Sårbarhet i flera populära lösenordshanterare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur mycket har folk egentligen att logga in på?

Mail, forum, ett par spel tjänster, streaming och sedan så börjar det torka ut för mig...

Jag har inga sociala medier, om man bortser från min google.konto. Har ändå 192 siter, alla med separate lösenord på minst 25 tecken, tjänster lagrade i min lösenordshanterare. Har aldrig använt autofyll då jag vet att det är en bov. 2FA överallt det går.

Har inte mitt maillösenord lagrat i lösenordshanteraren.

Att gå tillbaks till att lagra lösenord lokalt på datorn, i minnet, eller i en bok hade varit hemskt. Bära med sig en bok med lösenord? Jag antar att ni bara försöker vara lite roliga så här en fredag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Enligt https://haveibeenpwned.com så har jag minst ett 30-tal olika inloggningar

Har ett 80-tal unika konton och lösenord i Apple Passwords, men långt ifrån alla mina konton finns med

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag har nog missat något här? Vad jag kan läsa mig till så har inte t.ex Bitwarden fixat felet som det står i denna artikel.
Jag har inte läst hela hans blogg men den 19 augusti ser det inte ut som allt är fixat?

https://marektoth.com/blog/dom-based-extension-clickjacking/#...

Man är ju rätt säker om man har favoriter/bokmärken till de riktiga sidorna och alltid går den vägen.
Funderar på att gå över till KeepassXC och sedan strunta i bitwarden och extension i webbläsaren.

Jag själv har nog alltid varit lite (onödigt?) skeptisk till "molnet" (någon annans dator faktiskt). Så därför använder jag KeePass där man helt enkelt äger och rår om sin egen databas. Det enda krångliga är att man/jag behöver skicka över den senast uppdaterade databasen mellan dator, surfplatta och mobil lite då och då.

Det har kanske kommit någon vettig synklösning även i KeePass? Vad vet jag? Men jag har inte varit så "aktiv" den senaste tiden.

Visa signatur

Intel Core i5 6600K // Asus Z170 Pro Gaming // 2 x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4 // MSI GTX 1660 VENTUS XS 6 GB // Samsung 850 EVO 250 GB SSD m. Win10pro // Samsung 870 EVO SSD m. Linux Mint (Cinnamon) // WD 500 GB, Samsung 1 TB + WD 4 TB (alla tre spinning drives)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealc:

Jag har inga sociala medier, om man bortser från min google.konto. Har ändå 192 siter, alla med separate lösenord på minst 25 tecken, tjänster lagrade i min lösenordshanterare. Har aldrig använt autofyll då jag vet att det är en bov. 2FA överallt det går.

Har inte mitt maillösenord lagrat i lösenordshanteraren.

Att gå tillbaks till att lagra lösenord lokalt på datorn, i minnet, eller i en bok hade varit hemskt. Bära med sig en bok med lösenord? Jag antar att ni bara försöker vara lite roliga så här en fredag.

Vet inte om jag ens besökt 192 olika siter i mitt liv och inte med lösenord. Vad är det för sidor, skapar du konton överallt och loggar in precis överallt det är möjligt? Du behöver en bok jag klarar mig med ett papper, mer än väl med ett papper.

Skrivet av walkir:

Enligt https://haveibeenpwned.com så har jag minst ett 30-tal olika inloggningar

Har ett 80-tal unika konton och lösenord i Apple Passwords, men långt ifrån alla mina konton finns med

Dold text

otroligt mycket, hur hinner ni med annat än att hänga alla dessa siter?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Minns även, nostalgiskt, när man var tvungen att kunna telefonnummer till alla personer man ville ringa (ok, en telefonbok var ju bra att ha också ).

