Att ge en utomstående entitet tillgång till ring 0 till kerneln på sin egen dator är inget annat än sinnessjukt.
Det ger företaget, eller de personer och entiteter som har kontrollen över mjukvaran 100% access till hela din dator. All hårdvara, all mjukvara, allting. Och trots att de får 100% kontroll (mer kontroll än vad du själv har på din dator) så kan de inte stoppa fusken.
Så vad är då motivatorn till att ge bort den helt?
Gamern är en lite försiktig kille, han installerar sitt antivirus, kör sina malwarebytes, lär ut morsan å farsan om risken att surfa på ryska sidor och att man bör vara källkritisk. Sen så blir han lite sugen, startar sin dator som kör t.ex league of legends.
Då har mjukvaran som är igång på hans och alla andra gamers datorer öppnat datorn, varenda byte är frilagt, ner på drivrutin och hårdvarunivå.
De som skapat fusken, och till de personer, myndigheter, företag etc som de säljer eller hyr tekniken/tillgången till har alltså fullständig access till alla maskiner som har dessa mjukvaror.
Alla filer, alla keystrokes, all trafik över nätverket, innan den krypteras för att skicka via vpn... obegränsad och fullständig tillgång... för att få skjuta lite folk online. Snacka om göra en deal with the devil.
Åter igen, produkten är alltid du. Därför ser man inte kernel anticheat på linux än.......
För att man inte skall godta att anticheat ligger i kerneln till att börja med. Inget företag behöver mer rättigheter i mitt system än vad jag har själv. Hade jag kört Windows hade de inte fått röra mitt system.
Fråga: många drivrutiner man installerar har också fullständig access till ring 0, inklusive tredjepart som Nvidia. Varför är detta OK men inte leverantörer av anticheat? Handlar det inte om att man själv får ha lite koll på företagen man accepterar mjukvara från? Jag själv kör t.ex. gärna Easy anticheat men är mer tveksam till Riot:s Vanguard.