Microsoft minskar spelladdningsstid med 85 procent

Permalänk
Melding Plague

Microsoft minskar spelladdningsstid med 85 procent

Med ROG Ally X introduceras Advanced Shader Delivery. Nyttan kan dock variera mellan spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltid positivt med bättre upplevelser.
fast det blir väl som directstorage, massa snack sen används det knappt iaf och med resultat långt sämre än microsofts påhittade scenarion

Permalänk
Medlem

Nice funktion ändå, första tiden när steam deck precis var släppt var det nästan lite av ett problem att det skulle kompileras varje gång man startade spelet(vilket orsakade prestandafall/stuttering), nu känns det som det är betydligt mindre och antagligen effektivare på den fronten så något liknande åt det här hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Nice funktion ändå, första tiden när steam deck precis var släppt var det nästan lite av ett problem att det skulle kompileras varje gång man startade spelet(vilket orsakade prestandafall/stuttering), nu känns det som det är betydligt mindre och antagligen effektivare på den fronten så något liknande åt det här hållet.

Steam har haft samma funktion sedan 2017(beta)/2018 för OpenGL och Vulkan, vilket betyder för allt på Linux iom DXVK. Spelade du på Windows eller stängde du av funktionen?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Steam har haft samma funktion sedan 2017(beta)/2018 för OpenGL och Vulkan, vilket betyder för allt på Linux iom DXVK. Spelade du på Windows eller stängde du av funktionen?

Hade steam decken från andra veckans våg så det var mycket mera i betastadie överlag jämfört med hur allt på den är nu, och kör såklart bara steamOS på den.
Syftade mer på att det var ett bra exempel på läge där det visat på ett behov för den typen av funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Hade steam decken från andra veckans våg så det var mycket mera i betastadie överlag jämfört med hur allt på den är nu, och kör såklart bara steamOS på den.
Syftade mer på att det var ett bra exempel på läge där det visat på ett behov för den typen av funktion.

Aah, det var såpass tidigt. Ja Steams lösning fungerar lite annorlunda vilket i detta specifika fallet nog hade märkts. Steam fungerar mer explorativt. När ett spel spelas första gången med en viss hårdvara och drivrutin och den funktionen är påslagen så laddas shadern upp till Steams servrar. Andra med samma drivrutin och hårdvara kan då ladda ner den från Steam. Men om det var första skeppningarna så är det sannolikt att du var bland de första någonsin som spelade ett visst spel med den hårdvaran.

Sedan har dem gjort andra stora förbättringar kring shader kompilering på Linux. Så även när det inte finns shaders att ladda ner så går själva kompileringen en faktor bättre än vad det gjorde förr som när Steam Decken lanserades initialt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Snabbare uppstart låter ju bra. Men är "Advanced Shader Delivery flyttar kompileringen från din dator till Microsofts servrar" verkligen en bra lösning. Med molnbehov uppstår ju också flaskhalsar som att många vill ha just det shaderpaketet just då (vid nya spelsläpp typ) eller att du sitter med taskig uppkoppling och får vänta i eoner av tid, samtidigt som din kapabla speldator står och idlar istället för att själv göra den där shader-kompileringen.

Jag minns Microsoft Flight Simulator 2024 i november som ju numera inte längre laddar ner typ en TB bara för att du ska kunna starta spelet (terrängdata, flygmodeller, flygplatser m.m.). Istället streamas allt, vilket förstås gav upphov till en gigantisk megapropp i deras servrar som på inget vis var dimensionerade för uppgiften (dom trodde det nog iofs).

Nu landar vi i samma grej med spelinstallationer. Visst kan de speeda upp processen lokalt - fine! Men molnlösningen - vete tusan.
Med det sagt. Jag har inte satt mig in i processen i detalj. Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem

Hoppas definitivt inte att utvecklare låser upp sig emot saker som enbart fungerar på windows-plattformen, utan hellre väljer utveckling som främjar samtliga plattformar. Visst, detta är väl ingenting som säger att spel blir ospelbara bara för att microsoft integrerar nåt sånt här, men med små myrsteg så vill givetvis microsoft likt apple låsa in sina användare i sitt ekosystem så att de på sikt kan tjäna ännu mer pengar. Nvidias PsysX var ett liknande försök.

Kanske skriker "varg" lite väl snabbt, men jag har garden uppe 😉

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Snabbare uppstart låter ju bra. Men är "Advanced Shader Delivery flyttar kompileringen från din dator till Microsofts servrar" verkligen en bra lösning. Med molnbehov uppstår ju också flaskhalsar som att många vill ha just det shaderpaketet just då (vid nya spelsläpp typ) eller att du sitter med taskig uppkoppling och får vänta i eoner av tid, samtidigt som din kapabla speldator står och idlar istället för att själv göra den där shader-kompileringen.

Jag minns Microsoft Flight Simulator 2024 i november som ju numera inte längre laddar ner typ en TB bara för att du ska kunna starta spelet (terrängdata, flygmodeller, flygplatser m.m.). Istället streamas allt, vilket förstås gav upphov till en gigantisk megapropp i deras servrar som på inget vis var dimensionerade för uppgiften (dom trodde det nog iofs).

Nu landar vi i samma grej med spelinstallationer. Visst kan de speeda upp processen lokalt - fine! Men molnlösningen - vete tusan.
Med det sagt. Jag har inte satt mig in i processen i detalj. Rätta mig om jag har fel.

” Shaders kompileras i förväg mot specifika drivrutiner och GPU:er och paketeras i en Precompiled Shader Database (PSDB). När du laddar ner ett spel via Xbox PC-appen får du färdiga shaders direkt med installationen.

Du får fortsätta läsa artikeln 😉

Permalänk
Medlem

@Vaneriuz Jo, det förstod jag redan. Men att det paketeras i en databas (PSDB) indikerar ju att det inte är en del av installationen utan ett extra paket som ska laddas ner separat, vilket mycket väl kan skapa flaskhalsar om många ska ha just samma fil samtidigt. Dessutom får man ett molnberoende som inte alltid är önskvärt. Nu vet jag inte om det är så men en valmöjlighet att antingen köra PSDB eller kompilera själv vore ju en bra lösning IMHO.