Bör jag sälja mina datorer hela eller i delar, och vad är rimliga priser?

Permalänk

Bör jag sälja mina datorer hela eller i delar, och vad är rimliga priser?

God morgon känner mindre och mindre sug av att spela nu för tiden och efter 30års tid av lirande tänkte jag ge upp det och satsa på annat tänkte höra om det är värt att sälja datorn hel eller plocka isär den och sälja den i delar.

(Chassi) NZXT H6 Flow Vit
(Moderkort) Gigabyte X870 Aorus Elite WIFI7 Ice
(CPU) AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz 104MB
(Ram-minne) Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be
(CPU kylare) Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
(Hårddisk) Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 1TB
(PSU modulärt) Corsair RM850 850W
(GPU) ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC

(Skärm) Asus TUF Gaming VG32VQ1BR Led-skärm spel böjd 32" 2560 x 1440 WQHD @ 165 Hz

Har även en Intel dator liggade ett äldre bygge.

(Chassi) Fractal Design Define 7 Compact Vit TG
(Moderkort) MSI Z490 MEG UNIFY
(CPU) Intel Core i9 10900K 3.7 GHz 20MB
(Ram-Minne) HyperX 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Fury
(CPU Kylare) Noctua NH-U12A

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

Sälj hela, du får tusen spänn sista pris.

Nej men själv hade jag nog inte orkat sälja den i delar. Det är ju en schysst burk helt klart, även om GPU nu är några generation gammal. Jag kan tycka att det borde gå att sälja den hel, det känns ofta som man kan fastna med enskilda komponenter annars (även om det var länge sedan jag sålde datorprylar).

Testa att lägga ut de äldre delarna först kanske?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Som paket är generellt enklare än per komponent.

AMD datorn borde vara rätt enkel att sälja till 70-80% nypris (exkl. gpu) om det fortfarande finns ett par år garanti kvar på delarna.
Skärmar faller fort i värde dock så den kanske du inte får så mycket för.

Intel datorn borde du kunna få ut 2-3k för utan större problem.

Permalänk
Medlem

Tänker att det finns massor med personer som gärna hade köpt din dator om priset är rätt. Hade klart sålt första datorn som ett paket och äldre delar lösa. Sen finns det alltid olika uppfattningar kring vad du skall begära men ju äldre en del är desto mer i regionen kring 50% av inköpsvärdet och nyare mer i 75% regionen om det hjälper. Men hade tittat på vad likvärdiga produkter går för och sen hittat en summa som du kan tänka dig. Som ditt grafikkort finns begagnat i 3500kr klassen.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk

Kolla vad CPU och GPU brukar gå för ungefär, ta medelpriset.
Ta nypriset på resten av delarna och dra av i ditt fall 80%.
Lägg ihop detta så får du vad du kommer kunna sälja för.

Permalänk

Tackar datorn är köpt på inet i december förra året så finns nog garanti kvar, ska räkna lite och sedan lägga upp några annonser här på Sweclockers:)

Permalänk

En sa till om man säljer på Sweclockers och budet inte kommer upp i vad man tänkt sig kan man avstå från att sälja eller är man skyldig att sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Letsgomental:

En sa till om man säljer på Sweclockers och budet inte kommer upp i vad man tänkt sig kan man avstå från att sälja eller är man skyldig att sälja.

Du behöver inte ha auktion så du behöver inte acceptera några bud under ditt utsatta pris. Jag tror inte ens att du är tvingad att sälja till utsatt pris men det är ju förmodligen dåligt för ditt rykte på marknaden om du inte gör det.

Permalänk

Ok tackar då förstår jag.