Skrivet av CGD:
SSD:n i Macen är något liten så en extra disk att kunna ta med vid behov. Det finns ju små SSD som liknar ett USB minne i storlek. Enkelt att ta i fickan eller väskan. Till backupp finns en äldre stor 3,5 tums 2 GB hårddisk samt en 2,5 tums på 1 GB. så det finns ju andra backuppmöjligheter.
Datorn kommer att användas till lite vanligt arbete hemma, surfa runt på nätet och köpa sälja saker samt fixa till bilder från iPhonen.
OBS
Jag skriver GB här men det borde nog vara TB.
Vi vet ju inte hur snacket gick till där i butiken. var det "kunden" som själv började prata om att det skulle behövas nån extra lagring och att det sas med ett "Det behövs något att lagra filer/ bilder på"
Då förstår jag försäljaren. Har man inte nämnt det du säger här ovan, det kan inte försäljaren hjälpa, han gjorde rätt kanske.
Så här i efterhand anser jag att försäljaren har rätt rent tekniskt men att det gått lite fel i kommunikationen. Så varför inte kontakta dem och be om att häva köpet. Är den helt oöppnad så bör det aldrig vara minsta problem att häva köpet inom rimlig tid.
(Läger en reservation för att är HDD gamla, säg 8-10 år då bör man byta ut dom när det gäller "Viktiga filer", teknik håller inte för evigt, är diskarna gamla då börjar det bli dags att byta).
Annars är det ju helt onödigt att köpa nytt om man redan har flera lösa HDD som redan används som sällandiskar för extra backup av viktiga filer. Sällandiskar menas såna som inte är kopplade till internet i en dator på något sätt, dom ligger helt lösa eller i en dator (Ej kopplad mot internet) som man startar väldigt sällan enbart för att lägga in viktiga filer.
när det kommer till vilken typ av lagring som är bäst så anser jag att.
HDD tål förvaring över längre tid än nyare format särskilt om man glömmer bort den helt. Dom tål värme och så länge dom inte är i gång tål dom betydligt mer än folk tror. har man utsatt dom för ren misshandel då kan all elektronik bytas ut med lika dan teknik och därmed kan man fortfarande läsa all data. Det är samma med brand eller väta. Bor man i stad så är ju brandkåren på plats ganska fort så dom lär nog klarar sig så länge det inte brinner väldigt länge.
Fördelen med HDD är att den är väldigt billig. Köpte själv WD Red Plus 4TB 5400rpm 256MB(Som då alltså då är bättre diskar som är till för att vara i gång länge och användas mycket ) 1200 SEk för 4 T - det är rent sinnessjukt billigt-
Jag har ett gammalt "kabinett" som jag köpte för väldigt länge sedan, den har vart med i flyttar och annat där ofta otroligt klantig tappade disken två gånger (han har problem med motoriken om man säger så), Disken hänger i gummikuddar inuti och jag har testat disken och den uppvisar inga tecken på att ha tagit skada trotts att höljet i plast sprack i fallet. Det var en WD10000H1U "WDBook" tror jag dom kallades eller nått sånt.
Tekniken efter brinner bara upp vid brand men tål hur mycket skakningar som helst men vem skulle skaka dom i ett hem så länge ungarna inte kan komma åt dem. Dom är snabba men till vilken nytta när man ska förvara filer? Dubbelt så dyra är dom. Dessa diskar kräver att man strömsätter dom betydligt oftare för styrkan i cellerna ebbar ut, till slut blir allt fler korrupta.
ja skulle väl egentligen anse att det bästa man kan göra när det gäller lagring av filer, ha inte alla ägg i samma korg.
Ha minst två stora HHD för dubbel backup av alla sina viktigaste filer, Vill man vara ännu säkrare. ha en extra disk hos vänner, och en NVME av en bättre typ. Det blir dyrt det.
molntjänster skall man inte räkna med när det kommer till det som är viktigt, se det som nått tillfälligt verktyg bra att ha om man vill komma åt när man är på språng. ha inte själva backuppförvaringen kopplad till en molntjänst och till internet överhuvudtaget. NEJ!!!