Permalänk
Medlem
Skrivet av xune:

Hur är din sovrumsdator byggd?

Sitter strax över en meter ifrån en MonsterLabo the First (passivt) med en 200mm fläkt nu på 630 rpm, lägger jag örat emot gallret så hör jag något men tar inte många cm innan det är borta. Att ha en fläkt på lågt varvtal gör extrem skillnad jämfört med 100% passivt. Minns tyvärr inte siffrorna och då MonsterLabo tyvärr kursat så är sidan borta men säg att skillnaden kan vara att du behöver undervolta för passivt medans du kan överklocka med en 120mm fläkt med max 1000rpm.

Permalänk
Medlem

Min helt passivt kylda media dator med ett 3050 kalmx

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Sitter strax över en meter ifrån en MonsterLabo the First (passivt) med en 200mm fläkt nu på 630 rpm, lägger jag örat emot gallret så hör jag något men tar inte många cm innan det är borta. Att ha en fläkt på lågt varvtal gör extrem skillnad jämfört med 100% passivt. Minns tyvärr inte siffrorna och då MonsterLabo tyvärr kursat så är sidan borta men säg att skillnaden kan vara att du behöver undervolta för passivt medans du kan överklocka med en 120mm fläkt med max 1000rpm.

En annan viktigt aspect som inte alls nämnts i tråden är hur @xune bor, bakgrundsljudet påverkar alltså vad som är ljudlöst.

Jag var allltid stolt över att min dator var ljudlös och det verkligen inte gick att höra när man startade den på den tiden som jag bodde i lägenhet inne i city. När jag flyttade ut till villa i utkanten av en lugn förort trodde jag först något gått sönder i flytten första gången jag startade datorn för den var inte alls tyst längre.

Då kör jag en 12700k samt ett 3060ti passivt kylda med 2 Zalman reserator

Så det ända som låter i datorn är en 120mm fläkt i 400rpm samt pumpen som sitter monterad i en vibration och ljudisolerande box.

Permalänk
Medlem

Alternativ är att ha en kraftfullare dator i nån garderob/källare med ok ventilation och arbeta remote från en tunn klient som är tyst. T.ex. en laptop so man kan använda till annat.

Förmodligen så jag skulle löst problemet. Beror ju dock på hur man bor, fungerar ju inte så bra i ett studentrum t.ex..

Permalänk
Datavetare
Skrivet av xune:

Flera har åsikten att jag borde ha två datorer. Jag har det nu och det passar inte mig. Kom gärna med synpunkter på mina komponenter och förslag på hur jag kan bygga smartare. Har funderat på mac mini men behöver köra windows.

Bara en FYI så är det fullt möjligt att köra Windows 11 på Apple Silicon Mac + de saker du tänkte köra på denna dator har färdiga images för MacOS.
https://www.home-assistant.io/installation/macos/
https://community.home-assistant.io/t/guide-home-assistant-on...

Har bara direkt erfarenhet av att köra Win11 via Parallels Desktop. Det fungerar lysande (använder det för arbetet), men kommer med en årlig kostnad för Parallels på ~1000 SEK.

Kör man istället UTM kommer man undan med en engångskostnad på 130 SEK + kostnad för Windows 11 licens.
https://apps.apple.com/se/app/utm-virtual-machines/id15388788...
https://apps.apple.com/us/app/crystalfetch-iso-downloader/id6...

I nuläget finns inget som matchar pris/prestanda hos M4 MacMini och även om dessa inte är fläktlösa så kommer fläkten i praktiken bara användas under laster som max:ar många kärnor/GPU under relativt lång tid.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

En annan viktigt aspect som inte alls nämnts i tråden är hur @xune bor, bakgrundsljudet påverkar alltså vad som är ljudlöst.

Jag var allltid stolt över att min dator var ljudlös och det verkligen inte gick att höra när man startade den på den tiden som jag bodde i lägenhet inne i city. När jag flyttade ut till villa i utkanten av en lugn förort trodde jag först något gått sönder i flytten första gången jag startade datorn för den var inte alls tyst längre.

https://i.redd.it/7j3ib304is351.jpg

Så det ända som låter i datorn är en 120mm fläkt i 400rpm samt pumpen som sitter monterad i en vibration och ljudisolerande box.

När jag skrev inlägget så var det natt och så tyst det kan bli men det är en bra poäng. Är gammal nog för att minnas när Zalman var kung, dreglade lite över de reseratorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

https://i.redd.it/7j3ib304is351.jpg

Jag bor i ett tyst förortsområde.

Permalänk
Medlem

Hur mycket prestanda behöver du?
Har en fläktlös industridator med 8500-T i du kan få gratis om du hämtar den.
Kanske vill byta hårddisk i den osv

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör en 12900k med en NH-P1. Jag har konfigurerat CPUn så Short/Long är satt till 80/65 watt så CPUn ligger mellan 83-93 när den går 100%, annars ligger den på 40-50 när jag surfar. Fördelen med att cappa den är att thermal bromsen aldrig slår in, men det kanske var lite onödigt att köpa en i9 så här i efterhand. MEN den var billigare än en 12900T CPU och ändå kraftfullare fastän jag cappar den så jag sparade pengar där mot att köpa T versionen.

Kör Gefore 1650 med ett AC Accelero VGA kylare, den kyler mer än väl den GPUn.
Sen har jag en 600 watt fläktlös Seasonic PSU och allt sitter i ett Fractal Design Meshify 2. Funkar mycket fint, väldigt lyxigt att slippa ljudet men full ATX lådan tar lite plats.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/630 MB/zz9000/reA4091

Permalänk
Medlem

Den HTPC som jag har i signaturen har gått i 13år. De sista 8 åren dygnet runt.
I7-4770T har en TDP på 45W.
Den tjänstgör numera som liten server med HA, PiHole, Mastodon och lite licensservar.
Har inte orkat byta OS så den kör Windows med Virtual Box för tjänsterna.

Struligaste under byggnationen var att få till heat pipes, strömkontakten var i vägen så fick förlänga den.
Så se till att moderkortet inte har nåt i vägen för heat pipes,

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W