Ny dator! Men det kommer ett konstigt ljud från den.

Permalänk

Ny dator! Men det kommer ett konstigt ljud från den.

Fick precis hem min dator! Starta upp den och märkte snabbt nått konstigt ljud som hör nästan på hela undervåningen om man är tyst..

Det pulserar typ så här mmm mmm mmm mmm… hela tiden.

Klipp:
https://youtube.com/shorts/zBPIFeUZ91s?si=DoLq3xvhClSfbJj6

Ni kanske behöver headset för att höra. Men det är fläktarna som går sen detta irriterande ljud som hörs. Det kanske ska va så och jag får leva med det🥲 Behöver alla tips jag kan få!

Mvh Mårten

Permalänk
Medlem

Resonans, prova lek lite med fläktarnas RPM i t.ex. fan control.

Se t.ex. toppsvaret här: https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/v31hf3/what_is...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Kan det vara obalans i någon fläkt,, eller någon kabel som ligger an. Prova att koppla bort en chassifläkt i taget och se om det påverkar hummandet.
Jag hade också tryckt lätt på centrum av fläktarna när de snurrar, inte för att bromsa, men för att se om det är något spelrum som påverkar. Var då försiktig med garantin när du ger dig in på att trycka på roterande fläktar.

Edit: Förslagen jag givit kan helt enkelt bero på den resonans som "Frong" skriver om, så döm inte ut en fläkt bara för att ljudet försvinner.

Permalänk
Medlem

Utan att lyssna på videon så skulle jag gissa på fläktar som skapar vibrationer i chassit. Kolla om det finns nåt gummi mellan fläktar och ytan fläkten sitter mot. Dvs, att skruvarna sitter genom en oring eller liknande.

Kan också vara hela chassit och underlaget den står på. Jag hade en del vibrationer när en NAS stod på en lång hylla i garderoben, blev bättre med gummimatta under.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Skrivet av frong:

Resonans, prova lek lite med fläktarnas RPM i t.ex. fan control.

Se t.ex. toppsvaret här: https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/v31hf3/what_is...

Fan control är det program du laddar ner? Sökte på det och hitta en hemsida som heter så

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Kan det vara obalans i någon fläkt,, eller någon kabel som ligger an. Prova att koppla bort en chassifläkt i taget och se om det påverkar hummandet.
Jag hade också tryckt lätt på centrum av fläktarna när de snurrar, inte för att bromsa, men för att se om det är något spelrum som påverkar. Var då försiktig med garantin när du ger dig in på att trycka på roterande fläktar.

Edit: Förslagen jag givit kan helt enkelt bero på den resonans som "Frong" skriver om, så döm inte ut en fläkt bara för att ljudet försvinner.

Skrivet av mrTLU:

Utan att lyssna på videon så skulle jag gissa på fläktar som skapar vibrationer i chassit. Kolla om det finns nåt gummi mellan fläktar och ytan fläkten sitter mot. Dvs, att skruvarna sitter genom en oring eller liknande.

Kan också vara hela chassit och underlaget den står på. Jag hade en del vibrationer när en NAS stod på en lång hylla i garderoben, blev bättre med gummimatta under.

Tack för tipsen! ska kolla på det nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverballs:

Fan control är det program du laddar ner? Sökte på det och hitta en hemsida som heter så

Precis, mjukvara för att styra fläktar. Ganska säker på att du kan lösa problemet så.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverballs:

https://getfancontrol.com/ är den korrekta sidan.
Eller deras github: https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk

Är det System fan 1 och 2 som jag bör leka med lite och se om det försvinner nått ljud? Ska jag va ärlig så gjorde den ju en kalibrering det första den gjorde och nu så hörs inte ljudet knappt alls. För den gasa ju på fläktarna för fullt ett tag osv. Hmm ska vänta lite och se om det kommer tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverballs:

Är det System fan 1 och 2 som jag bör leka med lite och se om det försvinner nått ljud? Ska jag va ärlig så gjorde den ju en kalibrering det första den gjorde och nu så hörs inte ljudet knappt alls. För den gasa ju på fläktarna för fullt ett tag osv. Hmm ska vänta lite och se om det kommer tillbaka.
<Uppladdad bildlänk>

Kalibreringen som gjordes påverkar inte fläkten något. Det är endast för att programmet ska veta vilka varvtal som stöds av fläkten.

Det som troligen har hänt är att fläkten snurrar i annat varvtal nu jämfört med tidigare eftersom Fan Control har tagit över styrningen av fläktarna istället för moderkortet.

Alltså var det högst troligt resonans från ett specifikt varvtal som skapade ljudet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Kalibreringen som gjordes påverkar inte fläkten något. Det är endast för att programmet ska veta vilka varvtal som stöds av fläkten.

