Datorn dog under spelsession, vägrar nu starta

Permalänk
Medlem

Datorn dog under spelsession, vägrar nu starta

Jag spelade nyligen Fortnite när datorn helt plötsligt stängdes av. Rgb från moderkortet fortsatte dock lysa, men det från tangentbordet och musen slocknade. Bluetooth-hörlurarna kopplades även från.

Jag testade att starta igen, men powerknappen reagerade inte. Jag provade att stänga av nätaggregatet några minuter. Rgb från moderkortet slocknade helt till slut. När jag satte på nätaggregatet började rgb från moderkortet lysa igen. Bluetooth-lurarna kopplade även upp sig mot dongeln.

Men powerknappen reagerar fortfarande inte.

Någon som anar vad som är fel och kan hjälpa mig komma tillrätta med detta problem?

Specifikationer:

PSU: NZXT C1000 Gold

Moderkort: B550-F Gaming (Wi-Fi) II

CPU: 5800x3d

GPU: rtx 5080

Permalänk
Medlem

Om USB/BT svarar så har vi +5VSB (standby) i alla fall.

Om du kortsluter rätt pinnar direkt på moderkortsheadern där frontpanelssladdarna ansluts, kan du få det att starta då? (1 sekund ca)
Vad berättar dina Q-LED enligt sidan 1-21 i manualen för B550-F Gaming.
https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b550...

När PSU har stabiliserat spänningarna så skall den signalera PWR_OK (hög) till moderkortet, som då kortsluter PS_ON (låg) för att släppa fram spänningarna till kablarna. Det brukar märkas på att fläktarna varvar upp. Har du en multimeter? Då kan du koppla bort PSU från datorn, mäta PWR_OK och sedan "jump-starta" PS_ON för att kontrollera alla spänningar.

Permalänk
Medlem

Jag testade att kortsluta PWRSW ett par gånger nu. Första gången hördes ganska kort inpå ett klick från min PSU, men inget annat skedde. Vid andra försöket skedde inget överhuvudtaget. Ska försöka låna en multimeter senare idag.