Jag hade en liten dosa som digitalt kunde spara telefonnummer och sen spela upp DTMF (https://sv.wikipedia.org/wiki/Tonval) i luren när man skulle ringa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SethP:

Jag själv har nog alltid varit lite (onödigt?) skeptisk till "molnet" (någon annans dator faktiskt). Så därför använder jag KeePass där man helt enkelt äger och rår om sin egen databas. Det enda krångliga är att man/jag behöver skicka över den senast uppdaterade databasen mellan dator, surfplatta och mobil lite då och då.

Det har kanske kommit någon vettig synklösning även i KeePass? Vad vet jag? Men jag har inte varit så "aktiv" den senaste tiden.

Körde Keepass innan man gick över till Bitwarden för att jag ville ha det på telefonen också. Körde annars med dropbox som jag hade databasen på, men det är ju också molnet. Keepass har ingen annan lösning än vad jag vet, och den lösningen måste ju vara molnet om man inte syncar lokalt på telefon på något sätt. Foldersync finns ju t.ex för Android.

Bara man inte har mail-lösenorden i lösenordhanteraren så känner jag mig rätt säker.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 21 Aug : v0.6.0 Nu kan du dimra bilder på SweC!
Installera Custom SweC UserCSS
Lagers tips: Mappa om framåt-knappen på musen till Home-knappen! Du kan inte leva utan det sedan!

Permalänk
Medlem

För att vara ärlig så har jag precis som 85% av alla nördar "värdelösa" lösenord på merparten av inlogg. Men för att komma åt mitt "master password" (mail konto) d.v.s det konto som låter mig stänga ute alla oinbjudna gäster från alla mina konton så behöver man tortera mig!

Jag vet ju inte hur mycket skada ni andra tar av att någon "gäst" har tillgång till ert konto på (insert random site) Men eftersom jag aldrig litat på cloudtjänster för att spara "känslig" data känner jag inte behovet av en lösenordshanterare.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

I min lösenordslista har jag just nu över 130 lösenord.
Men nästan hälften av dem är lösenord till butiker jag kanske handlat på en gång eller mer frekvent men inte längre, nån bilmärkessajt jag reggat mig på för att ställa en fråga om en bil jag hade då, och såna saker.
Ett tiotal är lösenord till interna saker, som vissa enheter på det lokala nätverket här hemma, utan yttre exponering.
Av de resterande är jag autoinloggad på i stort sett allt, och det är en handfull diskussionsforum, en handfull "sociala medier", några mejlkonton, några väder- och karttjänster, några underhållnings/quizgrejer och några medietjänster som t ex Youtube.

Det enda jag behöver logga in på manuellt är sidor som jag använder så sällan att autoinloggningen hinner löpa ut. Och när jag behövt rensa nåt så sajtinställningar tömts, eller när jag ändrat lösenord.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Körde Keepass innan man gick över till Bitwarden för att jag ville ha det på telefonen också. Körde annars med dropbox som jag hade databasen på, men det är ju också molnet. Keepass har ingen annan lösning än vad jag vet, och den lösningen måste ju vara molnet om man inte syncar lokalt på telefon på något sätt. Foldersync finns ju t.ex för Android.

Bara man inte har mail-lösenorden i lösenordhanteraren så känner jag mig rätt säker.

Jag brukar lägga KeePass-databasen i ett mail (som utkast) och sen (direkt) hämta den till övriga enheter. Så "molnet" slipper jag inte undan helt och hållet. Därefter raderar jag så klart mailet (fast Google har nog f-n tillgång till innehållet i alla fall). Databasen är ju krypterad och jag är knappast någon högprioriterad måltavla.

Eftersom jag främst använder mobilen när jag lägger till eller ändrar någon inloggning/lösenord så behöver jag inte synka på detta sätt allt för ofta.

