Bazzite - Tråden om operativsystemet för folk som spelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Att ge en utomstående entitet tillgång till ring 0 till kerneln på sin egen dator är inget annat än sinnessjukt.
Det ger företaget, eller de personer och entiteter som har kontrollen över mjukvaran 100% access till hela din dator. All hårdvara, all mjukvara, allting. Och trots att de får 100% kontroll (mer kontroll än vad du själv har på din dator) så kan de inte stoppa fusken.

Så vad är då motivatorn till att ge bort den helt?

Gamern är en lite försiktig kille, han installerar sitt antivirus, kör sina malwarebytes, lär ut morsan å farsan om risken att surfa på ryska sidor och att man bör vara källkritisk. Sen så blir han lite sugen, startar sin dator som kör t.ex league of legends.

Då har mjukvaran som är igång på hans och alla andra gamers datorer öppnat datorn, varenda byte är frilagt, ner på drivrutin och hårdvarunivå.

De som skapat fusken, och till de personer, myndigheter, företag etc som de säljer eller hyr tekniken/tillgången till har alltså fullständig access till alla maskiner som har dessa mjukvaror.

Alla filer, alla keystrokes, all trafik över nätverket, innan den krypteras för att skicka via vpn... obegränsad och fullständig tillgång... för att få skjuta lite folk online. Snacka om göra en deal with the devil.

Åter igen, produkten är alltid du. Därför ser man inte kernel anticheat på linux än.......

Skrivet av Rebben:

För att man inte skall godta att anticheat ligger i kerneln till att börja med. Inget företag behöver mer rättigheter i mitt system än vad jag har själv. Hade jag kört Windows hade de inte fått röra mitt system.

Fråga: många drivrutiner man installerar har också fullständig access till ring 0, inklusive tredjepart som Nvidia. Varför är detta OK men inte leverantörer av anticheat? Handlar det inte om att man själv får ha lite koll på företagen man accepterar mjukvara från? Jag själv kör t.ex. gärna Easy anticheat men är mer tveksam till Riot:s Vanguard.

Permalänk
Sötast
Skrivet av urban22:

Fråga: många drivrutiner man installerar har också fullständig access till ring 0, inklusive tredjepart som Nvidia. Varför är detta OK men inte leverantörer av anticheat? Handlar det inte om att man själv får ha lite koll på företagen man accepterar mjukvara från? Jag själv kör t.ex. gärna Easy anticheat men är mer tveksam till Riot:s Vanguard.

Varför kopplar man växellådan direkt till motorn men inte barnstolen?

På samma gång får du gärna beskriva vilken koll du har på dessa företag.

Personligen så har jag absolut ingen koll, jag har inte gått igenom deras kod, jobbar för dem eller känner alla anställda intimt eller full insikt i precis allt som försiggår där. Därför ser jag det som mer rimligt att inte ge bort hela mitt digitala liv till dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Varför kopplar man växellådan direkt till motorn men inte barnstolen?

På samma gång får du gärna beskriva vilken koll du har på dessa företag.

Personligen så har jag absolut ingen koll, jag har inte gått igenom deras kod, jobbar för dem eller känner alla anställda intimt eller full insikt i precis allt som försiggår där. Därför ser jag det som mer rimligt att inte ge bort hela mitt digitala liv till dem.

Har jag personligen insikt i closed source? Nej. Men Microsoft säljer ju faktiskt dessa spel i sin egen butik i sitt eget operativsystem. Och jag litar på Microsoft, annars skulle jag ju aldrig installera operativsystemet till att börja med?

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Att ge en utomstående entitet tillgång till ring 0 till kerneln på sin egen dator är inget annat än sinnessjukt.
Det ger företaget, eller de personer och entiteter som har kontrollen över mjukvaran 100% access till hela din dator. All hårdvara, all mjukvara, allting. Och trots att de får 100% kontroll (mer kontroll än vad du själv har på din dator) så kan de inte stoppa fusken.

Så vad är då motivatorn till att ge bort den helt?

Gamern är en lite försiktig kille, han installerar sitt antivirus, kör sina malwarebytes, lär ut morsan å farsan om risken att surfa på ryska sidor och att man bör vara källkritisk. Sen så blir han lite sugen, startar sin dator som kör t.ex league of legends.

Då har mjukvaran som är igång på hans och alla andra gamers datorer öppnat datorn, varenda byte är frilagt, ner på drivrutin och hårdvarunivå.

De som skapat fusken, och till de personer, myndigheter, företag etc som de säljer eller hyr tekniken/tillgången till har alltså fullständig access till alla maskiner som har dessa mjukvaror.

Alla filer, alla keystrokes, all trafik över nätverket, innan den krypteras för att skicka via vpn... obegränsad och fullständig tillgång... för att få skjuta lite folk online. Snacka om göra en deal with the devil.

Åter igen, produkten är alltid du. Därför ser man inte kernel anticheat på linux än.......

Är det inte lite samma som att köra en proprietär binär drivrutin?

Sen har vissa PC en liten extra 486-kärna inbakad i processorn moderkortet som kör ett komplett OS med minnes- och nätverksaccess i bekgrunden helt onåbart för ägaren av maskinen.
Ring -1 skräck.

Permalänk
Skrivet av FattarNiInte:

Är det inte lite samma som att köra en proprietär binär drivrutin?

Jag föredrar att inte göra det heller.

Oavsett: Förutom säkerhetsaspekten är det också så att drivrutiner är bland de saker som har möjlighet att sänka både prestanda och stabilitet för resten av operativsystemet. Det ligger i ditt eget intresse att inte ha igång onödiga drivrutiner på datorn.

Permalänk
Medlem

Låter ju sjukt bra. Känns som något man måste djupdyka i, the urge att överge Windows växer för varje år.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Perfekt för soffdatorn, kör det som en spelkonsol

Permalänk
Medlem

Kört CachyOS i ett år nu. Har dock en w10 install på separat disk i dom få fall man behöver köra något där. Ser ingen anledning att någonsin köra windows som daily driver.

Permalänk
Medlem

Fungerar game pass ultimate under linux?

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/4TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Låter ju sjukt bra. Känns som något man måste djupdyka i, the urge att överge Windows växer för varje år.

Rekommenderar dig testa i alla fall, jag testa och är fast! Jag spelar ju dock numera bara typ wow / aarpg spel som Last epoch , poe2 , total war warhammer som funkar kanon.

Men sååå glad jag testa och nu inte rört windows på 3-4 månader

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twicefire:

Rekommenderar dig testa i alla fall, jag testa och är fast! Jag spelar ju dock numera bara typ wow / aarpg spel som Last epoch , poe2 , total war warhammer som funkar kanon.

Men sååå glad jag testa och nu inte rört windows på 3-4 månader

Låter grymt bra :). Kör mest äldre spel så är väl en ganska hyfsad chans att det funkar.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

En som skulle vilja testa, hur är det med diskarna, måste de vara i något visst format? För visst går det inte att bara köra med diskarna som man har i windows idag?

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 5 7600 RAM » Kingston DDR5 5200MHz 32GB MOBO » ASUS TUF Gaming B650-Plus GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black PSU » Corsair RM750e 750W

Permalänk
Skrivet av fue:

En som skulle vilja testa, hur är det med diskarna, måste de vara i något visst format? För visst går det inte att bara köra med diskarna som man har i windows idag?

Du kanske kan lösa det, men inte väl. Rekommenderar starkt att använda Linux med Linuxfilsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fue:

Det beror lite på vad du menar.
OS disken behöver ju ändras, men inte lagring.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av fue:

En som skulle vilja testa, hur är det med diskarna, måste de vara i något visst format?

Du har redan fått svar, men det går även fint att läsa och skriva till FAT32, exFat och NTFS från GNU/Linux.

Permalänk

Kört Bazzite på min Legion Go i ett år ungefär.
Skillnaden i användarupplevelse mot Win11 var så pass markant att jag sannolikt aldrig kommer köra Windows på den enheten någonsin igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fue:

Lite beroende på vad du ska göra, så får du mer, mindre eller inga bekymmer.
Systemet behöver ju ligga på nytt filsystem. Ext4 är gammal klassiker, där det även finns en drivrutin för Windows (hur bra i alla lägen? vet ej).
XFS är nyare, ZFS är än nyare, men har inte fått stöd i alla distar än. Jag kör XFS.
Resten behöver du kanske inte läsa in dig på.

Men filer kan ligga kvar på gamla filsystem från Windows.

Men. Du KAN få bekymmer med filrättigheter. Både att skapa filer, ändra och även att köra program.
Valve rekommenderar inte att dela Steam-mappen mellan Win/Linux på en NTFS-enhet. https://github.com/ValveSoftware/Proton/wiki/Using-a-NTFS-disk-with-Linux-and-Windows
Jag har dock hittils inte haft problem... (Mountad disk med uid/gid angivet i fstab)

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Gillar Bazzite som fan trots jag kör Nvidia(vilket är något mer buggigt). Har det som main OS i min dualboot idag. En sak jag stör mig på är att EA spel är typ omöjliga att spela i Linux vad jag märkt. Annat är att skärmen blir svart en sekund eller två när jag tabbar ur ett spel. Jag gissar på att det har med att jag kör med HDR på, vill helst inte stänga av det men kanske får lösa det den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Lite beroende på vad du ska göra, så får du mer, mindre eller inga bekymmer.
Systemet behöver ju ligga på nytt filsystem. Ext4 är gammal klassiker, där det även finns en drivrutin för Windows (hur bra i alla lägen? vet ej).
XFS är nyare, ZFS är än nyare, men har inte fått stöd i alla distar än. Jag kör XFS.
Resten behöver du kanske inte läsa in dig på.

Utom kanske BTRFS som är väldigt populärt och rekommenderas i till exempel Bazzite.

Permalänk
Medlem

Lirade lite Heroes of the storm ikväll. Jajaja jag vet, dött spel och allt det där.
Men Battlenet och Heroes of the storm fungerade perfekt via Steam.
Mest underligt är att jag får högre FPS i linux än i Windows (cachyos) med ganska stor marginal.
Behöver även köra spelet i Windowed fullscreen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag installerade Bazzite på en ssd på min laptop pga denna tråd. Har kvar windows på den andra ssdn. Detta är första gången jag använder Linux men måste säga att övergången var väldigt smidig. Har varit nyfiken länge men haft fördomen att Linux var komplicerat och att man var tvungen att kunna massa kommandon i terminalen för att göra något. Det var uppenbarligen gammal information.

Permalänk
Medlem

Jag kommer att vilja bygga en steam machine i framtiden när amd har grafikkort som är bättre än mitt nuvarande 4090.

Hörde något om att nvidia kort funkar typ 20% sämre i Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det är generellt fel, finns dock ett fåtal distributioner som inte har stöd för Secure Boot, tex Nobara.

Där erkänner jag mig besegrad, jag lever nog kvar i en svunnen tid när Secure Boot var nytt och divserse distributioner inte startade upp alls.
Samt alla guider av installationer av diverse distros som säger att man ska stänga av Secure Boot.
Gjorde ett antagande som inte var särskilt korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Utom kanske BTRFS som är väldigt populärt och rekommenderas i till exempel Bazzite.

Jag valde faktiskt aktivt bort btrfs då jag tänkte att en lista på alla potentiella filsystem inte underlättar.
Men är det som du säger att btrfs är default, så visst., helt klart.
Finns det ingen bra anledning att köra ett annat, så kör med default.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Jag spelar mycket cs2, och då via esplay eller faceit.
Hur fungerar dessa anticheat klienter (Akros anticheat) och (Faceit anticheat) på Bazzite?

Visa signatur

"better a dead hero, then a living failure"

Permalänk
Medlem

Jag kör en dual boot med Mint OS, men spelprestandan är så dålig (varför dual boot behövs) vilket varit ett generellt problem för andra "gaming distros" jag testat också, är det någon makaber prestandaskillnad i bazzite eller vad är grejen?

Fotnot, jag spelar främst PoE, där ligger jag stabilt på 120fps i windows, medans alla linuxdistar jag testat kämpar för att hålla sig över 50 dps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fue:

Linux kör egna filsystem, oftast ext4. Enklast är väl att göra en dualboot-lösning med Windows och Linux, eller pröva Linux på en äldre dator. Jag kör Windows på min speldator och Linux på allt annat.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trwl:

Jag kör en dual boot med Mint OS, men spelprestandan är så dålig (varför dual boot behövs) vilket varit ett generellt problem för andra "gaming distros" jag testat också, är det någon makaber prestandaskillnad i bazzite eller vad är grejen?

Fotnot, jag spelar främst PoE, där ligger jag stabilt på 120fps i windows, medans alla linuxdistar jag testat kämpar för att hålla sig över 50 dps.

oftast är jag på samma eller bättre FPS dock med NixOS men det är typ samma sak...
Däremot kan de va lite knepigt att ta sig dit ibland men jag tror nog mint inte är det "nyaste" i paket väg osv.
Sen tror jag någon wayland enviroment är bättre än X så kanske prova KDE(plasma6)/Gnome eller dyligt.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Skrivet av trwl:

Bör vara ungefär samma. Om du kör nvidia, har du installerat nvidias propreitära drivare? Behövs inte för amd eller intel men behövs för nvidia.

Kan vara värt att göra ett test med gamemoderun också ifall det är processorn som bottleneckar när du spelar på linux.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Jag körde Bazzite på Jayz2cents viss, via hans YouTube kanal och Reddit, på ett nytt SSD, ingen dualboot. Hade liknande spelresultat som honom, sämre prestation. Testade Cyberpunk 2077, Anno 1800, Doom Dark ages.
Ingenting för mig än.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/