Fläktlös dator - vad tror ni

Permalänk
Medlem

Fläktlös dator - vad tror ni

Jag ska bygga en dator som ska stå på 24/7. Den ska dels hoosta Home assistant men även vara min dator för surf, fotoredigering och allmänna kontorsprogram. Jag har idag en separat dator för Home assistant men vill ha en för allt. Kommer att ha Windows 11 och köra Home assistant virtuellt. Vad tror ni om den här konfigurationen:

Moderkort
ASUS ROG Strix B650E-I Gaming
CPU
Amd Ryzen 7 pro 8700ge eller 8700g
Chassi
Streacom FC8WS ALPHA
Minne
Corsair Vengeance DDR5 6000MHz 32GB
Lagring
Lexar NM620 M.2 2280 NVMe SSD 2TB

Ska jag byta ut något? Något som saknas?

Rättat beteckning på moderkortet och minne.
Permalänk
Medlem

Om du ska ha det chassit så behöver du hitta ett kompitabelt Mini-ITX moderkort. Det du valt just nu är ATX och passar inte. Om specifikationerna på chassit stämmer (Max 87W TPD) så lär den inte ha några problem att kyla processorn som bara ligger på 35w TDP åtminstone.
Minnet kan du behöva anpassa beroende på vilket moderkort du väljer. SODIMM är generellt för bärbara men finns för vissa stationära moderkort.

Permalänk
Medlem

Någon form av Mini-PC eller Nuc kanske vore lämpligt. Både tystare och strömsnålare

Permalänk
Medlem

moderkortet är ATX storlek, och chassit du vill använda får plats med m-ITX. antingen byter du chassi eller så byter du moderkort.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

Du behöver även strömförsörjning till datorn, vilket inte följer med chassit vad jag kan se utan måste köpas separat (säljes t.ex. av Streacom själva).

Permalänk
Medlem

Nu har jag rättat beteckningen på moderkortet. Blev någon bokstav fel.

Ja, så klart måste strömförsörjningen tillkomma.

Permalänk
Medlem

Det där moderkortet ser inte ut att stödja SODIMM utan du behöver vanligt ddr5.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Nu är minnet också rättat.

Permalänk
Medlem

Skulle köpa en rpi4 för ha sedan extern disk till resten. Mycket snålare och billigare

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Skulle köpa en rpi4 för ha sedan extern disk till resten. Mycket snålare och billigare

Ja, har man inte ändå tänkt sig ha datorn igång 24/7 så verkar det som en riktigt dålig lösning.

Slöseri med ström, ironiskt för ett smart hus. Opålitligt, inte bara pga Windows. Fast körs det på en laptop så har man iof åtminstone PSU så vissa saker ändå funkar vid strömavbrott. Finns dock billiga lösningar för det till en Pi med.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag har inget att tillföra, annat än att jag blev rejält sugen på det lilla läckra chassit.

Permalänk
Medlem

Köp en Mac mini m4 eller en fördig barebone och kör den passivt.
Båda är strömsnålare och har prestanda för det du söker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xune:

Jag ska bygga en dator som ska stå på 24/7. Den ska dels hoosta Home assistant men även vara min dator för surf, fotoredigering och allmänna kontorsprogram. Jag har idag en separat dator för Home assistant men vill ha en för allt. Kommer att ha Windows 11 och köra Home assistant virtuellt. Vad tror ni om den här konfigurationen:

Moderkort
ASUS ROG Strix B650E-I Gaming
CPU
Amd Ryzen 7 pro 8700ge eller 8700g
Chassi
Streacom FC8WS ALPHA
Minne
Corsair Vengeance DDR5 6000MHz 32GB
Lagring
Lexar NM620 M.2 2280 NVMe SSD 2TB

Ska jag byta ut något? Något som saknas?

Bygg den datorn. Osäker på Streacom (det enda jag vet om dessa är att dom är bra, dyra och av alu). Antar kylningen består av datorn/chassit? Har du ett slutpris framräknat?

Min åsikt är att du skall köra Home Assistant separat ( i form av RPI4 + ext disk)

Permalänk
Medlem

Alltså, är målet att bygga helt fläktlös? Alla komponenter?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du vill ha det fläktlöst?
En modern fläkt på lågt varvtal är i praktiken ohörbar inne i en låda. Jag vet, för jag har en sovrumsdator, en halvmeter från sängen. Den har två fläktar och är omöjlig att höra, även i ett väldigt tyst rum (18 dBA) som mitt sovrum är.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Förutsätter att du bor ensam och inte har andra i hushållet som är beroende av att det smarta hemmet har 100% uptime?

Gör dig själv en tjänst och kör home assistant på en separat maskin. En Pi med ssd/nvme räcker långt om du inte kör tunga grejer. Låt din desktop gå ner i djup dvala eller stäng av den helt när du inte använder den.

Vad är anledningen till att köra passivt? En dator satt i dvala hör man väl inte?

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

En modern fläkt på lågt varvtal är i praktiken ohörbar inne i en låda. Jag vet, för jag har en sovrumsdator, en halvmeter från sängen. Den har två fläktar och är omöjlig att höra, även i ett väldigt tyst rum (18 dBA) som mitt sovrum är.

kan även ha fler fläktar om man har tinnitus, men ja en fläkt gör massor för kylningen jämfört med helt passivt

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Du har väldigt mycket varma komponenter i din selektion. Tittar man bara på processorn så säljs den som en fläkt/vatten behövande CPU på 35W tdp som marknadsföringsmässigt kan överklockas till 45W TDP. Fläktlöst är inte att rekommendera på den maskinen även om det nog finns mjukvaru program som kanske kan nedklocka processorn till 12W eller 15W eller kanske tom. lägre. Detta torde innebära processor temperaturer vid drift kring 70C till 90C vid högbelastning och vid i övrigt goda värmeavledningsmöjligheter. Rent generellt är det lite för varmt.

Tittar man på AMDs äldre processorer innan Ryzen så kör de fläktlöst på 6-8W CPUer, ofta med någon hårdvaruinställning som minskade maxfrekvensen på CPUn till ca. 800Mhz, vilket på äldre var nog för fullhd eller 4k beroende på nivån på integrerat grafikkort.

Tittar man på intel laptops utan fläkt så verkar det finnas kring 2-5W, men då har de oftast någon chassifläkt som går ibland för att tömma ofta väldigt tajta (tänk max 3-10mm inkl tangentbord) chassin på värme vid behov.

Vill du ha fläktlöst behöver du nog undersöka marknaden mer eller skaffa någon mer avancerad sorts kylning utan fläktar.

Permalänk

Känns som tysta datorer var en grej mellan 2005-2015. Idag är fläktar så tysta ändå om man nu ska körade snåla komponenter.

Sedan är passiva nätaggregat inte billiga heller eftersom de måste vara effektiva.

Permalänk

För en två hundring till så får mycket bättre ssd. WD:1200 TBW. Lexar 500 TBW. Och dubbelt så snabb.
[url="https://www.amazon.se/-/en/WD_BLACK-DASHBOARD-Engineered-Hand..."]

Permalänk
Medlem

@Stefanken om du klipper bort "crid", "qid" och "dib" från den där länken så slipper vi bli förknippade med just din sökning. Onödigt att bjuda Amazon på ytterligare marknadsinformation.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

inte lika "coolt" eller, snarare tvärtom

Men kan annars instämma att 25% hastighet och lägre på en bra fläkt inte är märkbart ens utan chassi att blockera något av ljudet.

Permalänk
Medlem

Jag byggde en passivt kyld dator i Streacom-chassi för en sisådär 7 år sen. Ett roligt projekt och jag kan absolut rekommendera det för erfarenheten.

Något att tänka på är att även om datorn är passivt kyld så behöver den kylas. När du tar bort fläktar så försvinner en stor del av värmeledningsförmågan. Streacom löser det genom att värmen leds ut i chassit, men sen då? Om du har datorn stående instängd i en låda så kommer det bli galet varmt. Så tänk på placeringen.

Permalänk
Medlem

Jag har byggt 4 helt fläktlösa byggen i mina dagar: en Zalman TN300, två st Streacom FC5 och en Streacom FC10.

Moderkortet (ASUS ROG Strix B650E-I Gaming): Detta är en av de svåra bitarna när man bygger dessa byggen. Man vill inte att heatpipe:sen ska ta i något på moderkortet och man vill också att det ska gå att aligna heatpipsen. Vad jag kan se så verkar detta moderkortet inte ha något i vägen. Streamcom har tyvärr slutat uppdatera kompatibilitetslistorna (https://streacom.com/products/fc9-fanless-micro-atx-case/#hfa...). Min gissning är att det fungerar, givet att du får tag på en modell som har CPU-kylblocks-monteringen med "adjustable arms".

CPU (pro 8700ge eller 8700g): eftersom de nya AMD-processorna är lite flexibla i sin watt-budget kan det vara så att du måste stänga av några av "gå-utanför-TDP-featurna". Men det brukar hyggligt lätt att göra i BIOS. Mina tidigare byggen har varit klassiska 65 W TDP-byggen med lite äldre CPU:er och det fungerar okej-ish. Lite bättre på Streamcom FC10 än FC5. Den sida på lådan där CPU-kylningen sitter brukar bli rätt varm. Jag har inte kört min med full last hela tiden, utan bara lite kortare stunder (ca 1 h).

Nätagg: det saknar du och kommer att behöva. I just denna låda så passar ZF240 så länge du använder Mini-ITX. Tyvärr är detta nägagg svårt att få tag på. Jag har själv kört med 3 st exemplar sådana och den äldsta jag har är kört dygnet runt i ca 8 år. Inget av mina exemplar har haft något cool whine. (jag hade tidigare otur med 3 olika Seasonic fanless som hade cool whine). De andra av Streacoms nägagg fungerar också mycket bra tror jag. Jag har kört med Nano 150 (en modell som inte längre finns). Alla Nano-agg passar i alla lådor eftersom det blir en rätt stor klump som sitter utanför datorn.

För att sätta kontext, så har jag (eller i alla fall haft) rätt bra hörsel och tyvärr stört mig på datorljud. Jag kunde höra när skärmen var igång på de tidigare versionerna av iPad:s. Så när någon har sagt "knäpptyst" så hade jag ofta en annan åsikt.

språkfel
Permalänk
Medlem

Nu använder jag förvisso mcubeds lådor och inte streacom men jag har byggt ett antal fläktlösa system.
En 45W cpu ser jag inte som något problem. Streacom säger upp till 65 W.
Burken i min signatur har aldrig haft en fläkt i sig
Jag har hittills valt vanliga 2.5" SSD just därför att de är svalare och kan placeras en bit från moderkortet

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Flera har åsikten att jag borde ha två datorer. Jag har det nu och det passar inte mig. Kom gärna med synpunkter på mina komponenter och förslag på hur jag kan bygga smartare. Har funderat på mac mini men behöver köra windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hur är din sovrumsdator byggd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xune:

Hur är din sovrumsdator byggd?

Ett relativt budgetbygge. Fractal Design C. ASUS Z490-P moderkort. 250 GB NVME SSD. 32 GB DDR4 (absurd mängd, men hade det liggande utan annat ändamål för det). En Intel i3 10100 med inbyggd grafik så inget grafikkort i, billig tornkylare, billigt nätagg, två tysta be quiet-fläktar.
Datorn är bara för Youtube och uppspelning av videofiler från mitt hemmanätverk.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Förr när jag läste mycket på SilentPCReview vill jag minnas att slutsatsen för de som var på jakt efter ett helt fläktlöst system ofta var att det i slutändan för de allra flesta användningsområden var bättre att ha en fläkt (som går på låg hastighet och alltså är nästan ljudlös) än att sikta på helt ljudlös.
Om du ändå vill ha det helt fläktlöst så kan Streacom vara en lösning, men det blir givetvis väldigt dyrt.
Vill du verkligen ha Home Assistant på samma dator som du kör Windows för vardagsbruk? Du skriver HA virtuellt, så jag skulle vilja förtydliga om du menar att köra HA som en virtuell maskin inifrån Windows? Bättre tycker jag vore att överväga virtualisering med t.ex. Proxmox så att du kan ha flera OS igång samtidigt utan att de påverkar varandra om en måste starta om (Windows vill ju ofta det, t.ex. på grund av uppdateringar eller ibland också krascher).
Men det beror ju på hur kritiska smarthemfunktioner du har. Trist om lås eller övervakningskameror inte funkar när datorn kraschar.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja