välja själv vad som ska uppdateras Windows 11, alternativt blockera en viss uppdatering

Permalänk

välja själv vad som ska uppdateras Windows 11, alternativt blockera en viss uppdatering

Kan man göra det?

Jag har allt avstängt så vitt jag kan se, plockade bort KB5063878, då den kan orsaka haveri i hårddiskar eller förlorad data.
Avinstallerar den, men sen när jag ska kolla win update igen, så börjar den installera just denna igen, kan man inte stoppa den?

Länk till förklaring till just den filen vad som kan hända:
https://www.youtube.com/watch?v=mlY2QjP_-9s

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

Så vitt jag vet är Windowsuppdateringar kumulativa: varje uppdatering innehåller alla uppdateringar din maskin behöver inklusive alla tidigare uppdateringar.

I businessammanhang kan man välja att bara installera säkerhetsuppdateringar, men a) jag är osäker på om det fungerar så i konsumentversioner av Windows, och b) om det är en säkerhetsuppdatering som sabbar något du behöver så är du rökt ändå.

Kort sagt: du kan effektivt sett inte välja bort uppdateringar om du vill ha dem över huvud taget. Du kan dock försöka vänta med att installera dem - eller låta dem installeras och sen avinstallera den manuellt - tills Microsoft släppt en fix för problemet du vill undvika.

Permalänk
Snusfri

Du kan använda WinUtil av Chris Titus för att få mer kontroll över uppdatering och mycket annat, bla så kan du ställa in så det bara är säkerhetsuppdateringar som installeras.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk

ok, då får man hoppas inte hårddisken kraschar eller data försvinner under tiden, jobbigt behöva av installera den hela tiden, förhoppningsvis släpper microsoft en ny uppdatering som fixar detta. Men hur ska man veta när den kommer och vad den heter? jaja, finns väl värre problem, men ändå

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |