" har korrigerats till "ditt".

Nej, det har hyperkorrigerats. Grafikkort är neutrum och GPU är utrum vilket betyder att både "din" och "ditt" funkar precis lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thechosenone:

Hej, kanske lite oinsatt här men varför är det negativt med Samsungminne?

skall vara lite långsammare jämfört med hynix minnen dock inte lika varmt.

Dock verkar Gigabajs kortet prestera lite bättre än Powercolor reaper xt kortet som är undervoltat å höjt till typ samma minneshastighet på ca 2700mhz, men det e la bara för att gigabajskortet boostar högre men verkar inte undervolta alls(gigabajskortet).

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Jag har varit jättesugen på att köpa ny GPU länge men som alla vet har ju priserna varit bananas. Det är inte att jag inte har råd utan mer en princip sak att inte betala överpriser. Nu har ju inet en back to school kampanj och undra om ni tycker det är värt att hugga till på Acers Nitro RX9070 XT OC kort?

https://www.inet.se/produkt/5415318/acer-nitro-radeon-rx-9070...

Edit: Jag sitter för nuvarande på ett Reddevil RX6700XT kort som va svindyrt (sett till prestanda) under pandemin för jag hade tröttnat så mycket på mitt gamla Radeon 7 som va instabilt och lät som ett jetplan imellanåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalthor:

Jag har varit jättesugen på att köpa ny GPU länge men som alla vet har ju priserna varit bananas. Det är inte att jag inte har råd utan mer en princip sak att inte betala överpriser. Nu har ju inet en back to school kampanj och undra om ni tycker det är värt att hugga till på Acers Nitro RX9070 XT OC kort?

Edit: Jag sitter för nuvarande på ett Reddevil RX6700XT kort som va svindyrt (sett till prestanda) under pandemin för jag hade tröttnat så mycket på mitt gamla Radeon 7 som va instabilt och lät som ett jetplan imellanåt.

Det är lika bra/dåligt som alla andra 9070XT för samma pris.

Att tänka på.

1. Du kan behöva ett nytt nätagg. Vi är många som har behövt nytt nättagg för att slippa krascher.
Mitt var på 1000W och var bra när det var nytt. Nu hade det många år på nacken men fungerade jättebra med mitt 3070TI.
Men när jag slog på RT/PT med mitt 9070XT så fick jag krascher. Köpte ett nytt 1000W och fungerar fin fint nu.
Du hittar andra som vittnar om samma sak. Så du är medveten om det.

2. Håll koll på hur fläktarna låter. En del låter inte som dom ska. Byt kort eller byt fläktar. 2 120mm kostar inte mycket och gör kortet svalt och tyst. Så gör jag. Alltid.

3. När du fått ditt kort så stressa kortet ordentligt och håll koll på gpu hot spot (ej vanliga gpu temp). Vissa kort blir för varma.
Kör med öppen dator och med sidopanelen på bara för kontrollera skillnaden.

Dom här tre punkterna är det vanligaste som nya ägare av 9070XT kan "råka" ut för om dom har otur.
Tack o lov är det inte vanligt. Men det händer.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalthor:

Skrivet av SCORPIUS:

Det är lika bra/dåligt som alla andra 9070XT för samma pris.

Att tänka på.

1. Du kan behöva ett nytt nätagg. Vi är många som har behövt nytt nättagg för att slippa krascher.
Mitt var på 1000W och var bra när det var nytt. Nu hade det många år på nacken men fungerade jättebra med mitt 3070TI.
Men när jag slog på RT/PT med mitt 9070XT så fick jag krascher. Köpte ett nytt 1000W och fungerar fin fint nu.
Du hittar andra som vittnar om samma sak. Så du är medveten om det.

2. Håll koll på hur fläktarna låter. En del låter inte som dom ska. Byt kort eller byt fläktar. 2 120mm kostar inte mycket och gör kortet svalt och tyst. Så gör jag. Alltid.

3. När du fått ditt kort så stressa kortet ordentligt och håll koll på gpu hot spot (ej vanliga gpu temp). Vissa kort blir för varma.
Kör med öppen dator och med sidopanelen på bara för kontrollera skillnaden.

Dom här tre punkterna är det vanligaste som nya ägare av 9070XT kan "råka" ut för om dom har otur.
Tack o lov är det inte vanligt. Men det händer.

Tackar för varningsfingrarna! Men det låter ju helt sjukt att man ska behöva 250W över rekommenderat? Mitt corsair 850W har också några år på nacken (sen release) men tänker att det ska gå bra ändå speciellt när det är rekommenderat att undervolta korten. Jag hoppas verkligen att alla dessa punkter är first batch problem/barnsjukdomar för ett nytt agg är jag inte sugen på alls vilket driver upp kostnaden till över 10k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalthor:

Tackar för varningsfingrarna! Men det låter ju helt sjukt att man ska behöva 250W över rekommenderat? Mitt corsair 850W har också några år på nacken (sen release) men tänker att det ska gå bra ändå speciellt när det är rekommenderat att undervolta korten. Jag hoppas verkligen att alla dessa punkter är first batch problem/barnsjukdomar för ett nytt agg är jag inte sugen på alls vilket driver upp kostnaden till över 10k.

Varsågod.
Jag tror inte det behövs 1000w faktiskt. Jag köper alltid över vad jag behöver.
Vad som behövs är ett stabilt nätagg som klarar snabba spikar.
Ett gammalt nätagg kan fungera jättebra i många datorer men just vid detta specifika scenario så brister det.
Det kan fungera jättebra med det du har. Men får du omstarter eller krascher och inte hittar annan lösning så vet du vad du kan prova.

Du har helt rätt i med undervolt. Det gör kortet verkligen väl. Bra på exakt alla vis.
Men ta det inte för långt så du får problem pga det.
Börja med -15 på PL och -60 på mW och se hur det blir. Alla kort är olika. (Lär klara mycket mer)
Det kan även vara olika beroende på spel. Så antingen sätter du individuella profiler eller en generell.
Ett tips är att spara dina inställningar till en fil. För om adrenalin kraschar måste du ställa om det igen.
Lätt då att bara importera settings.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Är halvt besviken att jag inte kan köra Cyberpunk 2077 med path tracing över 60 fps. Lägger sig kring 45 fps utan att ha frame gen på. Spelet är ju snyggt utan path tracin också, och 100 fps är absolut bra där.

9070XT Sapphire Pulse. 2560x1440.

Får lite prestandahopp om jag höjer strömbudgeten men inte alls tillräckligt för att känna att det flyter på utmärkt. Någon som har tips för den modellen? Eller var det dumsnålt att köpa en modell med lägre strömbudget? Försökte klicka hem ett Red Devil till bra pris men det hann ta slut

Tror inte att en modell med högre strömbudget skulle ge dig 15FPS extra fps från 45, jämfört med ditt överklockade kort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Varsågod.
Jag tror inte det behövs 1000w faktiskt. Jag köper alltid över vad jag behöver.
Vad som behövs är ett stabilt nätagg som klarar snabba spikar.
Ett gammalt nätagg kan fungera jättebra i många datorer men just vid detta specifika scenario så brister det.
Det kan fungera jättebra med det du har. Men får du omstarter eller krascher och inte hittar annan lösning så vet du vad du kan prova.

Det är väl generellt så att nätagg har en livslängd och att det i många fall inte är bra att ha ett sådant i tio år oavsett om det var platinum rated och tillräckligt många Watt när det köptes. 750W är rekommenderat för Acer-kortet, kanske för alla 9070XT, och där skulle jag tro att man använder viss marginal eftersom det finns varierande kvalitet på agg.

(Som tidigare nämnt så köpte jag refererat-till Acerkort. Det hade grafikglitchar från dag ett eller två i King Arthur, A Knight's Tale, som var regnbågsfärgade saker som rörde på sig under vissa UI-element. Sådana hade jag ej sett förr och det är värt att nämna att jag aldrig såg att fläktarna på grafikkortet startade när jag spelade det spelet (så det hade nog inte med temps att göra) . Detta med SF750. Awaiting resolution..

Är det så att officiella kravet är 750W men egentligen behövs ett 1000W-agg som inte är äldre än ett år så tycker jag 1. Acer borde ha svarat det på mitt ärende och 2. Att system reqs för korten borde justeras

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Det är väl generellt så att nätagg har en livslängd och att det i många fall inte är bra att ha ett sådant i tio år oavsett om det var platinum rated och tillräckligt många Watt när det köptes. 750W är rekommenderat för Acer-kortet, kanske för alla 9070XT, och där skulle jag tro att man använder viss marginal eftersom det finns varierande kvalitet på agg.

(Som tidigare nämnt så köpte jag refererat-till Acerkort. Det hade grafikglitchar från dag ett eller två i King Arthur, A Knight's Tale, som var regnbågsfärgade saker som rörde på sig under vissa UI-element. Sådana hade jag ej sett förr och det är värt att nämna att jag aldrig såg att fläktarna på grafikkortet startade när jag spelade det spelet (så det hade nog inte med temps att göra) . Detta med SF750. Awaiting resolution..

Är det så att officiella kravet är 750W men egentligen behövs ett 1000W-agg som inte är äldre än ett år så tycker jag 1. Acer borde ha svarat det på mitt ärende och 2. Att system reqs för korten borde justeras

SF750 är ju ett riktigt bra nätagg, så låter ju som att det är något problem med grafikkortet/drivrutiner. Jag har köpt ett nytt SF850(hade ett SF600) för att kunna ploppa i ett 9070 XT när ett bra kort/pris dyker upp(även de kort som vill ha 850W)... Med tanke på vad som skrivits om Gigabyte Gaming OC så kanske man får hosta upp de extra pengarna och köpa ett Aorus Elite. Bygger i ett SFF-chassi(NANOQ R) så Powercolor Pure och Red Devil börjar bli för stora för att de ska rymmas tyvärr

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem

Ni som sitter på 9070xt, hur står sig era kort med fsr? Är det bra prestamda och ser det ok ut? ( om man jämför med dlss )
Lämnade in mitt 4080S idag till netonnet för fläktarna går inte styra, och med tanke på att det knappt finns några 4080s kvar nånstans så blir det väl pengarna tillbaks.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
32 GB Kingston DDR5 6000MHz CL30 | MSI B850 GAMING PLUS WIFI
MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC| Kioxia Exceria G4 NVMe SSD 1TB |
HAVN HS 420 Vit | Corsair RM 750
AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Ni som sitter på 9070xt, hur står sig era kort med fsr? Är det bra prestamda och ser det ok ut? ( om man jämför med dlss )
Lämnade in mitt 4080S idag till netonnet för fläktarna går inte styra, och med tanke på att det knappt finns några 4080s kvar nånstans så blir det väl pengarna tillbaks.

Jag bytte från ett 3070TI och var väldigt nöjd med den senaste DLSS.
Blev lika nöjd med FSR4. Jag använder aldrig FSR3. Dom spel jag har som bara har FSR3 och inte kan få FSR4 med optiscaler kör jag i native. Jag saknar inte DLSS alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag bytte från ett 3070TI och var väldigt nöjd med den senaste DLSS.
Blev lika nöjd med FSR4. Jag använder aldrig FSR3. Dom spel jag har som bara har FSR3 och inte kan få FSR4 med optiscaler kör jag i native. Jag saknar inte DLSS alls.

Hmmmm....
Får jag återköp så funderar jag starkt på att dra ett 9070XT faktiskt.
Av vad jag kan se så verkar det likvärdigt åtminstone

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
32 GB Kingston DDR5 6000MHz CL30 | MSI B850 GAMING PLUS WIFI
MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC| Kioxia Exceria G4 NVMe SSD 1TB |
HAVN HS 420 Vit | Corsair RM 750
AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"