Visa signatur

Intel Core i5 6600K // Asus Z170 Pro Gaming // 2 x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4 // MSI GTX 1660 VENTUS XS 6 GB // Samsung 850 EVO 250 GB SSD m. Win10pro // Samsung 870 EVO SSD m. Linux Mint (Cinnamon) // WD 500 GB, Samsung 1 TB + WD 4 TB (alla tre spinning drives)

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det tror jag du måste vara, eller så återanvänder du lösenord massvis

Jag lägger mig i mitten och har 60 olika lösenord

Permalänk
Medlem

jag köra samma kod och lösenord på alla mina saker
Gjort så i 20 år snart. Aldrig stött på problem

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Man behöver ju sällan komma ihåg lösenord. Är autoinloggad på 99 % av alla platser jag besöker, och de få ställen där det inte går är inte ställen jag använder ofta (kan vara nån supportsida för en produkt eller liknande).

Det gör det iofs bara värre när siten uppdaterat och jag efter ett halvår ombeds skriva in ngt lösenord. Så j-a dåligt.

Permalänk
Skrivet av downup:

Jobbet?

Permalänk
Skrivet av downup:

Med tanke på att det fortfarande händer att webbtjänster som lagrat lösenord på ett riktigt uselt sätt (klartext eller känt knäckta krypton snarare än i form av saltade hashar) blir knäckta, innebär det att risken är rätt stor att din kombination av mailadress och lösenord redan finns där ute i password stuffing-listor.

Du kan enkelt kolla om ditt lösenord läckt med hjälp av havibeenpwned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Mail, forum, ett par spel tjänster, streaming och sedan så börjar det torka ut för mig...

Slog en räkning i min hanterare.

694 inloggningar.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 32GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Systemlagring: WD Black SN750 1TB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Slog en räkning i min hanterare.

694 inloggningar.

Hur kan man ha så många inloggningar? Jag försöker alltid minimera sådant i den mån det går. Hur blev det såhär? Ingen kommer ju i framtiden kunna hålla koll på allt om detta blir standard och dess lösenordshanterare kommer ha total monopol på ditt liv.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur kan man ha så många inloggningar? Jag försöker alltid minimera sådant i den mån det går. Hur blev det såhär? Ingen kommer ju i framtiden kunna hålla koll på allt om detta blir standard och dess lösenordshanterare kommer ha total monopol på ditt liv.

Sunda lösenordshanterare låter dig exportera hemligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Många är nog gamla labb-maskiner. Finns en herrans massa maskiner som jag har har olika tjänster och pryttlar på genom åren för hemmalab.
Lösenordshanterare är absolut ett krav, ja. Men det är inte svårt att byta. Inte för att jag har haft någon anledning att göra det med den befintliga.

Jag har fortfarande koll på mina lösenord som är till för att återställa. De skriver man inte ned.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 32GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Systemlagring: WD Black SN750 1TB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Sunda lösenordshanterare låter dig exportera hemligheter.

Hjälper inte så mycket då det bara är till nästa hanterare istället. Du kommer aldrig kunna minnas alla själv.

Skrivet av Bmannu:

Många är nog gamla labb-maskiner. Finns en herrans massa maskiner som jag har har olika tjänster och pryttlar på genom åren för hemmalab.
Lösenordshanterare är absolut ett krav, ja. Men det är inte svårt att byta. Inte för att jag har haft någon anledning att göra det med den befintliga.

Jag har fortfarande koll på mina lösenord som är till för att återställa. De skriver man inte ned.

Men då används de väll inte längre?
Ja vissa saker måste man ha i huvudet helt enkelt och inte någon annanstans

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hjälper inte så mycket då det bara är till nästa hanterare istället. Du kommer aldrig kunna minnas alla själv.

Men det är ju hela poängen: du kan inte minnas alla hemligheter själv oavsett; särskilt inte om du också jobbar med IT.
Och även om du har fantastiskt minne och kan dina lösenord, så kan du troligen inte huvudräkna dig fram till vad nästa TOTP-nyckel är där du har MFA. Och det är hyfsat opraktiskt att handknacka passkey-förhandling in i dina webbsessioner också.

Kort sagt: om du lever i det här decenniet är du sannolikt relativt beroende av någon form av tekniskt säkerhetshjälpmedel om du behöver kunna interagera med andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, och helst då inte ha de sparade i samma tjänst som lösenorden.

Hur genererar du starka lösenord? Tärningar?

Tärningar skulle inte vara helt fel system om än jävligt träligt.
2st D20 och 1x D4

Ger 40 olika tecken och D4 för 1-2 stor bokstav 3-4 liten.
Tar lite tid att skapa alla 100tals lösenord med 20+ tecken vardera.. men jävlar vad dem är slumpade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Men det är ju hela poängen: du kan inte minnas alla hemligheter själv oavsett; särskilt inte om du också jobbar med IT.
Och även om du har fantastiskt minne och kan dina lösenord, så kan du troligen inte huvudräkna dig fram till vad nästa TOTP-nyckel är där du har MFA. Och det är hyfsat opraktiskt att handknacka passkey-förhandling in i dina webbsessioner också.

Kort sagt: om du lever i det här decenniet är du sannolikt relativt beroende av någon form av tekniskt säkerhetshjälpmedel om du behöver kunna interagera med andra.

Känner nog ingen som vad jag vet använder lösenordshaterare. Konceptet är relativt nytt för mig också faktiskt och skulle nog vilja påstå att det är rätt ovanligt bland vanligt folk, än sålänge.
Men jag gillar att testa nytt så jag får väll testa bitwsrden eller passkey som jag tar förgivet är de största och att gratisfunktionerna ändå är rätt bra?
Pappret har jag nog kvar ändå till viktiga saker som jag sällan går in på.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Känner nog ingen som vad jag vet använder lösenordshaterare.

Nästan samma här, men det märks också på hur folk gör.

Person 1: relativt bra koll på inloggningar, men alla lagras i en anteckning på mobilen, och de flesta är variationer på samma korta lösenord (typ 8 tecken + lite extra av variationerna). Bitwarden är installerat men används inte riktigt.
Person 2: allt på papper, logga in på en sida tar typ 5 minuter för att leta fram det. Även här är Bitwarden installerat, men typ 1-3 lösenord som faktiskt används är lagrade där, så pappret är det som gäller.
Person 3: också relativt bra koll, men återanvända lösenord som med tur(?) också står i en anteckning på mobilen.

Med "bra koll" menar jag alltså inte bra säkerhet utan bara att det inte tar så lång tid att faktiskt hitta och använda en inloggning. Mest för att det är typ samma överallt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Känner nog ingen som vad jag vet använder lösenordshaterare. Konceptet är relativt nytt för mig också faktiskt och skulle nog vilja påstå att det är rätt ovanligt bland vanligt folk, än sålänge.

Jag skulle säga att spridningen bland vanligt folk ökat en hel del sedan det blev en vanlig inbyggd funktion i webbläsare.
I Apples fall är det sedan ett tag tillbaka en del av hela ekosystemet, i och med Passwords-appen som synkar dina hemligheter mellan alla enheter, och systemet försöker verkligen hjälpa dig använda lösningen.

Permalänk
Medlem

Kör KeePass och KeePassXC (den senare i Linux). Föredrar att ha en lokal databas, ingen synk och metoden med copy-paste vilket i detta fall har fördelen att KeePass tömmer klippboken efter 12 sekunder.

Mitt intryck är att de flesta problem som finns med lösenordshanterare avser de som antingen integreras via webbläsartillägg (detta är en potentiell risk), dels de som använder molnlagring/synk. En lokal hanterare är säkrare.

Apple har ju länge kört KeyChain (från Mac OS 9) och den funktionen är bra om än ingen lösenordshanterare per se. Dock praktisk lösning att lagra lösenorden i denna nyckelring och hämta dem därifrån medelst anrop från berört program.

Permalänk
Skrivet av ROGBear:

Apple har ju länge kört KeyChain (från Mac OS 9) och den funktionen är bra om än ingen lösenordshanterare per se.

Sedan förra året finns Passwords som är en mer eller mindre komplett lösenordshanterare inklusive hantering av TOTP-nycklar, passkeys samt delning av specifika hemligheter inom familjen eller med valfri grupp människor. Vad den huvudsakligen saknar jämfört med professionella hemlighetshanterare är stöd för kryptering av valfria dokument/filer samt versionshanterad spårbarhet av lösenordshistorik och vem som använt eller ändrat en hemlighet när.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag har nog missat något här? Vad jag kan läsa mig till så har inte t.ex Bitwarden fixat felet som det står i denna artikel.
Jag har inte läst hela hans blogg men den 19 augusti ser det inte ut som allt är fixat?

https://marektoth.com/blog/dom-based-extension-clickjacking/#...

Man är ju rätt säker om man har favoriter/bokmärken till de riktiga sidorna och alltid går den vägen.
Funderar på att gå över till KeepassXC och sedan strunta i bitwarden och extension i webbläsaren.

Mm, det var ju fel när detta publicerades.

Nu verkar iaf 2025.8.1 ha börjat tryckas ut i verkligheten (verkar vara ute för Chrome(ium), på väg för Firefox), det verkar vara versionen som de menar ska fixa/mitigera det.

Ur artikeln:
"Update 22.8.2025:
Bitwarden: 2025.8.1 (in progress), <=2025.8.0 (vulnerable)"

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Mm, det var ju fel när detta publicerades.

Nu verkar iaf 2025.8.1 ha börjat tryckas ut i verkligheten (verkar vara ute för Chrome(ium), på väg för Firefox), det verkar vara versionen som de menar ska fixa/mitigera det.

Ur artikeln:
"Update 22.8.2025:
Bitwarden: 2025.8.1 (in progress), <=2025.8.0 (vulnerable)"

Jag kände på mig att det var fel, men ville inte anmäla artikeln för att jag inte var säker.

Jag sitter med version 2025.7.1 i Firefox och har testat uppdatera i Firefox men får inte ens 2025.8.0. I Vivaldi fick jag ner 2025.8.1 när jag uppdaterade.

Jag har börjat utvärdera KeepassXC nu för att slippa ha ett extension i webbläsaren. Det är synd att inte desktop bitwarden har så den kan skicka lösen till webläsaren som keepass(XC) kan.

Har också installerat FreshRSS så jag slipper Feedbro också. Kan inte ta bort fler extension för jag har blivit så beroende av BSC och stylus så de kan jag inte stänga av.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 21 Aug : v0.6.0 Nu kan du dimra bilder på SweC!
Lagers tips: Mappa om framåt-knappen på musen till Home-knappen! Du kan inte leva utan det sedan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag kände på mig att det var fel, men ville inte anmäla artikeln för att jag inte var säker.

Jag sitter med version 2025.7.1 i Firefox och har testat uppdatera i Firefox men får inte ens 2025.8.0. I Vivaldi fick jag ner 2025.8.1 när jag uppdaterade.

Jag har börjat utvärdera KeepassXC nu för att slippa ha ett extension i webbläsaren. Det är synd att inte desktop bitwarden har så den kan skicka lösen till webläsaren som keepass(XC) kan.

Har också installerat FreshRSS så jag slipper Feedbro också. Kan inte ta bort fler extension för jag har blivit så beroende av BSC och stylus så de kan jag inte stänga av.

Tack för heads up. Jag trodde den auto-uppdaterade, men fick manuellt göra det i Vivaldi också.

Ps, freshrss e nice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meteor:

Tack för heads up. Jag trodde den auto-uppdaterade, men fick manuellt göra det i Vivaldi också.

Ps, freshrss e nice.

Den uppdaterar ju normalt automatiskt, men vet inte hur ofta den gör det. Något som är rätt dåligt i alla webbläsare är information om uppdateringar, versioner och liknande. Varför inte skriva en liten rad där man skriver när den har uppdaterats sist och vilken version extension är i.

Freshrss var den som kunde ersätta Feedbro. Alla andra hade inte alls det jag ville ha.

Visa signatur