Det som troligen har hänt är att fläkten snurrar i annat varvtal nu jämfört med tidigare eftersom Fan Control har tagit över styrningen av fläktarna istället för moderkortet.

Alltså var det högst troligt resonans från ett specifikt varvtal som skapade ljudet.

Måste Fan control va igång för att de ska ta över fläktarna? Annars kör fläktarnas hastighet från bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverballs:

Måste Fan control va igång för att de ska ta över fläktarna? Annars kör fläktarnas hastighet från bios?

Ja.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av Silverballs:

<Uppladdad bildlänk>

när kalibreringen är gjord så kan du sätta upp lite fläktkurvor så t.ex cpu fläkten gasar på vid behov baserad på cputempen.

om det är systemfan som orsakar resonansen eller inte är svårt att säga de är troligen dina chassifläktar men för att konstatera vilken som orsakar resonansen får du testa att dra på dem var för sig lite sakta och se vilken orsakar ljudet kan mycket väl vara cpukylaren även om det är mindre troligt då den inte har så mycket kontakt med chassit och flexet i moderkortet pcb´t brukar generellt äta upp mycket resonans.

du kör på bilden i manuell styrning så de kommer alltid köra i hastigheten slidern står ställd på oavsett om den överhettar eller inte.

du kan lägga till lite olika typer av fläktkurvor om du klickar på det lilla + tecknet i nedre högra hörnet.

en grafkurva baserad på cputemp kan vara lämplig iaf till cpu så den verkligen gasar på när den börjar närma sig kritisk temp.

chassifläktarna kan du antingen köra på en fast kurva eller med en graf inte superkritiskt då de oftast flyttas tillräckligt med ett par fläktar även 20-40% hastighet om du har minst 2 intag och ett utblås.

så en relativt linjär graf på chassiflä'ktarna med 0% vid ~40°c och 50% vid typ 80°c cpu eller gpu temp eller nått. så lär de landa nånstans där imellan nånstans runt 10-20% troligen när datorn i princip är olastad och uppåt 40-50% troligen vid högre last.

Skrivet av Silverballs:

ja för att fancontrol ska styra behöver det vara igång.

eller så kan du använda det bara som ett verktyg att göra fläktkurvor som passar ta en bild på kurvan med mobilen och sen översätta den till fläktkurva i bios så behöver du inte ha det igång sen.

bios brukar dock vara begränsat till 3-4 kontrollpunkter så brukar inte gå att göra lika finjusterade kurvor men i bollparken iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Fasen va gött. Grabben hade en fläkt som vi inte fick ordning på men Fan Control löste det perfekt

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

när kalibreringen är gjord så kan du sätta upp lite fläktkurvor så t.ex cpu fläkten gasar på vid behov baserad på cputempen.

om det är systemfan som orsakar resonansen eller inte är svårt att säga de är troligen dina chassifläktar men för att konstatera vilken som orsakar resonansen får du testa att dra på dem var för sig lite sakta och se vilken orsakar ljudet kan mycket väl vara cpukylaren även om det är mindre troligt då den inte har så mycket kontakt med chassit och flexet i moderkortet pcb´t brukar generellt äta upp mycket resonans.

du kör på bilden i manuell styrning så de kommer alltid köra i hastigheten slidern står ställd på oavsett om den överhettar eller inte.

du kan lägga till lite olika typer av fläktkurvor om du klickar på det lilla + tecknet i nedre högra hörnet.

en grafkurva baserad på cputemp kan vara lämplig iaf till cpu så den verkligen gasar på när den börjar närma sig kritisk temp.

chassifläktarna kan du antingen köra på en fast kurva eller med en graf inte superkritiskt då de oftast flyttas tillräckligt med ett par fläktar även 20-40% hastighet om du har minst 2 intag och ett utblås.

så en relativt linjär graf på chassiflä'ktarna med 0% vid ~40°c och 50% vid typ 80°c cpu eller gpu temp eller nått. så lär de landa nånstans där imellan nånstans runt 10-20% troligen när datorn i princip är olastad och uppåt 40-50% troligen vid högre last.

ja för att fancontrol ska styra behöver det vara igång.

eller så kan du använda det bara som ett verktyg att göra fläktkurvor som passar ta en bild på kurvan med mobilen och sen översätta den till fläktkurva i bios så behöver du inte ha det igång sen.

bios brukar dock vara begränsat till 3-4 kontrollpunkter så brukar inte gå att göra lika finjusterade kurvor men i bollparken iaf.

Då ska jag sätta mig ikv i lugn o ro och fixa en bra graf tack som f*n!

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är så enkelt att det är en resonans du vill lösa så kan du ju bara ändra fläktkurvorna i BIOS, dock.
FanControl är fantastiskt, men om du inte behöver det är det bättre att köra utan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS