Windows 11 får tre nya Office-appar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Varför skulle någon vilja ha detta när det finns Vim?

Vim? Har använt det för att få bort anti-glare lagret på en CRT skärm en gång, var en helv* gnuggande och några väldigt styva fingrar senare men det funkade...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Sötast

Haha vad i helvete, så mycket hat det är i kommentarerna x) what is going on

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

LibreOffice har annars ett väldigt väl fungerande officepaket, som 99% av alla normalanvändare klarar sig med.
I stort helt o fullt kompatibelt med dokument som skapats i MS Office.
Det har varit med sen urminnes tider, är en avgrening från OpenOffice.

Känns lika föråldrat också! Rättade även din text ovan

Förespråkar du även StarOffice?

Skrivet av Allexz:

Ser snarare som en fördel att dessa bryts ut från Outlook. På jobbet har Teams mer eller mindre ersatt Outlook för merparten av kommunikationen.

Microsoft Office är långt större än Word, Excel och PowerPoint, vilket många verkar ha missat.

Känns för övrigt som just kalender och kontakter är något alla operativsystem innehåller idag. Håller just på att slakta motsvarande appar från Debian 13 här

Permalänk
Medlem

Mer saker som kräver MS-konto och installeras automatiskt alltså.

Filsökning i Windows har ju varit dåligt länge. Tar lång tid att hitta något och hittar inte allt, inte alls intuitivt heller att söka mer detaljerat. Finns en del verktyg från 3:e-part som täcker funktionerna, men just sökning och filhantering borde väl vara en av grundfunktionerna i ett OS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Känns lika föråldrat också! Rättade även din text ovan

Förespråkar du även StarOffice?

StarOffice har jag inte minsta koll på, aldrig haft anledning att kolla in.
Har kört OpenOffice sen så långt bak jag kan minnas, för att sedan gå över till LibreOffice när de grenade av för va är det nu? 8? 10år sen? Aldrig stött på något som LibreOffice inte fungerat för som gett mig anledning att söka vidare efter alternativ.
Men jag är ingen "poweruser" heller i ärlighetens namn när det kommer till denna typ av program.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Mer saker som kräver MS-konto och installeras automatiskt alltså.

Nej? Detta installeras bara om man har Microsoft 365

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Mer träck att avinstallera

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Så kalendern i Outlook var inte tillräcklig?
Filsök finns sedan länge för de som har SharePoint i bakgrunden (eller "nya" Teams som typ är samma sak).
Och kontakter i Outlook o Teams, slås de ihop o blir en o samma?

Känns inte som några nya funktioner, bara konsolidering och tydligare uppdelning. Är inte det en bra sak?

Haha, ja det hade varit trevligt. Min gissning är dock på motsatsen, ingen konsolidering utan nu finns samma saker på ännu fler ställen, säkert med fler spännande diskrepanser och varierande funktioner.

Permalänk
Medlem

De stora drakarna vill verkligen inte ha kunder. Sluta med dessa sviter som dessutom ska lagra i molnen. Det är totalt skamligt att Office har tagit bort möjligheten till autosave om du sparar lokalt. Mina filer skall endast ligga på mina hårddiskar.

Jag har sanerat ut alla stora jättar nu förutom youtube som körs på ett helt eget konto som aldrig använts till något annat.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle proffs:

Haha, ja det hade varit trevligt. Min gissning är dock på motsatsen, ingen konsolidering utan nu finns samma saker på ännu fler ställen, säkert med fler spännande diskrepanser och varierande funktioner.

Ja, ska man gå på MS tidigare bedrifter inom "inställningar" så har du garanterat rätt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du får komma över till GNU/Linux om Microsoft börjar blockera Win32

Sedan ~5 år sedan kör jag Kubuntu i en VM så jag har det mesta riggat ifall min "MS BS gräns" nås. Om/när det händer installerar jag bara en image av VM'en på SSD'n och kör W7/W11 i vars en VM för det som jag eventuellt inte kan köra i Linux - ombytta roller

Skrivet av Allexz:

För mig handlar det inte om hat utan snarare om besvikelse.

Har kört Windows sedan 3.0 så jag vet hur jag vill ha det för att passa mig och MS peakade med W7 Pro. Varför acceptera och anpassa sig till något som är sämre!?

Att ett av de rikaste företag på planeten inte lyckas med att erbjuda program som är snabbare/bättre än deras tidigare versioner och som "behöver" ersättas med gratisalternativ som alla är snabbare/bättre är knappast något bra betyg.

Exempel på de "appar" jag slängt ut och ersatt i W11 24H2 - notera att flesta av dessa alternativ är freeware utvecklade av enskilda utvecklare/små företag - go figure!

Start Meny > Open-Shell
Explorer > Salamander
Search > Everything + Locate
Notepad > Notepad++/NoteTab
Photos > IrfanView
Snipping Tool > Greenshot
Calculator > W7 versionen av Calculator
...

Under huven är W11 Pro inget dåligt OS utan det är MS alla dåliga beslut kring hårdvaru krav/påtvingade uppdateringar/telemetri/MS konto push/AI push/bloatade appar/nedlåsning/etc. som är grund till besvikelsen.

Detta gör att alternativ som Linux även på Desktopen känns allt mer som det bättre alternativet om MS fortsätter med deras enshitification.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Har kört Windows sedan 3.0 så jag vet hur jag vill ha det för att passa mig och MS peakade med W7 Pro. Att ett av de rikaste företag på planeten inte lyckas med att erbjuda program som är snabbare/bättre än deras tidigare versioner och som "behöver" ersättas med gratisalternativ som alla är snabbare/bättre är knappast något bra betyg.

Håller med dig i allt!

Just efter Windows 7 så märktes det tydligt hur omständigt, segt och resurskrävande allt blev i Windows genom det mindre genomtänkta försöket att överge Win32.

För egen del har Open-Shell samt DOpus ersatt det mesta i Windows. I övrigt så klarar jag mig fint med programmen från tidigare utgåvor av Windows 10.

Har gett upp med Windows 11, då det fortfarande ger mig bedrövlig prestanda jfm allt annat.

Kan dock bero på mitigations för Spectre/Meltdown som spökar, då jag försökt med all världens tweaks i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Mer bloat ingen efterfrågat.

Ja skiten lär komma automatiskt med windows update

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Under huven är W11 Pro inget dåligt OS utan det är MS alla dåliga beslut kring hårdvaru krav/påtvingade uppdateringar/telemetri/MS konto push/AI push/bloatade appar/nedlåsning/etc. som är grund till besvikelsen.

Detta gör att alternativ som Linux även på Desktopen känns allt mer som det bättre alternativet om MS fortsätter med deras enshitification.

Kunde inte sagt det bättre själv \o/

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Skrivet av walkir:

Microsoft Office är långt större än Word, Excel och PowerPoint, vilket många verkar ha missat.

Det är större, men varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle proffs:

Det är större, men varför?

Tyvärr har Microsoft en tendens av att försöka pressa in all världens funktionalitet i ett och samma program. Gärna även samma funktionalitet i flera olika program för att förvirra användarna totalt.

Blir smått galen när Word-dokument öppnas i Teams eller i Edge (via SharePoint) istället för i Word i sig.

Eller att ha kalenderfunktion i Teams och Outlook som inte är i synk med Windows egna inbyggda kalender.

Känns som att Microsoft är bäst i världen på att skapa lapptäcken!

Just alternativ till OneNote, Publisher, Outlook, Contacts och Visio är något som många av konkurrenterna saknar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så kalendern i Outlook var inte tillräcklig?
Filsök finns sedan länge för de som har SharePoint i bakgrunden (eller "nya" Teams som typ är samma sak).
Och kontakter i Outlook o Teams, slås de ihop o blir en o samma?

Känns inte som några nya funktioner, bara konsolidering och tydligare uppdelning. Är inte det en bra sak?

Känns som det är bara jag som är positiv

Äntligen slipper jag gå vägen via teams - kalender eller Outlook - kalender. Ibland vill man bara snabbt in i kalendern

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Känns som det är bara jag som är positiv

Äntligen slipper jag gå vägen via teams - kalender eller Outlook - kalender. Ibland vill man bara snabbt in i kalendern

Ser också positivt på det här av samma anledning.