AMD läckte FSR 4-kod - stöd för äldre kort kan vara på väg

Permalänk
Melding Plague

AMD läckte FSR 4-kod - stöd för äldre kort kan vara på väg

En GitHub-miss avslöjar interna filer, medan AMD inser att det inte finns någon tillbaka-kaka.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ryktade ps5 pro?

Permalänk
Medlem

Alltid när jag läser om såna här läckor tänker jag att de gör det med flit. För att privatpersoner ska få tag i koden, förbättra den mer än vad de kan göra själva och sen själva kopiera koden och klappa sig själva på axeln

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av HenrikM:

Ryktade ps5 pro?

Förtydligat, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Ryktade ps5 pro?

PS5 Pro skall någon gång anno 2026 uppdateras att släppa loss all sin kraft. Sony har gått ut med och sagt att det kommer bygga på FSR4 som grund. Så om denna läckan hade rört PS5 Pro hade det inte varit en nyhet, utan väntat.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Man undrar när Nvidia skall börja backporta sina grejer.

Just det ja...aldrig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Just det ja...aldrig...

Senaste DLSS fungerar på 2000 serien så vad menar du?
Framegen har ju begränsningar med 4000 och 5000 serien men vissa funktioner får man väl räkna med å missa tillslut.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Mmm, nu när framegen har flyttats från specifik hårdvara (som bara finns på 4000 serien Optical Flow Accelerator) över till Ai baserad som inte längre körs på OFA, vart är framegen för 3000 serien?

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ────────────────────────────────────

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Mmm, nu när framegen har flyttats från specifik hårdvara över till cuda, vart är framegen fö 3000 serien?

Det finns frame gen till 3000 serien, men inte officiellt. Körde det själv lite grand och det funkade lika bra/dåligt som officiella.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Just det ja...aldrig...

Generellt sett har har de väl gett ut drivrutiner till grafikkort längre än i alla fall AMD. Och DLSS 4 fungerar ju även på RTX 2000 serien. Vissa funktioner kräver antagligen hårdvara som saknas i äldre kort. Tror de flesta föredrar att de faktiskt släpper funktioner istället för att inte göra det alls eller släppa en sämre version för alla som även fungerar på deras äldre grejer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det finns frame gen till 3000 serien, men inte officiellt. Körde det själv lite grand och det funkade lika bra/dåligt som officiella.

Absolut, AMD's Framegen + Lossless Scalings Framegen funkar, men inte Nvidia's Officiella Framegen ;P

Antar man kan fuska in Nvidia's framegen med OptiScaler ev.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ────────────────────────────────────

Permalänk
Medlem

Lyckades dom släppa sina tränade modeller också eller bara koden? Utan modellerna går det ju inte riktigt att göra något vettigt med det.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Skrivet av Mithos:

Absolut, AMD's Framegen + Lossless Scalings Framegen funkar, men inte Nvidia's Officiella Framegen ;P

Antar man kan fuska in Nvidia's framegen med OptiScaler ev.

nu är jag inte totalt hundra men har för mig att optiscaler kör väl FSR framegen men DLSS/DLAA upskalning/AA om man inte väljer FSR rakt över?

för att den ska köra framegen krävs väl dessutom att du faktiskt redan kan aktivera framegen i spelet antingen FSRFG eller eller DLSSFG i spelet inställningar (går inte aktivera om man inte har en gpu som stödjer den versionen av FG native) för att den ska göra något alls?

jag har testat runt lite med optiscaler i spel som har FG stöd men aldrig någonsin lyckats aktivera DLSSFG på mitt 3070ti kort så Optiscaler har inte gjort något öht vad jag märkt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Alltid när jag läser om såna här läckor tänker jag att de gör det med flit. För att privatpersoner ska få tag i koden, förbättra den mer än vad de kan göra själva och sen själva kopiera koden och klappa sig själva på axeln

Det här känns mer som ett misstag. Vill AMD verkligen att denna koden ska vara ute på vift? Om de ville det skulle de inte bara "medvetet" gjort den open source då?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Det här känns mer som ett misstag. Vill AMD verkligen att denna koden ska vara ute på vift? Om de ville det skulle de inte bara "medvetet" gjort den open source då?

Nja... Om man inte har full licens att släppa nått som open source så får man ju inte det. Kolla på OS/2, microsoft och IBM hatar alla förslag att ens försöka.
De hade lite läckor en gång i tiden och de åtalades HÅRT.

Om man ska läcka nått så vitalt så är nog ett anonymt företagskonto på github det bästa.

Patent och trademark lagstiftning gäller i alla länder utom tre. Men ignoreras helt av PRC. Kan vara ett sätt att få ut saker som harmonyos behöver.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.